• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Połączenie semafora

OP
OP
43domek12
Reakcje
0 0 0
#41
Witam ponownie.
Zakupiłem semafor pięciokomorowy "Kluba" nr.kat.1060.Lecz z powodu nie oznakowania nie wiem który z przedstawionych na zdjęciu styków jest stykiem wspólnym tzw:"w"?Proszę o radę.
Semafor Kluba.jpg
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
439 8 0
#42
Na płytce podłączenie wspólne powinno być oznaczenie literą "W". Jeżeli nie ma, to wspólne podłączenie jest tam, gdzie znajduje się anoda diody.
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
317 1 0
#44
@ semaforek: "Pytanie ze świata 1:1. Skąd pochodzi sygnał do semafora? Jest powiązany z nastawą zwrotnicy, czy działa "niezależnie"? Jest jakaś szkoła jak przenieść to na makietę?" - sygnał do semafora pochodzi z urządzeń sterowania ruchem kolejowym(w skrócie srk). Wszystko na stacji jest powiązane z sobą (no może ciut uprościłem).
Najpierw dyżurny ruchu ustawia drogę przebiegu i ją utwierdza (czyli nastawia w odpowiedni sposób rozjazdy) a dopiero potem może ustawić semafor na "wolna droga". Tak to wygląda w 1:1, oczywiście we wielkim uproszczeniu. Prawdę mówiąc nieliczne są stacje na makiecie w których są zabudowane jakieś uzależnienia. Po prostu mając w zasięgu wzroku rozjazdy - nie jest to niezbędne do prowadzenia ruchu. Co innego w 1:1...
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#45
Myślę, że mogę się podłączyć do tego wątku ze swoim pytaniem, które leży "obok" poruszonych tematów.
Na mój moduł - odcinek wjazdowy na stację (skala Z - analog) chcę zainstalować Viessmana - Semafor kształtowy oraz tarczę ostrzegawczą.
Instrukcja instalacji wygląda tak:

IMG_1422.JPG


Dodałem litery A,B, C, i D aby oznakować kolejne odcinki izolowane.
Mam pytanie dotyczące zachowania pociągu przy takim podłączeniu na poszczególnych odcinkach i czy dobrze interpretuję ten cały interes:
A - odcinek przed tarczą ostrzegawczą: pociąg jedzie bez względu na wskazanie na sygnalizatorach (jak ma napięcie z transformatora)
B - ??? co robi pociąg jak semafor jest na "stój" i tarcza odpowiednio o tym ostrzega ? Jeśli moduł spowalniania 5216 jest tam gdzie na rysunku to na ten odcinek prąd albo będzie docierał albo nie ale nie będzie docierał obniżony aby pociąg spowolnić (przynajmniej ja tak to rozumiem). Sama tarcza nie powinna być chyba sygnałem aby pociąg się zatrzymał ... A jeśli tak to po co ten odcinek jest odizolowany ?
C - jeśli jest sygnał "stój" to pociąg się zatrzyma na tym odcinku. Jeśli "droga wolna" i zamontowany 5216 to pojedzie ale zwolni (a bez 5216 pojedzie normalnie) ?
D - jeśli jest 5216 - pociąg pojedzie ale z ograniczoną szybkością a bez tego modułu z normalną prędkością ?

Jeśli jest semafor dwuramienny to zasadniczo na odcinku C i D pociąg powinien zwolnić (to już nie elektryka ale zasady wynikające z zasad prowadzenia ruchu i sygnałów) ?

Czy dobrze to wszystko rozumiem ? No i po co izolacja na odcinku B ?
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
317 1 0
#46
Czerwone przewody w siłowniku Viessmanna to zestyk otwarty w pozycji semafora "stój". Ze schematu wynika że w tarczy zestyk jest otwarty gdy tarcza wskazuje na sygnał "stój" na semaforze.
Czyli:
- odcinek B dostaje zasilanie albo przez zamknięty zestyk tarczy, albo przez 5216 przy tym zestyku otwartym - i wtedy pociąg zwalnia. Jeśli zamiast 5216 jest przerwa, pociąg stanie przed tarczą. Jeśli zamiast 5216 jest zwarcie, pociąg nie zwolni.
- odcinek C dostaje zasilanie przez szeregowo połączone zamknięte zestyki tarczy i semafora, lub nie dostaje przy zestyku semafora otwartym. Stan zestyku tarczy jest w tym drugim przypadku obojętny (zestyki połączone szeregowo), choć tarcza i semafor (ramiona sprzężone) są ustawiane jednocześnie.
Czerwony przewód po prawej stronie torów łączy prawą szynę odcinka A i D, i nie ma przerw w miejscu czerwonych trójkątów, to tylko tak niefortunnie narysowane.

Poszukaj w necie "elektronika dla wszystkich", "elportal" - tam znajdziesz kursy z podstaw elektroniki, choć ten przypadek to raczej czysta elektryka niż elektronika.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
439 8 0
#47
nie ma przerw w miejscu czerwonych trójkątów, to tylko tak niefortunnie narysowane.
Wg opisu, czerwone trójkąty wskazują miejsce izolacji toru.
Jest to trochę dziwny schemat i działanie. Tym bardziej, że 5216 jest w opcji.
Przy braku modułu 5216, w sytuacji gdy semafor ustawiony jest na "Stój", Styki tarczy odłączają zasilanie odcinka B a styki semafora odłączają zasilanie odcinka C.
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
317 1 0
#48
Sensowną opcją do obecności 5216 jest zwarcie w tym miejscu. Przerwa jest bezsensowną opcją.
"Wg opisu, czerwone trójkąty wskazują miejsce izolacji toru." ale nie przerwy w przewodzie zasilającym odcinek D.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
439 8 0
#49
Sensowną opcją do obecności 5216 jest zwarcie w tym miejscu. Przerwa jest bezsensowną opcją.
Dokładnie :)

Odcinek D to to samo co A.
Pomimo, że semafor wskazuje na jazdę ze zmniejszoną prędkością, od odcinka D, prędkość jest już maksymalna.
Większość instrukcji tak to pokazuje.
Ale na tym przykładzie jest to lepiej pokazane.
Viessmann.jpg
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
317 1 0
#50
Na pierwszym schemacie semafor ma dwa ramiona, ale może podać tylko dwa sygnały: "Stój" lub "Wolna droga ze zmniejszoną prędkością" (ramiona sprzężone, jeden siłownik). Podobnie tarcza: niby trzystawna, ale ma jeden siłownik i może podać dwa sygnały.
Na drugim schemacie jest inny semafor - z ramionami niezależnymi, niesprzężonymi (dwa siłowniki). Może podać sygnały:
"Wolna droga" - oba zestyki napędów zamknięte - na wszystkich odcinkach jest pełne napięcie, pociąg jedzie.
"Stój" - zestyk od górnego ramienia (przewody czerwone) otwarty, od dolnego (przewody czerwone z żółtym znakiem) zamknięty - odcinek B bez napięcia, pociąg staje przed semaforem.
"Wolna droga ze zmniejszoną prędkością" - zestyk od górnego ramienia (przewody czerwone) zamknięty, od dolnego (przewody czerwone z żółtym znakiem) otwarty - odcinki B, C zasilane napięciem obniżonym, pociąg zwalnia przed semaforem oraz za nim. Na odcinku D pełna prędkość, o ile jest połączony z A - jak w poprzednim schemacie. Schemat tego nie podaje. Czyli może to być np sekcja zasilana z kolejnego transformatora.
 
Ostatnio edytowane:

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
439 8 0
#51
Głównie chodziło mi o położenia semafora i odcinków izolowanych.
Na schemacie pierwszym, jak to często pokazane jest w różnych instrukcjach, pomimo wskazania "wolna droga ze zmniejszoną prędkością", odcinek za semaforem podaje prędkość maksymalną. A jest to sprzeczne ze wskazaniem.
Na drugim schemacie, odcinek z ograniczoną prędkością jest właśnie za semaforem, co jest zgodne z zasadami.
 

Podobne wątki