• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Połączenie semafora

OP
OP
43domek12
Reakcje
0 0 0
#3
Chciałem sterować przy pomocy wyłączników trzypołożeniowych niestabilnych bez podłączania czerwonymi przewodami do torowiska
Ten schemat połączeń widziałem i nie za bardzo będzie miał zastosowanie na naszej makiecie.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#4
To jest schemat kompletny.
Czerwonych przewodów nie musisz podłączać. One są tylko do wyłączania zasilania toru w systemie analogowym, przy podaniu sygnału Sr1.
Podłączenie semafora jest następujące:
- brązowy - wspólny, zasilanie diody LED w latarniach oraz zasilanie elektromagnesów poprzez przełączniki
- żółty - zasilanie elektromagnesów
- żółty z czarnym wskaźnikiem - zasilanie LED
- niebieski z czerwonym wskaźnikiem - sygnał Sr1
- niebieski z zielonym wskaźnikiem - sygnał Sr2
- niebieski z żółtym wskaźnikiem - sygnał Sr3
Odpowiednie włączanie elektromagnesów realizuje płytka (przełącznik - koder diodowy) w czarnej koszulce termo.
Jeden wspólny (brązowy) przewód zasilania AC podłączasz do trzech przełączników i z każdego przełącznika odpowiedni niebieski.

PS
Jeżeli pogmatwałem opis, to mogę to rozrysować. ;)
 
OP
OP
43domek12
Reakcje
0 0 0
#5
Dziękuję koledze za pomoc.Zrobiłem tak jak pisałem wcześniej.Sterowanie za pomocą dwóch przełączników trójpołożeniowych niestabilnych.Działa poprawnie.Wnuczek wniebowzięty.:)Trochę wnerwia mnie położenie ramion (górne przy sygnale Hp0 pochyla się zbyt nisko,natomiast dolne wychyla się za bardzo w lewo).Czy można to poprawić i jak?Aby nie rozsynchonizowac ramion z latarniami?
 
OP
OP
43domek12
Reakcje
0 0 0
#6
To jest schemat kompletny.
Czerwonych przewodów nie musisz podłączać. One są tylko do wyłączania zasilania toru w systemie analogowym, przy podaniu sygnału Sr1.
Podłączenie semafora jest następujące:
- brązowy - wspólny, zasilanie diody LED w latarniach oraz zasilanie elektromagnesów poprzez przełączniki
- żółty - zasilanie elektromagnesów
- żółty z czarnym wskaźnikiem - zasilanie LED
- niebieski z czerwonym wskaźnikiem - sygnał Sr1
- niebieski z zielonym wskaźnikiem - sygnał Sr2
- niebieski z żółtym wskaźnikiem - sygnał Sr3
Odpowiednie włączanie elektromagnesów realizuje płytka (przełącznik - koder diodowy) w czarnej koszulce termo.
Jeden wspólny (brązowy) przewód zasilania AC podłączasz do trzech przełączników i z każdego przełącznika odpowiedni niebieski.

PS
Jeżeli pogmatwałem opis, to mogę to rozrysować. ;)
Pomylił kolega przewody.
Podaję prawidłowe:
-brązowy z opornikiem-zasilanie diód Led.
-żółty z czarnym wskaźnikiem-masa dla zasilania diód LED.
-żółty -wspólna masa dla elektromagnesów.
-niebieski z czerwonym wskaźnikiem-sygnał "stój).:)
To jest schemat kompletny.
Czerwonych przewodów nie musisz podłączać. One są tylko do wyłączania zasilania toru w systemie analogowym, przy podaniu sygnału Sr1.
Podłączenie semafora jest następujące:
- brązowy - wspólny, zasilanie diody LED w latarniach oraz zasilanie elektromagnesów poprzez przełączniki
- żółty - zasilanie elektromagnesów
- żółty z czarnym wskaźnikiem - zasilanie LED
- niebieski z czerwonym wskaźnikiem - sygnał Sr1
- niebieski z zielonym wskaźnikiem - sygnał Sr2
- niebieski z żółtym wskaźnikiem - sygnał Sr3
Odpowiednie włączanie elektromagnesów realizuje płytka (przełącznik - koder diodowy) w czarnej koszulce termo.
Jeden wspólny (brązowy) przewód zasilania AC podłączasz do trzech przełączników i z każdego przełącznika odpowiedni niebieski.

PS
Jeżeli pogmatwałem opis, to mogę to rozrysować. ;)
-niebieski z zielonym wskaźnikiem-górne ramię.
-niebieski z żółtym wskaźnikiem - dolne ramię.
Podane kolory są w moich dwóch semaforach Viessmanna
(widać to także na załączonym wyżej rysunku-instrukcji)).:)
 
OP
OP
43domek12
Reakcje
0 0 0
#8
Mam jeszcze jedno pytanko.
Zakupiłem dwie tarcze ostrzegawcze trójstawne Viessmanna z napędem i zauważyłem że na brązowych przewodach (zasilanie oświetlenia diód Led) brakuje rezystorów.Czy wobec tego mogę podłączyć w takim stanie czy też powinienen zakupić i zamontować (o jakiej wartości )rezystory?
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#9
Patrząc na instrukcje, powinien być rezystor. Proponuję wartość 2,2k. Minimalna wartość przy 16V to ok. 1k, tylko przy tej wartości diody mogą dość mocno świecić.
 
OP
OP
43domek12
Reakcje
0 0 0
#10
Niestety ale nie mają go.Są to nowe tarcze,przed chwileczką otrzymałem z Loklandu.
Masz oczywiście na myśli 2,2kilo omma?
A może by się dało wpiąć w rezystory od semafora?
Czy aby jeden "uciągnie" oświetlenie semafora (dwuramienny) i tarcze (trójstawne)?
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#11
Masz oczywiście na myśli 2,2kilo omma?
Dokładnie. W potocznym nazewnictwie w elektronice mówi się tylko "kilo" bez "ohma" ;)
A może by się dało wpiąć w rezystory od semafora?
Czy aby jeden "uciągnie" oświetlenie semafora (dwuramienny) i tarcze (trójstawne)?
Dać to by się pewnie dało. Jednak jest to niezalecane podłączenie. Do każdej diody powinien być oddzielny rezystor. Różne diody mają różne napięcie przewodzenia.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#13
Przy cenie za rezystor 5 do 10gr. kup kilka różnych wartości, np: 2,2k, 3,3k, 4,7k, 6,8k, 8,2k i 10k.
Może się okazać, że przy rezystorze 2,2k diody będą za mocno świecić.
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
314 1 0
#15
Standardowo Viessmann przystosowuje swoje semafory do zasilania prądem zmiennym o napięciu 16V. Stąd w jednym z przewodów oświetlenia jest dioda prostownicza 1N4148 a w drugim opornik (rezystor) 820 omów (paski na obudowie: szary, czerwony, brązowy, srebrny - przy czym ten ostatni może być też złoty albo go nie być wcale). Dioda jest bardzo podobna do opornika, różni ją mniejsza długość, wykonanie ze szkła przez które widać kolor miedzi i jeden czarny pasek na tym szkle w pobliżu jednej z końcówek. Oboje są zwykle schowani w koszulce termokurczliwej.

Przy ewentualnym zasilaniu ze źródła prądu stałego należałoby:
1. przede wszystkim zwiększyć oporność rezystora, można dodać drugi co najmniej 820 omów szeregowo.
2. plus zasilania podłączać do końcówki diody przy której nie ma czarnej kreski, inaczej nie zaświeci oświetlenie.
W wielkim uproszczeniu (wybaczcie elektronicy) dioda prostownicza obcina połowę napięcia, czyli rezystor dzięki niej jest dobrany do napięcia nie 16V a 8V. Dlatego trzeba zwiększyć jego wartość. A dzięki mniejszemu o połowę napięciu rezystor czterokrotnie mniej się grzeje i może być mniejszych rozmiarów.

Prawdę mówiąc semafory które do tej pory widziałem miały i opornik i diodę wlutowane w przewody. Być może że w nowszej wersji upychają to wewnątrz napędu (SMD). Nie wydaje mi się żeby tego nie miały, przecież w takim przypadku podłączenie tego do zasilania = spalenie LEDów. A semafor jest skonstruowany pod kątem modelarza który nie musi być elektronikiem.
W cytowanym wyżej fragmencie instrukcji napisano: "resistor OR marker".

Domku, na wszelki wypadek sprawdź w instrukcji montażu, albo wrzuć tu skan / fotkę fragmentu instrukcji traktującego o podłączaniu elektryki semafora.

Co do regulacji położenia ramion - z resztą mechanizmu są połączone rozłącznie, przez osadzenie na wcisk sworznia mechanizmu w tulei ramienia. Da się to przekręcić, byle ostrożnie - żeby nie połamać / powyginać mechanizmu. Mechanizm ma ogranicznik położeń końcowych w postaci paska blachy wystającego z masztu.
W ofercie Viessmanna są zresztą same ramiona jako część wymienna.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
43domek12
Reakcje
0 0 0
#16
Witam ponownie.
Za radą kolegi Margusa wspomniane diody kupiłem i kolejno montowałem,lecz tarcze nie swiecą.Świecą natomiast przy połączeniu (chwilowym)bezpośrednim.Obawiam się jednak czy w dłuższym czasie świecenia nie dojdzie do uszkodzenia led?
Tarcze te,jak wcześniej pisałem kupiłem nowe wraz z semaforami w Loklandzie.Na końcach przewodów oświetlenia semaforów są takie zabezpieczenia o których pisze kolega cyruss i świecą b.ładnie,natomiast nie ma ich na przewodach oświetlenia (żółty z znacznikiem czarnym oraz brązowy).Stąd moje obawy.Niemieckiego niestety ale nie znam i nie potrafię odczytać ze zrozumieniem instrukcji.Też tak mi "po głowie chodzi "że być może są już zamontowane ?Dlatego też myślę że najlepiej będzie zamieścić na stronie instrukcję.Jak widać na załączonej instrukcji brązowy przewód to "masa",natomiast żółty -posiada tylko czarny znacznik.Wszystkie te sygnalizatory mam podłączone do źródła prądu zmiennego.Bardzo proszę o przyjrzenie się i wydanie opinii.
ToA 2.jpg
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#17
Za radą kolegi Margusa wspomniane diody kupiłem
Raczej rezystory ;)
Na dołączonym rysunku jest opis:
"gelb+Widerstand / Markierung
yellow with resistor or marker"
Czyli:
"żółty wraz z rezystorem lub marker"
Czy jesteś w stanie określić czy jest tam rezystor czy sama koszulka, krótka długości około 5mm?
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#20
W opisie nic nie ma na temat rezystora. Wniosek, że został użyty i jest zabudowany wewnątrz.
Dziwi mnie trochę, że przy podłączeniu w szereg rezystora o wartości 1k dioda nie świeci.
Wg mnie powinna świecić chociaż bardzo słabym światłem. Współczesne diody LED świecą już przy bardzo niskim prądzie. Ale może się mylę.
Może kolega @cyruss ma więcej doświadczenia.
 

Podobne wątki