• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pm36-1

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
Dzisiaj na forum Odkrywca w temacie "Polskie pociągi szpitalne i sanitarne" ponownie pojawił się temat parowozu Pm36-1 z pociągiem sanitarnym P.S.84. Pierwszy wagon od Pm-ki nosi numer Mhx831. Wagony są wyprodukowane w Anglii i trafiły do Polski w darze od Amerykanów. W 1939 roku Pm36-1 miała przydział mobilizacyjny do pociągu P.S.84. Więcej dowiecie się pod linkiem:

https://forum.odkrywca.pl/topic/745642-polskie-pociągi-szpitalne-i-sanitarne/page/31/#comments

P.S.84.jpg
Pm36 z PS 84_awers.jpg
 
Reakcje
53 0 0
Dobry wieczór wszystkim,
Nadal bardzo mnie interesuje, jaki kolor miała lokomotywa, gdy była używana przed wojną. Czy pozostała niebieska jak na wystawie w Paryżu, czy została przemalowana?
Pozdrawiam z Berlina,
Hansjörg
 
Reakcje
3.313 16 0
Dobry wieczór wszystkim,
Nadal bardzo mnie interesuje, jaki kolor miała lokomotywa, gdy była używana przed wojną. Czy pozostała niebieska jak na wystawie w Paryżu, czy została przemalowana?
Pozdrawiam z Berlina,
Hansjörg
...a to chyba wszyscy chcieli by wiedzieć :), pomimo domysłów, analiz, przypuszczeń - 100% dowodów brak. Najbardziej prawdopodobne są dwie opcje:
1. Pozostawała granatowa, choć będąc już nieco wypłowiałą, mogła we wrześniu 1939 wyglądać na niebieską.
2. Dostała malaturę podobną do innych pośpiesznych lokomotyw typu Pm36-2 czy Pt31 czyli posiadała otulinę zieloną.

Trzecia opcja, że była stalowa (szaro-srebrna) czy tym podobna, jest mniej prawdopodobna, choć tak do końca jej nie można odrzucić.
 
Reakcje
3.313 16 0
Jeszcze jedno: gdyby lokomotywa pozostała niebieska, trudno byłoby wyjaśnić, dlaczego zniknęły wszystkie białe linie, które miała na wystawie. Powinny też wyblaknąć.
To raczej wyjaśnić łatwo. Mogły być zamalowane bezpośrednio po wystawie w Paryżu. Już będąc przygotowywaną na samą wystawę "Pm-ka" miała nanoszone co najmnie (jak dobrze liczę) cztery wersje tych ozdobnych białych pasów i logo PKP - za każdym razem zamalowywano wersję wcześniejszą.

Warto też przypomnieć, że kolor granatowy przyjęto tuż przed II w. św. na PKP, jako standard dla wagonów turystycznych (w tym sypialnych) (a może i innych, dobrze nie pamiętam), a Pm36-1 nijako dedykowana do ciągnięcia takich składów, mogła mieć malaturę komponującą się kolorystycznie z wagonami - czyli granatową. Nawet na wystawę w Paryżu, otrzymała taką malaturę właśnie dlatego, że wystawiana była z wagonami turystycznymi pomalowanymi w takie same barwy.
 
Reakcje
3.313 16 0
Wszystko zależy jaką "techniką" i jaką farbą nanoszono / i usuwano, te ozdobne, białe pasy. Tak jak pisałem, przed wystawą w Paryżu było kilka wersji ozdobnych pasów i logo i po wcześniejszych nie pozostał ślad. Parowóz "błyszczał" na wystawie jakby był "świeżo" pomalowany :LOL:. Równie dobrze po wystawie cała otulina mogła być zdjęta (lokomotywa ciągle była w trakcie prób, dokonywano drobnych korekt), wypiaskowana i pomalowana na nowo - np. na zielono, lub ponownie granatowo - aby zestawić ją z granatowymi wagonami turystycznymi.

Ten "srebrny model", choć trudno tu mówić o barwie srebrnej, skoro zdjęcia są czarno-białe, dobrze przypuszczasz był wystawiony w USA, w maju 1939 na Wystawie Światowej EXPO'39 w Nowym Jorku. Wystawę otwarto 30 kwietnia 1939 r. Polski pawilon otworzył się trzy dni później. Wystawiono na nim m.in. modele Pm36-1 i Pt31. Zdjęcie poniżej:

Pm36-1 i Pt31 na wystawie w Nowym Jorku. 1939.jpg


Niestety nie znam kolorowych zdjęć z tej wystawy. Odnosząc się do koloru szarego - raczej nie jest to zielony / oliwkowy (jak na stojącej obok Pt31), ale przyjrzyj się na stojące dalej modele wagonów - prawdopodobnie silnikowy i poniżej jeszcze jeden, one zapewne były niebiesko-kremowe, a ten niebieski (szary) niezwykle podobny jest do tego szarego (niebieskiego ?) na modelu Pm36. Sam model powstał zapewne pod koniec 1938 lub na początku 1939 - i odzwierciedlał prawdopodobnie stan faktyczny. Ale czy na podstawie tego zdjęcia można stwierdzić, że parowóz był srebrny (szary) ? - uważam, że nie. Raczej niebieski (patrząc na wagon silnikowy). Stojąca z przodu Pm36 została też oświetlona błyskiem lampy, i na fotografii jest "nadmiernie rozjaśniona", ale już np. kolor dachu budki maszynisty i tendra jest wyraźnie ciemniejszy - choć pomalowane są one tą samą farbą. Oczywiście to tylko snucie domysłów. Bez kolorowego zdjęcia - jednoznacznie datowanego np. na 1939 r., można tylko snuć domysły. Z drugiej strony biorąc pod uwagę schematy w jakie malowany był tabor przedwojennego PKP, trudno o inną opcję, niż wspomniane granatowy/niebieski i zielony/oliwkowy, choć, tak jak wspominałem we wpisie wyżej, i tego "srebrnego" nie można odrzucić na 100% bo może Pm36-1 w 1939 r. była jakimś jednorazowym "wyłomem".

Myślę, że "teoria" srebrnej/szarej Pm36 pojawiła się ostatnimi laty, m.in. właśnie przez zdjęcie wyżej zaprezentowanego modelu, pamiętam jednak, że kiedyś, w dawnej literaturze, barwy Pm36-1 określane były jednoznacznie na granatowe/niebieskie. Zastanówmy się, czy po sukcesie w Paryżu, PKP przemalowały by tak "reprezentatywną" i "rozpoznawalną" lokomotywę np. na zielono, skoro "cała Europa" znała ją jako granatową/niebieską ? Moim zdaniem zachowano barwy granatowe, które stały się bardziej niebieskie z biegiem czasu, choćby dlatego aby z daleka było widać, że to jest "właśnie ta" lokomotywa. Sukces Pm36-1 na targach w Paryżu był naprawdę chlubą dla PKP. Moim zdaniem, przemalowanie jej w rok czy dwa po targach, byłoby chyba "strzałem w kolano" ówczesnej PKP (tak z punktu marketingowego, ale może się mylę). Myślę też, że w dobie internetu chyba lubimy "utrudniać sobie życie" poprzez różnego rodzaju nie potwierdzone teorie, choć oczywiście dochodzenie do prawdy jest ze wszech miar wskazane. Osobiście na 80-90 % uważam, że Pm36-1, np. na wojennych już zdjęciach z 1939 r. (po przejęciu przez Niemców) była nadal niebieska. Choć oczywiście bardzo bym chciał zobaczyć jej kolorowe zdjęcie np. w oliwkowej otulinie :)
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.342 18 9
...cztery wersje tych ozdobnych białych pasów i logo PKP - za każdym razem zamalowywano wersję wcześniejszą.
OIDP, ostatnia korekta malowania była dokonana wręcz już na samych targach, gdyż regulamin wystawy zabraniał promocji konkretnego przewoźnika kolejowego. Dlatego na Pm-ce konieczne było zamalowanie (zasłonięcie?) stylizowanego loga "PKP".

Z drugiej strony, nadal dziwne jest, że można je zamalować bez pozostawiania śladów bez malowania całej lokomotywy.
A co w tym dziwnego? Bierzesz taką samą farbę i zamalowujesz z pewnym naddatkiem wybrane obszary. Już wtedy używano metodę malowania natryskowego, która zapewnia łagodne przejścia koloru. Jeśli korekty malowania były dokonywane w relatywnie niedługich odstępach czasu (brak wypłowienia/zmatowienia pierwotnej farby), to różnica była zapewne całkowicie niewidoczna. ;)
 
Reakcje
53 0 0
Dokładnie odmalowane. Tylko dlaczego? Czy paski dynamiczne i logo PKP nie byłyby oznaką nowoczesnej budowy lokomotyw w Polsce? W nazistowskich Niemczech bardzo się starali, aby lokomotywy z usprawnionem jeździły po całym kraju. Oto kolorowe zdjęcie modelu lokomotywy w Chicago.
Z wyrazami szacunku,
Hansjörg
20160717_120011.jpg
 
Reakcje
53 0 0
Fascynujący temat! Szkoda, że najwyraźniej nie ma bardziej precyzyjnych źródeł. Nie widzę żadnego przekonującego powodu, aby po wystawie usuwać piękne białe linie. Oczywiście można było do tego użyć również farby rozpuszczalnej w wodzie. Nie zabrakło również słynnych powłok fotograficznych.
Powitanie,
Hansjörg
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.342 18 9
Oto kolorowe zdjęcie modelu lokomotywy w Chicago.
Ja osobiście byłbym bardzo ostrożny jeśli chodzi o przyjmowanie barwy oryginału PM36-1 na podstawie jej modelu.
To był model prezentacyjny. Mógł zostać pomalowany na dowolny "futurystyczny" kolor, np. w celu pokazania szybkiego postępu (Pt31 - "teraźniejszość", Pm36 - "niedaleka przyszłość"). Kolor srebrny na pewno lepiej się wtedy kojarzył z czymś postępowym. Nawiązywał choćby do aluminiowych poszyć tamtejszych samolotów.
 
Reakcje
3.313 16 0
Zrozumiałem, że Stanisław1972 nie wiedział, jakiego koloru jest model Chicago.
Wiedział, wiedział, bo seria zdjęć modelu z Chicago była prezentowana w temacie już w 2015 r. we wpisie #32 jednak jak widać na tamtejszych fotografiach poszycie otuliny... wg. mnie w ogóle nie jest pomalowane, "czyste blachy" z jakimś podkładem - jak w surowym modelu. Powiem więcej - istnieje prawdopodobieństwo, że to ten sam model co z wystawy w Nowym Jorku (lub drugi - w sumie nie wiadomo ile ich zrobiono). Surowe "blachy" w modelu z Chicago, niestety nie wnoszą nic do tematu kolorystki Pm36 w 1939. Tam nawet orzełek nie jest biały na czerwonym tle :X3:.

Istnieje też możliwość, że np. zmobilizowana w 1939 r. do pociągu sanitarnego (przejętego przez Niemców) Pm36-1 dostała malaturę oliwkową (czyli mniej rzucającą się w oczy), ale to ciągle tylko gdybanie. Jeżeli robisz model Pm36-1 to zrób go takim, jakim wszyscy go znają - granatowy/niebieski. Reszta to już kontrowersje i domysły. A co będzie jak za rok czy dwa "wypłynie" zdjęcie niebieskiej Pm36-1, przejętej przez Niemców ? ... a może oliwkowej, srebrnej, zielonej... a nawet CZERWONEJ (Oj chyba wszyscy byśmy się wtedy zdziwili tą czerwienią :LOL:). Tak czy siak, Twój model zapowiada się pięknie. Gratuluję.

Poniżej aktualny model Pm36-1 w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Zdjęcie z wakacji tego roku. Myślę, że gdybyś tak pomalował "swoją Pm-kę", to przynajmniej z daleka byłoby widać, że to Pm36-1, a wszelka inna malatura, powiedzmy szczerze, nada modelowi mało realistyczny wygląd. Pozdrawiam.

Pm36-1 Muzeum Kolejnictwa w Warszawie..jpg
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
D
Koleje w Polsce 4
Koleje w Polsce 2
Koleje w Polsce 6
Koleje w Polsce 11

Podobne wątki