• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pm36-1

D

Dampflok

Gość
Parowóz Pm36-1 stacjonował w parowozowniach Warszawa Zachodnia, Białystok oraz Kutno będąc cały czas pod obserwacją Referatu Doświadczalnego Alberta Czeczotta. Podczas służby w tej ostatniej maszyna rozpędziła się do 142km/h przy prowadzeniu pociągu o masie 400 ton. Po testach maszyna została przypisania do prowadzenia luksusowego pociągu Nord Express na odcinku Kutno - Poznań - Zbąszyń. Lokomotywa Pm36-2 była poddawana badaniom, które dotyczyły między innymi urządzenia cięgowego z dwoma kominami oraz hamulca o przyspieszonym działaniu.
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
131 1 0
Parowóz Pm36-1 stacjonował w parowozowniach Warszawa Zachodnia, Białystok oraz Kutno \.
Tak, ale przed wojną już parowóz ten miał przydział mobilizacyjny do Torunia do pociągu sanitarnego PS84. I nie wiem, czy już nie na kilka miesięcy przed wojną! To można przeczytać w temacie "wagony mhx" na forum "odkrywca.pl" (do tego tematu link wstawiałem już wcześniej). Tak więc poruszany temat Pm36-1 dotyczy również pociągów sanitarnych. Jeśli miał przydział mobilizacyjny do Torunia (ówczesnie DOKP Warszawa), to i w tym DOKP służył. Dołączam mapkę z rejonami przydziałów mobilizacyjnych dla pociągów sanitarnych.
-przydziały mobilizacyjne P.S.-ów.jpg

[DOUBLEPOST=1460888074,1460887392][/DOUBLEPOST]Kiedyś kolega teigrekty2 napisał: "Zastanawiam się jaki był rozmiar lamp na
parowozie, wyglądają jak by idealnie pasowały na "lustrzanki".

W odpowiedzi zamieszczam takie oto unikalne zdjęcie. Tu gdy powiększyć - można się przyjrzeć tym lampom. Wyglądają nieco inaczej niż na dotychczasowych znanych nam publikacjach. Te lampy jakby były krótsze, mniej "wystające" niż te, w jakich był na wystawie w Paryżu. Zobaczcie sami:
_1939 - pociąg sanitarny P.S.84 i parowóz Pm36-1.jpg


I tak wspominając o Pm36-1 zahaczyłem znowu o temat "Polskie pociągi szpitalne i sanitarne" prowadzonego na forum Odkrywca przez Kolegę wa1aw. Nic dziwnego - gdyż chyba do tej pory niewiele chyba wiadomo o losach tej maszyny podczas wojny.
Chociaż temat skupia się na tematyce samych pociągów sanitarnych, to odkrywa wiele fascynujących wątków z historii kolejnictwa. Koledzy z forum Odkrywca zamieścili w zakresie prowadzonego tematu kilkaset zdjęć kolejowych, których nie widziałem na modelarstwo.info. Jednym z takich zdjęć jest unikalne zdjęcie Pm36-1 w składzie z polskim pociągiem sanitarnym P.S.84, zrobione we wrześniu 1939 roku (!), które zresztą udziela odpowiedzi na wyżej wymienione pytanie naszego kolegi.
Na forum odkrywca w temacie pociągów sanitarnych można znaleźć tyle ciekawych, wręcz rewelacyjnych zdjęć i informacji, że polecamzajrzenie, a nawet zapisanie się na tamto forum:

http://odkrywca.pl/polskie-pociagi-szpitalne-i-sanitarne,745642.html#745642

Swoją drogą, wyjaśnienie historii pociągów sanitarnych może być w istotny sposób pomocne przy wyjaśnieniu wielu zagadek, w tym parowozu Pm36-1.

Pozdrawiam.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.574 73 0
Toruń nie podlegał DOKP w Warszawie. Podlegał w zależności od okresu pod DOKP w Gdańsku lub w ..... Toruniu.

A swoją drogą .... bardzo ciekawa mapa. Obrazuje bowiem ruch pociągów sanitarnych także na ....wąskich torach. :eek:
 
Ostatnio edytowane:

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
131 1 0
Toruń nie podlegał DOKP w Warszawie. Podlegał w zależności od okresu pod DOKP w Gdańsku lub w ..... Toruniu.

A swoją drogą .... bardzo ciekawa mapa. Obrazuje bowiem ruch pociągów sanitarnych także na ....wąskich torach. :eek:
Nie podlegał? To zwracam honor. Sugerowałem po kolorach linii, że Toruń byłby ostatnią najbardziej wysuniętą jednostką z warszawskiego okręgu.
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
131 1 0
Ależ zaraz, zaraz! Panie Jarząbku! Przyjrzyjmy się tej mapie.
1. Czy na tej mapie można odczytać, które linie były normalnotorowe, a które miały wąski tor?
2. Jest tu adnotacja o przynależności danego miejsca - szczególnie granicznego - do danej DOKP?
Jakoś przyglądam się tej mapie i takich informacji tutaj nie widzę...
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.574 73 0
Ależ zaraz, zaraz! Panie Jarząbku! Przyjrzyjmy się tej mapie.
Zanim napisałem to zerknąłem na tą mapę - jak dla mnie to knot!:(
1. Czy na tej mapie można odczytać, które linie były normalnotorowe, a które miały wąski tor?
Na tej mapie można było odczytać takie dane ..... niestety zostały skutecznie zamazane. :(
2. Jest tu adnotacja o przynależności danego miejsca - szczególnie granicznego - do danej DOKP?
Zapewne na oryginale mapy tak było .... dopóki nie zaznaczono poszczególnych dyrekcji i to .... błędnie. Przykładowo pod DOKP Warszawa podciągnięto linię EKD i wąskotorowe WKD, które w okresie przedwojennym nie podlegały PKP.
Jakoś przyglądam się tej mapie i takich informacji tutaj nie widzę...
No tak mapa jest ładna .... taka kolorowa. ;)Moja dobra rada ...... nie przyglądaj się więcej tej mapie......
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
131 1 0
Moja dobra rada ...... nie przyglądaj się więcej tej mapie......
Gdybyś się kolego dobrze przyjrzał tej mapie, szczególnie legendzie, wiedziałbyś, że dotyczy ona miejsc bazy i linie zasięgu pociągów sanitarnych, do których przeznaczona była przecież Pm36! Dlatego to umieściłem, bo związane tematycznie z tą "peemką"!
Oj, oj......
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.574 73 0
Przecież już wcześniej napisałem co jest moim zdaniem błędne. Przeczytaj, przyjrzyj się sam tej mapie raz jeszcze, porównaj z innymi i mam nadzieję, że wtedy wyrobisz sobie właściwe zdanie.
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
Przecież już wcześniej napisałem co jest moim zdaniem błędne. Przeczytaj, przyjrzyj się sam tej mapie raz jeszcze, porównaj z innymi i mam nadzieję, że wtedy wyrobisz sobie właściwe zdanie.
Szanowny Panie Jarząbek.

Z forum modelarstwo.info wypisałem się z powodu Pańskiego charakteru i frustracji, które Pan prezentuje. Kolega axer1970 reprezentuje sobą to, czego Pan nie będzie w stanie osiągnąć. Nie miałem ochoty włączać się w dyskusję, jednak myślę, że Pan przeholował. Kto Panu dał prawo wielokrotnie osądzać innych w tak prostacki sposób?
Dla Pańskiej wiadomości wklejam mapę zasięgu poszczególnych DOKP z 1932 roku. Będę wdzięczny za czytanie ze zrozumieniem, oraz za porównanie map.
Pozdrawiam
wa1aw

PS. (wyjaśniam, ze skrót PS. oznacza postscriptum) Pańska postawa jest raczej konfrontacyjna a nie koncyliacyjna. Nie przysporzy Pan swoja postawą nowych zwolenników forum modelarstwo.info. Izolowanie swoją postawą części uczestników forum powoduje kazirodztwo intelektualne. Osobiście, na przykład, wybaczam Koledze teygrek2 błędną polską pisownię. Nie to jest istotne jeśli ma się dobrą wolę. Proszę nie odnosić się do mojego wpisu, zapewniam Pana, że i tak jest Pan górą. Kłaniam się Panu wa1aw.
DOKP i DOK..jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.574 73 0
Odżył Pan, Panie Witoldzie..... no to fajnie. Będziemy mogli znowu podyskutować. Naprawdę proszę uważnie porównać jedną mapę z drugą.
PS. Proszę nie sugerować mi nieznajomości powszechnie znanych skrótów.
A użytkownikom Forum przekazuję swoją wiedzę zdobywaną latami a nie .... beletrystykę.
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
Szanowni Koledzy z modelarstwo.info.

Nie ma znaczenia, kto kim jest i jakie błędy popełnia, ale to kim się staje.
Wierzcie mi, że czytając prace swoich studentów wielokrotnie jestem "osłupiony". Zawsze jednak widzę w nich ludzi i mówię, że jestem ich największym sojusznikiem w zdobyciu zawodu.
Forum Odkrywca skupia ludzi dojrzałych, specjalistów z wielu obszarów. Obecni są również fachowcy z CAW. Zawsze charakteryzuje nas empatia. Dzięki temu temat "polskie pociągi szpitalne i sanitarne" ma bez mała 10 000 odsłon i wygenerowało ogromny zakres wiedzy historycznej popartej materiałami zdjęciowymi.
Szanuję Kolegów z modelarstwo.info, jednak z powodu niskich kompetencji w zakresie kolejnictwa nie będę włączał się w prace tego forum. Mam taki charakter, że bezinteresownie przekazuję wyniki swoich poszukiwań innym Kolego z forum Odkryca. Chociaż nie jestem historykiem, chcę zainteresować maksymalnie szeroką rzeszę pasjonatów odkrywaniem naszej tożsamości.
P.S.84_1939.jpg

Wierzę, że zarażę moją pasją do uratowania i rewitalizacji w pierwotnej formie jedynego (jak sądzę) wojskowego wagonu w Polsce, który dobrze by było odtworzyć na 100 rocznicę wcielenia do WP. Z tego powodu rozpocząłem temat o polskich pociągach szpitalnych i sanitarnych, oraz ogłosiłem hasło: "RATUJMY OSTATNIEGO ŻOŁNIERZA II RP NA TORACH".
Co będzie wynikiem tych działań - nie wiem. Należę do ostatniego pokolenia, które jest jeszcze zainteresowane zachowaniem przed zapomnieniem pięknych kart naszej, polskiej historii.
Co ma z tym wspólnego, komu się tym działaniem narażam?

Pozdrawiam Kolegów.
Witold Adamowski.
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
131 1 0
Przypuszczam, że te powyżej zdjęcie przedstawia Pm36-1 z pociągiem sanitarnym PS84. Z lewej strony, czyli przed parowozem Pm36 pewnie jest (niewidoczny na tym zdjęciu) parowóz Ty23. Mam rację?
Ciekaw jestem czy ten Ty23 z tego pociągu się po wojnie zachował i jakie miał oznaczenia. No, ale chyba sprawa dotycząca tego Ty23 chyba nie jest sprawą do kontynuowania w rubryce o Pm36, mimo, że w tym wypadku oba parowozy pracowały razem.
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
Szanowni Koledzy,

Dysponuje skanem takiej, oto zagadki filatelistycznej z 1948 roku.
train locomotive Conférence européenne pour les horaires.jpg


Nie wydaje się Wam, że jest to Pm36-1? Skąd taka wizja w 1948 roku?
Nieśmiało przypominam się z tematem polskich pociągów sanitarnych i szpitalnych: http://odkrywca.pl/polskie-pociagi-szpitalne-i-sanitarne,745642.html#745642
Temat ten, jest pomocny przy rozwikłaniu (być może) zagadki losów Pm36-1.
PS. Poszukuje wszelkich informacji technicznych o wagonach podobnych do tego: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.584802898236179.1073741832.217161421666997&type=3
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
131 1 0
Rzeczywiście ciekawy znaczek! Skąd taka wizja? Trudno powiedzieć. "Europejska.." - zatem międzynarodowa, między krajami Europy. A niewiele przed wojną wystawiany na wystawie w Paryżu był właśnie Pm36-1 i może dlatego wykorzystano wizerunek akurat tego parowozu?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
D
Koleje w Polsce 4
Koleje w Polsce 2
Koleje w Polsce 6
Koleje w Polsce 11

Podobne wątki