• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pm36-1

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
Najciekawszy wydaje się artykuł w Le Jour ze "szczegółowym opisem lokomotywy opływowej" Jak komuś się chce szukać:
A może kolega @Elemeledudki podać więcej szczegółów? Który to numer "Le Jour"? Albo chociaż z jaką datą ukazał się polski artykuł, pokazany wcześniej? Jest tam mowa o dwóch notatkach w "Le Jour", jakie ukazały się "w zeszłym tygodniu", ale nie mamy punktu odniesienia, tzn. w którym tygodniu ukazał się ten polski artykuł.
 
Reakcje
53 0 0
Guten Abend,
Ich glaube auch nicht, dass der "Rahmen" um den Adler ein JPG-Artefakt ist. Diese ist in der Bildebene immer quadratisch, nicht diagonal. Zwei Dinge überraschen mich: Vor dem Krieg (Foto in Wresznia) wirkt die Lokomotive dunkler und glänzender. Nach der Beschlagnahmung wirkt es hell (viel leichter als Krankenhausautos) und die Lackierung wirkt stumpf. Insofern ist Stanislavs Idee mit Camouflage-Finish vielleicht gar nicht so weit hergeholt.
Hochachtungsvoll,
Hansjörg

Dobry wieczór,
Nie sądzę też, że „ramka” wokół orła to artefakt JPG. To jest zawsze kwadratowe w płaszczyźnie obrazu, a nie ukośne. Dziwi mnie dwie rzeczy: Przed wojną (zdjęcie we Wreszni) lokomotywa wydaje się ciemniejsza i bardziej błyszcząca. Po konfiskacie wydaje się lekki (znacznie lżejszy niż wagony szpitalne), a malowanie wydaje się matowe. Pod tym względem pomysł Stanislava z kamuflażowym wykończeniem może nie jest tak daleko idący.
Z wyrazami szacunku,
Hansjoerg
 
Reakcje
46 7 1
A może kolega @Elemeledudki podać więcej szczegółów? Który to numer "Le Jour"? Albo chociaż z jaką datą ukazał się polski artykuł, pokazany wcześniej? Jest tam mowa o dwóch notatkach w "Le Jour", jakie ukazały się "w zeszłym tygodniu", ale nie mamy punktu odniesienia, tzn. w którym tygodniu ukazał się ten polski artykuł.
Faktycznie, moje przeoczenie. Polska gazeta jest z 6. sierpnia 1937.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
Najciekawszy wydaje się artykuł w Le Jour ze "szczegółowym opisem lokomotywy opływowej" Jak komuś się chce szukać:
https://www.retronews.fr/journal/le-jour/31-jul-1937/1125/2994221/8
No, chciało mi się i znalazłem. Artykuł jest w numerze z 15 lipca 1937 r. na stronie 7. Niestety, nie ma żadnych zdjęć, a sam opis trudno nazwać bardzo szczegółowym - czego jednak należało się spodziewać w gazecie codziennej. Moja francuszczyzna jest bardzo słaba, ale nie doczytałem się żadnych informacji o kolorach parowozu. Są podane podstawowe dane techniczne maszyny i informacja, że budowa parowozu rozpoczęła się w listopadzie 1936 roku, a zakończyła się w marcu 1937. Wyposażenie parowozu jest zgodne ze standardami PKP, a otulina aerodynamiczna powstała w wyniku badań przeprowadzonych w Instytucie Aerodynamiki Politechniki Warszawskiej.

La locomotive aerodynamic polonaide serie PM 36 - Jour 15 VII 1937 (1).JPG
La locomotive aerodynamic polonaide serie PM 36 - Jour 15 VII 1937 (2).JPG
 

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.935 5 0
Wciągnęliście mnie w tematykę koloru pasków ozdobnych na Pm36-1 :) Moim zdaniem paski były koloru białego.
Popatrzyłem na zdjęcia w Internecie.
Na zdjęciu poniżej dobrze widać różnicę między kolorami białymi na malowanych ozdobach i srebrnym kolorem polerowanej stali na tarczach zderzaków.
Myślę też, że kolor srebrny na ciemnoniebieskim tle parowozu byłby trochę stłumiony. Bardziej atrakcyjnie wyglądałaby biel w przypadku łączenia jej z ciemnoniebieską bazą.

pm3611.jpg

Źródło zdjęcia:
http://kolej.eu07.pl/galeria/www.pkp.com.pl/pix3/pm3611.jpg
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.970 6 0
Też się wciągnąłem w tę legendę, w te paski, kolory, ale jak mowa o kolorze, kolorze błękitnym/ niebieskim, granatowym, czy jak go tam zwać, -to mam pytanie, jak myślicie, dlaczego akurat taka barwa tej lokomotywy? (mam nadzieję,że nie było o tym wcześniej- jak było, to pardą i proszę mój wpis usunąć)
-Skąd taki pomysł, by tego loka tak pomalować?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
To akurat (mnie) wydaje się proste: najbardziej luksusowe pociągi w II RP były zestawiane z wagonów CIWL, które były granatowe. Sądzę, że Pm36 miały prowadzić takie pociągi, jak też wewnątrzkrajowe luksusowe pociągi ekspresowe, które, zdaje się, też miały być malowane na granatowo.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.970 6 0
Czyli by była to odpowiedź co do barw na Pm36-1 czasu prezentacji na wystawie w Paryżu. Kolor ogólny to ultramaryna( nie granatowy) a kolor pasków to jasny beż ( nie biały ani srebrny ), ściana drzwiczkowa, oprawy tarcz zderzaków i same tarcze zderzaków, obręcze kół i elementy wypukłe wiązarówi i innych urządzeń parorozdzielczych - polerowana stal. oprawy reflektorów-chrom.
 

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.718 30 1
Tomek - ja bym jednak bardziej ufał Zembrzuskiemu - czyli że pasy i logo były srebrne. Dlaczego miałby tak twierdzić skoro tak nie było? Poza tym malowane na srebro i srebrny metal zderzaków to jednak nie to samo, farba mogła mieć inny odcień.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
Wciągnęliście mnie w tematykę koloru pasków ozdobnych na Pm36-1 :) Moim zdaniem paski były koloru białego.
Popatrzyłem na zdjęcia w Internecie.
Na zdjęciu poniżej dobrze widać różnicę między kolorami białymi na malowanych ozdobach i srebrnym kolorem polerowanej stali na tarczach zderzaków.
Myślę też, że kolor srebrny na ciemnoniebieskim tle parowozu byłby trochę stłumiony. Bardziej atrakcyjnie wyglądałaby biel w przypadku łączenia jej z ciemnoniebieską bazą.

Zobacz załącznik 869082
Źródło zdjęcia:
http://kolej.eu07.pl/galeria/www.pkp.com.pl/pix3/pm3611.jpg
Mam biały samochód w którym drzwi od bagażnika za bardzo "przebarwiły" się na rudo:) postanowiłem je wymienić i zacząłem szukać takowych w internecie. Znalazłem zadzwoniłem, zadowolony bardzo mówię do żony są białe nie będzie trzeba lakierować !! Pojechałem idę z gościem po drzwi patrze srebrne (samochodowy matalik). Nawet kolorowe zdjęcie nie zawsze odda rzeczywistą barwę. Sam się przekonałem że między białym a srebrnym może nie być różnicy, w artykule z postu #389 jasno wynika jakie barwy miała Pm36-1. To czy potrzeba jest nadal drążyć temat ?
 
Ostatnio edytowane:

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.935 5 0
Tomek - ja bym jednak bardziej ufał Zembrzuskiemu - czyli że pasy i logo były srebrne. Dlaczego miałby tak twierdzić skoro tak nie było? Poza tym malowane na srebro i srebrny metal zderzaków to jednak nie to samo, farba mogła mieć inny odcień.
Mój błąd. Doczytałem monografię o profesorze Zembrzuskim. Rzeczywiście, wspomniał o srebrnych akcentach na otulinie. Niech tak zostanie.
 

kptkloss

Aktywny użytkownik
Reakcje
171 11 1
To nie jest komputerowa fantazja. To bardzo rzadko spotykana fotografia fabryczna z Fabloku, przedstawiająca Pm36-1 w widoku od strony tendra. Oryginał znajduje się w zbiorach Stowarzyszenia "Stacja Chrzanów".
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
Dlatego spytałem, czy jest gdzieś dostępny, a nie czy istnieje... :( Czy właściciel oryginału nie mógłby tego skanu udostępnić, np. na swojej stronie internetowej? Co to w ogóle za stowarzyszenie?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
D
Koleje w Polsce 4
Koleje w Polsce 2
Koleje w Polsce 6
Koleje w Polsce 11

Podobne wątki