• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pm36-1

Rosynant

Użytkownik
Reakcje
43 0 0
Niestety marne odtworzenie rzeczywistości, bo na desce kreślarskiej są plany z czasopisma Modelarz. No ale to tylko film mający przekazać pewne informacje.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.344 16 0
Ajajaj gapa ze mnie bo zamieściłem zdjęcia, które już są na Forum :LOL: (te w służbie radzieckiej z oznaczeniem T18-601). Proszę anulować wpis.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.344 16 0
... tak sobie dzisiaj przeglądałem (który to już raz ? :LOL:) galerię na https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie gdzie można w szukaj (suchen) wpisać np. hasło PKP, i pooglądać niezwykle ciekawe fotki i aż się zdziwiłem, że jakoś wcześniej nie rzuciło mi się w oczy zdjęcie (a może go wcześniej nie było:niepewny:), ze zbiorów Johannesa Glöcknera, jeszcze nie goszczące na Naszym Forum. Zdjęcie to przedstawia Pm36-1 we wnętrzu jednej z hal LVA Berlin-Grunewald, w 1939 (sic!) - przynajmniej tak wynika z opisu pod zdjęciem, ale to CHYBA błędna data, bo przecież Pm36-1 przez jakiś czas służyła w otulinie w pociągach sanitarnych (a może tylko w jednym z takich pociągów była podsyłana do Berlina ?), w tym jest zdjęcie datowane na czerwiec 1940 (opisane na odwrocie taką datą)....

... a tymczasem na zdjęciu jest w trakcie przebudowy (?) (zdjęta otulina, założone odchylacze dymu) po której, przybrała zapewne wygląd uwidoczniony na sławetnym zdjęciu z LVA Grunewald z pierwszej strony tematu. Warto zwrócić uwagę na odręczny napis na dymnicy "Pm36-1"...

Czy na ziemi leżą fragmenty otuliny ?, który to może być rok ?, czy z tego zdjęcia można wyczytać coś więcej na temat przebudowy Pm36-1 (oprócz tego co już było napisane) ? Co sądzicie o opisie w j. niemieckim, gdzie pisze, że zdjęcie jest z 1939 ?, czy na przełomie 1939/1940 mogła już nastąpić przebudowa Pm36-1 (co wówczas ze zdjęciem datowanym na czerwiec 1940) no i co Wy na to, że nasza pośpieszna Pm-ka została przebudowana aby służyć jako... Bremslok (lokomotywa hamulcowa) https://de.wikipedia.org/wiki/Bremslokomotive

[na szybko tłumaczenie z niemieckiej Wiki (może bardziej obeznani z j. niemieckim doprecyzują :LOL:): Bremslok - Lokomotywa hamulcowa, używana przede wszystkim do symulacji masy pociągu (wagonów, ładunku), służąca do badania osiągów innej lokomotywy. Lokomotywy hamujące mają silne urządzenia hamujące, np. hamulec przeciwciśnieniowy Riggenbacha w lokomotywach parowych, lub hamulec oporowy w lokomotywach elektrycznych. W testach hamowania, pociąg testowy jest prowadzony przez lokomotywę, która ma być testowana. Za nim umieszczony jest wózek pomiarowy, który rejestruje siły rozciągające. Lokomotywa hamulcowa początkowo pomaga przyspieszyć pociąg do zamierzonej prędkości, ale później wykorzystuje hamulce do symulacji obciążenia ciągnięcia innych pojazdów (wagonów). Utrzymuje to obciążenie, a lokomotywa ciągnąca stara się utrzymać prędkość testową].

Link do zdjęcia: https://eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/62114.jpg

Pm36-1 w Berlinie, prawdopodobnie w trakcie przebudowy.jpg


...zrzut ekranu z oryginalnym opisem pod zdjęciem:

Opis.jpg
 
OP
OP
FENIX

FENIX

Znany użytkownik
Reakcje
3.288 248 30
Pokrywa dymnicy 200% od otuliny, resztki żeber nośnych otuliny prawej strony ,szczególnie na blokach silników , żebrowania wentylacyjne na froncie budki, 100 % to pootulinowa peemka.
 

Załączniki

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.718 30 1
Rzeczywiście bardzo ciekawe zdjęcia i brakujące ogniwo w historii Pm36-1. Szybkość 150 Km/h osiągnięta na testach to również zaskakująca informacja, jak i zastosowanie jako lokomotywa hamulcowa.
 
Reakcje
3.344 16 0
Szybkość 150 Km/h osiągnięta na testach to również zaskakująca informacja, jak i zastosowanie jako lokomotywa hamulcowa.
O tym że Pm36-1 mogła służyć jako lokomotywa hamulcowa wspominał już ponad 18 lat temu Pan Paweł Terczyński, w artykule z cyklu Nasz Portret: „Parowóz Pm36-1” zamieszczonym w czasopiśmie „Świat Kolei” nr 6/2001 na stronach 10 - 16.

W artykule jest oczywiście wiele zdjęć Pm36-1, w tym goszczących na łamach naszego Forum m.in. z próby wagonów, na stacji Września z sierpnia 1939 (ale w szerszym planie), te, o które prowadzona była dyskusja na pierwszej stronie tematu, ze zbiorów Rudi Lehmanna z LVA Grunewald, oraz te z czerwca 1940, z Poznania ze zbiorów T. Rotermana. Co ciekawe w artykule (na winiecie), jest niezwykle interesujące zdjęcie z archiwum Fabloku, chyba jeszcze nie dostępne w sieci (a może jeszcze nie trafiłem na nie :niepewny:), zdjęcie przedstawiające boczne ujęcie Pm36-1 (jej lewej strony, z otwartymi klapami inspekcyjnymi), wykonane w Chorzowie, po powrocie z wystawy w Paryżu i dokonaniu drobnych rekonstrukcji.

Pan Paweł Terczyński, autor w/w artykułu, pisze w nim m.in. cytuję:
................ ".....Na parę miesięcy przed wojną parowóz Pm36-1 wszedł do turnusu lokomotywowni Kutno i został skierowany do obsługi pociągu Nord-Express na odcinku Kutno – Zbąszyń. Wszystko wskazuje jednak na to, że obie maszyny Pm36 nie zostały do września 1939 roku formalnie przyjęte na inwentarz PKP, pozostając własnością wytwórni, co nie było zresztą niczym nadzwyczajnym.

Pierwszą wojenną wzmiankę o parowozie Pm36-1 i jego przydziale do Ostbahnu odnaleźć można w opracowanym na początku 1940 roku wykazie polskich lokomotyw (pismo GBI Ost 21MM81 1 z dnia 25.04.1940r.). Nie ma go jednak w wykazie przenumerowania lokomotyw pochodzących z PKP opracowanym w 1941 roku (Umzeichnungsplan für die Dampf-Lokomotiven der ehemaligen polnischen Staatsbahn, zatwierdzony przez RZA Berlin 29 sierpnia 1941 roku). Potwierdzać to może, różne nieudokumentowane relacje, o przekazaniu tej lokomotywy już w 1940 roku do dyspozycji niemieckiej placówki badawczej LVA Grunewald. Wiadomo, że przed końcem wojny z parowozu została zdjęta otulina, a po wyposażeniu go w układ hamulca przeciwcisnieniowego Riggenbacha, miał on służyć jako lokomotywa hamulcowa podczas jazd próbnych innych pojazdów. Pobyt w LVA i sam fakt przebudowy parowozu warte są głębszego udokumentowania, gdyż już w 1939 roku, ze względu na wprowadzone oszczędności wojenne, badania parowozów – w tym nowozbudowanych serii 6 – zostały praktycznie wstrzymane. Nowy numer 18 601 parowóz Pm36-1 otrzymał przypuszczalnie dopiero w lutym 1944 roku.

W kartotece zawierającej dane parowozów, przechowywanej w muzeum komunikacji w Petersburgu, widnieje zapis informujący o kasacji lokomotywy 18 601 w październiku 1952 roku na Kolei Białoruskiej. Kiedy i dlaczego parowóz znalazł się na terenie ZSRR i dlaczego nie powrócił do polski? Odpowiedzi wprost nie znamy, warto jednak pamiętać, że poszukiwania i rewindykacje przedwojennego polskiego taboru były niezwykle skomplikowane. Być może Biuro Rewindykacji i Odszkodowań Wojennych nie podejmowało w ogóle starań o zwrot przedwojennego Pm36-1. Parowóz ten, jak wspomniano, nie figuruje w planie przenumerowania z 1941 roku, będącym podstawowym dokumentem podczas roszczeń rewindykacyjnych, nie miał też żadnych cech własności PKP, dzieki którym mógł znaleźć się na jednej ze sporządzonych wówczas list odnalezionego, przedwojennego polskiego mienia.” ................

Tak więc autor pisze że Pm36-1 miała być przebudowana na parowóz hamulcowy, jednak stawia pytanie jaki sens miała by mieć taka przebudowa w czasach wojennych, sygnalizując jednocześnie, że temat wymaga głębszego udokumentowania, a tymczasem z opisu pod zdjęciem wynika, że po przebudowie – czyli rozumiem, że już po zdjęciu otuliny, jako Bremslok, Pm36-1 prowadziła testy z prędkością 150 km/h. Czy nie uważacie, że opis jest tylko domniemaniem jakiś niepotwierdzonych informacji, czy faktycznie Pm36-1 mogła jako Bremslok, poruszać się z prędkością 150 km/h (bez otuliny ???), bo mam wątpliwości co do tego fragmentu opisu.

Poniżej kilka zatrzymanych w kadrze ujęć Peemki, na wystawie w Paryżu, ze znanego filmiku

... gdzie można (chyba tylko tu:niepewny:) obejrzeć Pm36-1 w ruchu - wprawdzie nie samodzielnie, jednak jakże miłe dla oka są ujęcia toczących się kół i poruszających się wiązarów...

Pm36-1 w Paryżu (1).jpg


Pm36-1 w Paryżu (2).jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.286 58 3
Co ciekawe w artykule (na winiecie), jest niezwykle interesujące zdjęcie z archiwum Fabloku, chyba jeszcze nie dostępne w sieci (a może jeszcze nie trafiłem na nie :niepewny:), zdjęcie przedstawiające boczne ujęcie Pm36-1 (jej lewej strony, z otwartymi klapami inspekcyjnymi), wykonane w Chorzowie, po powrocie z wystawy w Paryżu i dokonaniu drobnych rekonstrukcji.
Chodzi o to zdjęcie? kol. FENIX zamieścił adres strony na początku wątku gdzie jest to zdjecie

Pm36-1  klapy.jpg

http://scaletrainsclub.com/board/viewtopic.php?f=42&t=9212
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Ta fotka to dla mnie rewelacja. Jeszcze nigdy nie widziałem zdjęcia Pm36-1 od tyłu, z wyraźnie widoczną tylną ścianą tendra. Czy można prosić o porządny skan i podanie źródła oryginału? To z jakiejś publikacji?
 

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.718 30 1
Również dla mnie zdjęcie od tyłu to odkrycie, tym cenniejsze, że zastanawiam się jak zaprojektować tył tendra w modelu. Szczególnie że tył był przebudowywany jeszcze przed wojną.
 

SebastianT

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
60 0 0
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.344 16 0
Tak, dokładnie o te... widać przeoczyłem fakt digitalizacji tej fotografii :)

Źródło: Stowarzyszenie "Stacja Chrzanów"
Rewelacja ! ciekawe ile jeszcze takich "perełek" może się kryć po antykwariatach, w tym za granicą na Odrze....

Pragnę też odnieść się do zdjęć Pm36-1 w pociągu sanitarnym cytując fragment tekstu z artykułu Pana Marka Malczewskiego "Parowozy serii Pm36", z cyklu "Archiwum lokomotyw" zamieszczonym w periodyku "Parowozik" nr 1/1990, na stronach 13-14:

".... Na wystawie tej (w Paryżu w 1937) parowóz był prezentowany z zestawem wagonów pasażerskich także wyprodukowanych w Polsce. Skład taki zawierał miedzy innymi wagon z miejscami do leżenia, wagon z natryskami, wagon klubowy oraz wagon restauracyjny. Były to wagony skonstruowane z myślą o rozwoju turystyki masowej. Trzeba tu przypomnieć o działaniach przedwojennej Ligii Popierania Turystyki, rozwijającej sieć tanich hoteli turystycznych oraz zapewniającej równie tanie przejazdy pociągami do miejscowości wypoczynkowych - zwłaszcza Zakopanego i Gdyni. Należy tu podkreślić, że wagony te spełniały założone funkcje, ale w sposób podstawowy, a nie luksusowy. Zastanawiając się nad powyższym zestawem wagonów, można domniemywać, ze ich konstruktorzy dążyli do stworzenia składów na tyle uniwersalnych, aby w przyszłości mogły pełnić również rolę szpitali polowych. Cały zestaw utrzymany był w jednolitej, granatowej kolorystyce....."

Wiemy, że w Paryżu prezentowano trzy wagony: wagony sypialny II/III klasy, kąpielowy oraz barowy z salą dancingową, a ich producentem był Lilpop, Rau i Loewenstein. Zachodzi pytanie, ale tu musieli by wypowiedzieć się specjaliści od wagonów pasażerskich, czy w związku z tym co napisał Pan Malczewski (patrz wyżej - tekst pogrubiony) na zdjęciach niemieckich pociągów sanitarnych (w tym tego z Pm36-1), nie ma przypadkiem jakiegoś polskiego wagonu turystycznych, zaadoptowanych do roli szpitala polowego (?), może któregoś z prezentowanych wraz z Pm36 w Paryżu (?). Swoją droga pięknie prezentowałby się model Pm36-1 z odpowiadającymi mu kolorystyką, granatowymi wagonami turystycznymi - tymi z Paryża.

Poniżej zdjęcia zamieszczone na str. 244 z przedwojennego czasopisma SPAWANIE I CIĘCIE METALI Nr 12/1938. Zdjęcia parowozu znane, ale fragment konstrukcji tendra Pm36-1 jeszcze chyba nie był prezentowany.

Str. 244 z czasopisma SPAWANIE I CIĘCIE METALI Nr 12-1938.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
D
Koleje w Polsce 4
Koleje w Polsce 2
Koleje w Polsce 6
Koleje w Polsce 11

Podobne wątki