Czy ACME produkuje samo kontenery i zbiorniki do swoich wagonów Sggmrss czy są to produkty innych firm?
To są własne wyroby A.C.M.E. i moim zdaniem są najlepszymi pod względem zgodności z oryginałami - nie tylko w wykonaniu "bryły" ale też i w znakowaniu. Firma ta już ma na koncie kilka wersji/odmian kontenerów - typowe 22G1, 42G1, "Hi-Cube" 45G1 czy zbiornikowe typu "Bulk" (do produktów sypkich) aż w trzech odmianach....
Zbiornikowe są chyba nowością roku 2016. Szkoda, że firma A.C.M.E. nie oferuje swoich kontenerów w osobnych zestawach (tj. bez wagonów) - bo prezentują się najlepiej również pod względem jakości malowania i mogłyby się dobrze prezentować na wyposażeniu modeli terminali kontenerowych. Aktualnie standardem dorównują dostarczane "luzem" nowe typy kontenerów (współczesnych) amerykańskiej marki WALTHERS a także kontenery słoweńskiej MEHANO dostarczane z modelami wagonów w serii Prestige - choć te drugie nie są pozbawione pewnych błędów czy szczegółów.
Wymienność kontenerów pomiędzy wagonami różnych firm (i odwrotnie) to już inna opowieść - niestety norma NEM 380 jest właściwie ..... martwa od czasu jej aktualizacji w 2000 roku. Jednak po wejściu na rynek modeli pierwszych wagonów kontenerowych (kolei FS) opracowanych i wyprodukowanych przez A.C.M.E. przestałem się tym kompletnie przejmować. Nie wiem jak wygląda to w modelach polskich wagonów członowych (bo ich nie mam i mnie nie interesują) ale we wspomnianych włoskich serii Sgs i serii Kgps sposób wykonania trzpieni mocujących kontenery na platformie uważam za .... mistrzostwo świata w skali H0.
ale i także platformy Res
Z uwagi na czas (epokę) to już w grupie platform typu normalnego raczej serii R
gs oraz Re
gs - od wielu lat w zwartych składach obsługujących terminale kontenerowe wolno stosować wyłącznie platformy wyposażone w trzpienie stałe i/lub obrotowe do mocowania kontenerów (do dziś ma jej wiele platform typu normalnego i jest to zawsze określone w serii literowej wagonu).
Oczywiście wiele platform serii Res czy Rs dawno temu przewoziło kontenery - ale to dla fanów epoki czwartej, wagony pojedynczo lub w małych grupach, z mocowaniem jak dla wielkich skrzyń o dużej masie skupionej (bez olinowania). Wtedy też i kontenery wyglądały inaczej (inne ściany, gładkie drzwi z innymi zamknięciami etc.) oraz były inaczej znakowane (inny system kodowania niż znany obecnie).
(...) bo mają gładkie ściany (tak chyba nie ma w rzeczywistości)
Gładkie do dziś są "mrożonki" - czyli izotermiczne z chłodzeniem maszynowym. Zupełnie inne kontenery - w tym gładkie - były w latach 70. ubiegłego wieku....
(...) potem Faller, bo mają słabe barwy
Cóż oznacza to "słabe barwy" ? Zapewniam, ze barwy są jak najbardziej prawidłowe....
Tak na marginesie tylko wspomnę, że to nie są kontenery Faller'a - są to kontenery WALTHERS'a, które pojawiły się w ofercie tej pierwszej.
WALTHERS jest ciekawym przykładem "ewolucji" na rynku modeli kontenerów typowych 20-to i 40-sto stopowych tzw "morskich" - aktualnie w ofercie są zarówno kontenery starych (ep IV - V) jak i nowych (ep. V - VI) typów. Ale jedna uwaga - jeśli ktoś ma już kontenery WALTHERS'a niech zastanowi się czy nabywać kontenery Faller'a - bo według moich danych ich numery przez wiele lat nie zostały zmienione. Faller nie wprowadził wszystkich wersji jakie ma WALTHERS w swojej ofercie (szczególnie w kontenerach nowych typów) - ale być może to nastąpi w przyszłości jako "top-nowość" pod "nową" marką