• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 (1:87) Plany mojej makiety

Phil

Nowy użytkownik
#1
Witam!
To mój pierwszy post tutaj, więc wypadałoby się przedstawić.
Mam na imię Filip, mam 14 lat. Koleją małą, jak i dużą interesuję się od dawna.
Zawsze chciałem mieć makietę. Na początku myślałem nad "tortem" ale nie bardzo mam miejsca :-/
Rok temu jednak do głowy mi wpadł pomysł, że można by zrobić jakąś rozkładaną segmentową makietę dookoła pokoju. Na makiecie miałyby się znajdować 2 stacje, trochę bocznic - szczegóły przedstawię później.

Budowę prawdopodobnie rozpocznę za jakiś czas, jak wpadnie trochę więcej pieniędzy.

Ważną kwestią są tory, mianowicie jakie wybrać? Budżet mam niewielki. Myślałem nad Tillig code 100, ale wyczytałem, że to podobno "szajs". Jak jest na prawdę? Używał ktoś tych torów? Jakie są?
 
OP
OP
Phil

Phil

Nowy użytkownik
#2
Tory raczej na pewno będą Tillig code 100.
Teraz więcej szczegółów o makiecie: chcę aby były dwie stacje - jedna większa, druga mniejsza. Mają one być połączone szlakiem dwutorowym z dwóch stron(taki większy tort). Budynki będę starał się wykonywać sam, chcę, aby były niepowtarzalne. Plan budowy będzie długoterminowy(myślę tak z rok, pewnie więcej).
Dołączam taki uproszczony plan stacji i prosiłbym o ocenienie tych układów torowych - zależy mi w miarę na realizmie układów, czy można takie spotkać w "realu". Pewnie wiecie o co mi chodzi.
Chcę aby można było pomanewrować - może dołożę jeszcze 1 bocznicę do większej stacji.
Czekam na opinie.
 

Załączniki

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
#3
Ambitny plan otóż trochę faktów może się wtedy obudzisz..

Wg moich skromnych szacunków na wykonanie stanu surowego czyli tory + skrzynki + elektryka potrzebujesz

18 rozjazdów EW15 liczac po 50 zł 900zł
flexy wg mnie ok 30 sztuk po 15 zł 450zł
napędy nawet robiąc z siłownika to i tak z 400 zł wyjdzie
skrzynki szacuje iż całość będzie mieć ok 10m to w wersji tańszej z MDF z nogami sadze ok 500 zł
Nie liczę takich rzeczy jak podkład korkowy, kleje, przewody,

Tak na dzień dobry żeby coś zacząć to przygotuj jakieś 1500 zł a później będzie więcej zgodnie z moimi wyliczeniami ;)

Witam!
Budżet mam niewielki.
Ale trzymam kciuki bo będzie jeden z większych kompleksów w Polsce!!

Moze tak poczytaj?? http://forum.modelarstwo.info/threads/makiety-dla-średnio-leniwych-początkujących.14063/
Wybierz sobie jakis mały prosty układ torowy
 
OP
OP
Phil

Phil

Nowy użytkownik
#4
Wiem, koszty duże, ale część myślę można zredukować.
Skrzynki => Mam kilka płyt sklejki gr. 8 cm w kanciapie więc już mniej za skrzynki.
Rozjazdy => Widziałem że są w wersji do składania po 35zł, co daje nam 630zł.
Napędy => To się zobaczy, jeszcze o tym nie czytałem, poczytam.

Generalnie myślałem, że byłoby tak: powooooli do przoooodu robić pojedyncze moduły/segmenty, w międzyczasie pieniędzy dojdzie.

Leniwy trochę jestem, ale nie aż tak ;).
Temat czytałem, fajny, ale jest jedno ale:
miejsca na "klasyczny" tort praktycznie nie mam :(, tory fajne są ale zazwyczaj ostre łuki są, a na nich te dłuższe wagony wyglądają komicznie. Dlatego wymyśliłem takie segmentowe coś. Jeszcze pomierzę ile mam miejsca i rozrysuję jak to widzę.
 

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
#5
Widze mała niekonsekwencje w twoich wypowiedziach...Piszesz że komicznie wyglądają łuki na torcie, a chcesz zastosować równie ostre rozjazdy ?

Co do skrzynek to 8 cm sklejka sie chyba niezbyt nadaje ;) chyba że chodziło ci o 8mm wtedy to już lepiej, możesz wykonac z tego boki, płytę główna, wystarczy dokupić tylko grubsze profile

Rozwarz może zrobienie jakichś modułów zgodnie z jedną z norm?

Ogólnie odemnie duży plus byle byś coś zaczął ;)
 
OP
OP
Phil

Phil

Nowy użytkownik
#6
Oj! Jaki głupi błąd z mojej strony, tak chodziło o 8mm, dzięki!
Łuki jak łuki chodzi mi o długie pociągi osobowe (szczególnie piętrusy), których środek na tych łukach(typu r=400mm) jest mocno przesunięty. Rozjazdy są jakie są niestety.
Dołączam plan, zewnętrzne linie przedstawiają max. wymiary, proszę nie patrzeć na wewnętrzne, bo to takie próby, żeby zobaczyć jak to mniej więcej wygląda.
Po prawej stronie tam gdzie 2,9m miałaby się znajdować większa stacja, po lewej mniejsza.
A co do napędów, to myślę, że taniej wyjdzie.
Myślę, że niedługo coś zacznę, póki co to zacząłem robić jakieś budynki.
 

Załączniki

Kris

Znany użytkownik
#7
Filipie, to, że robisz makietę dookoła pokoju, nie przeszkadza w tym, aby zaczerpnąć pomysły na stacje z linka wklejonego przez Łukasza. Właśnie, między innymi po to stworzyłem ten wątek, aby móc z niego czerpać pomysły lub gotowe rozwiązania.
Jeśli nie wykorzystasz nic z tych parunastu układów - nie szkodzi. Tego kwiatu jest pół światu.
Wystarczy, że wpiszesz "układ torowy", "plan stacji", "gleisplan", "track plan" w wyszukiwarce i możesz przebierać. Tu na forum wiele razy wklejaliśmy linki do stron z planami makiet. Wystarczy poszukać.
Cieszy, że kolejna młoda osoba bierze się za to hobby :) Powodzonka :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#8
Ważną kwestią są tory, mianowicie jakie wybrać? Budżet mam niewielki. Myślałem nad Tillig code 100, ale wyczytałem, że to podobno "szajs". Jak jest na prawdę? Używał ktoś tych torów? Jakie są?
Żaden szajs. Natomiast problem może być w tym, że jest to produkt wychodzący z produkcji. Na stronie Tilliga nie ma już na przykład rozjazdów krzyżowych ("anglików"), które dawniej były dostępne. Wadą, o której wspominali koledzy, są trochę "tramwajowe" rozjazdy, o dużym skosie i małym promieniu łuku (600 mm), ale czy na każdej makiecie muszą być super realistyczne, długie rozjazdy? Już pisałem o tym dawniej, ważne są też proporcje: moim zdaniem przy stosunkowo krótkich torach stacyjnych, trochę głupio wyglądają bardzo długie, realistyczne rozjazdy, zajmujące więcej długości, niż same tory stacyjne. Uważałbym tylko, by nie używać najmniejszych promieni łuków, nie schodziłbym poniżej 500-600 mm. Wydaje mi się, że dobrą alternatywą dla Tillig Standard (code 100) mogą być tory Piko lub Peco Code 100, ale nie potrafię powiedzieć, jak to wygląda od strony kosztów.
 

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
#9
Żaden szajs. Natomiast problem może być w tym, że jest to produkt wychodzący z produkcji. Na stronie Tilliga nie ma już na przykład rozjazdów krzyżowych ("anglików"), które dawniej były dostępne. Wadą, o której wspominali koledzy, są trochę "tramwajowe" rozjazdy, o dużym skosie i małym promieniu łuku (600 mm), ale czy na każdej makiecie muszą być super realistyczne, długie rozjazdy? Już pisałem o tym dawniej, ważne są też proporcje: moim zdaniem przy stosunkowo krótkich torach stacyjnych, trochę głupio wyglądają bardzo długie, realistyczne rozjazdy, zajmujące więcej długości, niż same tory stacyjne. Uważałbym tylko, by nie używać najmniejszych promieni łuków, nie schodziłbym poniżej 500-600 mm. Wydaje mi się, że dobrą alternatywą dla Tillig Standard (code 100) mogą być tory Piko lub Peco Code 100, ale nie potrafię powiedzieć, jak to wygląda od strony kosztów.
Masz w 100 % racje ale budując torcika musimy tak czy inaczej pogodzić się z brakiem pewnego realizmu, zwrotnice o długości 38 cm to i tak przerost formy nad treścią w tortach
Uważam iz w zupełności zadowalające efekty uzyska się stosując EW3

na jakim torowisku chcesz robić całość?

Ja osobiście wybrał bym tilliga elite ew2, wg mnie cena/jakość bezkonkurencyjna, wybierając jeszcze do samodzielnego montażu za rozjazd wychodzi chyba 40 zł
 
OP
OP
Phil

Phil

Nowy użytkownik
#10
Póki co to siedzę sobie i coś skrobie w SCARM'ie. Zdałem sobie sprawę, że chyba będę musiał zmienić plany stacji, bo się prawie nie mieszczę.
Panie Andrzeju, zmartwił mnie Pan faktem o wychodzeniu z produkcji :(. Rozjazdy tak czy siak, muszą być +/- takie, bo się zwyczajnie nie zmieszczę.
Cóż Poczekam jeszcze chwilę, poszperam w internecie. Jak nie Tillig to prawdopodobnie Piko.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#11
Tak naprawdę, to nie mam żadnych oficjalnych informacji na ten temat, ale wnioskuję to z malejącej dostępności tych produktów. Nie wiem, zresztą, czy w ogóle da się to jeszcze gdzieś kupić? To, że jest na stronie producenta, jeszcze niestety o niczym nie świadczy. Tillig standard to dawny Pilz, opracowany jeszcze w latach 1960-tych, i tak dziwne, że tak długo to produkowali...

Masz w 100 % racje ale budując torcika musimy tak czy inaczej pogodzić się z brakiem pewnego realizmu, zwrotnice o długości 38 cm to i tak przerost formy nad treścią w tortach
Jeżeli jest to komentarz do mojej wypowiedzi, to chyba nie trafiony, bo ja w pelni zgadzam się ze zdaniem Kolegi LUKASZdiy, co starałem się przedstawić w cytowanym przez Kolegę poście.
 
OP
OP
Phil

Phil

Nowy użytkownik
#12
Na serwisach aukcyjnych można dostać, w sklepach modelarskich są jakieś resztki.

Dołączam obecny plan.
=> Zielone to lokomotywownia,
=> Turkusowe to nastawnie
=> Niebieskie to budynki dworcowe
Tory na planie to PIKO A-gleis

Jakieś opinie, sugestie co do planu?
 

Załączniki

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
#13
Witam ,pokusiłem się o mała modyfikacje planu, ja bym dodał drugi tor tak by stworzyć linie dwutorową i jakiś tor lokalny wijący się na środku makiety na jakimś podwyższeniu, estakadzie, moście...., oczywiście nie uwzględniłem stromości podjazdów, oraz promieni łuków, chodziło mi tylko o pokazanie idei ;)

Sorki za jokość Mak plan gimp.jpg modyfikacji ale robiłem to w Paincie ;)
 

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#15
A czy rozważałeś torta dwupoziomowego? Na niższym (ukrytym) poziomie mógłbyś umieścić pętlę zwrotną i tory techniczne (lewy górny róg) - urozmaici to ruch i stworzy efekt przybywania i pojawiania się pociągów. Unikniesz w ten sposób jednego z większych minusów tortów - jazdy w kółko. Niestety budżet na tym trochę ucierpi.

Osobiście nie szedłbym w kierunku linii dwutorowej, lepiej jest zrobić bardziej ruchliwą linie jednotorową. Kris już podał parę przykładów i linków tu masz jeszcze jeden. http://www.freetrackplans.com/Layout-Plans.php

Na tory polecam PECO choć nie jest zbyt łatwo dostępny w Polsce. Jeśli znasz choć trochę angielski to zamówienie przez internet z UK nie jest problemem. Rozjazdy PECO mają bardzo sprytnie rozwiązany mechanizm przerzucania który pozwala na ręczne przerzucanie bez konieczności mechanizmu elektrycznego. Rozjazd może być przerzucony palcem gdy jest łatwo dostępny, lub za pomocą cięgna gdy jest to bardziej utrudnione. Wpisz w google 'PECO points' i włącz grafikę. Do rozjazdów można zastosować dwa rodzaje napędów podmakiętę lub powierzchniowy. Przy starannych zaplanowaniu to jest kosz który bedziesz mógł rozłożyć w czasie.

PECO jest również cenowo bardziej atrakcyjne od produktów dostępnych w kraju i przesyłki są o wiele tańsze niż od sąsiadów z za Odry.

Trzymam kciuki i życzę powodzenia.
 
OP
OP
Phil

Phil

Nowy użytkownik
#16
Hmm podoba mi się pomysł z tymi torami technicznymi :)
Też się zastanawiam nad szlakiem jednotorowym. O PECO poczytam, angielski znam, no problem.
 
OP
OP
Phil

Phil

Nowy użytkownik
#20
Cóż... szczerze muszę przyznać, że póki co, to finansowo nie wyrobię :/ Ale mam nadzieję, że za jakiś czas uda mi się zrealizować swoje marzenie :) Pożyjemy, zobaczymy. Jak coś się zacznie, to będę to relacjonować na forum.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 1
Planuję 70
Planuję 8
Planuję 17
Planuję 15

Podobne wątki