• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Planuje] Stację Kolejową

siódemka

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
17 0 0
#1
Witam. Tak sobie czytam to forum i zostałem zarażony tym hobby. Zaplanowałem sobie dość pokaźną dwu peronową stacyjkę. Modelarstwem zajmuję się od 7 lat więc mam już trochę doświadczenia w tej dziedzinie. Co o niej sądzicie? Na dole znajduje się stacja, tory kończące się na prawo będą prowadzić do lokomotywowni. Szkoda, że mam ograniczenie tylko do 50 elementów :(. Chciałbym dokończyć cały plan :/. Czy stacja nie jest za długa? Czy nie jest to za trudny projekt? Tory to Piko A-Gleis. Pozdrawiam
 

Załączniki

misiek57

Aktywny użytkownik
Reakcje
323 2 2
#2
pio11 napisał(a):
Modelarstwem zajmuję się od 7 lat więc mam już trochę doświadczenia w tej dziedzinie.
Witaj. W modelarstwie masz doświadczenie, a co z modułowym? To dziedzina w której uczysz się niemal wszystkiego od podstaw. Masz już skrzynkę modułową?
 
P

Paweł Piotr

Gość
#4
Sam układ torowy, to jeszcze nie wszystko. Piszesz o dwóch peronach - a gdzie one są? Wypadałoby je zaznaczyć. Piszesz, że tory z prawej strony idą do lokomotywowni, a tory z lewej dokąd idą? Zapewne jakiś szlak (jednotorowy? dwutorowy?) To też powinno być zaznaczone.
No i najważniejsze, co ma się na tej stacji dziać, jaki duży ruch (osobowy, towarowy, manewrowy), jakie chcesz odzworować urządzenia, jaką sygnalizację, itp. ...
Najpierw określa się założenia techniczno-ruchowe (Twoje oczekiwania i potrzeby), a potem do tego stara się dopasować jakiś układ torowy, który te założenia i potrzeby będzie spełniał, w zgodzie z zasadami i prawidłami kolejowymi, a nie odwrotnie...Sam układ torowy, mimo, że fajnie wygląda, nic nie mówi, może być dobry, ale może być fatalny, po równo...
Napisz więc najpierw, co chcesz na tej stacji robić, dopiero z tego się okaże, czy jest dobry, czy nie...
Pozdrawiam
 
OP
OP
siódemka

siódemka

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
17 0 0
#5
Już się poprawiam :D. Są to plany samej stacji którą zamierzam zrobić na modułach lub na torcie. Jest to stacja na której zatrzymują się ważniejsze pociągi (Coś jak Sosnowiec Główny) oraz często przejeżdżają składy towarowe. Ogólnie mówiąc duży ruch xD. Wiem, że jest to duży projekt jednak szukałem kompromisu pomiędzy: zabawą w manewrowanie, a prostym i tanim układem. Jeszcze tydzień temu było tu więcej torów xD. Jeśli zdecyduje się na tort będzie to zwykły owal. Chciałbym stworzyć układ który nie znudzi się po chwili. Czyli dużo zwrotnic, przełączników i zabawy xD. Makietę umieszczę w epoce V. Tory przy peronach będą zelektryfikowane.
 

Załączniki

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#6
Jakie to szczęście że Anyrail ma ograniczenie do 50ciu elementów, bo byłoby jeszcze bardziej namieszane.
Rozjazd potrójny na głównym torze, jazda na krzywo w obu kierunkach, kolizyjność przebiegów, wyjazd z lokomotywowni na tor ładunkowy - oto modelowy przykład jak nie należy projektować stacji.
Skoro się na tym nie znasz, proponuję wzorować się na prawdziwych stacjach.
Jestem też ciekaw, jak 7-letnie doświadczenie w modelarstwie przekłada się na to,
że nie wiesz co to polistyren :)
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#7
Niestety, ten układ torowy to kompletna porażka. Tego nawet nie da się poprawic! Po pierwsze nie stosuje się rozjazdów skupionych w torach głównych - a po prawdzie wogóle ich się nie stosuje! Po drugie stacja jest uskokowa - to była dobre i typowe dla stacji kolei austryjackich i to w I epoce, później i obecnie takich stacji się nie projektuje. Dalej, na tor przy peronie oznaczonym jako "1" da się wjechac tylko od lewej strony - wyjazd w lewo tylko na tor niewłaściwy. Dalej, jak chcesz dojechać na górny tor w lokomotywowni jeśli przy rampie bedą stać wagony? Kolejny tor w lokomotywowni, możliwy dojazd tylko poprzez tor w stacji, a tam jak piszesz mają być przyjmowane pociągi towarowe. I co mamy! Ano taką sytuację - pod rampą wagony do wyładunku/załadunku na następnym torze stoi skład do np wyjazdu w lewo, tylko lokomotywą z lokomotywowni do tego składu nie ma jak dojechać. Po za tym przed halą powinny być urządzenia do obrządzania lokomotyw i uzupełniania węgla i wody (jeśli mają tam stacjonować parowozy) lub chociaż stacja paliw (jeśli tylko lokomotywy spalinowe), tylko, że brak na na nie miejsca. Proponuję poprzeglądać zdjęcia na forum, zamieszczone plany stacji, a wreszcie iść na normalną stację i popatrzeć jak ona wygląda, a dopiero potem zacząć projektować.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#8
Skoro już się uparłeś przy tym układzie torowym, to zgodnie z Twoimi sugestiami dotyczącymi ruchu oraz z samym układem torowym, zaproponowanym przez Ciebie, sprawy mają się tak. Dla wygody tłumaczenia ponumerowałem tory, przy czym ta robocza numeracja nie ma nic wspólnego z zasadami numeracji torów na stacjach.
Otóż jest to stacja pośrednia na szlaku dwutorowym (tory zelektryfikowane zaznaczyłem na czerwono, zgodnie z Twoim opisem), z dwoma peronami (peron 1 jednokrawędziowy przy torze 5, peron 2 wyspowy dwukrawędziowy między torami 3 i 4). Układ torowy tak zbudowany będzie składał się z trzech torów przebiegowych (3, 4, 5), pozostałe tory będą torami bocznymi. Możliwy ruch na tej stacji to przede wszystkim ruch pociągów przejeżdżających przez stację (osobowe z zatrzymaniem przy peronie lub bez zatrzymania, towarowe bez zatrzymania lub z zatrzymaniem, dla wyprzedzenia przez pociąg osobowy). Na swoim projekcie umieściłeś lokomotywownię, i to aż dwustanowiskową, w której chcesz obsługiwać lokomotywy z... no właśnie, skąd?
Te lokomotywy zapewne mają pochodzić z pociągów, które w stacji skończą lub rozpoczną bieg. Jeśli będzie to pociąg osobowy, to skończy on bieg na jednym z torów przebiegowych, na którym pozostaną wagony (co wyłączy ten tor z ruchu na czas postoju tych wagonów) – to rozwiązanie raczej mało racjonalne i utrudniające prowadzenie ruchu – wagony z pociągu kończącego bieg w stacji winny być odstawione na tory boczne postojowe, by nie blokować torów przebiegowych.
Na swoim projekcie zastosowałeś rampę załadowczą (tor 1), na której będą się odbywały czynności ładunkowe (w tym układzie tor 2 mógłby pełnić rolę toru komunikacyjnego oraz pomocniczego toru odstawczego w procesie sortowania wagonów towarowych pod załadunek i po załadunku). Jednak brak jest toru, na który przyjedzie pociąg towarowy, z którego będą wyłączane wagony do załadunku na stacji oraz włączane wagony po załadunku; wszystkie te czynności będziesz musiał wykonywać z pociągiem towarowym, przyjętym na jeden z torów przebiegowych (nadto przy peronie dla ruchu osobowego), co znowu wyłączy ten tor z ruchu na czas wykonywanych manewrów.
Dalej – wszystkie ruchy manewrowe musisz wykonywać w kierunku torów szlakowych, z jednej, bądź drugiej strony stacji, co również powoduje zatrzymanie ruchu pozostałych pociągów, przejeżdżających przez stację.
To tylko niektóre mankamenty Twojego projektu. Inne celnie wytknął Tomek K.
Czy nie lepiej będzie, jeśli na dostępnej powierzchni zaprojektujesz stację pośrednią na linii jednotorowej, która będzie miała dwa tory przy peronach (dla krzyżowania i wyprzedzania pociągów osobowych) – tu dobry będzie peron wyspowy dwukrawędziowy, pomiędzy tymi torami, a dodatkowo może być jeszcze jeden tor przy peronie jednokrawędziowym (równocześnie przy budynku stacyjnym), na którym będą kończyć i rozpoczynać bieg pociągi osobowe z ruchu lokalnego – lokomotywa zjedzie do szopy, a wagony będą stać na tym torze do ponownego odjazdu, nie blokując ruchu pasażerskiego na pozostałych torach.
Ponadto będzie jeden tor przebiegowy dla przyjmowania pociągów towarowych dla wyprzedzenia przez pociąg osobowy, lub dla czynności manewrowych, związanych z wyłączaniem lub dodawanie grup wagonów, które będą manewrowane na tory ładunkowe (rampa, magazyn, tory odstawcze). Taki układ powinien jeszcze posiadać tor wyciągowy, na którym manewry te będą się mogły odbywać, nie wchodząc w kolizję z normalną ruchową pracą stacji. Na czas manewrów lokomotywa pociągowa zjeżdża do szopy, a manewry prowadzi lokomotywa manewrowa.
Układy torowe stacji były i są tak konstruowane, by przy normalnej pracy ruchowej stacji (przyjmowanie, wyprawianie, wyprzedzanie, krzyżowanie pociągów osobowych), nie było kolizji z prowadzoną pracą manewrową przy pociągu towarowym, który odstawia i zabiera wagony z punktów ładunkowych stacji. Zatem postaraj się tak zaprojektować swoją stację, by te wszystkie czynności mogły się odbywać w miarę bezkolizyjnie z jednej strony, z drugiej zaś strony układ torowy był optymalny, jeśli chodzi o ilość rozjazdów i torów. To, oczywiście zadanie dość trudne, ale wykonalne – warto przy tym prześledzić dostępne na forum galerie zdjęciowe z już funkcjonujących modeli, warto...
Podrawiam
 

Załączniki

OP
OP
siódemka

siódemka

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
17 0 0
#9
Dzięki wszystkim za poprawki. Ten plan na razie odkładam na bok. Może coś jeszcze wymyślę. Paweł dzięki za wszystko. Reszcie również. ciekma jest wiele różnych "odmian" modelarstwa. Ja na przykład spędziłem 5 lat na Warhammerach, tak zwanych bitewniakach. Jest to o wiele większa skala niż HO. Najczęściej do tworzenia otoczenia używa się styropianu lub depronu. Często pod skalpel trafiają różne rodzaje miękkiego drewna. Do tego gips, żywica modelarska i masa modelarska. 2 lata to składanie kartonu w sensowne bryłki xD. Wrzucę na razie to co poprawiłem.
 

Załączniki

OP
OP
siódemka

siódemka

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
17 0 0
#11
Chodzi ci o ruch kolizyjny w miejscu zaznaczonym przez prostokąty? Doskonale o tym wiem :p. Zaznaczyłem na zrzucie jaki będzie kształt stołu jeśli byłby to tort. Dlatego byłem zmuszony do takiego układu. Po drugie z takim układem jest więcej kombinowania jak tu bezkolizyjnie wyprowadzić pociąg ze stacji. Jak już mówiłem tworzę nowy projekt :)
 

Załączniki

Ł

Łukasz K

Gość
#14
pio11 napisał(a):
Co o nim sądzicie?
Napisać to brzydko, czy ładnie ? ....
To napiszę to brzydko: nie funkcjonalna prawa głowica stacji.

Pociąg (np. towarowy/zdawka), który będzie miał jechać z górnej połowy stacji w prawo, będzie mógł wyjechać na szlak tylko po torze niewłaściwym, gdyż nie ma "przejścia" na tor zasadniczy do kierunku jazdy.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#17
Łukasz K słusznie zauważył, że z prawej strony stacji z grupy górnych torów nie ma możliwości wyjazdu na tor właściwy.
Projektując swoją stację staraj się uzyskać maksymalną długość torów, a szczególnie chodzi o tor dla pociągu towarowego, który będziesz w stacji rozrządzał i formował (na razie tory dla pociągów osobowych są dłuższe od toru dla pociągu towarowego, a powinno być na odwrót).
Przecież stacja może zaczynać się już na łuku, po to są przecież rozjazdy łukowe, by je wykorzystać w takiej sytuacji, jaką masz z miejscem do dyspozycji.
Na poniższym rysunku propozycja takich zmian, które pozwolą wyjechać ze stacji w prawo na tor właściwy i uzyskać maksymalną długość torów stacyjnych, przy wykorzystaniu rozjazdów łukowych po obu stronach stacji.
Idziesz w dobrą stronę...
Pozdrawiam
 

Załączniki

OP
OP
siódemka

siódemka

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
17 0 0
#20
Projekt który bym jeszcze przełknął znajduje się przed ostatnią uwagą Pawła. Ten który zaprezentowałem jako ostatni jest już trochę za duży. Pozdrawiam :)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 5
Planuję 5
Planuję 20
Planuję 11
Planuję 95

Podobne wątki