Skoro już się uparłeś przy tym układzie torowym, to zgodnie z Twoimi sugestiami dotyczącymi ruchu oraz z samym układem torowym, zaproponowanym przez Ciebie, sprawy mają się tak. Dla wygody tłumaczenia ponumerowałem tory, przy czym ta robocza numeracja nie ma nic wspólnego z zasadami numeracji torów na stacjach.
Otóż jest to stacja pośrednia na szlaku dwutorowym (tory zelektryfikowane zaznaczyłem na czerwono, zgodnie z Twoim opisem), z dwoma peronami (peron 1 jednokrawędziowy przy torze 5, peron 2 wyspowy dwukrawędziowy między torami 3 i 4). Układ torowy tak zbudowany będzie składał się z trzech torów przebiegowych (3, 4, 5), pozostałe tory będą torami bocznymi. Możliwy ruch na tej stacji to przede wszystkim ruch pociągów przejeżdżających przez stację (osobowe z zatrzymaniem przy peronie lub bez zatrzymania, towarowe bez zatrzymania lub z zatrzymaniem, dla wyprzedzenia przez pociąg osobowy). Na swoim projekcie umieściłeś lokomotywownię, i to aż dwustanowiskową, w której chcesz obsługiwać lokomotywy z... no właśnie, skąd?
Te lokomotywy zapewne mają pochodzić z pociągów, które w stacji skończą lub rozpoczną bieg. Jeśli będzie to pociąg osobowy, to skończy on bieg na jednym z torów przebiegowych, na którym pozostaną wagony (co wyłączy ten tor z ruchu na czas postoju tych wagonów) – to rozwiązanie raczej mało racjonalne i utrudniające prowadzenie ruchu – wagony z pociągu kończącego bieg w stacji winny być odstawione na tory boczne postojowe, by nie blokować torów przebiegowych.
Na swoim projekcie zastosowałeś rampę załadowczą (tor 1), na której będą się odbywały czynności ładunkowe (w tym układzie tor 2 mógłby pełnić rolę toru komunikacyjnego oraz pomocniczego toru odstawczego w procesie sortowania wagonów towarowych pod załadunek i po załadunku). Jednak brak jest toru, na który przyjedzie pociąg towarowy, z którego będą wyłączane wagony do załadunku na stacji oraz włączane wagony po załadunku; wszystkie te czynności będziesz musiał wykonywać z pociągiem towarowym, przyjętym na jeden z torów przebiegowych (nadto przy peronie dla ruchu osobowego), co znowu wyłączy ten tor z ruchu na czas wykonywanych manewrów.
Dalej – wszystkie ruchy manewrowe musisz wykonywać w kierunku torów szlakowych, z jednej, bądź drugiej strony stacji, co również powoduje zatrzymanie ruchu pozostałych pociągów, przejeżdżających przez stację.
To tylko niektóre mankamenty Twojego projektu. Inne celnie wytknął Tomek K.
Czy nie lepiej będzie, jeśli na dostępnej powierzchni zaprojektujesz stację pośrednią na linii jednotorowej, która będzie miała dwa tory przy peronach (dla krzyżowania i wyprzedzania pociągów osobowych) – tu dobry będzie peron wyspowy dwukrawędziowy, pomiędzy tymi torami, a dodatkowo może być jeszcze jeden tor przy peronie jednokrawędziowym (równocześnie przy budynku stacyjnym), na którym będą kończyć i rozpoczynać bieg pociągi osobowe z ruchu lokalnego – lokomotywa zjedzie do szopy, a wagony będą stać na tym torze do ponownego odjazdu, nie blokując ruchu pasażerskiego na pozostałych torach.
Ponadto będzie jeden tor przebiegowy dla przyjmowania pociągów towarowych dla wyprzedzenia przez pociąg osobowy, lub dla czynności manewrowych, związanych z wyłączaniem lub dodawanie grup wagonów, które będą manewrowane na tory ładunkowe (rampa, magazyn, tory odstawcze). Taki układ powinien jeszcze posiadać tor wyciągowy, na którym manewry te będą się mogły odbywać, nie wchodząc w kolizję z normalną ruchową pracą stacji. Na czas manewrów lokomotywa pociągowa zjeżdża do szopy, a manewry prowadzi lokomotywa manewrowa.
Układy torowe stacji były i są tak konstruowane, by przy normalnej pracy ruchowej stacji (przyjmowanie, wyprawianie, wyprzedzanie, krzyżowanie pociągów osobowych), nie było kolizji z prowadzoną pracą manewrową przy pociągu towarowym, który odstawia i zabiera wagony z punktów ładunkowych stacji. Zatem postaraj się tak zaprojektować swoją stację, by te wszystkie czynności mogły się odbywać w miarę bezkolizyjnie z jednej strony, z drugiej zaś strony układ torowy był optymalny, jeśli chodzi o ilość rozjazdów i torów. To, oczywiście zadanie dość trudne, ale wykonalne – warto przy tym prześledzić dostępne na forum galerie zdjęciowe z już funkcjonujących modeli, warto...
Podrawiam