• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Planuje] Od czegoś trzeba zacząć

Matt

Aktywny użytkownik
#1
Witam,

jak już kiedyś gdzieś wspominałem jestem modelarzem samochodowym, o ile można to tak nazwać. Jednak dla rozrywki i relaksu chcę popełnić dioramkę kolejową. Nie wiem, jeszcze, czy będzie ho H0 czy H0e, najprawdopodobniej będzie to zależało od mojego, niestety skromnego, budżetu.

W założeniu ma to być odradzająca się stacja (przystanek?) zlokalizowana gdzieś w małopolskiej wsi.

Plan:

http://i295.photobucket.com/albums/mm150/Mattttx/diorama-3.png

Te czerwone znaczniki to lokalizacja semaforów 3-komorowych, brązowy prostokąt to kozioł oporowy "skrzyniowy"(?). Dodatkowo będzie budynek stacyjny, szopa na lokomotywę i kibelek. Więcej pomysłów na razie brak.

Aby nie było, że nie umiem nic robić, przedstawiam jedną z dwóch zrobionych przeze mnie minidioramek
http://i295.photobucket.com/albums/mm150/Mattttx/P1100135.jpg
http://i295.photobucket.com/albums/mm150/Mattttx/P1100133.jpg

PS. Tak, trochę się sugerowałem dioramą Popowe. Proszę nie bić.
 

projectps

Użytkownik
H0e
#2
Jesteś o kilometr przede mną !! Oczywiście h0e. za kilka dni będzie nowa wersja h0e-standard to możesz od razu modulik trzasnąć ??
 

A_Tox

Użytkownik
SKMK
#3
Matt napisał(a):
Proszę nie bić.
Postaram się być delikatny:
1. Kształt wierzb wydaje się w miarę OK, ale kolor oczo...ny, trochę.
2. Drzewo, w głębi po lewej, ma kształt raczej jak z parku miejskiego, zaraz po interwencji ogrodnika z nożycami. Zbyt regularny według mnie.
3. Powierzchnia asfaltu mogłaby być nieco mniej chropowata - zauważ, że zajeżdżony i wyklepany asfalt wręcz się błyszczy. Za to kolor OK.
4. Słupki hektometrowe są umieszczane, jak sama nazwa wskazuje, co 100m - podzielone przez 87 daje 1,15m.
5. Trawę wokół bliższej wierzby, po lewej, dałbym raczej mniej soczystą - rośnie w cieniu, a wierzby ponadto znane są z wypijania wody wokół siebie.

Jakby co, to zaginął obrazek z planem z pierwszego postu....
 

xendx

Nowy użytkownik
#4
A_Tox napisał(a):
Trawę wokół bliższej wierzby, po lewej, dałbym raczej mniej soczystą - rośnie w cieniu
słońce nie świeci cały czas z jednej strony ;) a na fotce wydaje się bardziej soczysta bo jest w cieniu
 

A_Tox

Użytkownik
SKMK
#5
xendx napisał(a):
A_Tox napisał(a):
Trawę wokół bliższej wierzby, po lewej, dałbym raczej mniej soczystą - rośnie w cieniu
słońce nie świeci cały czas z jednej strony ;)
Racja.
Tak czy siak wokół tej brzozy trawa jakby lepiej rosła...może komuś wysypał się jakiś nawóz. :roll:
(Omyłkowo wpisałem wcześniej: wierzba/y zamiast brzoza/y - sorry :oops: )
 

xendx

Nowy użytkownik
#6
ciekma napisał(a):
przystanek z parowozownią
wybiłem mu ja wczoraj z głowy :D
ciekma napisał(a):
semaforami świetlnymi 3-komorowymi
nad tym jeszcze nie pomyślałem. Kształtówka zamiast świetlnego chyba by była na miejscu?
Zaproponowałem mu przesunięcie rozjazdu za drogę a tym samym drogę dać bliżej peronu co wykluczy umiejscowienie rozjazdu przy peronie, a tym samym zyska na długości użytecznej toru. Zamiast półtrapezu z kozłem i szopą zaproponowałem jakąś małą rampę lub plac ładunkowy. Żeberka chyba nie trzeba stosować? Dla przykładu fotka głowicy w Rabce Zaryte, gdzie semafory wyjazdowe są przed przejazdem a ostatni rozjazd jest za nim.
 

Załączniki

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#7
O, to już ma ręce i nogi.
Semafor, aby miał sens, to odstępowy, więc 2-komorowy.
Albo po prostu tarczę ostrzegawczą, w oddali jest większa stacja węzłowa ale oddalona od miasta, a bliżej miasta jest przystanek z ładownią.
Tak jak Rabka Zdrój miała.
 
OP
OP
M

Matt

Aktywny użytkownik
#8
ciekma napisał(a):
Może i dobrze - odradzający się (cokolwiek to znaczy) przystanek z parowozownią i semaforami świetlnymi 3-komorowymi to trochę hardkor ;)
Oj teraz już wiem.. Dzięki kol. xendx, który mi wszystko wytłumaczył. Przekonał mnie do sporych modyfikacji, plan po nich jest w jego poście. A odradzający się to taki niby upadły, ale widać, że ktoś zaczął o to dbać., epoka V (czyli czasy współczesne, tak?).

Skala jednak będzie H0, bo i większy wybór torów i ewentualnego taboru.

Czy mógłby ktoś mi pokazać, o jaki semafor dokładnie chodzi?
 
OP
OP
M

Matt

Aktywny użytkownik
#10
Ok, na końcach będą profile F96, wszystko wykonywane zgodnie z Polską FREMO.

Podział na 3 podmoduły. I w związku z tym mam problem: jakie dać między nimi profile? Czy może to być zwykły prostokąt?
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#16
Semafory odstępowe na szlaku jednotorowym nie mogą stać "na zakładkę", jak na Twoim rysunku. Za semaforem odstępowym musi być droga ochronna min. 100 m, więc odległość pomiędzy semaforami odstępowymi musi wynosić min. 200 m (każdy z nich musi mieć wymaganą drog ochronną).
Trzeba też pamiętać, że każdy semafor odstępowy musi posiadać odnośną tarczę ostrzegawczą.
Stawiając je przy przystanku osobowym, można to zrobić na dwa sposoby (patrz rysunek).
Można sobie wyobrazić sytuację (która teoretycznie jest możliwa), że w wyniku niedogadania się dyżurnych ruchu z sąsiedich posterunków ruchu, zostały wyprawione dwa pociągi z przeciwnych kierunków. W przypadku semaforów odstępowych postawionych "na zakładkę" kolizja jest nie do uniknięcia, prawda?...
 

Załączniki

OP
OP
M

Matt

Aktywny użytkownik
#17
Rozumiem. Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.

Jak natomiast miałbym rozwiązać wyjazd z bocznicy? Tzn. jak maszynista ma wiedzieć czy może wyjechać na szlak?
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#18
Przy tak zlokalizowanej bocznicy jest to bocznica szlakowa i obsługa jej odbywa się na dwa sposoby:
1. Przy zamkniętym szlaku - drużyna manerwrowa zabiera ze stacji klucz do wykolejnicy i rozjazdu i po dojechaniu na miejsce otwiera rozjazd i wykolejnicę, obsługuje bocznice, po obsłudze zamyka i skład wraca do stacji z ktorej wyjechał lub jedzie do stacji następnej i tam oddaje klucze, które potem wyznaczonym w rozkładzie pociągiem wracają do stacji wydania. Unika się wtedy niebezpiecznej jazdy po szklaku wagonami naprzód.
2. Bez zamknięcia szlaku z tzw. wydłużonym czasem jazdy, wtedy klucze od bocznicy można umieścić na posterunku odstępowym i stąd będą one pobierane i po obsłudze oddawane.
W obu wypadkach maszynista wykonuje manewry na sygnały ręczne podawane przez ustawiacza.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#19
Czy w drugim przypadku oraz z ustawieniem semaforów jak na pierwszym rysunku,
można wypuścić np. opóźniony pociąg z kierunku B, gdy w między czasie wyjeżdża z bocznicy zbiorowy w kierunku A?
Innymi słowy, czy semafor B chroni rozjazd (pomijając "detal" typu brak drogi ochronnej)?
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#20
Tak, można gdyż odstęp pomiędzy stacją "B" a posterunkiem jest wolny. W drugim przypadku ruch prowadzi się normalnie tylko pociąg obsługujący bocznicę ma wydłużony czas jazdy na obsługę bocznicy. Nie jest możliwe jego "schowanie" na bocznicy i przepuszczenie innego pociągu. Żeby tak zrobić koniecznym by było ustawienie dwóch semaforów dla kierunku B-A. Wtedy bocznica znalazła by się pomiędzy semaforami wjazdowym i wyjazdowym, i możliwe by było "schowanie" pociagu.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 5
Planuję 5
Planuję 20
Planuję 11
Planuję 95

Podobne wątki