• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Planuję makietę 180x120x85cm

OP
OP
O

Omen81

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#21
Można jeszcze zmodyfikować plan z dworcem i uzyskać coś takiego:
Zobacz załącznik 696438
Zalety: część "dworcowa" i "towarowa", bliskość bocznic ułatwi sprzęganie i odłączanie wagonów od składu jakby miały iść na bocznicę.
Wady: dworzec "plecami" do obserwującego.

Dla mnie najszybciej i najwygodniej jest przełączać zwrotnice analogowo z pulpitu ale tabletami w cyfrze też się ludzie bawią ;)
Bardzo fajny projekt. mam takie pytanie: chce kupic korek w rolce pod torowisko. Czy jest jakis minimalny wymiar grubości korka czy moze byc 4-5mm? Sa jakies wytyczne?
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.324 56 1
#22
Na modułach szlakowych Fremo stosuje się 4 mm wysokości, ale na makiecie domowej o podobnych układach przyjąłbym, że przedstawia ona stricte okolice stacji kolejowej/bocznic czyli będzie bardziej "płasko" jeżeli chodzi o najbliższy teren. Wziąłbym 3 mm, ale najlepiej jakbyś przeszedł się na jakiś dworzec lub bocznicę i zobaczył jak wygląda tam profil linii. Mogą być niewielkie nasypy ale także może być płasko. Poniżej dwa zdjęcia dla zobrazowania:

Niewielki nasyp, nie widać w okolicy rowów odwadniających.
tory 2.jpg
Źródło: http://www.suwalki24.pl/_uploads/2017/08-sierpien/tory.jpg

Praktycznie płasko.
tory1.jpg
Źródło: https://rudaslaska.com.pl/thumb/mil...i-tory-kopalni-pokoj/1304728/1200/1200/iw/jpg
 
OP
OP
O

Omen81

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#23
Na modułach szlakowych Fremo stosuje się 4 mm wysokości, ale na makiecie domowej o podobnych układach przyjąłbym, że przedstawia ona stricte okolice stacji kolejowej/bocznic czyli będzie bardziej "płasko" jeżeli chodzi o najbliższy teren. Wziąłbym 3 mm, ale najlepiej jakbyś przeszedł się na jakiś dworzec lub bocznicę i zobaczył jak wygląda tam profil linii. Mogą być niewielkie nasypy ale także może być płasko. Poniżej dwa zdjęcia dla zobrazowania:

Niewielki nasyp, nie widać w okolicy rowów odwadniających.
Zobacz załącznik 698431
Źródło: http://www.suwalki24.pl/_uploads/2017/08-sierpien/tory.jpg

Praktycznie płasko.
Zobacz załącznik 698432
Źródło: https://rudaslaska.com.pl/thumb/mil...i-tory-kopalni-pokoj/1304728/1200/1200/iw/jpg
Super. Czyli mogę rozłożyć rolkę korka 2-3 mam i na to tory ale podstawa na płycie z osb to płyta styrodur... Może być czy może być rolka sztucznej trawy i na to dać tory i zrobić podsypkę kamyczki.?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#24
Korek stosuje się głównie po to, by uzyskać charakterystyczny profil małego nasypu. Rozłożenie całej rolki nie ma sensu, jeżeli ma być płasko, to korek w ogóle jest zbędny, choć oczywiście nie zaszkodzi. O tym pisał kolega old_jawa.
 
OP
OP
O

Omen81

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#25
Korek stosuje się głównie po to, by uzyskać charakterystyczny profil małego nasypu. Rozłożenie całej rolki nie ma sensu, jeżeli ma być płasko, to korek w ogóle jest zbędny, choć oczywiście nie zaszkodzi. O tym pisał kolega old_jawa.
Zrozumiałem, tylko mam pytanie czy sam styrodur nie będzie za twardy? No i pytanie czy... Rozwinięta rolka trawy może służyć jako wstępny podkład pod tor?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#26
Rozwinięta rolka trawy może służyć jako wstępny podkład pod tor?
Moim zdaniem nie. Już styrodur jest lepszy. Od biedy można tor ułożyć na sklejce czy płycie wiórowej, twardość tu nie przeszkadza. Korek w założeniu miał amortyzować i trochę wygłuszać, ale w praktyce to nie działa. Myślę, że najlepiej popróbować różnych rozwiązań.
 
OP
OP
O

Omen81

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#27
Moim zdaniem nie. Już styrodur jest lepszy. Od biedy można tor ułożyć na sklejce czy płycie wiórowej, twardość tu nie przeszkadza. Korek w założeniu miał amortyzować i trochę wygłuszać, ale w praktyce to nie działa. Myślę, że najlepiej popróbować różnych rozwiązań.
Super, no i to chciałem wiedzieć. Dzięki za odpowiedzi:)
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.324 56 1
#28
O ile dobrze pamiętam to kolega Inkson na swoich skrzynkach modułowych pod tory używa sklejki, żadnego korka ani podkładu i zdaje to egzamin. Nie stosuj styroduru pod tory tylko do kształtowania terenu naokoło. Styrodur owszem jest twardszy od styropianu ale jest ryzyko, że się wypaczy pod torem - zresztą wystarczy przez nieuwagę go gdzieś nacisnąć i wgniecenie gotowe.
 
OP
OP
O

Omen81

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#29
Można jeszcze zmodyfikować plan z dworcem i uzyskać coś takiego:
Zobacz załącznik 696438
Zalety: część "dworcowa" i "towarowa", bliskość bocznic ułatwi sprzęganie i odłączanie wagonów od składu jakby miały iść na bocznicę.
Wady: dworzec "plecami" do obserwującego.

Dla mnie najszybciej i najwygodniej jest przełączać zwrotnice analogowo z pulpitu ale tabletami w cyfrze też się ludzie bawią ;)
Odnosząc się do naszych ostatnich rozmów na temat makiety h0 180x120x90 m to mam ogromną prośbę. Czy szanowny kolega mógłby mi polecić zrobić jakiś ładny schemat / plan torowiska na powierzchni zwiększonej do wymiarów 120x180 cm. Chciałbym mieć peron, lokomotywownie, pagórek z bocznica na 3 składy, mały mostek kolejowy i domek. To tak na początek. Nie ukrywam że liczę na pomoc :) Pozdrawiam i dziękuję. Omen81
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.324 56 1
#30
plan makiety forum z budynkami.png
Na dole dworzec z peronem, czerwony prostokąt to lokomotywownia na trzy stanowiska, na niebiesko mostek na łuku. Musisz pamiętać, że to nadal jest dość mała powierzchnia jak na H0 i trudno wszystko zrealizować. Można zrobić trzeci tor na bocznicy na górze kosztem jednego toru na dole, ale wtedy trzeci tor na bocznicy będzie bardzo krótki. Albo w ogóle wywalić trzeci tor w okolicy dworca na rzecz drugiego peronu. Pagórek w miejscu bocznicy raczej też odpada ze względu na powierzchnię makiety i nachylenia toru jakie wtedy musiałyby być.
 
OP
OP
O

Omen81

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#31
Co myslicie o tym projekcie? bedzie tu lokomotywownia, peron, dworzec, obsługa elektrowozów, jakis domek, przejazd... i prawy dołoraz lewa góra to bedzie w przyszłosci kolejny segment.
Zobacz załącznik 699322
Na dole dworzec z peronem, czerwony prostokąt to lokomotywownia na trzy stanowiska, na niebiesko mostek na łuku. Musisz pamiętać, że to nadal jest dość mała powierzchnia jak na H0 i trudno wszystko zrealizować. Można zrobić trzeci tor na bocznicy na górze kosztem jednego toru na dole, ale wtedy trzeci tor na bocznicy będzie bardzo krótki. Albo w ogóle wywalić trzeci tor w okolicy dworca na rzecz drugiego peronu. Pagórek w miejscu bocznicy raczej też odpada ze względu na powierzchnię makiety i nachylenia toru jakie wtedy musiałyby być.
Bardzo ładnie. Możesz mi podesłać spis torów potrzebnych lub podesłać plik bym otworzył go w SCARM. ? W tym roku zaczynam budowe domu więc i na rozbudowę makiety będzie miejsce.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.568 386 20
#33
Co myslicie o układzie torów w tym projekcie? dwa wyjscia na moduły. czy łuki beda ok? w powyzszym poscie miałem awarie laptopa i wysłało mi podwojna wiadomosc.
Patrząc na te ostatnie Twoje plany to na peronach będziesz miał trudność w zmieszczeniu jednego wagonu pasażerskiego, nie mówiąc już o lokomotywie. No chyba, że będziesz miał krótkie wagony typu boczniak czy ex Donnerbuchsen.

A tak w ogóle, to czytając Twój wątek, i patrząc na Twoje zmagania proponuję, abyś przeczytał ten wątek KLIK. Powinno Ci to rozjaśnić co można uzyskać na małej powierzchni. Miłego czytania. :)
 
OP
OP
O

Omen81

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#34
Patrząc na te ostatnie Twoje plany to na peronach będziesz miał trudność w zmieszczeniu jednego wagonu pasażerskiego, nie mówiąc już o lokomotywie. No chyba, że będziesz miał krótkie wagony typu boczniak czy ex Donnerbuchsen.

A tak w ogóle, to czytając Twój wątek, i patrząc na Twoje zmagania proponuję, abyś przeczytał ten wątek KLIK. Powinno Ci to rozjaśnić co można uzyskać na małej powierzchni. Miłego czytania. :)
Dzięki za a odpowiedź. Oczywiście, czytałem propozycje z działu podanego przez Ciebie kolego. Tylko mam wymiary nietypowe więc sugerowałem się moim ukladem powyższym ze starego katalogu PIKO. Ja taki matołek jestem narazie w tych kwestiach..:) na pewno skorzystam z projektu kolegi Old_jawa. :)
 
Ostatnio edytowane:

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.324 56 1
#40
Jeden poziom ogranicza. Planuj od razu dwa poziomy. Dwa razy więcej torów na tej samej powierzchni.
Pokaż mi makietę dwupoziomową na tej powierzchni która podwaja liczbę torów - nie licząc "poziomu technicznego" który można zrobić pod makietą "właściwą" a służy tylko do odstawiania składów :) Można nawalić torów na całą makietę i nie zmieścić oprócz nich prawie niczego, takie lekkie kuriozum modelarskie.
 

Podobne wątki