• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 Planuję makietę 180x120x85cm

Omen81

Nowy użytkownik
#1
Witam szanowne grono pedagogiczne:)
Bardzo was proszę pomoc w doborze / nakreśleniu planu układu torowego dla 2-3 zestawów osobowo- towarowych. Jestem trochę zielony w tym temacie, zbieram wiedzę i chciałbym się trochę pobawić w tym temacie. Warunki pod makietę skromne 180x120x85cm, kształt fortepianu, bo na chwilę obecną warunki mieszkaniowe nie pozwalają. Dysponuje pewna ilością torów. Zapewne to mało ale...po najbliższej wypłacie zwiększe ilość:) gorąco Was proszę o jakiekolwiek projekt/pomysł. Na dołączonym obrazku widok podstawy. Pozdrawiam serdecznie. Wesołych świąt :)
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

old_jawa

Aktywny użytkownik
#2
Dasz radę z tych 85 cm zrobić chociaż 95 cm? Jak sam widzisz, jedno wykolejenie na łuku i tabor spadnie, chyba, że zabezpieczysz krawędź makiety jakimś plexi. Niestety ale ta mała szerokość bardzo ogranicza możliwości. Jedyne co Ci zostaje to iść w niewielkie bocznice wewnątrz układu a tą co masz na zewnątrz łuku jakoś zagospodarować. Ściągnij program Scarm do projektowania makiet, bardzo prosty w obsłudze.
 
OP
OP
O

Omen81

Nowy użytkownik
#3
Oczywiście dziękuję za odpowiedź. Oczywiście, dałbym radę zrobić 95 cm, jak i 85 i zabezpieczenie z plexi, deski. Wiem że to mała powierzchnia ale chwilowo ciężko w tym temacie. Dlatego będę rozważał każdy pomysł kolegów. :)
 

old_jawa

Aktywny użytkownik
#4
A ile cm ma odległość zaznaczona na niebiesko?
Resized_Screenshot_20191222-110658_Live_messages2.jpg
Nie znając jej mogę Ci polecić dwa układy poniżej:
makieta forum.png
Pierwszy: dwie bocznice do manewrowania dla krótkich składów. Drugi: mijanka pociągów na łuku plus bocznica ale musisz wiedzieć o tym, że wewnętrzny łuk w tym przypadku to R1 PIKO i są raczej przeznaczone dla małych lokomotyw z krótkimi wagonami (R1 raczej nie powinny być polecane ze względu na to, że po tak ciasnym łuku część taboru może mieć problem z przejezdnością), pasażerski jeździłby po zewnętrznym.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
O

Omen81

Nowy użytkownik
#5
Ta odległość zaznaczona na niebiesko to ok. 90 cm.
A ile cm ma odległość zaznaczona na niebiesko?
Zobacz załącznik 695635
Nie znając jej mogę Ci polecić dwa układy poniżej:
Zobacz załącznik 695637
Pierwszy: dwie bocznice do manewrowania dla krótkich składów. Drugi: mijanka pociągów na łuku plus bocznica ale musisz wiedzieć o tym, że wewnętrzny łuk w tym przypadku to R1 PIKO i są raczej przeznaczone dla małych lokomotyw z krótkimi wagonami (R1 raczej nie powinny być polecane ze względu na to, że po tak ciasnym łuku część taboru może mieć problem z przejezdnością), pasażerski jeździłby po zewnętrznym.
Odległość na niebiesko to ok. 88-90cm.
 
OP
OP
O

Omen81

Nowy użytkownik
#6
Dasz radę z tych 85 cm zrobić chociaż 95 cm? Jak sam widzisz, jedno wykolejenie na łuku i tabor spadnie, chyba, że zabezpieczysz krawędź makiety jakimś plexi. Niestety ale ta mała szerokość bardzo ogranicza możliwości. Jedyne co Ci zostaje to iść w niewielkie bocznice wewnątrz układu a tą co masz na zewnątrz łuku jakoś zagospodarować. Ściągnij program Scarm do projektowania makiet, bardzo prosty w obsłudze.
Dziękuję za podpowiedź. Właśnie bawię się tym programem i próbuje tworzyć na tej ilości miejsca i ilości torów co mam. Postanowiłem się nie spieszyć.
 

old_jawa

Aktywny użytkownik
#8
W obydwu przypadkach masz łuki R1 co może (ale nie musi) utrudniać ruch długim wagonom i lokomotywom. A myślałeś o tym, żeby tą "brakującą" część makiety (tak żeby był prostokąt) zrobić na zawiasie i podnosić na czas zabawy a opuszczać po? Byłoby i więcej miejsca na budowę układu torowego a po jazdach można by było złożyć. Na 120 cm szerokości można by już fajną mijankę wstawić po prostej. Zobacz co możesz zrobić mając trochę więcej miejsca:
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
O

Omen81

Nowy użytkownik
#9
W obydwu przypadkach masz łuki R1 co może (ale nie musi) utrudniać ruch długim wagonom i lokomotywom. A myślałeś o tym, żeby tą "brakującą" część makiety (tak żeby był prostokąt) zrobić na zawiasie i podnosić na czas zabawy a opuszczać po? Byłoby i więcej miejsca na budowę układu torowego a po jazdach można by było złożyć. Na 120 cm szerokości można by już fajną mijankę wstawić po prostej. Zobacz co możesz zrobić mając trochę więcej miejsca:
Oczywiście, że myślałem nad zawiasem... Tylko jak wtedy z łączeniem torów? O co dokładnie chodzi z tym R1??? Aż takie to ciasne zrobiłem w tym projekcie model2p?
 

old_jawa

Aktywny użytkownik
#10
Bazujesz na torach PIKO. Ich fabryczne łuki to R1, R2, R3, R4 i R9. R1 ma najmniejszy promień, R9 największy. Ściągnij sobie katalog torów PIKO lub będą pewnie dostępne w wersji papierowej w sklepach modelarskich, tam są dobrze pokazane różne warianty układów. Łączenie jak przy makiecie modułowej - po wypoziomowaniu ruchomej części tory (główki szyn) muszą być na tej samej wysokości, lutujesz przewody od zasilania do torów na ruchomej części i łączysz je z zasilaniem makiety.
 
OP
OP
O

Omen81

Nowy użytkownik
#11
Bazujesz na torach PIKO. Ich fabryczne łuki to R1, R2, R3, R4 i R9. R1 ma najmniejszy promień, R9 największy. Ściągnij sobie katalog torów PIKO lub będą pewnie dostępne w wersji papierowej w sklepach modelarskich, tam są dobrze pokazane różne warianty układów. Łączenie jak przy makiecie modułowej - po wypoziomowaniu ruchomej części tory (główki szyn) muszą być na tej samej wysokości, lutujesz przewody od zasilania do torów na ruchomej części i łączysz je z zasilaniem makiety.
Aha. Czyli jak rozumiem muszą się tory stykać a resztę załatwia lutowanie przewodów. :) super. Dziękuję. Po nowym roku będę działał. :)
 
OP
OP
O

Omen81

Nowy użytkownik
#13
Te 0,5 mm - 1 mm przerwy może być między szynami żeby się nie wyrywały o siebie podczas składania/rozkładania ale główki szyny na tej samej wysokości i połączenie elektryczne przewodami i będzie ok :)
Dzięki, tak coś czułem że coś w ten deseń;) poprosilbym jeszcze o jakiś pomysł na układ torów. Makieta będzie miała jednak te 100cm , zamiast 85cm., a reszta rozmiarów pozostaje. Myślę żeby jeszcze pod oknem zrobić tor odsrawczy lub podwójny na szerokości ok 15-20cm.
 
OP
OP
O

Omen81

Nowy użytkownik
#15
Bardzo fajny układ. Cały czas martwię się tym że trzeba zachować jakieś wymiary, rozmiary, ustalone wytyczne planując układ torów a tu...pyk i proszę prosty i przejrzysty układ. Czyli poprostu muszę uruchomić w głowie swoje pokłady inwencji twórczej dzięki za pomysł.
 

old_jawa

Aktywny użytkownik
#18
Można jeszcze zmodyfikować plan z dworcem i uzyskać coś takiego:
forum plan.png
Zalety: część "dworcowa" i "towarowa", bliskość bocznic ułatwi sprzęganie i odłączanie wagonów od składu jakby miały iść na bocznicę.
Wady: dworzec "plecami" do obserwującego.

Dla mnie najszybciej i najwygodniej jest przełączać zwrotnice analogowo z pulpitu ale tabletami w cyfrze też się ludzie bawią ;)
 
OP
OP
O

Omen81

Nowy użytkownik
#20
Ja na chwilę obecną będę miał Smart Control light. Zestaw startowy Husarz PKP. I i inne dwa składy. Sterowanie zwrotnic częściowo dekoder i analog ,za w przyszłości coraz bardziej chce iść w rozbudowę. Powoli na spokojnie.
 

Podobne wątki