• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Planuję budowę makiety w sierpień/wrzesień br.

Maciej41

Nowy użytkownik
#1
Cześć! Mam na imię Maciek, mam nie całe 15 lat i coraz częściej myślę o budowie makiety modułowej.Na forum jestem już jakiś czas i ciągle śledzę nowe wątki. Zainspirowany różnymi prezentacjami makiet zarejestrowanych tutaj forumowiczów, postanowiłem w niedalekiej przyszłości wykonać kilka swoich modułów :cool: Będzie to 3 torowa stacja na lokalnej linii z zachodu jednotorowej ze wschodu dwu. Posiadać będzie 2 perony, po jednym torze na każdy. Ponadto, planuję dwie lub jedną bocznice na mój tabor oraz plac rozładunkowy, ewentualnie magazyn. Jednak zanim zacznę jakiekolwiek pracę, ojciec musi wykonać remont domu, abym mógł mieć swój własny pokój a w nim właśnie miejsce na makietę.

Jednak mam kilka najważniejszych dla mnie pytań:

1. Jeśli mam budować makietę modułową, to niezbędne jest zapoznanie sie z normą dla skali H0 (chodzi mi o H0-wski odpowiednik sTTandardu lub N-ormy). Bardzo proszę o podanie informacji bądź linka, gdzie mogę taka znaleźć.

2. Ze swoimi modułami chciałbym jeździć na zloty i spotkania, nie mniej mam tylko 15 lat. Czy byłyby jakiekolwiek problemy ze wstępem na zjazd ze swoimi skrzynkami oraz wdrożenie ich w szlak?

3. Proszę również o podanie info bądź linku gdzie mogę się dowiedzieć jak zrobic moduły w DCC.







Pozdrawiam - Maciek.
 

Tomasz Wojczyk

Aktywny użytkownik
H0e
#2
Normy modułowe dla skali 1:87:
1. FREMO :arrow: klik
2. PMM :arrow: klik
Można pomyśleć o zrobieniu też 2 w 1. :cool:

Zarówno na wiki jak i FMK znajdziesz też normy dotyczące DCC w makietach modułowych.

Z włączaniemTwoich skrzynek w makietę na spotkaniach pewnie nie będzie problemu o ile oczywiście powstaną i będą zgodne z powyższymi normami.

Pozdrawiam i powodzenia.
Tomasz Wójczyk.
 
#3
Maciej41 napisał(a):
Będzie to 3 torowa stacja na lokalnej linii z zachodu jednotorowej ze wschodu dwu. Posiadać będzie 2 perony, po jednym torze na każdy. Ponadto, planuję dwie lub jedną bocznice na mój tabor oraz plac rozładunkowy, ewentualnie magazyn.
Plan ambitny. Kalkulowałeś ile ci to zajmie? Ja tu widzę z 8m długości łącznej skrzynek samej stacji bez przyległych szlaków - przy zastosowaniu minimum Roco Line WL/WR10... w końcu to H0...
Maciej41 napisał(a):
2. Ze swoimi modułami chciałbym jeździć na zloty i spotkania, nie mniej mam tylko 15 lat. Czy byłyby jakiekolwiek problemy ze wstępem na zjazd ze swoimi skrzynkami oraz wdrożenie ich w szlak?
Jak już je wykonasz i będziesz miał czym te 8 metrów skrzynek przywieźć, to zapewne nie :)
 

Misiek

Znany użytkownik
#5
Czy masz już rozrysowany projekt tej stacji?
Wydaje mi się, że bez tego, to nie ma o czym pisać.

Czy to ma być makieta odzwierciedlająca jakiś oryginalny układ torowy, czy też "skrócona" na potrzeby np. małej przestrzeni użytkowej w domu?
 
OP
OP
M

Maciej41

Nowy użytkownik
#6
Plan mam już narysowany, a moja stacja jest wyimaginowana. w sumie mógłbym też spróbować pomniejszyć całą stację Oława, jednak nigdzie nie mogę znaleźć planu ułożenia torów na stacji towarowej. Jeśli ktoś takie ma bardzo proszę o padanie mi ich ;)
 

Tomasz Wojczyk

Aktywny użytkownik
H0e
#9
Maciej41 napisał(a):
Najdłuższy peron chciałbym zrobic na około 120/30cm
:shock:

Minimum 2 metry :!:
Wiesz, może zanim zaczniesz dalej snuć nierealne plany, pojeździj trochę na spotkania bez makiety i zobacz makiety na żywo, a nie tylko na zdjęciach w internecie.

Pozdrawiam.
Tomasz Wójczyk
 

A_Tox

Użytkownik
SKMK
#10
Misiek napisał(a):
http://semaforek.xt.pl/wiki/images/2/23/Olawa.gif
Przyda się kalkulator + dane rozjazdów, głównie długość, i jakiś cennik...
Nawet po zmniejszeniu wyjdzie kilka, a może -ście metrów od głowicy do głowicy, aby pozostawić rozsądne długości torów stacyjnych.
Należy tylko wspomnieć, że rozjazdy mają niezerowe wymiary.
Ilość rozjazdów oprócz wpływu na długość całej makiety, "może" też mieć wpływ na łączny koszt materiału torowego...
Wypada tylko życzyć powodzenia i trzymać kciuki i w żadnym razie nie zniechęcać.
 
OP
OP
M

Maciej41

Nowy użytkownik
#13
A więc zapoznałem sie z FREMO, jednak kilku rzeczy nie rozumiem - mianowicie części elektryki. Oto fragment tekstu, z którym mam wątpliwości:

2.4. Podstawowym elementem elektrycznym łączącym elektrycznie moduły są 2 (dwa) przewody o przekroju 1,5 mm2 i długości odpowiedniej do swobodnego połączenia z sąsiednim modułem, zakończone wtykami i gniazdami bananowym fi 4 mm - patrz rysunek 1a.
- tor w środku modułu powinien być rozcięty, szczelina dylatacyjna ma mieć wymiary ~0,4mm (dotyczy modułów dłuższych niż 500mm),
- połączenia torów z przewodami należy wykonywać na skrajach modułu, a w przypadku rozciątych szyn, w co najmniej w 2 (dwóch) miejscach każdej ciągłej szyny - rysunek 1b.

2.4.1. Połączenia elektryczne torów na module złożonym z segmentów można wykonywać dowolnie, jednakże zaleca sią do połączeń używać wtyczek i gniazd bananowych oraz przewodów o odpowiednim przekroju. Połączenia do szyn należy wykonywac również z przewodu o przekroju min. 1,5 mm2

2.4.2. Nie dopuszcza sią stosowania ŻADNYCH urządzeń infrastruktury wykorzystujących główne przewody zasilania torów, mowa o tych wymagających galwanicznego z nimi połączenia.

2.4.3. Inne połączenia elektryczne na module powinny być galwanicznie odizolowane od głównego zasilania.

2.4.4. Maksymalne napięcie doprowadzone do modułu nie może być wiąksze od ~24V.

To teraz po kolei:

-2.4: Jakie części modułu należy połączyć tymi kablami? Tory? Bo z tego rysunku co tam jest podany nic nie rozumiem. Następnym problemem są gniazda bananowe. Czemu one służą, gdzie je należy przytwierdzić na tych końcach modułu oraz w jaki sposób należy to zrobić? Kolejne: Dlaczego tor musi być rozcięty? W obu systemach sterowania powinien taki być, czy tylko w analogu?

-2.4.2: Tego punktu w ogóle nie rozumiem, nie mam pojęcia co to wszystko znaczy, proszę kogos o dogłębne wytłumaczenie mi tego ;)

- No i reszte w miarę rozumiem, jedno jeszcze pytanie co oznacza ten wyraz galwaniczny?
 

Tomasz Wojczyk

Aktywny użytkownik
H0e
#16
Dla przykładu: stacja według schematu poniżej w H0 to 6 metrów. Bez przyległego szlaku. W całości na 10-stopniowych rozjazdach Roco Line i z długością peronu 2200 mm.

Pozdrawiam.
Tomasz Wójczyk.
 

Załączniki

Adam

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#17
Ja rozumiem, że na rozjazdach 10-cio stopniowych stacja znacznie się zwiększa, jeszcze jak dodamy do nich łuki rzędu 1800mm to już wogóle, ale nadal nie rozumiem dlaczego dł. peronu powinna wynosić minimum 2 metry??
 
OP
OP
M

Maciej41

Nowy użytkownik
#18
Rozumiem, ale ja nie chcę, zeby to była jakaś lokalna stacja. Chciałbym aby to było cos takiego: 3 tory, 2 nie za długie perony, na maks 4 Y-ki. A więc w ilu mertach teraz sie zmieszczę? Moja szacowana długość wynosi około 4 metrów. Czy mam rację.

PS. Myślałem o rozjazdach 15-sto stopniowych, we fremo nie jest uwzględnione jakie rozjazdy powinny być.
 

A_Tox

Użytkownik
SKMK
#19
Adam napisał(a):
Ja rozumiem, że na rozjazdach 10-cio stopniowych stacja znacznie się zwiększa, jeszcze jak dodamy do nich łuki rzędu 1800mm to już wogóle, ale nadal nie rozumiem dlaczego dł. peronu powinna wynosić minimum 2 metry??
Bo np. przy peronie krótszym niż 2m nie zmieści się skład dłuższy niż lokomotywa + 5 wagonów pasażerskich czteroosiowych.
A krótszy skład miałby sens tylko na linii lokalnej.
Można porównać, jakie długie są składy pociągów dalekobieżnych...nawet pięć wagonów to mało.
 
OP
OP
M

Maciej41

Nowy użytkownik
#20
no ale zawsze lokomotywa można wyjechać :p W pierwszym poście napisałem, że to będzie stacja na linii lokalnej, więc krótki peron jest chyba wskazany...

PS. Odpowie m ktoś na te pytania dot. FREMO?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 46
Planuję 5
Planuję 5
Planuję 20
Planuję 11

Podobne wątki