• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Planuję budowę 2 metrów szlaku zelektryfikowanego

OP
OP
G

gotyk1

Użytkownik
Reakcje
28 0 6
Mocno zasypane torowisko było moim celem jeszcze przed rozpoczęciem samej budowy makiety. Taki właśnie wysoki poziom tłucznia pamiętam z trasy Warszawa Berlin w okolicach Konina. Andrzej bardzo dziękuję za fachowe wyjaśnienie.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
Najprawdopodobniej przez takie "zasypanie" tłuczniem IC ma teraz problemy z tzw. "Pendolino", czyli chcesz mieć coś co jest nieprawidłowe. Ciekawa koncepcja:confused:.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.587 104 12
Najprawdopodobniej przez takie "zasypanie" tłuczniem IC ma teraz problemy z tzw. "Pendolino", czyli chcesz mieć coś co jest nieprawidłowe. Ciekawa koncepcja:confused:.
Nie wiem jak w Polsce ale np w Wielkiej Brytanii jest okres kiedy tłuczeń jest jeszcze nie "odkurzony" i zalega to go dosyć spora warstwa a pociągi mimo wszystko jeżdżą . Jest to oczywiście tymczasowa sytuacja którą może trwać ok tygodnia.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
w Wielkiej Brytanii jest okres kiedy tłuczeń jest jeszcze nie "odkurzony" i zalega to go dosyć spora warstwa a pociągi mimo wszystko jeżdżą
Ale czy z pełną prędkością? Tak czy tak, sam kolega miki napisał, że to jest sytuacja tymczasowa. A jeśli chodzi o Polskę, to nie wiedziałem, że i u nas są już z tym problemy, mimo, że z dużymi prędkościami raczej się u nas nie jeździ. Ale pewnie Pendolino są bardziej na to wrażliwe od starszego taboru. Ciekawe, jak jest z innymi nowymi ezt, Pesy, Newagu czy Stadlera.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Mnie chodziło o sytuację w Wlk. Brytanii, opisaną przez kolegę miki. Na Zachodzie problemy występują zwykle przy prędkościach grubo powyżej 200 km/h, dlatego trochę się zdziwiłem. Prędkości rzędu 200 nie są uważane za "dużą prędkość", konwencjonalnych linii z taką prędkością jest w Europie trochę.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Również w Wlk. Brytanii linie z V=200 km/h są uważane za linie konwencjonalne. A linii dużych prędkości (high speed) faktycznie poza HS1 (od tunelu do Londynu), na razie nie ma. HS2 jest w projektowaniu/budowie (nie znam dokładnie stanu projektu).
 
OP
OP
G

gotyk1

Użytkownik
Reakcje
28 0 6
Muszę odnieść się do poniższej opinii:

"Najprawdopodobniej przez takie "zasypanie" tłuczniem IC ma teraz problemy z tzw. "Pendolino", czyli chcesz mieć coś co jest nieprawidłowe. Ciekawa koncepcja:confused:."

Wiem, że wszyscy makieciarze kładą tłuczeń na równo z podkładami, i stąd prawdopodobnie Twój szok. Ja chcę natomiast możliwie najbliżej przedstawić wygląd znany mi ze szlaku, który pamiętam. Rzeczywistość jest często odmienna od ideału. Idąc takim tokiem myślenia należałoby na makietach zrezygnować z waloryzowanego taboru, dziur w jezdni, obdartych elewacji budynków itd... Poniżej fotka, na której się wzrorowałem :)
 

Załączniki

OP
OP
G

gotyk1

Użytkownik
Reakcje
28 0 6
Czesć. Niestety mam problem - trawka, którą kupiłem 8 lat temu leżała sobie w fabrycznym opakowaniu a dziś kiedy chciałem jej użyć okazało się że jest posklejana jak na zdjęciach! Co może być pezyczyną? Miałem taką samą trawkę trzymaną w słoiku i z tamtą było wszystko ok, a jak użyłem tej z opakowania to taki zonk? Trawka to polak. Separacja posklejanych fragmentów z dobrą trawką to robota głupiego. To wada samej trawki czy złego magazynowania?
 

Załączniki

  • 154,8 KB Wyświetleń: 56
  • 111,8 KB Wyświetleń: 56
OP
OP
G

gotyk1

Użytkownik
Reakcje
28 0 6
Zima, więc znowu przysiadłem do zadania. Tym razem zabrałem się na zrobienie jednego z nawrotów. Wewnętrzna szyna będzie w odległości 40cm od geometrycznego środka kółka - oczywiście zależało mi na jak najmniejszym wymiarze samego nawrotu, ale nie chciałem ryzykować dając za ciasny profil. Poniżej 40cm dla wewnętrznej szyny skrajne koła parowozów już odstawały.
 

Załączniki

OP
OP
G

gotyk1

Użytkownik
Reakcje
28 0 6
Dziś stworzyłem podpory dla nawrotu. Obecnie wszystko kleje, a potem dam jeszcze kątowniki. Nawrót buduję ze sklejki grubości poniżej 1 cm. Grubszej nie mógłbym wymodelować odpowiednio piłą w łukach. Zależało mi też na lekkości konstrukcji. Gotowy nawrót nie będzie upiększony trawką ani tłuczniem, nie będzie też ukryty w żadnej sztucznie wyglądającej górze; będzie tylko goła deska, korek i tor.
 

Załączniki

OP
OP
G

gotyk1

Użytkownik
Reakcje
28 0 6
Ława nawrotu jest na wysokości ławy makiety właściwej. Jeśli nie dałbym korka na nawrocie to tor byłby 0.5 cm za nisko wobec toru na makiecie właściwej.

Postaram się codziennie wklejać zdjęcie z postępu prac. Kto wie, może ktoś na bieżąco śledzi mój wątek. Dziś udało mi się zrobić wzmocnienia tylnej części nawrotu.
 

Załączniki

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.384 71 3
W sumie te pół centymetra mogłeś nadrobić wysokością samej ławy torowiska na nawrocie. Jedynie byś zrobił korektę rozmieszczenia otworów montażowych na czołach modułów oraz zmianę wymiaru samego czoła (o 0,5 cm na wysokości) i po problemie jak na mój rozum...

Pozdrawiam,...
 
OP
OP
G

gotyk1

Użytkownik
Reakcje
28 0 6
W sumie te pół centymetra mogłeś nadrobić wysokością samej ławy torowiska na nawrocie. Jedynie byś zrobił korektę rozmieszczenia otworów montażowych na czołach modułów oraz zmianę wymiaru samego czoła (o 0,5 cm na wysokości) i po problemie jak na mój rozum...

Pozdrawiam,...

Łatwiej jednak było wyciąć już korek niż przerabiać to konstrukcyjnie. Nie dużo popchnąłem ostatnio; dużym problemem okazało się tak wszystko wymodelować, aby łuki nigdzie nie były ciaśniejsze niż 40cm. Jeżeli ktoś ma jeszcze jakieś konstruktywne uwagi to proszę pisać nim będzie za późno!
 

Załączniki

OP
OP
G
Reakcje
28 0 6
Jak rozwiązujecie łączenie sieci trakcyjnej na przejściu pomiędzy rozkładanymi przecież segmentami?
Ja obecnie używam gotowych drutów firmy viesmann bo mam też słupy tej firmy. Po zamocowaniu słupów wystarczy nałożyć drucik (który ma na obu końcach haczyki) na dwa słupy. Montaż jest prosty ale same druty są przeskalowane grubościowo. Ostatnio kupiłem partię słupów od Pana Kluby, które oczywiście zamiatają wyrób viesmanna; planuję więc wymienić też górny drut - będzie cieńszy niż viesmann ale będzie miał haczyki na obu końcach właśnie celem łatwej instalacji. O samych słupach, drutach i montażu dużo można się dowiedzieć w wątku Kolegi Bstok70 "sieć trakcyjna".

A co do makietki to udało mi się już ukończyć 2 segmenty. Obecnie buduję trzeci, który skompletuje nawrót i będę mógł kłaść w końcu tory!
 

Załączniki

Podobne wątki