• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Planuję budowę 2 metrów szlaku zelektryfikowanego

OP
OP
G

gotyk1

Użytkownik
Reakcje
28 0 6
>>>Odradzam przechyłkę wogóle(...)konieczne by było zastosowanie odcinków prostych na końcach modułów

Tak wiem już się nad tym wszystkim zastanawiałem; jedynym powodem dla przechyłki jest to, że bardzo podoba mi się pociąg nieco pochylony na burtę w zakręcie (szczególnie towarowy) - a nie dążenie do 100% realizmu


Teraz tak sobie myślę, czy przechyłka do spóły z mostami to nie jest zbyt dużo jak na moje możliwości - sytuację pogarsza jeszcze fakt, iż dla oddzielnych mostów tory muszą się nieco rozejść, a po minięciu mostów ponownie zejść - czyli przy rozchodzeniu tory również musiałyby być nieco pochylone, jak i same mosty (rysunek) - czy może mosty może mają zostać proste?
 

Załączniki

OP
OP
G

gotyk1

Użytkownik
Reakcje
28 0 6
Myślałem bardzo długo i rozwikłałem problem. O tym jakie będzie rozplanowanie dowiecie się w trakcie prac. Tylko że zamiast przewidywanych 3 metrów szlaku będzie prawie 4 nie wiem gdzie te pudła pomieszczę ale będę się tym potem martwił. No i przyznam się że zaczyna mnie cisnąć (na razie tylko trochę) żeby połączyć na jakiejś zabawie moje skrzynki ze szlakami innych. W poniedziałek jadę po sklejkę do kastoramy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
gotyk1 napisał(a):
tory również musiałyby być nieco pochylone, jak i same mosty (rysunek) - czy może mosty może mają zostać proste?
Oczywiście mosty muszą być proste!!! Tak, jak na Twoim rysunku w poście z 1 czerwca, nie tak, jak na ostatnim rysunku. Widziałem wiele mostów z torami na łuku z przechyłką, ale jeszcze mi się nie zdarzyło widzieć pochylonego mostu (może za mało widziałem?).
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
A nie widzisz sprzeczności w Twoim pytaniu :?: :!: Pulpit służy do ręcznego sterowania impulsowego jak napisano w opisie rozjazdami, przejazdami itp. Do sterowania automatycznego przejazdu potrzebny jest układ sterowany przez jadący pociąg a nie pulpit.
 
OP
OP
G
Reakcje
28 0 6
Kochani, witajcie po dłuższej przerwie. Przez ostatnie lata nie udało mi się ukończyć makiety. Nadal mam tylko jeden gotowy człon, który tu już zresztą prezentowałem. W związku z nadejściem jesieni 2017 wracam do przerwanego projektu. Wkrótce zdjęcia. Mam nadzieję, że i tym razem otrzymam od Was wsparcie. Adam
 
OP
OP
G
Reakcje
28 0 6
Dziś trochę porobiłem - ustalałem przechyłkę w łuku i wyszło dobrze. Nie mam niestety dosyć korka podkładowego i chcę kupić ale mam problem. Kiedys 6 lat temu kupiłem taki o wymiarach podanych na górnym obrazku poniżej. Natomiast teraz jak patrzę, to w ofercie są tylko takie o wymiarach przestawionych na dolnym obrazku - niby wszystko to samo, ale górna szerokość korka jest inna. Czy ma ktoś dostęp do korków o rozmiarach podanych na pierwszym zdjęciu, czy muszę kupić ten z drugiego?
[DOUBLEPOST=1509139688,1509138006][/DOUBLEPOST]Jeszcze takie pytanko - wcześniej uzyłem torów roco flex nr 42400 (drewniany podklad) oraz 42401 (betonowy podklad). Czy po 6 latach nie nastapily zadne istotne zmiany w tych produktach i mozna dokupic w ciemno? Chodzi mi o to, czy nie zmienila sie np. wysokosc szyny albo wysokość podkładów, bo wtedy skomplikowaloby mi to pracę nad miakietą. Za pomoc bardzo dziękuję
 

Załączniki

OP
OP
G
Reakcje
28 0 6
Przedstawiam efekt pracy wczorajszego wieczoru oraz dzisiejszego południa - gotowa przechyłka. Podniesienie toru z jednej strony uzyskałem dzięki naklejeniu tekturowych pasów z 1milimetrowej tektury - na zewnętrznej zakrętu jest wyżej o 2 mm niż na wewnętrznej.
 

Załączniki

marian

Aktywny użytkownik
eSeMka
Reakcje
6 0 0
na zewnętrznej zakrętu jest wyżej o 2 mm niż na wewnętrznej
No to nie odrobiłeś lekcji z kursów pana Leszka Lewińskiego, który podaje że wartość przechyłki powinna zawierać się przedziale od 0 do 1,7 mm. aby spełnić warunek odwzorowania rzeczywistości. Ponadto ww. autor zaleca aby długość rampy przechyłkowej dla maksymalnej wartości tj. 1,7 wynosiła co najmniej 60 cm, gdzie u ciebie to chyba tylko ze 20 cm. No ale jak to moduły tylko na półkę to nic złego się chyba nie stanie.
Tyle z teorii dot. przechyłek.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
Heloł :). No to się cieszę, że jest ta przechyłka, bo to oznacza, że nie będzie klasycznych Viessmannów z płaskim wysięgnikiem pomocniczym i że będzie musiało być ramię odciągowe, czyli będzie sieć 0.3mm. Teraz już nie masz wyboru :p. Ślizgacze odbieraków są szerokie i przy takiej przechyłce, bez zastosowania ramienia odciągowego będą zahaczać o ramię pomocnicze wysięgnika. No przynajmniej u mnie zahaczały. Trzymam kciuki i cieszę się, że wróciłeś do kolejarskiej roboty. Nadal naciskam na zakończenie profilami FREMO. Czy pamiętałeś o odległości między główkami szyn 46mm?! Każdy metr szlaku pod drutem jest na wagę złota, a już łuki.... a już łuki dwutorowe...!! :)
Pozdrawiam Michał
 
OP
OP
G
Reakcje
28 0 6
Ooo w końcu odzew od społeczności! Co do przechyłki to robiłem na oko, tj patrzałem na zdjęcia powychylanych prawdziwych lokomotyw w łukach, i do tego porównywałem moje zabawki starając się aby było jak najpodobniej. Zastanawiało mnie za to istotnie to, jaki dystans poświęcić na przejście z zerowego pochylenia na maksymalne. Możliwe, że dałem z krótki, ale 60cm oznaczałoby, że pełna przechyłka byłaby dopiero w 1/3 zakrętu. Nie wiem jak to będzie wyglądać gdy pociąg będzie jechał, nie mam na razie możliwości sprawdzenia ale gdy puszczałem luzem wagoniki, to nie wydawało się aby był jakiś drastyczny przechył nagle. Niestety przykleiłem już korek, ale myślę, że mógłbym się jakoś dostać nożem pod spód i przedłużyć rampę może nie do 60cm, ale chociaż do 40.

Bstok70 - bardzo ciekawa uwaga dot. problemu z pantografem przy takim pochyleniu - w ogóle o tym nie myślałem. Co do trakcji to ostatnio podjąłem decyzję, że wymienię jednak na słupy kluby, bo efekt końcowy wyglada za mało na pkp.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
G
Reakcje
28 0 6
Udało się przedłużyć rampę do 40cm. Teraz już odchyłki od przyjętych norm w 1:1 są mniejsze. Jeszcze dłużej rampy nie chcę robić ze względu na to, że cały łuk będzie miał prawdopodobnie tylko 180cm. Dziękuję jeszcze raz za rzeczową krytykę.
 
OP
OP
G

gotyk1

Użytkownik
Reakcje
28 0 6
Ciężko produkuję się każdego dnia po pracy, niestety popełniam po drodze wiele błędów, które muszę następnie korygować. Do tego skopała mi się lutownica :( Rampę dałem jednak 60centymetrową tak jak sugerowaliście. Efekt zaawansowania prac widoczny na zdjęciu. W planie na wieczór jest przyklejanie toru.
 

Załączniki

OP
OP
G

gotyk1

Użytkownik
Reakcje
28 0 6
W sumie nic ciekawego, ale wklejam żeby nie było, że nic nie robię. 10h pracy wczoraj i udało mi się przykleić tory oraz podłączyć je elektrycznie na skrzynce nr2. Tworzy się też trzecia skrzynka, niestety poziom zaawansowania prac na razie nie jest duży.
 

Załączniki

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
Ważne że prace powoli, ale jednak posuwają się do przodu. I pamiętaj, nikt nie jest doskonały, ważne jest, żeby Tobie ta dłubanina sprawiała radość. A co się dotyczy odzewu na Twoje pytania, to zauważ że na forum jest dużo teoretyków, takich jak ja, a mało praktyków. Nie wykonałem żadnej skrzynki, więc nie pomogę Ci w uzyskaniu odpowiedzi na Twoje pytania.
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
305 13 0
Dwa milimetry przechyłki to za dużo. Na takim łuku nie powinno być więcej niż 1mm. Tabor będzie Ci wizualnie leżał na boku i będzie to wyglądać mocno nienaturalnie. Jeśli masz jeszcze możliwość zmniejszenia tej przechyłki to sugeruję takie działanie. Z drugiej strony SUPER, że w ogóle o przechyłce pomyślałeś. Bardzo wielu twórców makiet, nawet pięknie wykończonych, pomija aspekty techniczne geometrii toru takie jak przechyłka, rampa przechyłowa (nie "przechyłkowa") i krzywe przejściowe. Zaryzykuję stwierdzenie, że tabor jadący po łuku bez przechyłki wygląda bardziej nienaturalnie niż z taką przesadzoną przechyłką jak u Ciebie.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki