• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Plan stacji modułowej

Reakcje
44 1 1
#1
Witajcie,

Przeniosłem się z makietą do pokoju na poddaszu. Makieta schemat rozłożenia w pokoju poniżej:

plan-makiety.png

Makieta ma formę modułów:
idąc od prawej
1) największy to 250 cm na 125 cm, dwa poziomy na nim jest stacja na poziomie 0(dwa perony), wjazd na poziom 1 - przerywana czerwona, poziom 1 - niebieski kolor,
wjeżdżając na moduł od dołu można objechać go zawadzając na poziom 1(czerwone kropki) dookoła i zjechać z drugiej strony po przez krzyżownicę i zielony szlak, wyjechać na powrót na moduł łuk. (zrobiony w 70% dokończyć stację)
szerokość pozostałych modułów 40 cm
2) łuk 1 - na tym jest przejazd drogowy i rogatki(zrobić automatykę rogatek) - sieć trakcyjna
3) łuk 2 - na ten moment czysty szlak, ale ma być przystanek osobowy - perony na łuku z obu stron - sieć trakcyjna
4) Prosta 120 cm - sieć trakcyjna
5) Tu ma być stacja o której zaraz (czerwone przerywane) długość 440 cm
6) Tutaj jeden szlak albo stacja osobowa końcowa z oblotką drugim torem albo jakiś teren zakładu - ograniczenie to 290 cm

Tak to wygląda na ten moment
Brałem się już za dwa projekty(stacja Susiec i bocznica Widełka Orlen), ale możliwości lokalowe na ten moment mam takie i trzeba je zagospodarować jak najbardziej efektywnie, a zrobić moduły które tylko raz na jakiś czas na imprezę to trochę na ten moment bez sensu. Jest opcja by z czerwonego modułu można po przez ścianę wyjść dalej(do góry), ale puki co żona nie jest przychylna tej koncepcji :D. Od strony prawej jak ten duży moduł z pętlą za ścianą ma być pokój syna(puki co ma na parterze) więc jest opcja zrobienia bocznicy Orlen lub stacji Susiec.
No i chodzi też o to by się z synkiem (7 lat) bawić na makiecie.


5) Stacja którą chciałbym zrobić w miejscu gdzie jest czerwony przerywany prostokąt, oczywiście musi być modułowa, z kilku względów m.in. opcja zabrania na imprezę i po ostatniej przeprowadzce makiety piętro wyżej, musiałem się bardzo na gimnastykować by wnieść moduł o wymiarach 250x125cm, więc mniejsze moduły.

mam takie dwie koncepcje
5.1) stacja z peronami od zewnątrz torów głównych, to tak by nie zmieniać geometrii torów, ale nie wiek jak rozwiązać komunikację dworca z peronami.
+ do tego jakiś magazyn towarowy z rampą, albo coś co by tu można w komponować a było by ciekawe - małe manewry

plan-stacji.png


5.2) Inne rozwiązanie z peronami, chyba prostsze + j.w magazyn
plan-stacji2.png


po prawej tor górny - może kiedyś przejście do kolejnego pokoju, dolny odejście na przerywany moduł niebieski
myślałem o szerokości 40 cm, ale z opcją poszerzenia w środku lub modułu dopinanego z budynkami.

Jest to kombinacja kilku rzeczywistych stacji z mojej okolicy - w tym jednoszalkowych, ale wolał bym mieć opcję jednak dwu-szlakową.
Myślałem też o tym by z drugiej strony makiety zrobić pętlę, ale jakoś mi tutaj ona w żaden sposób nie pasuje, a dotego zabrała by mi cenną długość stacji, może kiedyś w sąsiednim pomieszczeniu.

Pytanie czy uda mi się to wszystko wcisnąć w 440 cm - taką stację?
Co o tym sądzicie?
Chciałbym w przyszłości już zacząć jeździć nie tylko oglądać makiety i modele, ale sam się wybrać z modułami na jakieś imprezy. Czyli kilka modułów + moduły adaptacyjne do Fremo.

6) Tak jak napisałem długość 290 cm i szerokość nie dużo na końcu mam 30 cm, więc 25 cm max, mam tu przy tej ścianie biurko na całej długości, ale wolał bym nie dawać modułów 40 cm bo by zachodziły w drzwi.

Pozdrawiam Leszek
 
OP
OP
L
Reakcje
44 1 1
#2
Zacząłem sam przeliczać długości

mijanka.jpg


Odcinki na żółto(mini mijanka) - te 4 rozjazdy zależnie od tego jakie rozjazdy w sensie firmy to jest to ok. 100 cm(piko 55221), 114 cm(tillig 85354)
Dodam, że praktycznie na całości modułów w większości mam piko, choć zdarzają się też flexy tilliga oraz rozjazdy peco(2.1 - choć nie obeszło się bez modyfikacji).
Taki sam odcinek jest z drugiej strony stacji, czyli średnio już mamy zużyte 200~230 cm(na te dwa moduły)

Pytanie jakie kąty na takiej mijance są do strawienia na module, który miałby pojechać na imprezę modelarską?

Idąc dalej to samo tyczy się kątów dla rozjazdów 5, 6 i 18, 20 oraz pozostałych 7 - krzyżownica, i 17?

Jakiej długości powinny być tory między ukresami (W17) oraz peron tak by to było do strawienia na imprezie?

Przyglądam się realizacji Stacja CZUDEC i tam same perony to ok. 2,5 m
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
622 44 23
#3
Jakiej długości mają mieć te żółte skrzynki? Pytam ponieważ budując stacje u siebie na skrzynkach 90cm (standard) "pół trapez", czyli przejście z jednego na drugi tor zajmuje mi 78cm. Stosuje rozjazdy Tillig 85346 inaczej mówiąc EW6. Zastosowanie ich pozawala by skład się ładnie wpisywał w rozjazdy, a nie łamał się jak tramwaj. Nie wiem jak sobie wyobrażasz caly "trapez" na długości 90cm czy 100cm...

Co do długości peronow. U mnie będą 2 przy torze głównym. Ich długość to 2.9m. Pozwala to na przyjęcie spokojnie "naturalnych" składów osobowych z planowym postojem. W rejonie w którym jest usytuowana stacja kiedyś nie było rzadkością spotkać 2x Bhp, jeden zespół ma w modelu długość 845mm. Więc cały skład osobowy jaki kiedyś jeździł miał by długość 1690mm do tego doliczyć długość konia i 1kl (która też w tedy jeździła) wchodzi z luzem. Wszak peron nie był na "styk". W przyszłości też nie będzie problemu jak by ktoś wjechał z składem 2x EN57.

Suma sumarum i tak przy skróceniu z realu długości peronowa oraz torów głównych dodatkowych wychodzi 14m (licząc od sem wyjazdowego do sem wjazdowego).
 
OP
OP
L
Reakcje
44 1 1
#4
Jakiej długości mają mieć te żółte skrzynki? Pytam ponieważ budując stacje u siebie na skrzynkach 90cm (standard) "pół trapez", czyli przejście z jednego na drugi tor zajmuje mi 78cm. Stosuje rozjazdy Tillig 85346 inaczej mówiąc EW6. Zastosowanie ich pozawala by skład się ładnie wpisywał w rozjazdy, a nie łamał się jak tramwaj. Nie wiem jak sobie wyobrażasz caly "trapez" na długości 90cm czy 100cm...
Nie myślałem o rozjazdach EW6, a o EW3(bo w sumie już dwa takie mam) i to z tego wynika ta długość. Te EW6 to są dość długie 389 mm
Ten żółty moduł to myślałem o 130 cm.
Jeśli bym zastosował EW6 - no to cały trapez trzeba by podzielić na dwie skrzynki 80~90 cm, ale wtedy dwa trapezy zajmą mi 320~360 cm - dość dużo jak na aktualne moje możliwości. Takiej długości to nie wcisnę w moją przestrzeń - musiały by to być tylko moduły pod imprezy. Myślałem, że choć jeden wcisnę w przestrzeń makiety w pokoju.

Co do długości peronow. U mnie będą 2 przy torze głównym. Ich długość to 2.9m. Pozwala to na przyjęcie spokojnie "naturalnych" składów osobowych z planowym postojem. W rejonie w którym jest usytuowana stacja kiedyś nie było rzadkością spotkać 2x Bhp, jeden zespół ma w modelu długość 845mm. Więc cały skład osobowy jaki kiedyś jeździł miał by długość 1690mm do tego doliczyć długość konia i 1kl (która też w tedy jeździła) wchodzi z luzem. Wszak peron nie był na "styk". W przyszłości też nie będzie problemu jak by ktoś wjechał z składem 2x EN57.
2.9 m - przyznam, że dość długi peron, ja myślałem raczej o długości o długości 2.2~2.5 m, bhp x2 + 1kl+lok, 220 cm powinno wystarczyć na styk.
Bhp - mam taki ze stacji Rzeszów, a takich x2 to nie pamiętam,ale pewnie tak bywało.

Suma sumarum i tak przy skróceniu z realu długości peronowa oraz torów głównych dodatkowych wychodzi 14m (licząc od sem wyjazdowego do sem wjazdowego).
14m - to już lekka przesada, jak to wieźć na imprezę, jest to lekko licząc 14 skrzynek :(

Mnie interesuje coś krótszego, takiego co zmieszczę na mojej ścianie lub będzie tak zaprojektowane by nie wpinać wszystkich modułów do zabawy w domu, a resztę trzymać pod imprezy. Do tego chodzi ruch pasażerski ze stacji do stacji - synowi się to podoba.

Może opcją była by rezygnacja ze szlaku dwutorowego na rzecz jednotorowego lub wykorzystanie całej wolnej długości 440 cm + 290 cm = 730 cm?
Wtedy trzeba by w domu do zabawy łączyć je jakimś łukiem.
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
622 44 23
#5
Nie wiem jakiej Ty bardziej zabawy się trzymasz. W domu czy na imprezy... Ja stacje buduję pod imprezę. W razie potrzeby skrócenia stacji można będzie "wypiąć" skrzynki za peronami gdzie są tory główne dodatkowe i tyle. Obecnie zwróć uwagę że większość osób składa swoje składy dość długie, więc szkoda aby stacja nie mogła przyjąć ich w pełni.

Na skrzynce 90cm wejdzie pół trapeza przy EW6. Zdecydowałem się aby składy wyglądały naturalnie na rozjazdach... Nie podoba mi się kiedy skład "łamie się" jak tramwaj...
 
OP
OP
L
Reakcje
44 1 1
#6
U mnie to na ten moment więcej dom, bo imprezy puki co to jako oglądający, bo na Podkarpaciu to imprez modelarskich kolejowych to zero. Średnio to myślę, że 2-3 imprezy w ciągu roku.
Tak myślałem, żeby to tak zbudować by służyła do zabawy z synem w domu, ale by po dodaniu pozostałych modułów zabrać ją na imprezy.
Teraz tylko trzeba to wszystko pogodzić ;)
 
OP
OP
L
Reakcje
44 1 1
#11
Zastanawiałem się jak połączyć te moje potrzeby i wymyśliłem coś takiego:
- 4 moduły - 90 cm, budowane na modułach stacyjnych fremo
- wjazd i wyjazd 2 torowy, rozstawione jak szerokość peronu ok. 55mm
- na tym zmieszczę peron 1 długość ok. 2,5 m(2 tory) oraz peron 2 przy dworcu ok 1,5 m(1 tor)
- tor przelotowy po za peronami
- tutaj opcja wydłużenia całości stacji w przyszłości o jeden lub dwa moduły 90 cm
To będzie pierwsza część projektu. Graficznie stworzyłem to w programie SCARMie na Tillig Elite H0 flexy i konkretne rozjazdy.

Druga część projektu to moduły tylko pod imprezy
- moduły z przejściem do FREMO 2e96 szlakowe
- moduły z trapezem lub połową trapezu


projekt-scram-1.png

Chyba powinna być jeszcze nastawnia z drugiej strony?

Czy tak to będzie miało sens i będzie stacja przejezdna na imprezach?
 

Kacper98

Użytkownik
ŁKMK
Reakcje
67 0 0
#12
Jeżeli na stacji byłyby zastosowane przekaźnikowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym to wystarczy spokojnie jedna nastawnia. Co prawda w drugiej części stacji powinnienen znajdować się posterunek stwierdzenia końca pociągu (stosuje się również kamery z podglądem na nastawni) aby potwierdzić wjazd całego pociągu.
Nie wiem czy takie pomieszanie typów rozjazdów będzie dobrze wyglądać, bardziej doświadczeni koledzy muszą się wypowiedzieć.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
6.245 156 21
#13
Można by w ogóle z jednej strony zrobić przejście pół-trapezowe i z drugiej podobne. Takie rozwiązanie jest spotykane w rzeczywistości, zwłaszcza przy tak niewielkiej stacji.
Ale tylko na stacjach, gdzie wszystkie tory główne dodatkowe leżą po jednej stronie torów głównych zasadniczych, a nie tak, jak tu, gdzie jest po jednym torze dodatkowym po każdej stronie.
Ale jakie pojedyncze czy podwójne? Mimo wszystko nie kojarzę jakby to mogło wyglądać w tym miejscu?
Tak, jak na rysunku niżej. Jak przejścia krzyżowe (nie rozjazdy krzyżowe) mogą być pojedyncze?
Nie wiem czy takie pomieszanie typów rozjazdów będzie dobrze wyglądać
Nie będzie, w torach głównych zasadniczo powinno się stosować rozjazdy o tym samym skosie i promieniu łuku toru zwrotnego. Rozjazdy na tor boczny, pod rampę, mogą być krótsze, o większym skosie, ale te rozjazdy w torach głównych zasadniczych powinny być tego samego typu.

mijanka.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
6.245 156 21
#15
Różne dziwactwa się zdarzają. Ta stacja jest o tyle nietypowa, że tor 4 ma wyjazd tylko w jednym kierunku. Przypuszczam, że oryginalnie ten tor był torem bocznym, a nie głównym dodatkowym i wtedy układ był zgodny z zasadami, jakie podałem.
 
OP
OP
L
Reakcje
44 1 1
#17
Jeżeli na stacji byłyby zastosowane przekaźnikowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym to wystarczy spokojnie jedna nastawnia. Co prawda w drugiej części stacji powinnienen znajdować się posterunek stwierdzenia końca pociągu (stosuje się również kamery z podglądem na nastawni) aby potwierdzić wjazd całego pociągu.
Dwie nastawnie będą fajnie wyglądać, więc skłaniam się do takiej opcji.

No przy takim rozwiązaniu to koszt tych modułów o 1 tyś zł mniej :D

Może wiecie gdzie znajdę polskie budynki dworców wycinane laserowo?
 
OP
OP
L
Reakcje
44 1 1
#18
Chwilę nic nie pisałem, ale prace trwają
Moduł 1 - największy i najszerszy, wiele się tu dzieje, najwięcej przechodził eksperymentów, ale jest już bliżej końca niż początku. Do przebudowy dwa mosty od wlotu i wylotu, część rozjazdów ma przygotowane podpięcie pod serwomechanizm, ale nie wszystkie - tu trochę zabawy mnie przy tym czeka. Pozostaje jeszcze kwestia rozmieszczenia semaforów, infrastruktura, wydłużenia peronu i budowy peronu 2 itd....Zastanawiam się nad jakimś fajnym krajobrazem na ścianę - lepiej by to na jakimś tle wyglądało. Z modułu w lewo będzie wylot na - hmm. nie wiem jak to nazwać bo to coś w stylu obrotnicy, ale takiej wahadłowej albo jak suwnica - planuję(bo już tu mam nie wiele miejsca), puki co to jest rozjazd i wałek toru z nim by można zrobić oblot składu. W prawo szlak dwutorowy.
modul_1.jpg


modul_1_2.jpg


modul_1_1.jpg


Natomiast co do koncepcji stacji, która miała być w strefie czerwonej przerywanej to stwierdziłem, że wracam do planu Stacji Susiec. Sporo materiału jest zgromadzone, skrzynki częściowo gotowe. Będę budował to tak bym mógł wkomponować ją w całość mojej modułowej makiety domowej. Pozostałe natomiast segmenty stacji, które się nie będą mieścić, będę osobno składowane - może kiedyś pod jakąś imprezę.

Moduł 2 - łuk
modul_2_luk.jpg

Rogatki w planach są by były podnoszone przez serwomechanizm, bo mam to przetestowany na innym module gdzie się ładnie podnoszą i święcą światła + dźwięk, ale to kiedyś.

No i elektryka
Segmenty łączę po przez gniazda mikrofonowe XLR
elektronika.jpg


Każdy tor(2 tory) ma swoją magistralę, do tego tor na module ma dwa podpięcia zasilania na początku i końcu. No i do łączenia teraz wykorzystuję WAGO, bo wcześniej lutowałem, ale dużo z tym zabawy, jak coś się jeszcze modyfikuje. Segmentu - skrzynki, buduję z materiału nowego - częściowo, a do reszty wykorzystuję to co mi pozostało bo demontażu. Jak widać to o pewnych otworach lepiej pomyśleć wcześniej, bo później to sporo szarpania...

elektronika_2.jpg


resztę wrzucę wkrótce...

a ostatnimi czasy dołączył do mojego Taboru ST43-14

sta43-14.jpg


Bardzo ładny model :) przydało by się mu sprezentować jakiś tabor - co byście proponowali z jego epoki?
 
Reakcje
151 0 0
#19
Witam
Miło przeczytać, że na Podkarpaciu też się buduje makiety.
Może wiecie gdzie znajdę polskie budynki dworców wycinane laserowo?
Ja budując swoją makietę stacja kolejowa Kańczuga w skali H0e budynki stacyjne robiłem sam. Pomiary na miejscu, przeliczenie do skali H0, rysunki dokładne w COREL`u, wycinanie laserowe w tekturze 2 mm, fornirze 1,5 i 0,5 mm klejenie, malowanie i są. Ponieważ jest to moja pierwsza makieta, wyszło jak wyszło. Ale przynajmniej jest to w miarę dokładne odwzorowanie zabudowy konkretnej stacji, a nie dopasowywanie "na siłę" budynków z innych miejsc i epok.
Pozdrawiam i życzę wytrwałości
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 3
Planuję 66
Planuję 6
Planuję 74
Planuję 14

Podobne wątki