• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Plan makiety owal z pustym środkiem

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#21
A po co ta pętla? Trzeba będzie użyć tzw. modułu pętli, ale moim zdaniem sama pętla tam jest zbędna. Druga uwaga dotyczy nadmiernie skomplikowanej lewej strony górnej stacji towarowej. A trzecia uwaga dotyczy dolnej stacji: przejścia zwrotnicowe między torami głównymi najbliżej peronów powinny być wysunięte na same końce stacji tak, żeby umożliwiały wjazd i wyjazd z wewnętrznego toru szlaku na i ze skrajnych dolnych torów stacji. Tak, jak te przejścia są teraz, nie bardzo mają sens. Należałoby też zlikwidować te esy-floresy, zwłaszcza przy wjeździe na skrajny dolny tor.
 

jezyzie

Znany użytkownik
Reakcje
548 13 0
#22
Moja nieśmiała propozycja po zabawie z krzyżówką i dwoma pętlami.
Jedna pętla faktycznie nie ma sensu, bo nie ma jak w prosty sposób odwrócić kierunku jazdy. Natomiast jest chyba wystarczająca ilość miejsca dla dwóch pętli. W załączeniu mój "bazgroł" (leżę chory). Dwie petle alt1 (1).jpg Wewnątrz pętli można umieścić tory postojowe lub nawet lokomotywownię.
 
OP
OP
pociąg

pociąg

Aktywny użytkownik
Reakcje
124 1 0
#23
Dziękuję za uwagi :)
Pętla powstała jako sposób na obracanie składów - ale plany sobie a życie sobie. Nie ukrywam że chciałbym nawet dwie pętle, jak kolega jezyzie proponuje, niestety nie będzie chyba żadnej. Wczoraj miałem chwilę na zwymiarowanie planu z docelowym miejscem i wnioski są następujące:
Płyta makiety z pętlą od ściany do krawędzi będzie miała prawie 1,80m - a nie chcę używać mniejszego promienia niż R6 - dostęp do tej części makiety staje się przez to bardzo utrudniony. Kolejny problem, pomieszczenie w któym będzie makieta jest w kształcie litery "L", muszę zaplanować miejsce ruchomego segmentu, który będzie wyjmowany w celu swobodnego korzystania z pozstałej części pomieszczenia. To miejsce wypada z lewej strony dolnego węzłą stacyjnego na rozjazdach. Co do komplikacji stacji towarowej, to rzeczywiście trochę za daleko zabrnąłem - na swoją obronę dodam tylko, że wynika to z chęci zużycia większości a może nawet wszystkich zwrotnic które już posiadam. Dodatkowo oglądanie składów pokonujących takie połączone grupy rozjazdów sprawia mi ogromną frajdę. I chyba głównie z tego powodu chciałbym mieć ich jak najwięcej, pomimo iż zdaję sobie sprawę że jest to fantazja twórcza. Dlatego publikuję swoje plany, żeby ktoś za wczasu nakierował mnie na właściwe tory. No i ostatecznie wiem, że mniej znaczy lepiej, tylko trudno mi to zastosować :)
W wolnej chwili zaplanuję kolejny układ i wrzucę go tu pod ocenę.
Tym czasem życzę wszystkim spokojnych Świąt Wielkanocnych!!
 
OP
OP
pociąg

pociąg

Aktywny użytkownik
Reakcje
124 1 0
#24
Proszę o uwagi do poniższego planu.
Na pomarańczowo zaznaczyłem miejsca, które będą zdejmowane z makiety. Z lewej do przejścia w głąb pomieszczenia, z prawej wejście do pomieszczenia.

alt12.jpg
 
OP
OP
pociąg

pociąg

Aktywny użytkownik
Reakcje
124 1 0
#26
Układ torowy załkiem sensowny.

Pytanie, czy kolega jest w stanie to zrealizować i czy to będzie ujeżdżalnia, czy makieta?
Realizacja już jest w toku, mam zakupione 80-90% torowiska - brakuje mi kilku zwrotnic. Jestem na etapie konstruowania podstawy makiety i czekam na przeniesienie przez hydraulika jednego kaloryfera, który mi koliduje z płytą makiety z lewej strony. Co do kwestii czy ma to być ujeżdżalnia czy makieta, odpowiem tak - muszę iść na pewien kompromis, tzn. że nie uda mi się mocno zurbanizować całego terenu wokół torowiska. Układ z pustym środkiem pozostawia jedynie trochę miejsca pod torami do krawędzi płyty na realizację zabudowy. Jednym z największych kompromisów będzie najpewniej budynek dworca, który znajdzie się na zdjęciu na ścianie nad górną stacją. Pod stacją będzie już teren przemysłowy, przynajmniej taki jest plan. Nie śpieszy mi się, wolę kilka razy zmienić plan przed budową niż później żałować pewnych posunięć, acz kolwiek wiem że pewne błędy i tak się pojawią. Reazlizacja planu przewidziana jest na kilka lat, jednak przejezdność chciałbym osiągnąć w pierwszym roku budowy. Później tylko dozbrajanie trakcji i urbanizacja bądź kształtowanie terenu. Cały czas oglądam różne makiety tu na forum, jeżdżę z synem na wystawy, głównie w Warszawie, (wybieramy się też w sobotę do Sosnowca) i z takich wyjazdów również staram się czerpać inspirację do swojego planu. A co z tego wyniknie...zobaczymy, Na początek jednak PLAN, dlatego proszę o uwagi, może też ktoś mógłby mi pomóc we właściwym umiejscowieniu semaforów i tarcz manewrowych.
 

Podobne wątki