• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Plan makiety H0 z 2 zestawów torów PIKO A+E

ozi

Nowy użytkownik
#1
Witam!
Nazywam się Krzysztof jestem nowy na forum. Mam 28 lat i właśnie zaczynam przygodę z modelarstwem kolejowym. Jestem na etapie zbierania wiedzy, taboru i projektowania makiety domowej. Znajomy rodziny w Niemczech posiada ogromną makietę, i zawsze marzyłem żeby też mieć coś podobnego. Teraz jestem w trakcie budowy domu i w końcu będę miał możliwości, aby się tym zająć.

Póki co plan jest taki: na święta zaopatrzyłem się w zestaw startowy PIKO 97906 PKP Intercity z Husarzem i 3 wagonami osobowymi na torach A-Gleis A+E, żeby sprawdzić czy faktycznie mnie to kręcił i załapałem - zacząłem budować mały dworzec z mojej miejscowości na pomorzu. Teraz zbliżają się urodziny :) i chciałbym dokupić drugi zestaw torów A+E, lokomotywę EU45-205 PKP Cargo, i jakieś wagony towarowe. Sterowanie analogowe.

Przeprowadzam się dopiero na jesień więc mam czas żeby coś pozbierać i planować. Nie oczekuję tutaj na razie za dużo, czytam forum codziennie i łapię ile się da. Jednak chciałbym prosić o poradę czy plan, który założyłem ma jakikolwiek sens.

Plan jest złożyć to tak jak na załączniku, później dołożyłbym jeszcze jakieś bocznice do środka makiety. Nie mam jeszcze konkretnego planu, myślę aby zrobić terminal kontenerowy lub żwirownie z połączeniem z moją miejscowością ( taka linia nie istnieje w rzeczywistości ale chciałbym pozbierać lokalną infrastrukturę Gdańsk - Kaszuby), na trasie kursowały by te moje dwa pociągi towarowy i osobowy. Chciałbym dodać z obiektów inżynierskich jeden wiadukt (myślę o moście wantowym im Jana Pawła II z Gdańska, lub lokalnych mostach kratowych, to jeszcze ustalę) i jeden tunel, z trzema wlotami.

Tak jak pisałem chciałbym zebrać uwagi opinie przede wszystkim na temat planu torów - po narysowaniu byłem bardzo zadowolony i podekscytowany tym projektem, ale teraz zastanawiam się czy jakoś nie dałoby się to zrobić, aby po puszczeniu pociągu dał on radę krążyć po całej makiecie. Chociaż w moim rozwiązaniu mogę podróżować z jednego na drugi tor i puścić w dwa kółka dwa pociągi :) I jest też dużo miejsca na infrastrukturę.

Pozdrawiam!

PS. oczywiście w grę wchodzi dokupienie innych torów, chodzi tylko o ten podstawowy zakres wykorzystania tych 2 zestawów.
 

Załączniki

mrozek20

Aktywny użytkownik
#2
Nie doradzę Ci nic w sprawie planowania, bo w moim przypadku robiłem plany, mierzyłem, liczyłem przez 2 tygodnie, a jak położyłem tory to i tak wszystko pozmieniałem i dalej robię bez planu. Moje doświadczenia z "przeplanowania" to kupę torów które teraz wykorzystuje na siłę, bo wszędzie jest łatwiej, lepiej i taniej używać flexów.(PIKO 55209). Co się rzuca w oczy w Twoim planie, to brak dostępu dośrodkowej części. Cięzko ci będzie coś tam zrobić.
 

Pd5

Znany użytkownik
#4
Proponuje żebyś się nie spieszył i planuj powoli. To fajne hobby i dobry układ torów pozwoli potem na fajna zabawę. Poobserwuj sobie rożne plany torów w internecie, bo to bardzo pomaga w ułożeniu własnego układu. Dla inspiracji zerknij tez na stronę Brima modell.
 
OP
OP
O

ozi

Nowy użytkownik
#5
Dzięki za odpowiedzi. Jak to mam w zwyczaju troche sie pospieszyłem z pisaniem posta na forum, wyszedł taki długi ze nikomu sie nie chce czytać, a nic z niego nie wynika. Tymaczasem plan sie troche zmienil lub wykrystalizował.

Makieta bedzie z z opcja „wejścia” do środka bo zauważyłem ten problem, o którym wspomniał mrozek20. Wrzucę tu zajawkę jak skończę planowanie. Tymczasem zabieram sie za model dworca, Pozdrawiam.
 
#7
No to tak...
po pierwsze zbieraj kase na DCC bedzie ci owiele łatwiej i przyjemniej :)
po drugie ten układ bardzo szybko ci sie znudzi. Na tej wielkości można upchnąć dużo więcej i to tak by nie "zapchać" makieťy ;)
 
OP
OP
O

ozi

Nowy użytkownik
#10
Myślę właśnie nad DCC, generalnie będzie ciężko z kasą na razie bo wszystko idzie w budowę domu :) Tory Piko od analoga rozumiem są ok pod DCC? Muszę poczytać bo wiem że jest dużo materiału na ten temat. Póki co - planuje i buduje. Niedługo coś powinienem pokazać.
 
OP
OP
O

ozi

Nowy użytkownik
#11
Mam pytanie o stację końcową, mianowicie proszę o podsunięcie przykładów rozwiązania nawrotki na stacjach końcowych. Nie wiem czy jasne jest o co mi chodzi - wjazd i wyjazd ze stacji jest w jednym punkcie, nie ma miejsca na zrobienie pętli, tylko trzeba przestawić lokomotywę na drugą stronę zestawu. Szczególnie
Proszę o wyrozumiałość - interesuje mnie konkretny przykład lub odnośnik do literatury.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#12
Szukasz konkretnego rzeczywistego przykładu planu takiej stacji ? Wrzuć w google "plan stacji" + nazwę - np. Trzebnica, Karpacz, Świeradów Zdrój, Ustka, Łeba, Hel, Kamień Pomorski i sporo jeszcze innych...
 
OP
OP
O

ozi

Nowy użytkownik
#13
Tak chodzi mi o konkretne stacje bo ciężko mi było znaleźć po wpisaniu stacja końcowa. Ewentualne linki do rozwiązań na makietach też są mile widziane.
 

Remaj12

Moderator Forum Tabor i Imprezy
Zespół forum
T M M
#14
Jak to mam w zwyczaju troche sie pospieszyłem z pisaniem posta na forum, wyszedł taki długi ze nikomu sie nie chce czytać, a nic z niego nie wynika.
Długi ;) ? Gdzie tam :) - to raptem 343 wyrazy (1851 znaków bez spacji). Wiem że dzisiaj jesteśmy zewsząd bombardowani krótkimi informacjami, a nawet sami zaczynamy komunikować się między sobą coraz krótszymi wiadomościami (dla niektórych osób problemem staje się złożenie zdania wielokrotnie złożonego), ale wydaje mi się, że adresatami tego wpisu są jednak osoby z pokolenia, które jeszcze czyta lub czytało książki, a mam nadzieję, że czyta chociaż prasę drukowaną, gdzie czasem jeden artykuł może zajmować trzy strony... ;)

Na forum jest tak, że czasem trzeba się uzbroić w cierpliwość aby otrzymać odpowiedź na swoje pytanie - każdy z nas ma swoje życie - pracę, obowiązki, rodzinę i nieraz trudno przejrzeć całe forum lub dział, do którego nie często zaglądamy i z biegu napisać odpowiedź.
Myślę właśnie nad DCC, generalnie będzie ciężko z kasą na razie bo wszystko idzie w budowę domu :)
Na rynku dostępne są różne systemy cyfrowego sterowania - od prostych za około 250 zł, przez nieco bardziej rozbudowane za 400 zł, 500 zł, 600 zł, po bardziej zaawansowane lub rozbudowane za 1000 zł, itd. System cyfrowego sterowania - nawet taki najprostszy - to bardzo fajna sprawa. W przypadku modeli lokomotyw, które masz/chcesz kupić taki tani zestaw spokojnie Ci wystarczy, bowiem w wersji podstawowej po montażu dekodera cyfrowego (do tych modeli dekoder możesz kupić za około 80 zł) będziesz mógł zapalić w nich tylko oświetlenie czoła, zatem do tego celu oraz sterowania spokojnie takie sterowanie wystarczy. Zanim jednak zdecydujesz się na zakup takiego systemu sterowania powinieneś zastanowić się, czy w przyszłości nie będziesz chciał kupić innych modeli, które w systemie cyfrowym oferują więcej możliwości/funkcji i do których obsługi będziesz potrzebował bardziej rozbudowanego systemu, zdolnego obsłużyć ową większą ilość funkcji oferowanych przez model.
Tory Piko od analoga rozumiem są ok pod DCC?
Tory wszystkich producentów oferujących tory do systemu dwuszynowego (FLEISCHMANN, PECO, PIKO, Roco, TILLIG, WEINERT) można używać zarówno w systemie analogowym jak i cyfrowym, jednakże trzeba zwrócić uwagę na podłączenie zasilania do torów - mianowicie w zestawie startowym PIKO, który posiadasz jest dołączony tor G231 z zamontowanym klipsem podłączeniowym do systemu analogowego. Posiada on dolutowany element przeciwzakłóceniowy jak podaje w swoim katalogu producent - nie jest pewien, ale jest to chyba po prostu kondensator - w każdym bądź razie - po podłączeniu systemu cyfrowego sterowania będzie on powodował zwarcie - należy go po prostu usunąć, jeśli chcesz korzystać z klipsa podłączeniowego. Oczywiście jeśli będziesz dążył do jakiegoś realizmu - niekoniecznie wysokiego, ale nawet takiego podstawowego - to po prostu klips zdemontujesz, a zasilanie do torów doprowadzisz w kilku miejscach dolutowując do stopki szyny przewody - w ten sposób nie będzie widoczny na makiecie klips oraz podłączone do niego przewody. W ostateczności, gdybyś nie chciał z niego zrezygnować, możesz po prostu tor prosty z klipsem umieścić w tunelu, gdzie nie będzie widoczny, nie mniej jednak zaleca się doprowadzenie zasilania do układu torów w kilku miejscach, zwłaszcza przy bardziej rozbudowanych układach torowych.
Mam pytanie o stację końcową, mianowicie proszę o podsunięcie przykładów rozwiązania nawrotki na stacjach końcowych. Nie wiem czy jasne jest o co mi chodzi - wjazd i wyjazd ze stacji jest w jednym punkcie, nie ma miejsca na zrobienie pętli, tylko trzeba przestawić lokomotywę na drugą stronę zestawu. Szczególnie
Proszę o wyrozumiałość - interesuje mnie konkretny przykład lub odnośnik do literatury.
Najprostszym rozwiązaniem dla małej stacji z jednym peron jednokrawędziowym jest dodanie dwóch rozjazdów łączącego je toru komunikacyjnego służącego do oblotu składu. Układ można dowolnie rozbudowywać o tory odstawcze, kolejne tory główne dodatkowe z peronami, tor wyciągowy, itd. Najprościej (oczywiście nie w tej skali) może to wyglądać mniej-więcej tak:

stacja_koncowa_1.png


stacja_koncowa_2.png


Spełniam także prośbę o podanie schematów stacji końcowych. Poniżej zamieszczam listę 23 stacji końcowych - część z nich już nie istnieje lub jest nieużywana, część była kiedyś stacjami pośrednimi lub węzłowymi, część jest zdegradowana do roli ładowni lub przystanku, ale stanowią na pewno materiał do analizy budowy stacji czołowej. Taka stacja wcale nie musi mieć możliwości wykonania oblotu składu zostawionego w peronach. Może być tak, że po skończeniu biegu przez pociąg należy wyciągnąć skład na tory postojowe, gdzie zostanie oporządzony, a przy okazji będzie możliwość wykonania oblotu składu. Kilka stacji nie posiada schematu układu torowego i należy zgodnie z instrukcją w odnośniku (*) znaleźć stację na mapie i obejrzeć układ. Pokusiłem się też o przygotowanie dla ciekawskich dwóch zagadek. Odpowiedzi na nie nie oczekuję i proszę zadanie rozwiązać samemu. To tak w ramach samorozwoju ;) . Obiecana lista:

Chełmno **
Ciechocinek
Darłowo
Kamienna Góra
Kamień Pomorski
Kozienice
Koronowo *
Kraków Lotnisko
Krynica
Łasin **
Łeba
Łomża
Nowy Dwór Gdański
Radiowo
Spała
Suwałki
Świecie nad Wisłą *
Ustka
Wałcz
Warszawa Główna Osobowa
Wisła Głębce
Zakopane
Żnin *

* - brak schematu układu torowego - znaleźć miejscowość korzystając z ortofotomapy na stronie http://geoportal.gov.pl/ , przełączyć widok na Raster i odszukać stację na mapie.
** - zadanie zagadka dla ciekawskich - gdzie znajdowała się stacja?
 
OP
OP
O

ozi

Nowy użytkownik
#15
W Łasinie nawet po wpisaniu współrzędnych nie jestem w stanie zlokalizować, a w Chełmnie widzę, że sprzedają Jeansy i Bieliznę ;)

Wydaje mi się, że dobrałem już kształt makiety i układ torów. Zdecydowałem się na wykonanie połączenia Kartuzy - Gdynia. Stacja końcowa dość podobna jeśli chodzi o układ torów, obrotnica jest nieczynna i częściowo rozebrana, ale budynek (lokomotywowni?) stoi i chcę go odtworzyć na makiecie. Terminal w Gdyni jest uproszczony bo nie ma miejsca żeby to odwzorować dokładnie. Nie planowałem jeszcze układu suwnic, placu kontenerowego więc może się to poprzesuwać, ale chyba nieznacznie. Po drodze docelowo zrobię jakąś małą stację po drodze z Kartuz do Gdyni :) Generalnie zaczynam od Kartuz, tory w pierwszej wersji będą wykonane tak, aby tylko zrobić pętle Kartuzy-Kartuzy.

Powiedzcie Panowie jeszcze taką rzecz: Linia aktualnie nie jest zelektryfikowana, ale jest w planach i mój Husarz jest elektryczny. Kolejna kolejka będzie spalinowa cargo bo do terminala jak wiadomo elektrowozy nie bardzo pasują. Pytanie jest następujące - czy na zelektryfikowanej linii w rzeczywistości jeżdżą też spalinówki? :)

link do stacji w kartuzach w google maps
 

Załączniki

#19
Wiem, że da radę, ale PIKO poleca to sterowanie.
Roco da radę, Piko da radę bez problemu na prostą makietę (np 4 loki). Piko poleca swoje - to oczywiste. Jednakże jak chce się zestawy Piko to wychodzące niebawem zestawy startowe a szczególnie ten podwójny ze sterowaniem Smart Control Light będzie wychodzić korzystnie finansowo. (2 zestawy pociągów z dekoderami, tory A+E, sterowanie cyfrowe to 240 euro + przesyłka w znanym sklepie niemieckim, a najtańszy pojedynczy zestaw to 176 euro.)
Jeśli chce się budować układ w cyfrze to moim zdaniem warto poczekać na te zestawy. Tory które masz można ułożyć już teraz przecież, a tory z zestawu który kupisz sprzedasz na aukcji bez problemów odzyskując część pieniędzy.
Ponadto po wyjściu zestawów Smart Control Light pojawią się na aukcjach sterowania cyfrowe z tych zestawów. Będą tańsze...
Ja osobiście kupiłem zestaw DC analogowy i dokupiłem sterowanie cyfrowe Roco za niską cenę. Teraz mogę sobie rozbudowywać tabor...
Radzę wybrać, któreś z tych rozwiązań.
 

Podobne wątki