• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 (1:87) Plan makiety - gdzie i jakie semafory zaplanować

Krzychu_HO

Nowy użytkownik
#1
Witam wszystkich.

Planuję budowę makiety. Dołączyłem plany i bardzo proszę fachowców od sygnalizacji o pomoc gdzie i jakie semafory rozstawić na makiecie. Planuję sygnalizację świetlną produkcji KLUBA. Sterowanie DCC za pomocą GbbKolejki.
Będę również potrzebował pomocy w rozwiązaniu sterowania:
1. Zwrotnicami - 19 szt. (napędy Tillig 86112)
2. Podział na bloki, sekcje zastrzymania, odcinki izolowane
3. Informacja zwrotna o położeniu lokomotywy
4. Czy stosować przy takim układzie makiety blokadę SBL?
 

Załączniki

OP
OP
K

Krzychu_HO

Nowy użytkownik
#3
Szlak dwutorowy biegnie pod wiaduktem dwutorowym a następnie pod wiaduktem jednotorowym. Szlak jednotorowy, który prowadzi do tunelu pod stacją jest najniższym poziomem.
Przepraszam, ale nie wiem dlaczego program tak rysuje ten szlak, pomimo poprawnej definicji wysokości, na jakiej biegną tory.
Słyszałem, że kolega jest ekspertem w dziedzinie przepisów kolejowych, więc liczę na pomoc w tym temacie.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#4
Pomysł jest dobry, natomiast plan jest zły.
1. Lokomotywownia i tor do niej prowadzący nigdy nie odgałęzia się od torów szlakowych. Jazdy do i z lokomotywowni są jazdami manewrowymi i odbywają się na wskazania sygnalizatorów manewrowych lub na sygnały ręczne podawane przez personel obsługi, co w wypadku szlaku jest niemożliwe. Osygnalizowanie takiego odgałęzienia ze szlaku do lokomotywowni jest niemożliwe w świetle zasad, obowiązujących na kolei.
2. Bocznica tartaku również jest źle zaprojektowana, bowiem tor ładunkowy znajduje się po przeciwnej stronie infrastruktury tartaku, która znajduje się po drugiej stronie torów szlakowych. Nie da się tutaj zastosować żadnego rozsądnego osygnalizowania tego miejsca.
Rozumiem, że zamysł jest następujący: dwutorowy szlak (zamknięte kółko), od którego przy pomocy posterunku odgałęźnego odchodzi linia jednotorowa do stacji końcowej. I od tej stacji należy poprowadzić tor do lokomotywowni, nawet, gdyby miała ona znajdować się w pewnym oddaleniu od stacji, a jeśli to możliwe, także do bocznicy tartaku, która będzie bocznicą stacyjną.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#5
Nic dodać, nic ująć, mnie też się to nie podoba, tylko nie wiedziałem, jak to napisać. Na linii 2-torowej nie widzę żadnej stacji. Ja bym zrobił trochę inaczej: na dolnej części, w miejscu oznaczonym numerem 1 na rysunku, zrobiłbym stację, z jednym-dwoma torami głównymi dodatkowymi i od niej odejście do lokomotywowni (może troszkę mniejszej?), którą urządziłbym w miejscu jeziora (nr 3). W miejscu obecnej lokomotywowni można zrobić budynek stacyjny, podjazd, parę domków itp. Warto poprawić odwrotne łuki w miejscu, oznaczonym 3. Natomiast tartak odsunąłbym w prawo, a bocznicę jednotorową odprowadziłbym od dolnego toru szlakowego jako tzw. bocznicę szlakową. Ten tor równoległy do szlaku po przeciwnej stronie obecnego tartaku należy zlikwidować. Na terenie tartaku można dać jeden czy dwa rozjazdy i zrobić tory różnego przeznaczenia.

MOJA MAKIETA 2015.jpg
 
OP
OP
K

Krzychu_HO

Nowy użytkownik
#6
Rozumiem, że zamysł jest następujący: dwutorowy szlak (zamknięte kółko), od którego przy pomocy posterunku odgałęźnego odchodzi linia jednotorowa do stacji końcowej. I od tej stacji należy poprowadzić tor do lokomotywowni, nawet, gdyby miała ona znajdować się w pewnym oddaleniu od stacji, a jeśli to możliwe, także do bocznicy tartaku, która będzie bocznicą stacyjną.
Dokładnie taki jest pomysł, ale nie mam jak poprowadzić toru do lokomotywowni, bo stacja jest na wyższym poziomie. Kombinuje z mała stacją na dole, ale nie wiem jak to rozwiązać, żeby było to zgodne z przepisami. Tartak przeniosłem i zmieniłem układ torów. Przydałby się chyba układ taki, żeby można było lokomotywą przejechać na drugi koniec składu.
Proszę o podpowiedź.
Dołączyłem roboczy plan, czy dobrze kombinuje ?
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#7
Bardzo dobrze kombinujesz.
Aby wszystko było zgodne z kolejową rzeczywistością, miejsce oznaczone na rysunku jako 1 (bocznica tartaku) powinno być zbudowane, jak na rysunku "obsługa bocznicy tartaku".
Jak wygląda obsługa takiej bocznicy szlakowej?
Ze stacji dolnej wyjeżdża pociąg do obsługi bocznicy szlakowej tartaku (czerwona lokomotywa i niebieskie wagony przeznaczone na bocznicę). Pociąg ten zatrzymuje się w pozycji wskazanej na rysunku bocznicy szlakowej tartaku. Następnie odczepia się lokomotywę, która jedzie na bocznicę tartaku i zabiera wagony gotowe do zabrania (czarny skład), lokomotywa z tymi wagonami najeżdża na wagony niebieskie, następnie wagony te wstawia na bocznicę tartaku, a z czarnymi wagonami wyjeżdża z bocznicy i jedzie do stacji dolnej.
Stacja dolna może rozpocząć się już w miejscu oznaczonym, na rysunku czerwonym kółkiem 2. Jest miejsce, aby miała dwa dodatkowe tory główne (np. jeden na pociągi obsługując bocznicę tartaku i pociągi wyprzedzane, drugi tor dla wjazdu (i wyjazdu) lokomotyw, przeznaczonych do lokomotywowni.
Lokomotywa, która zjeżdża do lokomotywowni, jedzie ze stacji górnej jako pociąg (czyli na wskazania semaforów) do stacji dolnej. Tutaj, już jako jazda manewrowa, jest przestawiana na tory lokomotywowni. Lokomotywa, wyjeżdżająca z lokomotywowni jazdą manewrową na jeden z torów głównych dodatkowych stacji dolnej, jedzie do stacji górnej jako pociąg (na wskazania semaforów) - tu należy podziękować Andrzejowi Harasskowi za sensowne podpowiedzi.
Stacja górna jest OK.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#8
Ja pokusiłbym się na zrobienie jak największej dolnej stacji. Trzeba byłoby pokombinować, żeby tory stacyjne były jak najdłuższe. W tym celu cofnąłbym rozjazdy z lewej stronie bliżej tunelu, a z prawej bliżej wiaduktu, a nawet dalej, np. tam, gdzie zaznaczył to kolega Paweł Piotr. Na przykład tak, jak na rysunku niżej. To oczywiście tylko zarys, który trzeba rozrysować w skali. Nawiasem mówiąc, czy koniecznie musi być aż 3-stanowiskowa lokomotywownia?

MAKIETA_2015-03-24.jpg
 
OP
OP
K

Krzychu_HO

Nowy użytkownik
#9
Dzięki za porady. Zacząłem kombinować i wyszło mi coś takiego, ale tak namieszałem, że nie wiem już jak rozwiązać bocznicę tartaku. Mam chyba za mało miejsca na dolnej stacji.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
K

Krzychu_HO

Nowy użytkownik
#11
Nawiasem mówiąc, czy koniecznie musi być aż 3-stanowiskowa lokomotywownia?
Tak, zaplanowałem lokomotywownię FALLER'a z przeznaczeniem na elektrowozy. Jeszcze pokombinuje, może jednak zostawię tartak tam gdzie był, albo jeszcze coś zmienię. Generalnie mam problem z bocznicą tartaku i rozwiązaniem kol. Paweł Piotr.
Projektu nie wrzucam jeszcze do kosza...
Rozwiązałem to tak - plan w załączniku.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
K

Krzychu_HO

Nowy użytkownik
#15
Dzięki za podpowiedź. Idąc za wcześniejszymi wskazówkami kolegów, przeniosłem lokomotywownie na górną stację i teraz wygląda to tak...
Jeszcze zastanawiam się czy tor poniżej tartaku ma sens?
 

Załączniki

Kris

Znany użytkownik
#16
Krzyśku, widziałeś kiedyś elektrowozownię na łuku? Ja też nie ;) Spokojnie możesz ją zrobić po prawej stronie stacji, gdzie masz podwójną bocznicę. Dołożysz jeden tor i gites.
A odcinek magistrali poniżej możesz nieco przesunąć w dół, żeby szopa stała stabilniej ;) Tam jest idealne miejsce dla niej.
Ten tor z tyłu tartaku miałby sens, gdyby go wyprowadzić od drugiej strony z żeberkiem ochronnym.

Ale idziemy w dobrą stronę :)
 
OP
OP
K

Krzychu_HO

Nowy użytkownik
#17
Przyznaję rację, nie pomyślałem o tym miejscu po prawej stronie. Powinna się tam zmieścić lokomotywownia. Ten tor poniżej tartaku chyba zlikwiduje.
Dobrze, że idziemy w dobrą stronę...
 

Podobne wątki