• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta 2,9mx1,5m + rozbudowa

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
Panowie @route i @Andrzej Harassek bardzo Wam dziękuję za zaproponowanie rozkładu semaforów i komentarze do tego układu.
Faktycznie jest pewien problem z długością tego niebieskiego toru stacyjnego - jest po prostu krótki.

Mam jeszcze pytanie o ten semafor F1/2m - jakie sygnały ma on podawać?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
Zielone światło (największa prędkość) ze wskaźnikiem W 24 przy wyjeździe na wprost, na lewy tor szlaku 2-torowego i zielone z pomarańczowym (40 km/h, potem największa prędkość) przy wszystkich innych wyjazdach. No i sygnał manewrowy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
I sygnał "stój", jak na wszystkich pozostałych semaforach tej stacji. ;) Zrozumiałem, że pytanie dotyczyło normalnych sygnałów zezwalających na jazdę, wyświetlanych na tym konkretnie semaforze, a nie rzeczy oczywistych, jak Sz i sygnał "stój".
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
Semafory "H" i "K" mają nieprawidłowy układ komór. Powinno być: od góry czerwone - zielone - białe.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
Kolega Tomek K odniósł się chyba do instrukcji E 10 (teraz Ie-4 WTB-E10 Wytyczne techniczne budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym w przedsiębiorstwie Polskie Koleje Państwowe), gdzie są podane przykładowe, najczęściej stosowane układy komór w sygnalizatorach (§ 4. ust. 9. Przykładowe układy komór sygnałowych przedstawia rys. 2.). Moim zdaniem należy to rozumieć jako zalecenie stosowania takich układów, ale nie ma to mocy obowiązującego bezwzględnie przepisu, a przynajmniej ja nie znam takiego przepisu. Tak, że semafory w Wadowicach nie są nieprawidłowe, choć nie są też zgodne z powszechnie (ciekawe, na ile powszechnie?) stosowaną praktyką.
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
415 2 0
Wygląda na to, że "odwrotnych" komór chyba trochę było a kto wie może i jeszcze są? Poniżej kilka lokalizacji, które udało mi się teraz znaleźć.
Wałbrzych Szczawienko

Wałbrzych Miasto przed

i po remoncie

Piaski koło Kielc (semafor w tle)

Wrocław Gądów (układ odwrotny komór - semafory X i Y)

Wrocław Gądów (układ prawidłowy - semafory N2 i N1)

Zdjęcia ze strony https://semaforek.kolej.org.pl/
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
No cóż, z racji stanów magazynowych (dwa posiadane już semafory 3-komorowe) na makiecie będzie wersja zgodna z uwagą @Tomek K .
Cieszę się, że oba warianty można uznać za poprawne.

Zdjęcie sprzed rozpoczęcia przebudowy układu torowego:
IMG_7501.JPG
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
No więc odpowiem wszystkim. Niestety pokazane na zdjęciach semafory mają rzeczywiście nieprawidłowy układ komór. Niestety jest to błąd spotykany bardzo często, a wynikający z przyzwyczajenia, że na wszystkich innych semaforach zielone jest w najwyższej komorze. A to jest jedyny wyjątek. Niestety Andrzeju nie masz racji. Użyte w przepisach określenie "zalecane" należy traktować jako "nakaz" i tylko takie jak pokazane w instrukcji układy komór mogą być stosowane. Taka jest wykładnia centrali PLK. Ten "odmienny" układ komór wynika wprost z zasady, że dwie świecące się komory powinny być rozdzielone minimum jedną komorą ciemną. W tym przypadku chodzi o światło czerwone i białe (Sz).
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
415 2 0
Ten "odmienny" układ komór wynika wprost z zasady, że dwie świecące się komory powinny być rozdzielone minimum jedną komorą ciemną. W tym przypadku chodzi o światło czerwone i białe (Sz).
Czyli układ komór zaproponowanego przeze mnie semafora C też powinien być zmieniony.

Czy reguła odstępu jednej komory dotyczy też pustej/nieobsadzonej komory?
Pytam ponieważ w Świebodzicach po remoncie stacji semafor wyjazdowy K ma taką konstrukcję (od góry): zielone, czerwone, pusta/nieobsadzona komora, białe.
To ten z prawej strony (semaforek.kolej.org.pl)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
Użyte w przepisach określenie "zalecane" należy traktować jako "nakaz" i tylko takie jak pokazane w instrukcji układy komór mogą być stosowane. Taka jest wykładnia centrali PLK.
Nie mam powodów, żeby kwestionować Twoje twierdzenie, że jest taka wykładnia centrali PLK, jak wiesz, już od dość dawna nie mam z tym na co dzień do czynienia i nie znam wszystkich zarządzeń, okólników i innych tego rodzaju dokumentów. Opierałem się o stare WTB - E 10, ale sprawdziłem też na stronie PLK najnowszą wersję, opublikowaną jako załącznik do uchwały 870/2019 Zarządu PLK z 30 grudnia 2019. W obu wersjach nie ma mowy ani o nakazie, ani o zaleceniach, a odpowiedni fragment brzmi (§ 4, punkt 8. A): Przykładowe układy komór sygnałowych sygnalizatorów wysokich, po czym następuje rysunek. Nigdzie nie znalazłem określenia zalecane, ani żadnego dalszego komentarza czy objaśnienia, jak należy te przykłady traktować. Tu link do strony PLK: https://www.plk-sa.pl/dla-klientow-...kolejowe-sa/instrukcje-z-mozliwoscia-wydruku/
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
Andrzej, są jeszcze pisma Biura Automatyki i Telekomunikacji, ale one są dostępne tylko adresatom....
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
Panowie, będę wdzięczy za Waszą opinię na temat ilości nastawni na takiej wielkości stacji.
W tej chwili jest jedna na wschodniej głowicy (N1). Zastanawiam się czy powinienem wybudować
jeszcze jedną w zachodniej części, czy do obsługi całości wystarczy ta jedna?
stacja_nastawnie.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
To zależy od rodzaju urządzeń srk. Przy mechanicznych (pędniowych) potrzebne są dwie. Przy urządzeniach elektrycznych (przekaźnikowych lub komputerowych wystarczy jedna, tam, gdzie jest większy ruch, zwłaszcza manewrowy, więc tu raczej po lewej stronie. Na drugim końcu stacji potrzebny jest wtedy punkt stwierdzania końca pociągu, obecnie często stosuje się zamiast tego kamery TV.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
Bardzo dziękuję za powyższe informacje.
W założeniu stacja jest świeżo po wymianie sygnalizacji kształtowej na świetlną ale pozostała część urządzeń jest nadal mechaniczna.
Wygląda na to, że muszę poszukać budynku na drugą nastawnię.

W tak zwanym międzyczasie wyprodukowałem kilkanaście znaczników ukresu (szyna pocięta na kawałki i pomalowana:
IMG_20200530_214946.jpg

a tak to wygląda już na makiecie:
IMG_20200530_220302.jpg
 

Załączniki

Podobne wątki