• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta 2,9mx1,5m + rozbudowa

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#21
Jak również wagony późniejszych serii Avmz i Apmz Deutsche Bundesbahn produkowane z myślą o pociągach TEE. To również lata 60-te... Nie wspominając o wagonach restauracyjnych o długości 27,5m, także z tamtego okresu...
 
Ostatnio edytowane:

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#22
Tak jak napisaliście DB i na liniach głównych. Bo były ekskluzywną mniejszością. I do klimatu takiej stacji niespecjalnie pasują.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
#23
Panowie, wszystkim dziękuję za ciekawe i inspirujące sugestie.
Marku, udało Ci się sformułować to co mnie się jedynie niejasno kołatało w głowie - dziękuję.

W załączniku ostateczna wersja torowiska.
Teraz przede mną kompletowanie torów i "stolarskie zabawy" z podstawą makiety.

Mam nadzieję, że w dziale Techniki modelarskie będzie tak samo twórczo i konstruktywnie jak tutaj ;)
Ale to dopiero za jakiś czas.

Dziękuję i pozdrawiam
 

Załączniki

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
6 1 0
#25
Cieszę się że moje 'wypociny' okazały się pomocne.
Popieram uwagi Andrzeja odnośnie rozjazdów łukowych, nawet powiem więcej jestem w 100% przekonany że tak powinieneś zrobić

I jeszcze jedna uwaga, trochę przyszłościowa. Poszerzyłbym makietę o około 15cm (na północ). Tor zewnętrzny na samej górze zostawiłbym ukryty w całości za jakąś górką, co więcej jeśli makieta będzie miała te 15cm więcej szerokości pozwoli to na dodanie 1 lub 2 dodatkowych torów odstawczych. Powstanie taka ukryta mini szuflada dla makiety. Pozwoli to na symulowanie sytuacji że jeden pociąg pojechał gdzieś tam a przyjechał jakiś inny. Ten element nie musi być realizowany od razu jedynie należy go uwzględnić i przygotować się na przyszłość.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
#27
Powoli kompletuję tory a ostatnio poskładałem skrzynkę - zabawa się rozkręca :)[DOUBLEPOST=1392568704,1392568092][/DOUBLEPOST]Przy okazji poproszę Was o opinię na temat modyfikacji pierwotnego planu układu torów.
Chodzi mi o dwa miejsca zaznaczone na niebiesko.
Bocznica na dole ma się kończyć przy rampie natomiast mijanka przy "górskiej stacji" ma
umożliwić przepięcie lokomotywy i zmianę kierunku jazdy krótkich lokalnych składów osobowych.

Co o tym sądzicie? Czy te zmiany mają sens i warto je wprowadzać?
 

Załączniki

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#28
Ja osobiście zrobił bym coś takiego
więcej długich torów daje możliwości odstawiania składów, manewrowania wagonami
Stacja bedzie miała zdecydowanie dłuższe perony a co za tym idzie będzie wyglądało to trochę ciekawiej[DOUBLEPOST=1392571367][/DOUBLEPOST]Oczywiście są to luźno ułożone kreski i należało by to zweryfikować po geometrii torowiska
 

Załączniki

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
#29
LUKASZdiy, dzięki za sugestię, ale tam nie ma zaplanowanej stacji osobowej, więc perony do niczego się nie przydadzą.
W założeniach jest to taki teren przemysłowy i miejsce do zestawiania składów i załadunku/rozładunku towarów.
 

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#30
Jeżeli ma to być teren przemysłowy to wg mnie też jest błędne jego założenie.
Nawet torcik musi próbować odwzorować rzeczywistość i musi mieć to jakiś sens.
Tereny przemysłowe są zwykle bocznicami z odejściem od głównego torowiska kilka równoległych torów, miejsca do rozładunku, jakieś suwnice ale i tak pozostaje pytanie jaki teren przemysłowy?
Spróbuj określić przeznaczenie bo budowanie czegoś tak aby wybudować jest bez sensu, sam to przerabiałem i szkoda kasy
Wymyśl sobie co to ma być parowozownia, lokomotywownia, terminal kontenerowy, zespoły bocznic, tory odstawcze?
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
#31
Dokładnie tak jak napisałeś - dwa dolne tory to bocznicy to dojazd do lokomotywowni, po prawej żeberko, które "robi" za tor odstawczy.
Przy "wewnętrznym torze ma być miejsce do rozładunku i teraz zastanawiam się nad dodaniem tam jeszcze jednego toru,
bocznicy zakończonej rampą. I o ten właśnie tor pytam - czy według Was to dobry pomysł, czy też bezsensowne mnożenie
torów na niewielkiej makiecie.

A to czy "torcik musi próbować odwzorować rzeczywistość" to już temat na zupełnie inną rozmowę :)
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
#32
Co prawda założenie było takie, że sterowanie będzie cyfrowe, ale wygląda na to, że zanim uda się skompletować nowy tabor i manipulatory
minie jeszcze wiele miesięcy a bawić się jakoś trzeba pomyślałem pocięciu kilku szyn, zamocowaniu na pulpicie kilku włączników i umożliwieniu postawienia
na makiecie trzech posiadanych lokomotyw. Jak już będzie kiedyś DCC to się po prostu kabelki pod makietą polutuje, włączniki wywali i będzie po sprawie.

Pytanie: co sądzicie o miejscach izolowania szyn (zielone kropki) i punktach dolutowania kabelków zasilających?
Będę wdzięczny za sugestie i uwagi do załączonego obrazka.
 

Załączniki

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
#33
Na razie nie udało mi się od Was wyciągnąć opinii na temat dodatkowej bocznicy ale jako, że przyszła kolejna
partia torów spróbuje jeszcze raz :)
Będę bardzo wdzięczny za sugestie dotyczące tej niebieskiej bocznicy w środkowej części makiety.
Z jednej strony to dodatkowa możliwość zabawy ale z drugiej chciałbym zachować na makiecie jakieś rozsądne
proporcje pomiędzy miejscem zajętym przez tory i resztą terenu.

Co sądzicie?
 

Załączniki

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#34
Moim zdaniem już pierwszy plan był lepszy. Ta koncepcja jest mało sensowna. Ma być stacja towarowa, a nie ma bocznic, żeby odczepić wagony towarowe od głównego pociągu i przemanewrować je tu i tam. Jest z kolei 1 stacja lokalna i ... - pociąg będzie jeździł w kółko. Przedtem przynajmniej była stacja główna na której 2-3 pociągi osobowe mogły się krzyżować.
Zobaczymy jeszcze jak pociągi poradzą sobie na podjazdach.
Czy przeglądałeś chociażby klasyczny katalog PIKO?
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#35
A co tam ma być? Bocznica jest w jakimś zakładzie przemysłowym więc najpierw określ co to ma być za zakład (fabryka, kopalnia, centrum logistyczne z przeładunkiem kontenerów etc.) i wtedy Ci "wyjdzie" czy ten zakład Ci się tam zmieści!
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
#36
Co do podjazdów to są już wstępnie przetestowane i lokomotywy nie mają z nimi problemów.

Przy tej bocznicy (jeśli będzie) chciałbym postawić jakiś magazyn z rampą, zresztą jeśli bocznicy nie będzie to ten magazyn
postawiłbym przy wewnętrznym "torze głównym". Koncepcja z bocznicą jest OK bo pozwala właśnie na zostawienie tam wagonów
"do rozładunku". Zostawianie ich na torze głównym - nawet jeśli da się je ominąć torem zewnętrznym wydaje się już słabsze.
Dodatkowo pojawia się problem z tym gdzie postawić małą nastawnię, która bez tej bocznicy pasuje przy wschodnim wjeździe
po wewnętrznej stronie, po dodaniu rozjazdu niestety miejsce znika...

Problem mam z tym aby makieta nie była zbyt przeładowana torami i szukam "złotego środka".

Zakładu przemysłowego tam nie będzie, raczej jakiś plac przeładunkowy.
Dzięki za zainteresowanie i uwagi.
 

JohnyTRS

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
299 1 0
#37
To może ja coś "doradzę":

Moje zmiany zaznaczone są na czerwono, szary to obiekty.
-Na stacji towarowej przesunąłem głowicę bliżej tuneli, przez co dolne bocznice zyskały na długości. Przy nich można zbudować rampę czołowo-boczną. Tor wyciągowy (wydłużone żeberko) to ewentualność;
- Przy "problematycznej" bocznicy umieściłem przykładowy magazyn, równie dobrze może to być mały zakład produkcyjny;
-Na górnej stacji (przystanku) przesunąłem lewy rozjazd przed wiadukt oraz poszerzyłem międzytorze i umieściłem na nim peron.

Zielona linia ze strzałką to szacowany przebieg skarpy i/lub muru oporowego.

Jeszcze jedna, większa, proponowana zmiana: Stacja towarowa z trzema torami przelotowymi, znacznie ułatwi to manewry. Wymaga to jednak większej ingerencji w układ torowy.


marekm.JPG
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
#38
JohnyTRS, dzięki za przedstawione propozycje. Najbardziej przypadła mi do gustu koncepcja wydłużenia torów i mijanki
w okolicy przystanku górskiego - muszę to sobie rozrysować. Z uporem maniaka staram się unikać rozjazdów łukowych,
oczywiście kosztem długości efektywnej torów na bocznicach i "stacjach" - mam nadzieję, że dobór taboru z epoki III pozwoli
jednak fajnie pojeździć ;)
W tzw międzyczasie dorysowałem do swojego planu lokalizacje poszczególnych obiektów.
Wydaje się, że bez małej stacyjki "na dole" się nie obejdzie :)

Wymiary już zatrzaśnięte (bo płyta gotowa) i spora część torów kupiona ale nadal jest jeszcze pole do manewrów ze zmianami.
 

Załączniki

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
#39
Proszę o pomoc w temacie dopasowania konkretnej lokomotywowni (jednostanowiskowa) do zaplanowanego układu torów.
Niestety nigdzie nie udało mi się znaleźć wymiarów budynku głównego modelu Auhagena 11400, a kupienie jej tylko po to
aby okazało się, że nie pasuje to słabe rozwiązanie ;)

Pytanie pewnie tylko do posiadaczy tego modelu ale będę wdzięczny za jakiekolwiek informacje.
 

Załączniki

Podobne wątki