• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
  • Uprzejmie informujemy, że forum będzie niedostępne w dniu 26/04/2018 od godz. 0:00 z powodu migracji na nową platformę sprzętową

Makieta domowa Plan makiety 2,9x1,5

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
W trosce o to aby semafory i zwrotnice na górnej stacji działały sprawnie ;) postawiłem dwa naprężacze.
Jestem zachwycony ich precyzją i filigranowością. Jako, że słupki pędniowe chcę wykonać własnoręcznie
to już się boję, że kontrast jakości będzie trudny do zaakceptowania...
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
Z tymi naprężaczami to porażka, jak by napisał Tomek K, i miałby świętą rację. Po pierwsze - brak pędni, z którymi te naprężacze współpracują, a współpracują z pędniami naziemnymi, po drugie - nie stawia się naprężaczy na międzytorzu, bo nie prowadzi się pędni na międzytorzu, po trzecie - jakie i do czego pędnie mają one naprężać? Trzeba mieć świadomość, że każdy element infrastruktury kolejowej służy określonemu celowi i ściśle współpracuje z innymi elementami tejże infrastruktury, a nie tylko ładnie wygląda... :(... (n)... :p...
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
@Paweł Piotr - nie wyciągaj, proszę pochopnych wniosków ;)
Po pierwsze i trzecie ;) , napisałem, że przedemną produkcja słupków pędniowych - właśnie po to aby
pędnie naziemne poprowadzić z nastawni do odległego semafora wyjazdowego oraz zwrotnicy.
Po drugie to międzytorze jest specyficzne - tak naprawdę tam się już kończy układ torów
na stacji a dalej jest końcowy odcinek wąskotorówki leśnej.

Pewnie powinienem pokazywać "skończone całości" ale te naprężacze są takie śliczne, że
nie mogłem się powstrzymać :)

Cieszę się, że też uważasz, że "ładnie wygląda" ;)
 
P

Paweł Piotr

Gość
do odległego semafora wyjazdowego oraz zwrotnicy.
Marku - nie wyciągam pochopnych wniosków, międzytorze jest zawsze międzytorzem, nie ma znaczenia szerokość torów, pędnie prowadzi się na zewnątrz układu torowego; widoczne na zdjęciach naprężacze to typowe naprężacze zwrotnicowe. Naprężacze sygnałowe są trochę inne... :p Popatrz uważnie na zamieszczone ilustracje...
A przy okazji warto by skonfrontować położenie tych naprężaczy z planem układu torowego i miejscem usytuowania nastawni, z której wychodzą owe pędnie...
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
OK, tematu międzytorza nie obronię bo po prostu nie wiedziałem, że tam ich stawiać nie należy
(choć naprawdę tory wąskotorówki powstały sporo po zbudowaniu stacji, więc był czas gdy to miejsce
międzytorzem nie było).
Co do różnic między zwrotnicowymi i sygnałowymi to miałem tego świadomość i uznałem, że
jak na standardy mojego torta takie uproszczenie jest dopuszczalne.
Co do położenia naprężaczy to znajdują się one mniej więcej w 1/4 odległości między nastawnią
a semaforem i zwrotnicą.

Cieszę się, że zaglądający do tego wątku będą mogli poszerzyć swoją wiedzę na temat drutociągów
i naprężaczy :)
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
OK, tematu międzytorza nie obronię bo po prostu nie wiedziałem, że tam ich stawiać nie należy
(choć naprawdę tory wąskotorówki powstały sporo po zbudowaniu stacji, więc był czas gdy to miejsce
międzytorzem nie było).
A to ja mam pytanie do ekspertów - czy taka sytuacja że wybudowano po jakimś czasie wąski tor w rzeczywistości prowadziłaby do przebudowy systemu sterowania sygnałami i zwrotnicami na pierwotnej stacji normalnotorowej czy pozostawiono by w taki sposób ? Pewnie są przykłady miejsc w których taka sytuacja faktycznie miała miejsce. Ciekawe jak to wyglądało ?
 
P

Paweł Piotr

Gość
Co do położenia naprężaczy to znajdują się one mniej więcej w 1/4 odległości między nastawnią
a semaforem i zwrotnicą.
Miałem na myśli rysunek, na którym jest układ torowy, nastawnia i urządzenia srk (zwrotnica, semafor...)...
sytuacja że wybudowano po jakimś czasie wąski tor w rzeczywistości prowadziłaby do przebudowy systemu sterowania sygnałami i zwrotnicami na pierwotnej stacji
W pierwszej kolejności należy poprawnie rozprowadzić pędnie - a do tego potrzebny jest rysunek... a dopiero potem można rozmawiać o przebudowę układu torowego...
Dobudowanie jakichś elementów infrastruktury w zasadzie nie powinna naruszać istniejącego porządku urządzeń srk - co oznacza, że:
1. Pierwotna infrastruktura została zabudowana poprawnie (w zgodzie z przepisami, zasadami i warunkami miejscowymi);
2. Realizowana rozbudowa infrastruktury musi uwzględniać istniejącą już sytuację w konfiguracji urządzeń srk w taki sposób, by nie wymuszać zmian w istniejącym już systemie.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Na wcześniejszych zdjęciach widać, że nastawnia jest piętrowa więc rodzi się pytanie po co naprężacze zewnętrzne skoro w nastawni pod nastawnicownią jest pomieszczenie przez które musza przejść pędnie i tam umieszcza się naprężacze wewnętrzne. Pomieszczenie takie nosi nazwę naprężownia. Naprężacze zewnętrzne stosuje się gdy w nastawni nie ma miejsca na naprężownię czyli przy nastawniach parterowych. I tak na marginesie to w przypadku stosowania naprężaczy zewnętrznych muszą one być oddzielne dla każdego sygnalizatora kształtowego, rozjazdu, wykolejnicy i dla każdej trasy do rygli. Pozdrawiam świątecznie.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Aby przed Świętami zakończyć temat międzytorza (humorystycznie) poszukałem zdjęć dokumentalnych...
Znalazłem zdjęcie z września 2014 roku na którym widać układ torowy na stacji wraz z semaforem
(pędni nie widać bo jest ciemno ;) ). Znalazłem też zdjęcie ze stycznia 2015 roku na którym widać już
zbudowany tor wąskotorowy.

Z prostego rachunku widać, że: 4 miesiące x 87 / 12 = 29 lat w skali H0 :)
Mam nadzieję, że to mnie jakoś tłumaczy ;)

Zdrowych i spokojnych Świąt Bożego Narodzenia i samych S2 na Waszych szlakach.
 

Załączniki

garson47

Nowy użytkownik
witam bardzo podoba mi się ta makieta ( profesjonalnie zrobione fotki 0 masa roboty i czasu nie wspomnę o kasie ,ale jeśli bym miał się czegoś czepiać to :tabor jest za "czysty" ( przebija wszystko wąskotorówka ) tu brak jest realizmu ,ale po za ty jest super zawsze mnie to kręciło tylko nie miałem odwagi i umiejętności aby sam spróbować .a tak wogóle to najgorsze z tego to to jak się taką makietę skończy To co dalej ? Pewnie że można robić drugą tylko mało kto ma salę gimnastyczną do dyspozycji by te wszystkie makiety można by przechowywać
pozdrawiam Tomek
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Dzięki @garson47 za dobre słowo :) Co do "czystości" taboru to pełna zgoda.
Cały czas czekam na ten moment, kiedy budżet pozwoli mi na wysłanie paru sztuk do
któregoś z kolegów z forum, którzy dokonują cudów w przenoszeniu seryjnych modeli w czasy
lat 70tych czy 80tych - sam raczej za patynowanie taboru się nie zabiorę.

A propos wąskotorówki - kilka ujęć mojej nowej ciuchci z zestawu startowego Roco i dwa filmiki
z wieczornej jazdy :)

 

Załączniki

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
W obawie przed tym, że wcześniej czy później z powodu niedziałających na Górnej stacji semaforów
trafię do działu "Katastrofy kolejkowe" postanowiłem ogarnąć ten temat.

Sterowanie semaforami postanowiłem powierzyć dekoderowi Rubikus (konsekwentnie).
Przy okazji ostrzegam przed informacjami zawartymi w instrukcji, którą można pobrać
ze strony Modelmanii. Zawiera ona informację, że do dekodera należy podłączyć przewody
zielony, brązowy, czerwony. Poprawna lista to zielony, żółty (bez rezystora), czerwony.

Przy okazji wydłużyłem jeden z odcinków izolowanych, ogarnąłem uruchamianie funkcji
lokomotywy przy przejeżdżaniu i wyjeżdżaniu z bloku (stacja i przejazd kolejowy).

Na filmiku efekt ostatnich prac.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Przy okazji odczepiania od Oi1 wagonów osobowych w celu wysłania ich do kolegi @WITKOIM
znalazłem w starych papierach zawiadowcy stacji kilka fotek sprzed lat gdy ten parowóz
pracował ciągnąc składy towarowe...

Z prac na makiecie udało mi się "wykroić" jeszcze jeden odcinek izolowany na Stacji dolnej,
dzięki czemu GbbKolejka zarządza już jazdą trzech lokomotyw (dwie na szlaku i jedna
manewruje na bocznicy). Coraz wyraźniej widzę, że bez kolejnego modułu zajętości
toru się nie obejdzie.
 

Załączniki

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Wreszcie wymyśliłem z czego zrobić krawędź peronową peronu ziemnego na stacji dolnej.
Ostatecznie padło na krawędź kamienną i jestem z tej decyzji zadowolony.
Nawierzchnia peronu powstała analogicznie jak na stacji górnej, czyli z zastosowaniem
suszonej gliny z okolicy. Wynik dzisiejszych prac na załączonych fotkach.
 

Załączniki

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Korzystając z nadarzającej się okazji nabyłem pięć tarcz karzełkowych produkcji Pana Kluby.
Różnica jakości tego produktu względem moich starych tarcz jest kolosalna:
tarcze.JPG


Nie pozostało nic innego jak przystąpić do prac remontowych. Zdemontowałem stare tarcze i zgodnie z planem przygotowanym
przez @Paweł Piotr zainstalowałem 5 z planowanych 7 tarcz manewrowych. Na załączonych fotkach efekt porannej zabawy.
 

Załączniki

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Ostatnio na makiecie niewiele się dzieje ale za to dzisiaj pojawił się na niej nowy, piękny wagon.
Rivarossi stanęło na wysokości zadania, model jak dla mnie jest rewelacyjny.
Udało mi się go sfocić po południu na stacji Dolnej i wieczorem jak stał pod semaforem na stacji Górnej.
 

Załączniki

Podobne wątki