• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta 2,9mx1,5m + rozbudowa

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
Postawiłem brakujący kran wodny i mam w związku z nim pytanie: jak
powinna być pomalowana ta latarenka na górze? Czy to było jakieś światło ostrzegawcze
(czerwony), czy tylko doświetlające (żółty), czy jeszcze jakoś inaczej?
Będę wdzięczny za pomoc.
 

Załączniki

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.280 41 5
Z tego, co pamiętam, to gdy kran jest prostopadle do toru, to wtedy widać z toru czerwone, a kiedy jest odstawiony, jest białe.....
Niech mnie ktoś poprawi, jak coś...
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
Dzięki @Kris za sugestię, że to jednak latarnia sygnałowa.
Poszukałem fotek i wychodzi na to, że wszystkie krany wodne jakie udało mi się wypatrzeć na zdjęciach
miały latarnie w stylu zwrotników - białe kółko i biały pasek. Tak też przemalowałem moją latarenkę.
 

Załączniki

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
Wczorajsza wizyta w Tarnowskich Górach zaowocowała pojawieniem się zamówionych jakiś czas temu zwrotników.
Jestem w szoku. Precyzja i jakość wykonania tych elementów jest dla mnie kosmiczna.
Nie wiem czy zdołam je podłączyć do zwrotnicy ale samo postawienie we właściwym miejscu i podłączenie
do zasilania sprawia, że fragment makiety nabiera innego charakteru.
Następne kilka dni spędzę na próbie pełnego uruchomienia dwóch zakupionych zwrotników...

Mogę się zatrudnić w dziale marketingu i PR pracowni "Kluba" ;)
 

Załączniki

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
Po pierwszych przymiarkach zwrotników utwierdziłem się w przekonaniu, że trzeba tam również
pomyśleć o pędniach do zwrotnic i semaforów. Jako, że wcześniej o tym nie pomyślałem teraz
trzeba "kreatywnie" przyjąć, że domek zawiadowcy stacji jest również nastawnią.

Pytanie - czy naszkicowane kanały pędniowe i "napowietrzne" druty mają cokolwiek wspólnego
z rzeczywistością? Czy zrobienie tego w ten sposób ma sens?

Będę wdzięczny za jakiekolwiek rady lub sugestie.

nastawnia.JPG
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
Mniej więcej kierunek jest prawidłowy, ale.... Po pierwsze brakuje chyba trasy do jakiegoś semafora wjazdowego po prawej stronie, brakuje również rygla na rozjeździe i trasy do niego. Po za tym trasy do semafora i rozjazdu idące w lewo lepiej byłoby przeprowadzić ze zwrotni głównej "na wprost" po lewej stronie krzyżownicy. Generalne zasady projektowania tras pędniowych to: jak najmniej załomów i jeśli już muszą być to starać się aby w trasie było tyle załomów "w prawo'" co "w lewo". I jeszcze to co jest narysowane przy rozjeździe kształtem nie przypomina napędu mechanicznego. Napęd to skrzynka prawie kwadratowa z dołączoną małą kwadratowa skrzynką mieszcząca krążek po przeciwnej stronie niż wejście pędni. Przed napędem musi być założony kanał pędniowy chroniący śruby naprężne służące do regulacji długości pędni. Trasy idące w lewo muszą być "podparte" na krążkach pędniowych rozmieszczonych co 8 do 12m. Proponuję wycieczkę na jakąś stację z mechanicznymi pędniowymi urządzeniami srk bo wszystkiego tak "ad hoc" nie da się opisać.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
Bardzo dziękuję za wszystkie uwagi. Uzupełniająco napiszę, że: na stacji są tylko dwa semafory wyjazdowe i dwie zwrotnice.
Co do przebiegu pędni "w lewo" - to zgodnie z tym co napisałeś zminimalizuję ilość zakrętów i zrobię tak jak proponujesz.
Narysowałem to w taki sposób bo myślałem, że kanały pędniowe powinny być prostopadle do torów...
Kształt napędu zwrotnicy oczywiście skoryguję.
Dzięki za podanie odległości pomiędzy krążkami pędniowymi - właśnie się nad tym zastanawiałem :)

No i jeszcze jeden problem - co to jest "rygiel na rozjeździe" i do czego służy?
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.095 1 0
Ostatnio edytowane:

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
Absolutnie tak!!!! Na liniach lokalnych można nie stosować semaforów wyjazdowych, natomiast wjazdowe musza być. Rygle (to co Adam pokazał na zdjęciu) stosuje się tam gdzie generalnie jeżdżą pociągi pasażerskie. Służą do "dodatkowego" zamknięcia rozjazdu przy jednoczesnym sprawdzeniu dolegania iglic. Jest jeszcze jedna sprawa. Otóż jeśli są urządzenia pędniowe to semafory musza być wjazdowe i wyjazdowe. Semaforów wyjazdowych można nie stosować na liniach znaczenia miejscowego (lokalnych), ale przy urządzeniach kluczowych czyli w sytuacji gdy rozjazdy są przekładane ręcznie "na gruncie", a tu są urządzenia pędniowe scentralizowane czyli takie trochę "z wyższej półki", tak więc semafor wjazdowy trzeba dodać koniecznie.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
Panowie, proszę nie otwierajmy już tematu rozmieszczenia sygnalizacji. Dzięki pomocy kolegów ze szczególnym
uwzględnieniem @Paweł Piotr powstał plan rozmieszczenia sygnalizacji na stacji dolnej, który mam plan
dokładnie zrealizować. Semafory na Górnej stanęły wcześniej i już (z przyczyn technicznych) ich nie ruszę.

Co do rygli to na stronie którą mi Adamie wskazałeś (dzięki) znajduje się informacja, że rygle stosuje się
na rozjazdach na których pociągi osobowe jeżdżą z prędkością >40km/h. Już kiedyś kolega @hugwa wybawił
mnie z problemu przyjmując, że na mojej linii jednotorowej przechodzącej przez Stację Górną obowiązuje
takie właśnie ograniczenie prędkości. Czy i tym razem mogę zrezygnować z ryglowania jeśli przyjmę
takie założenie? :)

Tomku - jeszcze raz dziękuję za uwagi dotyczące układu pędni.
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
Założenie jest takie, że makieta ma mi dawać rozrywkę w postaci pracy nad kolejnymi jej elementami
oraz finalnie cieszyć oko (jeśli uda się ją "ładnie" zrobić). Jestem przekonany, że wyposażenie Górnej
Stacji w (prosty) system pędni doda jej kolejowego charakteru, a odległość do "wschodniej"
zwrotnicy i semafora jednak uzasadnia zastosowanie takiego sterowania.
Dlatego też dyskusję zainicjowałem pytaniem "jak" te pędnie poprowadzić a nie "czy" to w ogóle robić.

Dziękuję jednak za wszelkie uwagi i sugestie :)
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
Tymczasem udało się zelektryfikować okolice szopy i nawęglania, więc można tam
zaglądnąć wieczorową porą.
Plan zakładał postawienie dwóch latarni ale w wyniku krótkiego zwarcia jedna już nie jest
taka fajna... :( No cóż droga, którą dowożą węgiel musi na oświetlenie trochę poczekać.
 

Załączniki

OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
Wczoraj wieczorem w ramach dostosowywania domu zawiadowcy stacji do funkcji nastawni wykopałem
piwnicę na naprężacze (a przynajmniej tak mi się wydaje, że do tego właśnie to miejsce służy ;) ).
Obmurowałem i przykryłem starymi dechami teraz można się wziąć za kanały pędniowe.
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
No niestety ten budynek na nastawnię raczej się nie nadaje. Tak ja zauważył Kol. Inkson te okna są za małe i jest ich za mało. Ma to być nastawnia mechaniczna czyli wolność torów i rozjazdów sprawdza się patrząc czy są wolne czy nie, stad nastawnie mechaniczne mają dużo dużych okien szczególnie od strony torów. To co wykonałeś przed nastawną jest zrobione źle. Nie jest to "piwnica" na naprężacze!!! To ma być "zwrotnia główna". Naprężacze są albo w budynku w tzw. naprężowni albo na zewnątrz ustawione na trasach pędnowych do których się odnoszą. Pędnie wychodzą z budynku z otworu w ścianie tuż nad gruntem. Najczęściej przed budynkiem są rozprowadzane na prawo, na lewo i na wprost zgodnie z potrzebami - sam to pokazałeś na rysunku. Ponieważ pędnie są nisko nad ziemią to obmurówka na której położyłeś deski (zresztą rewelacyjnie wykonane) uniemożliwi ich poprowadzenie. Zwrotnie główne wykonuje się z blachy, przykryte są głównie blachą "ryflowaną".
 
OP
OP
marekm

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
Z tymi oknami macie absolutną rację. Nawet dla mnie - laika, sprawa jest oczywista. Spróbuję powalczyć z oknami na piętrze.
Natomiast co do tej zwrotni głównej to może jednak nie jest to takie jednoznacznie źle zrobione. Na zdjęciu (autor: Czesław Karandyszewski)
pokazane jest według mnie analogiczne rozwiązanie. Jest tak jak myślę, czy na tym zdjęciu widać coś zupełnie innego?
nastawnia_karwice.jpg


Co do desek i w ogóle całego dobudowanego elementu to jego budowa przyniosła mi ogromną frajdę.
Frajda polegała na tym, że powstało coś z niczego a konkretnie z kawałka listewki i kilku zapałek.
Do tego farba, sucha pastela i kilka kropel kleju :)
 

Podobne wątki