• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa plan makiety 1350x3000

X4EC

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#1
Witam, po przejrzeniu setek planów makiet oraz po uważnym prześledzeniu wątków na forum, postanowiłem zaprojektowacć swój tort. Inspirowałem się makietami modelarzy z Niemiec. Wiem, że plan jest dość skomplikowany, ale jak mam juz budować to chciałbym by pociąg był jak najdłużej w ruchu. Do Was Koledzy kieruję pytanie co należałoby w tym układzie torowym poprawic, calość i tak zamiar mam zbudować na flexach, rozjazdy Piko a-gleis.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#2
W tym układzie proponuję wprowadzić jedną, zasadniczą zmianę: należy usunąć podziemne połączenie ze środka makiety (rozjazd podwójny w tunelu) w lewo, bo powoduje powstanie pętli: pociąg wyjeżdżający ze stacji w lewo na górze, po objechaniu lewej strony i wjeździe do tunelu na środku, skręcając w lewo objedzie całą makietę (czerwonym torem) i w tunelu, na tym samym rozjeździe podwójnym, wjedzie na swoją trasę w odwrotnym kierunku, po czym dojedzie do stacji tym samym torem, którym z niej wyjechał. Taki układ torów powoduje zwarcie i konieczne będzie zastosowanie specjalnego układu elektronicznego, tzw. modułu pętli. Przy zasilaniu i sterowaniu analogowym taki układ tez wymaga specjalnego układu przełączników. To wszystko jest moim zdaniem niepotrzebną komplikacją w sumie i tak dość już rozbudowanego układu torowego makiety.

Nie bardzo też rozumiem dwutorowy fragment linii (częściowo w tunelu), od wspomnianego rozjazdu podwójnego w prawo. Proponuję z tego zrezygnować, a zamiast tego zaprojektować drugą, małą stację na dole makiety. Proponowane zmiany pokazałem na poniższym rysunku, ale układ ten można oczywiście zmodyfikować, rozbudowując tę dolną stację, czy przesuwając ją trochę w lewo - jednak na tyle tylko, żeby wiadukt z torem przechodzącym górą nie wypadł na środku tej stacji, a na jej końcu, jeżeli w ogóle. Mnie nie bardzo podobają się wiadukty kolejowe w poprzek stacji.

duze1.JPG
 
OP
OP
X

X4EC

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#3
Zdaję sobie sprawe, że moduł pętli będzie potrzebny, jednak mimo wszystko chciałem go zastosować ze względu na możliwość zmiany kierunku jazdy pociągów. Makieta docelowo sterowana będzie cyfrowo. Myślałem nad drugą stacją jednak byłaby ona zbyt krótka, szlak dwutorowy ma jedną zaletę, możliwość mijania się pociągów w biegu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#4
Ja osobiście nie lubię takich cudów, a szczególnie rozjazdów podwójnych w tunelu. Koncepcja mijania się pociągów w biegu też mnie nie przekonuje, no ale to nie moja makieta. A dolną stację można bez problemu wydłużyć tak, że tory stacyjne nie będą krótsze niż na tej górnej stacji.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#5
Moduł pętli ok, jak już ma być.
Jednak z rozjazdem podwójnym, to tak jak napisał kolega @Andrzej Harassek , to przed tunelem i zastosować rozjazd zwyczajny i zrezygnować z linii dwutorowej w tunelu. W przypadku wykolejenia się taboru, a to może zawsze się zdarzyć, dostęp w tunelu może być utrudniony.
duze1_1.JPG
 
OP
OP
X

X4EC

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#6
Dzieki za podpowiedzi, oczywiscie dostep do tuneli bedzie poprzez otwory technologiczne w krawędziach, przemyśle jeszcze budowę posterunku odgałęźnego przed wjazdem do tunelu oraz o wyprowadzeniu części szlaku na powierzchnię.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#7
Pytanie co ostatecznie chcesz osiągnąć - czy założenie, że ma być jedna stacja czy jednak może dwie ? Bo jesli dwie to może coś dałoby zamienienie "góry z dołem". Czerwone tory - jedna stacja "górna" a zielone druga "dolna". Pytanie też skąd będziesz miał dostęp do makiety - z ilu stron ? Bo może gdzieś musi być ściana i to ograniczy dostęp także do tego co w tunelach.
 
OP
OP
X

X4EC

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#8
Ściana będzie przy górnej krawędzi planu makiety, tak więc faktycznie może być problem. Chciałbym by makieta dawała spore możliwości zabawy oraz by prędko się nie znudziła. Zakładałem budowę tylko jednej stacji. Dzięki za rady, spróbuję wymeśleć coś jeszcze.
 
Ostatnio edytowane:

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#9
Bo jesli dwie to może coś dałoby zamienienie "góry z dołem". Czerwone tory - jedna stacja "górna" a zielone druga "dolna".
No, nie wiem. W sytuacji gdy mamy główny dostęp od strony czerwonych torów, zaproponowany przez Ciebie układ przysłoni dolną, zieloną stację.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#10
No, nie wiem. W sytuacji gdy mamy główny dostęp od strony czerwonych torów, zaproponowany przez Ciebie układ przysłoni dolną, zieloną stację.
Miałem na myśli także zamienienie "góry z dołem" - czyli czerwone tory "na piętrze". No ale jak ma być tylko jedna stacja to raczej nieaktualne...
Pierwotny pomysł ma wadę taką, że tunele są od ściany więc przy długości 3 metry praktycznie środek z tymi "trudnymi rozjazdami" pozostanie poza zasięgiem - nawet z bocznych otworów.
 

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.389 0 0
#12
Zastanów się nad mijanką na tym czerwonym odcinku, tak jak proponował @Andrzej Harassek .
Bez takiej mijanki będziesz mógł wypuszczać pociągi ze stacji tylko w jednym kierunku,
dodatkowo dbając o zabezpieczanie odcinków tak aby pociągi się nie "doganiały".

Bez jakiejś bocznicy lub tej mijanki (przystanku) trudno będzie wymyślić jakąś historię, która ma się na tej makiecie "dziać".
Ruch pociągów o którym piszesz powinien mieć jakiś cel - może bardziej ambitny niż wyjechać z lewej i dojechać z prawej ;)
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#13
Nadal przy tym układzie (jeśli u góry jest ściana) masz słabo dostępny tunel pomiędzy torem czerwonym a zielonym ale przynajmniej nie ma tam rozjazdów...

Może jednak podejść ambitniej do projektu i nawiązać do rzeczywistych miejsc ? Nawet jeśli nie w logicznej kolejności to poszczególne sceny i miejsca ? Mnie skojarzyło się to trochę z linią Kłodzko - Wałbrzych.
I tak:

A - wiadukt kolejowy po zachodniej stronie stacji Ścinawka Średnia
B - Tunel pod Małym Wołowcem - tutaj jest miejsce na oba portale - czynny z torem i ten bez toru
C - Tunel pod Sajdakiem - zlokalizowany niedaleko stacji w rzeczywistości
D - stacja Jedlina Zdrój - uproszczona - ale zawsze możesz jeszcze pomyśleć by coś dodać z rzeczywistej stacji
E - charakterystyczny łuk na linii Jedlina Wrocław - od Jedlina Zdrój do Jedlina Dolna - może nawet dodać "ślepy tor" do Wałbrzycha
pozostałe portale tuneli tez znajdą uzasadnienie bo w sumie ich tyle w rzeczywistości jest

Makieta1.jpg


By to bardziej pasowało "do mapy" to być może trzeba rozważyć lustrzane odbicie...
Oczywiście puryści mogą skrytykować te pomysły ale może to być droga "od zabawki do modelu".
 
OP
OP
X

X4EC

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#14
Dodałem mijankę, ale by mogły się na niej minąć pociągi z czymś więcej niż jeden wagon zmuszony byłem zlikwidować wiadukt, w sumie nie wiem czy jestem zadowolony z efektu. Odnośnie linii Kłodzko Wałbrzych to całkiem dobry pomysł, linia niewątpliwie bardzo klimatyczna. Zastanawia mnie tylko jedno, jak przy takiej ilości tuneli rozmieścić w sensowny sposób tarcze ostrzegawcze i semafory?
2stacje.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#16
A ja bym zostawił układ poprzedni, a mijankę wydłużyłbym pod ten wiadukt. Może nie aż tak daleko, jak na rysunku kolegi Marqusa (po co taka długa?), ale trochę można. Mimo, że jak wcześniej napisałem, nie przepadam za wiaduktami w poprzek stacji, nad jej końcem jest do przyjęcia. A przy okazji: pierwotny układ, gdzie górna stacja nie sięgała tam blisko dolnej krawędzi makiety, był chyba lepszy. Myślę, że tam też dałoby się trochę wydłużyć tory, a w prawym dolnym rogu makiety byłoby więcej miejsca i ta dolna mijanka, czy nawet stacja, mogłaby zacząć się zaraz po wyjściu z tunelu po prawej. I jeszcze jedno: warto pomyśleć na likwidacją "zielonego" tunelu w lewym górny rogu. Moim zdaniem jest zbędny i niepotrzebnie ukrywa część trasy.
 

Podobne wątki