• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Plan 5-cio letni

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
194 2 0
#41
Hmm, według przepisów jak semafor będzie stał za rozjazdami to one nie wchodzą w drogę przebiegu i nie trzeba ich uzależniać?
Ale też w takim przypadku na chłopski rozum, tylko jeden skład może być na takim posterunku. No bo jak rozwiązać bezpiecznie sytuację, w której pociąg wjeżdża na posterunek, a drugi czeka... no właśnie gdzie? pod semaforem wyjazdowym?
Ok, można zrobić z wyjazdowego semafor grupowy, ale czy taka sytuacja jest dozwolona?
Przepisy z 1951 roku mówią:
"8. Przy każdym torze, z którego wyjeżdżają pociągi, należy ustawić osobny semafor wyjazdowy. Jeżeli układ torów i warunki ruchowe na to pozwalają, to dla uproszczenia urządzeń sygnałowych można zastosować dla grupy torów wyjazdowych jeden wspólny semafor wyjazdowy grupowy.

9. Tory główne zasadnicze nie mogą być zaliczone do grupy i muszą posiadać osobne semafory wyjazdowe. Tory wyjazdowe zaliczone do jednej grupy, do której ma stosować się semafor wyjazdowy grupowy, powinny odpowiadać następującym warunkom (rys. 16):
a) grupa zaczyna się poza torami głównymi zasadniczymi i leży z jednej strony tych torów,
b) drogi wyjazdu pociągów, prowadzące z jednej grupy, nie mogą się przecinać z innymi drogami wyjazdu przed miejscem, w którym się zbiegają.

11. Semafor wyjazdowy ustawia się z reguły przed ukresem lub początkiem pierwszej zwrotnicy wchodzącej w drogę przebiegu wyjeżdżającego pociągu. Semafor wyjazdowy grupowy należy ustawiać obok miejsca, w którym zbiegają się drogi wyjazdu albo za nim, lecz przed miejscem, w którym dana grupa łączy się z innymi drogami przebiegu pociągów (rys. 18)"

No to gdzie tu miejsce na przebieg wjazdowy?
 
P

Paweł Piotr

Gość
#42
Analizując posterunek bocznicowy nie można oderwać go od kontekstu, w jakim on się znajduje. Proszę zauważyć, że z przyczyn techniczno-ruchowych, tor łączący posterunek odgałęźny z posterunkiem bocznicowym musi nosić status toru szlakowego. Oznacza to, że zarówno wjazd, jak i zjazd z tego toru (mówimy o zorganizowanych, czyli zabezpieczonych urządzeniami srk, jazdach pociągowych) winien odbywać się na odpowiednie wskazania semaforów. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest konieczność ustawienia semafora wjazdowego na posterunek bocznicowy (A2) oraz semafora wyjazdowego z posterunku bocznicowego (B2). Z opisu tego układu na pierwszej stronie tematu wynika, że na posterunku bocznicowym możliwe są tylko dwa, sprzeczne ze sobą, przebiegi, i to w określonej kolejności: wjazd pociągu na bocznicę (na tor 106) oraz wyjazd pociągu z bocznicy (z toru 107). Jest to determinowane tym, że obydwie jazdy są wykonywane tą samą lokomotywą kolejową, która przyprowadza pociąg na bocznicę i zabiera z niej przygotowany na wyjazd skład. Dlaczego semafor wyjazdowy B2 stoi za rozjazdami w kierunku szlaku, a nie przy torze 107? Tu zacytuję fragment postu Andrzeja Harasska:
„Wykorzystanie semafora grupowego ma tę zaletę, że wyjazd pociągu (nie składu manewrowego) nie musi odbyć się wyłącznie z jednego toru, przy którym ustawiony byłby semafor wyjazdowy (jeżeli miałby być tylko jeden semafor wyjazdowy).” Ten cytat dokładnie uzasadnia ustawienie semafora wyjazdowego B2, bowiem projektant przewidział taką możliwość wyjazdu nie tylko z toru 107, ale również z toru 106 – w wyniku różnego rodzaju okoliczności, jakie mogą zdarzyć się na bocznicy, natomiast nie ma żadnego uzasadnienia (przede wszystkim ekonomicznego) zabudowy dwóch semaforów wyjazdowych, ustawionych przy torach 106 i 107.
Piszesz: według przepisów jak semafor będzie stał za rozjazdami to one nie wchodzą w drogę przebiegu i nie trzeba ich uzależniać? To niczym nie uzasadniona sugestia, są takie sytuacje, w których zwrotnice i wykolejnice, znajdujące się przed semaforem, są uzależniane i odpowiednio zamykane (utwierdzane) dla przebiegu, sygnalizowanego tym semaforem. Teoretycznie istnieje możliwość realizacji przebiegu wjazdowego od semafora A2 na bocznicę na tor 106, gdy równocześnie na torze 107 stoi gotowy do wyjazdu pociąg, ale RTS posterunku bocznicowego oraz jego tablica zależności dokładnie określa, gdzie ten pociąg na wyjazd na torze 107 ma stać: przed stykiem przediglicowym rozjazdu 13 (tablica zależności wymaga, by w trakcie realizacji przebiegu wjazdowego spod semafora A2 na tor 106, zwrotnice rozjazdów 12 i 13 były zamknięte w położeniu zasadniczym (+), takim, jakie zaznaczone jest na rysunku schematycznym (pierwsza strona tematu).
Przywołane przez Ciebie przepisy dotyczą kolejowych torów szlakowych i stacyjnych (główne zasadnicze i główne dodatkowe), natomiast na bocznicy takich torów nie ma, są natomiast tory zdawczo-odbiorcze, na które są przyjmowane i z których są wyprawiane pociągi bocznicowe, prowadzone lokomotywą kolejową, tory komunikacyjne, służące do oblotu lokomotywy kolejowej, oraz pozostałe tory bocznicy o różnym przeznaczeniu, po których może poruszać się wyłącznie własna lokomotywa bocznicy. Kwestie szczegółowe, dotyczące sposobów prowadzenia ruchu na posterunku bocznicowym określa zarówno RTS posterunku bocznicowego, jak i regulamin pracy bocznicy.
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
#45
Potrzebuję porady.

Zacząłem malowanie magazynu (załącznik) jest 5 takich elementów z pleksi. Próbowałem aerografem to pomalować ale wstępne rezultaty są fatalne.
Pleksi jest traktowana papierem ściernym. Niestety obawiam się że będzie widać że farba nie równo się rozkłada (prześwituje). Problem pojawi się jak zamontuję w środku oświetlenie. Malowanie pochłania farbę jak 6.0 V8 :D

Myślałem o farbie w spraju?
 

Załączniki

Sklejacz

Aktywny użytkownik
Reakcje
421 24 0
#48
Przyglądam się z zainteresowaniem, bo przyznam że krakowski towarowy cieszy się moją sympatią i od x czasu mnie ów nęci swą urodą. Jednak nie przypominam tam sobie takich ramp (chyba że są po północnej stronie, ta jest mi słabiej znana), w którym miejscu na nie można trafić?
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
#49
Pierwsze drzwi prawie zrobione, jeszcze tylko 19 :)

DSC_0142.JPG DSC_0143.JPG DSC_0144.JPG [DOUBLEPOST=1414884817][/DOUBLEPOST]Obawiam się że w tym kształcie się nie zachował. Inspirację zaczerpnąłem ze Świata Kolei i artykułu o KGT.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
#51
Z forniru, ale nie mam jeszcze wprawy w wycinaniu i sklejaniu. Myślę że koło 19 pary zacznie mi to wychodzić :)
 

Sklejacz

Aktywny użytkownik
Reakcje
421 24 0
#52
Fornir bywa bardziej upierdliwy, zwłaszcza taki wysuszony. Może wypróbuj też balsę i karton, zobaczysz w czym Ci najlepiej idzie. W dziale budownictwo zobaczysz moje dzierganie drzwi z plastiku i kartonu. Balsowe też się pojawią na dniach ;)

Jeszcze jedna uwaga, one trochę bardziej wyglądają na drzwi od stodoły, niekoniecznie jak magazynowe.
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
#53
Fornir przed obróbką maczam w wodzie. Dzięki temu jest łatwiej go obrabiać i stosuję papierowe wypełnienie. To prawda trochę jak od stodoły. Następne będą już trochę inaczej wyglądały. No i może pomaluje je tak żeby miały jednolity kolor.
 

Załączniki

BORUCH

Aktywny użytkownik
Reakcje
191 0 0
#54
Każdą "deskę" oszlifuj (zdecydowania na sucho) dokładnie bardzo drobnym papierem, szklanym pilniczkiem do paznokci lub na kamiennej osełce do ostrzenia noży. Nie będzie widać zadziorków. Jak fornir nie jest napęczniały od wody to dokładniej się obrabia. Namoczone włókna pęcznieją i odrywają się w niekontrolowany sposób. Namoczenie stosuję tylko do prostowania arkuszy przed włożeniem pod "prasę" z ciężkich książek.
Spróbuj poeksperymentować z różnymi rodzajami forniru. Ja używam dębinę i buczynę.
Oczywiście to tylko drobne sugestie:)
 
Ostatnio edytowane:

SCYZOR

Znany użytkownik
Reakcje
2.964 2 0
#55
Możesz spróbować wykonać te drzwi z Hipsu.Szerokość drzwi dzielisz na pół, jeżeli mają być otwarte rozcinasz.Następnie małym wkrętakiem bądź cyrklem robisz pionowe zagłębienia /szerokość desek/. Całość przeciągasz szczotką
drucianą /pionowe ruchy/, dzięki czemu uzyskujesz fakturę drewna.Następnie malujesz wybranym kolorem.Po wyschnięciu używasz suchych pasteli i powinno być O.K(y).
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
#56
Dzięki za podpowiedzi. Niestety na dzień dzisiejszy dysponuję dużymi ilościami forniru i go wykorzystam. Po wystawie w grudniu może pomyślę o innych materiałach. Skorzystałem z rady szlifowania. Postanowiłem też zmienić koncepcję drzwi (wzorując się na magazynie w Błoniu), i użyłem farb. Efekty poniżej
 

Załączniki

OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
#58
Dziś początki dachu do magazynu. Pomysł był że na dachu układają papę, ale nie jestem przekonany co do efektu końcowego. Może jak ustawię na nim ekipę robotników to będzie trochę lepiej :)
 

Załączniki

Podobne wątki