• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Plan 5-cio letni

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#25
No taka bocznica na imprezach modułowych .... - prawdziwy skarb! Nie mogę się doczekać końca prac. Aż się prosi aby zastosować tu wieże oświetleniowe. Natomiast bardzo ciekawi mnie regulamin techniczny stacji. Mimo dokładnych wyjaśnień z poprzedniej strony wydaje mi się (a opieram się na obserwacjach "w terenie"), że ustwienie grupowego semafora wyjazdowego można zastąpić semaforem wyjazdowym umieszczonym tylko przy torze wyjazdowym. Niemal identyczną sytuację spotkałem w Białymstoku Towarowym. Schemat pracy takiego posterunku bocznicowego. Pociąg ze składem do rozformowania - semafor wjazdowy - głowica rozjazdowa - wjazd na tor przyjazdowy (u Ciebie 106) - manewry z wykorzystaniem toru wyciągowego - rozformowanie składu i podstawienie wagonów do poszczególnych bocznic - odebranie wagonów z bocznic - sformowanie składu na torze wyjazdowym osłoniętym semaforem (u Ciebie 107). Zaleta takiego układu? - możliwość przyjęcia kolejnego składu do rozformowania, gdy czeka już skład sformowany. Z drugiej strony układ z Białegostoku Towarowego ma przewagę pod postacią ułożenia toru wyciągowego równolegle do przyjazdowo-wyjazdowego (a nie krzyżowanie go jak u Ciebie) co daje tam możliwość niezależnego przyjmowania/wyprawiania składów i jednoczesnego prowadzenia manewrów. Piszę więc tylko dlatego, że nie widzę abyś zaczął już pracę nad głowicą rozjazdową. Może warto wprowadzić modyfikację przez analogię do Bstok. Tow.?

Bocznica.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.388 463 29
#26
Ja tu czegoś nie rozumiem. U kolegi Artura jest grupowy semafor wyjazdowy, a na rysunku Michała są tarcze manewrowe (mimo, że w tekście Michał pisze o semaforach). Czy ten rysunek to układ w Białymstoku, a u Artura Michał proponuje tarcze manewrowe zastąpić semaforami? Przydałby się plan tej bocznicy kolegi Artura, bo jest on chyba znacznie zmieniony w stosunku do pierwotnego (na pierwszej stronie) i ze zdjęć trudno się zorientować, gdzie co jest. Nie wiem, gdzie ma być połączenie ze stacją (szlakiem?). Wykorzystanie semafora grupowego ma tę zaletę, że wyjazd pociągu (nie składu manewrowego) nie musi odbyć się wyłącznie z jednego toru, przy którym ustawiony byłby semafor wyjazdowy (jeżeli miałby być tylko jeden semafor wyjazdowy).
 

jafrap

Znany użytkownik
Reakcje
8 0 0
#27
Rampa pilasta :) Kraków Główny Towarowy miał takie rozwiązanie. Jest ono opisane w ŚK 06/2012. Tutaj nie będzie tak duże ale będzie to coś innego.
Ciekawe. Człowiek całe życie się uczy :) Również i ja nie wiedziałem o takich rozwiązaniach (ale chyba stosowanych jedynie na dużych stacjach).
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
194 2 0
#28
Gratuluję super pomysłu w postaci rampy zębatej. To będzie naprawdę fajny element na spotkaniach makietowych. Kiedy planowany debiut? :)
Co do osygnalizowania posterunku bocznicowego to rysunek ze strony pierwszej przedstawia złe usytuowanie semafora wyjazdowego (grupowego?). Jak sobie wyobrażasz realizację uzależnień w tym przypadku? Semafor wyjazdowy powinien być przed rozjazdami, a w przypadku grupowego pomiędzy, ale w takim miejscu, by ochraniać przebiegi wjazdowe przed pociągami z grupy odjazdowej.
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
#29
Schemat się nie zmienił. Jest taki jak na pierwszej stronie. Po prostu w kuchni mieszczą się akurat 3 skrzynki. Już nic nie poprawię wszystkie skrzynki są zrobione, przejezdne oraz zrobiony jest "prowizoryczny" panel sterujący. W przyszłości może drobię dodatkowe skrzynki żeby zwiększyć DUT.

Na pierwszej stronie jest zdjęcie całości.

Założenie jest takie że bocznica przyjmuje jeden pociąg bocznicowy, na tor 106, lokomotywa po zostawieniu wagonów i oblocie, odbiera z toru 107 wcześniej uformowany skład. Pociąg bocznicowy wyjeżdża, a lokomotywa manewrowa sortuje wagony z toru 106. Prawda jest taka że na imprezie bocznica będzie mogła przyjąć max 4 składy bez możliwości manewrów w okolicy magazynu.

Dlatego jest jeden semafor wyjazdowy usytuowany zaraz za anglikiem. Oczywiście odnośnie ustawienia semaforów możemy podyskutować aby całość była jak najlepiej zbliżona do rzeczywistości. Weźcie też pod uwagę że będą urządzenia ręczne kluczowe. Nastawnia bezpośrednio obsługuje semafory, zwrotnice są przestawiane w terenie.

Co do debiut możliwe że będzie na FREMO w Wołowie, natomiast na pewno będę chciał żeby bocznica pojawiła się w Krakowie na Mikołajki :) Może po wakacjach w Toruniu lub Gdańsku. Wszytko będzie zależało od postępów prac. Nie wiem jak długo żona wytrzyma "warsztat" w kuchni o_O
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
#31
Zieleni przybywa. Doszło też oświetlenie, jutro może je podłączę. Wież oświetleniowych nie planowałem ale może na ostatniej skrzynce jakąś umieszczę. Planuje tam zrobić hałdę węgla i suwnice oraz pompy do przepompowywania ropy. Niestety na razie tylko plany w głowie bez wizji całości. Ale to na koniec. Teraz chciałbym aby 5 pierwszych skrzynek jako tako wyglądało.

Pytanie: czy na przejeździe wystarczy że postawię krzyże św. Andrzeja? Czy może postawić samoczynną sygnalizację przejazdową? Zaznaczam ze przejazd ten pierwotnie miał być jako droga dojazdowa do magazynu. Ale mógłbym się pokusić żeby zrobić z tego fragment drogi i może nawet postawić rogatki (z grzebieniem najlepiej). Tylko wtedy taki przejazd byłby ciągle zamknięty.

Poniżej kilka zdjęć niestety z jakością różnie bywa.

20140704_013057.jpg 20140704_013112.jpg 20140704_013217.jpg
20140704_013231.jpg 20140704_013239.jpg 20140704_013143.jpg
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
#35
Dziś szklane domy Żeromskiego , tajemniczy Misie, oraz nieudolna próba naśladowania okładki ŚK ze strony pierwszej.

20140708_013310.jpg 20140708_013330.jpg 20140708_013529.jpg 20140708_013632.jpg 20140708_013700.jpg 20140708_013711.jpg 20140708_013758.jpg 20140708_013830.jpg 20140708_013900.jpg 20140708_013422.jpg
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
#37
Pendolino jako skład towarowy, skoro nie można przewozić pasażerów to może chociaż towary :D

 

Podobne wątki