• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm. Plan 5-cio letni

Artur

Moderator grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
Jak kto gdzie jest komin :p pewnie w Pile :D
[DOUBLEPOST=1502034343,1502033681][/DOUBLEPOST]Teraz jest czasu ciut więcej jako że plany się pozmieniały ... więc :)
 

Załączniki

Artur

Moderator grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
kolejna część
 

Załączniki

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Zmiany i przeróbka bardzo ciekawe, ale chyba za chwilkę pojawi Ci się policja i inspekcja budowlana, bo widzę, że jakiś gość wypadł razem z oknem na hałdę węgla. Ha, ha, ha... :D:D:D
20170611_162119.jpg
 

Artur

Moderator grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
Pytanie do mądrzejszych głów.
W III epoce na linii dwutorowej jeżeli pociąg jechał po torze niewłaściwym to na jakich zasadach się to odbywało. Wystarczy link do strony gdzie sobie przeczytam te informacje.

Chodzi mi o sytuację czy na następnym posterunku ruchu kiedy pociąg opuszcza tor niewłaściwy to przed zjazdem stoi jakiś semafor kształtowy? Czy jest to na zasadzie że poruszając się po torze niewłaściwym jedzie tak aż do momentu otrzymania kolejnego sygnału na kolejnym posterunku z tym że taki sygnał dostanie już na torze właściwym?
[DOUBLEPOST=1502190012][/DOUBLEPOST]Generalnie chodzi mi o taką sytuację. Czy tutaj jakiś semafor kształtowy powinien stać? Założenie tylko dla III epoki i sygnalizacji kształtowej.
Oznaczenie niewłaściwy.png
 

Remaj12

Moderator Forum Tabor i Imprezy
Zespół forum
T M M
Czy tutaj jakiś semafor kształtowy powinien stać? Założenie tylko dla III epoki i sygnalizacji kształtowej.
Semafora na pewno nie powinno być. W późniejszych okresach mogłaby się pojawić tarcza zaporowa, a raczej (częściej?) sama komora z światłem białym do wyświetlenia tylko sygnału zastępczego (nieużywana jest wygaszona). Myślę że potwierdzi to także Pan @Tomek K. Taka sytuacja ma miejsce na stacji Toruń Wschodni. Na zachodniej głowicy jest biała komora na słupku:

Torun_Wschodni38.jpg

Semafor kształtowy jest wymieniony na świetlny. Na wschodniej głowicy jest komora na podstawie wraz z wskaźnikiem W24:

800px-Torun_Wschodni22.JPG

W momencie remontu toru prawego, ruch z Papowa Toruńskiego odbywał się oczywiście torem lewym (w kierunku Torunia). Pociąg wyjeżdżał z Papowa na rozkaz specjalny, zatrzymywał się przy tej komorze, dyktowany był rozkaz i podawany sygnał zastępczy, po czym następował wjazd.

Nie wiem czy w III epoce coś ustawiano przy lewym torze na wysokości semafora wjazdowego, ale na pewno nie było przy nim semafora, jeśli był to tor szlaku dwutorowego, a nie tor linii jednotorowej, która zbliżyła się do drugiej linii jednotorowej.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Chodzi mi o sytuację czy na następnym posterunku ruchu kiedy pociąg opuszcza tor niewłaściwy to przed zjazdem stoi jakiś semafor kształtowy? Czy jest to na zasadzie że poruszając się po torze niewłaściwym jedzie tak aż do momentu otrzymania kolejnego sygnału na kolejnym posterunku z tym że taki sygnał dostanie już na torze właściwym?
Używajmy prawidłowej terminologii. Pociąg nie opuszcza toru niewłaściwego, ani nie zjeżdża z niego, tylko wjeżdża na posterunek ruchu (stację, post. odgałęźny) z toru szlakowego niewłaściwego. Semafor, o którym mowa, byłby semaforem wjazdowym z toru niewłaściwego. O ile wiem, takie sytuacje mogły się zdarzyć, ale to było bardzo rzadkie i ja sam nie znam przykładu takiego rozwiązania w oryginalnych urządzeniach mechanicznych. Pociąg, jadący torem niewłaściwym, był wyprawiany z poprzedniego posterunku na rozkaz specjalny typu "N", w którym określony był też sposób wjazdu na następny posterunek. Jeżeli nie było tam semafora wjazdowego ani żadnego innego sygnalizatora, zasadniczo pociąg zatrzymywał się na wysokości semafora wjazdowego z toru właściwego i tam czekał na doręczenie rozkazu specjalnego, pozwalającego na wjazd na stację. O ile wiem była też możliwość (choć nie wiem, czy często stosowana), że rozkaz szczególny na wyjazd z poprzedniego posterunku przewidywał wjazd bez zatrzymania na następną stację aż do pierwszego, napotkanego semafora (wyjazdowego). Ale taki sposób prowadzenia ruchu wymagał przygotowania i zamknięcia drogi przebiegu na następnej stacji jeszcze przed przekazaniem zgody na wyprawienie pociągu z poprzedniego posterunku. Obecnie w praktyce takie sytuacje już nie występują, bo chyba wszystkie stacje są wyposażone w sygnalizator wjazdu z toru niewłaściwego. Jeżeli nie jest to pełny semafor (co jest zasadą w urządzeniach przekaźnikowych czy komputerowych), to będzie to semafor z komorą czerwonego światła i Sz lub sam Sz.
 

Pantograf

Znany użytkownik
Jak już się tak czepiamy terminologii stosowanej w realu (choć cały czas zastanawiam się po co, skoro kto jest zainteresowany tematem wie o co chodzi) to nie ma czegoś takiego jak tor niewłaściwy czy też tor szlakowy niewłaściwy. Prawidłowo według Ir1 to TOR LEWY, W KIERUNKU PRZRCIWNYM DO ZASADNICZEGO. Faktem jest że przepisy, przepisami A życie pokazuje swoje. Czego efektem w realu mówi się po prostu po torze niewłaściwym.
 
Ostatnio edytowane:

Artur

Moderator grupy MSMK
Zespół forum
FREMO Polska
MSMK
Dzięki za odpowiedzi wiedziałem że można liczyć na forumowiczów :)

Co do poprawności używania terminów to nie zaszkodzi od czasu do czasu przypomnieć innym jak powinno się prawidłowo pisać/mówić.
Ja np pamiętałem że w "kierunku przeciwnym do zasadniczego" ale że "tor lewy" już nie :(

To trochę tak jak pisanie o zwrotnicy a nie rozjeździe. Co prawda nie wiem jak to wygląda teraz na forum ale ciągle się spotykam z takim określeniem np na FB.

Pytanie jest dla mnie istotne ponieważ posterunek odgałęźny (i pulpit), będą przygotowane tak że będą obsługiwały różne epoki podczas imprez. Czyli będzie można wybrać jaki rodzaj sygnalizacji będzie działał w danej sesji.

sygnalizatory dwa.jpg

Cyt:
Takie sytuacje (ustawienie różnych typów sygnalizatorów w bliskiej odległości od siebie) występuje w czasie modernizacji i przechodzenia ze sygnalizacji kształtowej na sygnalizację świetlną. Cały proces przechodzenia postępuje w następującej kolejności:

1. Ustawienie nowych sygnalizatorów świetlnych w pobliżu starych sygnalizatorów kształtowych wraz z rozprowadzeniem zasilania (działa stara sygnalizacja).
2. Dokonanie wszelkich prób i odbiorów technicznych nowej sygnalizacji (działa stara sygnalizacja).
3. Uruchomienie nowej sygnalizacji z równoczesnym unieważnieniem starej sygnalizacji.
4. Demontaż starej sygnalizacji.

Należy przy tym pamiętać, że ponieważ są to semafory wjazdowe na posterunek odgałęźny, to powinny one posiadać odnoszące się do nich tarcze ostrzegawcze (kształtowe w sygnalizacji kształtowej i świetlne w sygnalizacji świetlnej) i stosownie do aktualnie unieważnionego semafora należy równocześnie unieważnić odnoszącą się do niego tarczę ostrzegawczą.

Taka oto koncepcja powstała :)