• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Piwiarki

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
987 1 0
Browar Sanguszków w Tarnowie za stroną http://www.it.tarnow.pl/index.php/p...arowy-Ksiazat-Sanguszkow-w-Tarnowie-1826-1940:
"Podstawą lokalnego rozwozu piwa był jednak transport konny i samochodowy, a eksport i ekspedycja do dalszych miast w kraju odbywała się koleją. Wagony kolejowe do przewozu piwa były w typowych na tamte czasy kolorach bordowe, zielone, potem białe, dwa bodajże były własnością browaru w Tarnowie. Ciekawostką była wytwórnia wagonów specjalistycznych L. Zieleniewski z Sanoka, która wraz z zakładami Lilpop, Rau i Loewenstein zwróciła się z ofertą sprzedaży swoich nowoczesnych wagonów do przewozu piwa dla browaru Sanguszków."
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
987 1 0
Masz rację, strona 7.
Zastanawiałem się tylko czy rzeczywiście to wagon tych browarów czy tylko luźno użyty przez autora artykułu, ale pod twoim zdjęciem także jest mowa o grodziskim więc pewnie tak.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
Mam do was pytanie : Jakie wagony posiadał browar tenczynek - wiem tyle , że były to cztery wagony chłodnie i w latach 30-40 XX wieku przejął je Browar Okocim. Które to są wagony , może ktoś ma jakąś fotkę i mógłbym pomóc ?
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk

Ariel Ciechańsk

Znany użytkownik
Reakcje
238 3 0
Kolega by chciał na talerzu rozwiązaniu zagadki, którą próbuje rozwikłać od dobrych dwóch lat... W 1941 r. zakupiono cztery wagony z Browaru Tenczynek o numerach DRG 575 919 - 575 922. Jeden z nich to ex 530 114. Były to typowe wagony o ładowności 12 500 kg. A co dostanę w zamian?
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
Otóż sprawa taboru przy browarze w Tenczynku wygląda następująco. Browar miał w okresie międzywojennym 4 wagony, tak zwane "piwiarki" były to wagony stricte przystosowane do transportu piwa, specjalna izolacja pomiędzy dwoma ściankami wagonu sprawiała, że piwo było dobrze chronione przez długi czas a co za tym idzie, można było je przewozić na duże odległości, bez obawy na zepsucie etc.
Natomiast jeśli chodzi o same piwiarki, które były używane w naszym browarze, to pod koniec lat 30-tych browar podupadał...a do tego kryzys jaki panował w Polsce jak i na świecie, nie sprzyjał rozwojowi browarów. Nasze piwiarki były w Tenczynku do 1941 roku ( jeszcze do niedawna można było zobaczyć bocznicę przed samym browarem) w tym samym roku, zostały wszystkie sprzedane do Browar Okocim o numerach DRG 575 919 - 575 922 (29/634/0/AGO/309). Przez kilka lat po II wojnie światowej rewindykowano wagony z różnych krajów. Zazwyczaj trafiały one na naprawę do MF Tarnów i tam na podstawie spisów przedwojennych wagonów włączonych do parku PKP i cech na samych wagonach ustalano prawo własności browaru do nich. W tym samym ZNTK 4.06.1948 r. uznano jako własność Browaru Okocim wagon o numerze przedwojennym Sp 530 114. Przed 1939 r. stanowił on własność browaru w Tenczynku, który po 1945 r. upaństwowiono i przeprofilowano.
Wagon ten był włączony do użytkowania na PKP (A) aktem nr 69507/26 z dnia 28.9.1926 (30/234/0/72). Tyle moich ustaleń w tej kwestii, oczywiście jeśli masz ochotę dalej dochodzić co sie stało z resztą piwiarek, to musiałbyś wybrać się do archiwum narodowego w krakowie i w aktach browaru okocim - chodzi mi o sam wygląd bo chce wykonać model a nie zabawkę - wygląd wygląd i jeszcze raz wygląd
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk

Ariel Ciechańsk

Znany użytkownik
Reakcje
238 3 0
Super, tylko to jest oparte w 100% na moich ustaleniach, które komuś udostępniłem lub gdzieś opublikowałem. I nawet sposób cytowania jednostek akt jest mój... Mało fajnie...
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
Nie wiedziałem bowiem napisał to do mnie historyk z tenczynka i pozbierałem fakty - sorry - nie chciałem urazić - nie czytałem na całym forum :-(
Jaki wygląd, chodzi o konkretny typ miały wagonu z tenczynka które pojechały do browaru okocim
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk

Ariel Ciechańsk

Znany użytkownik
Reakcje
238 3 0
Nie wiedziałem bowiem napisał to do mnie historyk z tenczynka i pozbierałem fakty - sorry - nie chciałem urazić - nie czytałem na całym forum :-(
Jaki wygląd, chodzi o konkretny typ miały wagonu z tenczynka które pojechały do browaru okocim
No cóż, wyszło tak sobie, bym powiedział. A na pytanie niestety nie umiem odpowiedzieć dokładnie. Ale raczej była to zapewne czeska typowa chłodnia z budką hamulcową.
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
987 1 0
Ariel, rozpoznawałeś może temat piwiarki, której model kartonowy wypuścił Modelik?
Wagon wyprodukowany został przez zielonogórskie zakłady Beuchelta a autor opracowania ubrał go w szaty Książęcych Browarów Tyskich z czasów KPEV. Do modelu dołączony został rys historyczny dotyczący samych zakładów jak i ich twórcy ale informacji o samym wagonie właściwie nie ma. Na jakiejś podstawie jednak został zaprojektowany? Może warto się skontaktować z autorem?

chlodnia.jpg

Przejrzałem też brązową książkę (dość pobieżnie) i nic podobnego nie rzuciło mi się w oczy.
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk

Ariel Ciechańsk

Znany użytkownik
Reakcje
238 3 0
Obawiam się że model w 100% jest fikcją. Browar Książęcy nie miał wagonów z Beuchelta. Ponadto żaden z tyskich wagonów nie miał pruskiego numeru 62 206. Był za to 600 026. No i takiej stylizacji napisu też nie kojarzę...
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
Obawiam się że model w 100% jest fikcją. Browar Książęcy nie miał wagonów z Beuchelta. Ponadto żaden z tyskich wagonów nie miał pruskiego numeru 62 206. Był za to 600 026. No i takiej stylizacji napisu też nie kojarzę...
O ile pamiętam najpierw były też i takie numery 5cyfrowe. Dopiero potem wagony prywatne dostały numery 500 i 600 tysięcy. Tylko, że wtedy jeszcze chyba dyrekcję pisano dużymi literami, i nie wiem czy wtedy już była dyrekcja Kattowitz.
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk

Ariel Ciechańsk

Znany użytkownik
Reakcje
238 3 0
Kilka stron temu w temacie majtał się wagon PKP (A) 530 118, który po 1945 r. roku wylądował w Żywcu. Jakiś czas temu jeden z kolegów wrzucił fotę wagonu browaru w Bielsku-Białej. Z poniższego kartodiagramu wynika, że browar w B-B miał podobną produkcję jak np. browar w Cieszynie z parkiem wagonów ok 10 sztuk. Stawiam hipotezę, ze wspomniany 530 118 należał do browaru bielsko-bialskiego.

 
A

AJ

Gość
Stawiam hipotezę, ze wspomniany 530 118 należał do browaru bielsko-bialskiego.
Hipoteza dobra, jak każda inna, jednak bez "kwitów" się nie rozstrzygnie. Tak przy okazji z ciekawości zapytam - ile z tych 377 wagonów podanych przez ciebie wg. stanu na 1936 rok ma już konkretną identyfikację?

Obawiam się że model w 100% jest fikcją. Browar Książęcy nie miał wagonów z Beuchelta. Ponadto żaden z tyskich wagonów nie miał pruskiego numeru 62 206. Był za to 600 026. No i takiej stylizacji napisu też nie kojarzę...
Stylizacja napisu to jedno, ale też i treść była chyba zupełnie inna w czasie, gdy obowiązywały numery pięciocyfrowe

WP_20180316_002.jpg


Jeszcze niejako przy okazji - dwa wagony z browaru we Lwówku Śląskim, każdy w innym "wdzianku" - jeden już co prawda był, ale z nieczytelnym numerem

Clipboard01.jpg


i drugi

WP_20180316_005a.jpg


Oraz na koniec - browar Goświnowice - wagon produkcji Waggonfabrik Gebr. Hofmann & Co. z Wrocławia

WP_20180316_001.jpg