Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Tylko to jest hipoteza na razie nie potwierdzona niczym innym, niż niewyraźnym zdjęciem. Na tej samej zasadzie ja mam info o browarze częstochowskim czy tarnowskim.
Nie wiem, czy znasz - taki mały przyczynek do browarów wielkopolskich z książki "Przemysł wielkopolski" L.K.Fiedlera wydanej w 1923 roku, może posłużyć za drogowskaz
Kurde, chyba się zestarzałem. Czas na emeryturę - wcale nie zwróciłem uwagi, że to PKP. Jeśli jednak z przodu ma być 530 to drugi zestaw cyfr bardziej wygląda na 129 chyba.
Jak już tu wlazłem to jeszcze coś mi się przypomniało - kiedyś wstawiałem tutaj zdjęcie wagonów z browaru elbląskiego z zasobów AP Gdańsk. Do zdjęcia była dołączona notka z interesującym fragmentem wytłuszczonym przeze mnie:
Pociągiem po piwo
APG 1152_V_66_222
Z kolekcji fotogramów elbląskich 1909-1941
W 1872 roku Towarzystwo Akcyjne zakupiło od władz miejskich Elbląga dworek nazwany „Angielski Zdrój - Englisch Brunnen” i wybudowało tam browar. Browar mieścił się przy Ziesestrasse Nr 71 (obecnie ul. Browarna 71). W 1880 roku Towarzystwo Akcyjne ogłosiło upadłość a jego akcje zostały przejęte przez Spółkę „Zdrój Angielski” (Englisch Brunnen). Spółka ta dzięki uzyskaniu długoterminowych kredytów w ciągu kilku lat odrestaurowała browar. Zainstalowano nowoczesne urządzenia piwowarskie i wybudowano nową słodownię, doprowadzając przedsiębiorstwo do rozkwitu. Od 1880 do 1945 roku browar elbląski funkcjonował pod nazwą „Brauerei English Brunnen”, czyli „Browar Angielski Zdrój”. W 1895 roku Browary Elbląskie zatrudniały już 80 osób. W szczytowym okresie 1900 - 1901 elbląski browar wyprodukował 58424 hektolitry piwa leżakowego. Elbląskie piwo znane było nie tylko na terenie miasta, ale również i w innych regionach Prus Wschodnich oraz w głębi Rzeszy. Piwo warzone w elbląskim browarze uzyskiwało liczne nagrody. W roku 1900 browar staje się oficjalnym dostawcą piwa na dwór niemieckiego cesarza Wilhelma II Hohenzollerna. Po 1918 roku przez pewien czas browar borykał się z problemami finansowymi. Pokój Wersalski miał dla browaru skutki wręcz katastrofalne. Utracone zostały rynki zbytu w części Prus Zachodnich przez utworzenie korytarza i stworzenie Wolnego Miasta Gdańska. Sprawna organizacja i dobra jakość piwa pozwoliły jednakże wkrótce otworzyć nowe rynki zbytu we wschodniej i południowej części Prus, a także w Berlinie. W 1923 roku obok produkcji piwa uruchomiono w elbląskim browarze produkcję bezalkoholowych napojów chłodzących (lemoniady i wody sodowej). Browar zatrudniał łącznie 200 pracowników. Od połowy lat 20-tych Elbląski Browar posiadał nawet specjalne wagony (Bierwagen) i samochody ciężarowe do transportu piwa. Browar produkował piwa dolnej fermentacji: Bayrisch Lager Hell, Pilsener, Export i Porter oraz ciemne piwo lekkie (Einfachbier) górnej fermentacji.
Przed wybuchem II wojny światowej produkcja sięgała 90 tys. hl. W lutym 1945 roku wojska sowieckie zajęły budynki browaru elbląskiego. W wyniku działań wojennych spalone zostały dwie główne hale produkcyjne (słodowania przyzakładowa oraz warzelnia wraz z biurami). Pożar zniszczył także dachy nad maszynownią, chłodnią i transformatory. Pozostałe budynki browaru uszkodzone zostały w mniejszym lub większym stopniu od pocisków a maszyny i urządzenia częściowo rozebrano. Dnia 1 sierpnia 1945 roku Zjednoczenie Przemysłu Piwowarsko - Słodowniczego w Bydgoszczy zabezpieczyło Browar Elbląski, przejmując go jednocześnie od Armii Czerwonej .
Niespecjalnie wiem na czym bazowali archiwiści tworząc ten wpis, ale ziarno prawdy pewnie w nim jest. Przy okazji sygnatura do zdjęcia.
Widokówka sprzed 1w.ś. Znając koleje wojny, wątpliwe by wróciły do Sosnowca.
Ale, ale ...
Zobaczyłem jedną ciekawostkę - pierwszy wagon ma napisy cyrylicą "SIELCE" i "GRAF RENARD" a drugi łacinką "SIELCE" i "HRABIA RENARD".
Ponieważ, jeśliby były jednego typu, wyglądają na ustawione na odwrót, jest możliwe, że na jednej burcie miały opis łacinka aa na drugiej cyrylicą.
Jeden, 14496 przetrwał wojnę i jeździł jako 530 131. Drugi - 14497 - faktycznie zginął w czasie I w.ś. A pocztówkę oidp sam wstawiałem tu już jakiś czas temu...
Jeśli to duplikat przepraszam. Trafił w moje ręce zbiór zdjęć z mojego rodzinnego Sosnowca i o ile będzie to możliwe podzielę się z Użytkownikami forum!