• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Piwiarki

A

AJ

Gość
Nie wiem, czy znasz - taki mały przyczynek do browarów wielkopolskich z książki "Przemysł wielkopolski" L.K.Fiedlera wydanej w 1923 roku, może posłużyć za drogowskaz ;)

p0076.jpg
 
A

AJ

Gość
Kurde, chyba się zestarzałem. Czas na emeryturę - wcale nie zwróciłem uwagi, że to PKP. Jeśli jednak z przodu ma być 530 to drugi zestaw cyfr bardziej wygląda na 129 chyba.

WP_20170105_004.jpg



Jak już tu wlazłem to jeszcze coś mi się przypomniało - kiedyś wstawiałem tutaj zdjęcie wagonów z browaru elbląskiego z zasobów AP Gdańsk. Do zdjęcia była dołączona notka z interesującym fragmentem wytłuszczonym przeze mnie:

Pociągiem po piwo


APG 1152_V_66_222
Z kolekcji fotogramów elbląskich 1909-1941


W 1872 roku Towarzystwo Akcyjne zakupiło od władz miejskich Elbląga dworek nazwany „Angielski Zdrój - Englisch Brunnen” i wybudowało tam browar. Browar mieścił się przy Ziesestrasse Nr 71 (obecnie ul. Browarna 71). W 1880 roku Towarzystwo Akcyjne ogłosiło upadłość a jego akcje zostały przejęte przez Spółkę „Zdrój Angielski” (Englisch Brunnen). Spółka ta dzięki uzyskaniu długoterminowych kredytów w ciągu kilku lat odrestaurowała browar. Zainstalowano nowoczesne urządzenia piwowarskie i wybudowano nową słodownię, doprowadzając przedsiębiorstwo do rozkwitu. Od 1880 do 1945 roku browar elbląski funkcjonował pod nazwą „Brauerei English Brunnen”, czyli „Browar Angielski Zdrój”. W 1895 roku Browary Elbląskie zatrudniały już 80 osób. W szczytowym okresie 1900 - 1901 elbląski browar wyprodukował 58424 hektolitry piwa leżakowego. Elbląskie piwo znane było nie tylko na terenie miasta, ale również i w innych regionach Prus Wschodnich oraz w głębi Rzeszy. Piwo warzone w elbląskim browarze uzyskiwało liczne nagrody. W roku 1900 browar staje się oficjalnym dostawcą piwa na dwór niemieckiego cesarza Wilhelma II Hohenzollerna. Po 1918 roku przez pewien czas browar borykał się z problemami finansowymi. Pokój Wersalski miał dla browaru skutki wręcz katastrofalne. Utracone zostały rynki zbytu w części Prus Zachodnich przez utworzenie korytarza i stworzenie Wolnego Miasta Gdańska. Sprawna organizacja i dobra jakość piwa pozwoliły jednakże wkrótce otworzyć nowe rynki zbytu we wschodniej i południowej części Prus, a także w Berlinie. W 1923 roku obok produkcji piwa uruchomiono w elbląskim browarze produkcję bezalkoholowych napojów chłodzących (lemoniady i wody sodowej). Browar zatrudniał łącznie 200 pracowników. Od połowy lat 20-tych Elbląski Browar posiadał nawet specjalne wagony (Bierwagen) i samochody ciężarowe do transportu piwa. Browar produkował piwa dolnej fermentacji: Bayrisch Lager Hell, Pilsener, Export i Porter oraz ciemne piwo lekkie (Einfachbier) górnej fermentacji.
Przed wybuchem II wojny światowej produkcja sięgała 90 tys. hl. W lutym 1945 roku wojska sowieckie zajęły budynki browaru elbląskiego. W wyniku działań wojennych spalone zostały dwie główne hale produkcyjne (słodowania przyzakładowa oraz warzelnia wraz z biurami). Pożar zniszczył także dachy nad maszynownią, chłodnią i transformatory. Pozostałe budynki browaru uszkodzone zostały w mniejszym lub większym stopniu od pocisków a maszyny i urządzenia częściowo rozebrano. Dnia 1 sierpnia 1945 roku Zjednoczenie Przemysłu Piwowarsko - Słodowniczego w Bydgoszczy zabezpieczyło Browar Elbląski, przejmując go jednocześnie od Armii Czerwonej .

Niespecjalnie wiem na czym bazowali archiwiści tworząc ten wpis, ale ziarno prawdy pewnie w nim jest. Przy okazji sygnatura do zdjęcia.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
Niestety nie znam autora - i chyba w wątku nie pojawiły się wagony z Browaru Sielec:
Widokówka sprzed 1w.ś. Znając koleje wojny, wątpliwe by wróciły do Sosnowca.
Ale, ale ...
Zobaczyłem jedną ciekawostkę - pierwszy wagon ma napisy cyrylicą "SIELCE" i "GRAF RENARD" a drugi łacinką "SIELCE" i "HRABIA RENARD".
Ponieważ, jeśliby były jednego typu, wyglądają na ustawione na odwrót, jest możliwe, że na jednej burcie miały opis łacinka aa na drugiej cyrylicą.
 

bankier9a

Aktywny użytkownik
Reakcje
246 9 4
Jeśli to duplikat przepraszam. Trafił w moje ręce zbiór zdjęć z mojego rodzinnego Sosnowca i o ile będzie to możliwe podzielę się z Użytkownikami forum!