• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Piwiarki

wolfik

Znany użytkownik
Browar Sanguszków w Tarnowie za stroną http://www.it.tarnow.pl/index.php/p...arowy-Ksiazat-Sanguszkow-w-Tarnowie-1826-1940:
"Podstawą lokalnego rozwozu piwa był jednak transport konny i samochodowy, a eksport i ekspedycja do dalszych miast w kraju odbywała się koleją. Wagony kolejowe do przewozu piwa były w typowych na tamte czasy kolorach bordowe, zielone, potem białe, dwa bodajże były własnością browaru w Tarnowie. Ciekawostką była wytwórnia wagonów specjalistycznych L. Zieleniewski z Sanoka, która wraz z zakładami Lilpop, Rau i Loewenstein zwróciła się z ofertą sprzedaży swoich nowoczesnych wagonów do przewozu piwa dla browaru Sanguszków."
 

wolfik

Znany użytkownik
Masz rację, strona 7.
Zastanawiałem się tylko czy rzeczywiście to wagon tych browarów czy tylko luźno użyty przez autora artykułu, ale pod twoim zdjęciem także jest mowa o grodziskim więc pewnie tak.
 
Mam do was pytanie : Jakie wagony posiadał browar tenczynek - wiem tyle , że były to cztery wagony chłodnie i w latach 30-40 XX wieku przejął je Browar Okocim. Które to są wagony , może ktoś ma jakąś fotkę i mógłbym pomóc ?
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk

Ariel Ciechańsk

Znany użytkownik
Kolega by chciał na talerzu rozwiązaniu zagadki, którą próbuje rozwikłać od dobrych dwóch lat... W 1941 r. zakupiono cztery wagony z Browaru Tenczynek o numerach DRG 575 919 - 575 922. Jeden z nich to ex 530 114. Były to typowe wagony o ładowności 12 500 kg. A co dostanę w zamian?
 
Otóż sprawa taboru przy browarze w Tenczynku wygląda następująco. Browar miał w okresie międzywojennym 4 wagony, tak zwane "piwiarki" były to wagony stricte przystosowane do transportu piwa, specjalna izolacja pomiędzy dwoma ściankami wagonu sprawiała, że piwo było dobrze chronione przez długi czas a co za tym idzie, można było je przewozić na duże odległości, bez obawy na zepsucie etc.
Natomiast jeśli chodzi o same piwiarki, które były używane w naszym browarze, to pod koniec lat 30-tych browar podupadał...a do tego kryzys jaki panował w Polsce jak i na świecie, nie sprzyjał rozwojowi browarów. Nasze piwiarki były w Tenczynku do 1941 roku ( jeszcze do niedawna można było zobaczyć bocznicę przed samym browarem) w tym samym roku, zostały wszystkie sprzedane do Browar Okocim o numerach DRG 575 919 - 575 922 (29/634/0/AGO/309). Przez kilka lat po II wojnie światowej rewindykowano wagony z różnych krajów. Zazwyczaj trafiały one na naprawę do MF Tarnów i tam na podstawie spisów przedwojennych wagonów włączonych do parku PKP i cech na samych wagonach ustalano prawo własności browaru do nich. W tym samym ZNTK 4.06.1948 r. uznano jako własność Browaru Okocim wagon o numerze przedwojennym Sp 530 114. Przed 1939 r. stanowił on własność browaru w Tenczynku, który po 1945 r. upaństwowiono i przeprofilowano.
Wagon ten był włączony do użytkowania na PKP (A) aktem nr 69507/26 z dnia 28.9.1926 (30/234/0/72). Tyle moich ustaleń w tej kwestii, oczywiście jeśli masz ochotę dalej dochodzić co sie stało z resztą piwiarek, to musiałbyś wybrać się do archiwum narodowego w krakowie i w aktach browaru okocim - chodzi mi o sam wygląd bo chce wykonać model a nie zabawkę - wygląd wygląd i jeszcze raz wygląd
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk

Ariel Ciechańsk

Znany użytkownik
Super, tylko to jest oparte w 100% na moich ustaleniach, które komuś udostępniłem lub gdzieś opublikowałem. I nawet sposób cytowania jednostek akt jest mój... Mało fajnie...
 
Nie wiedziałem bowiem napisał to do mnie historyk z tenczynka i pozbierałem fakty - sorry - nie chciałem urazić - nie czytałem na całym forum :-(
Jaki wygląd, chodzi o konkretny typ miały wagonu z tenczynka które pojechały do browaru okocim
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk

Ariel Ciechańsk

Znany użytkownik
Nie wiedziałem bowiem napisał to do mnie historyk z tenczynka i pozbierałem fakty - sorry - nie chciałem urazić - nie czytałem na całym forum :-(
Jaki wygląd, chodzi o konkretny typ miały wagonu z tenczynka które pojechały do browaru okocim
No cóż, wyszło tak sobie, bym powiedział. A na pytanie niestety nie umiem odpowiedzieć dokładnie. Ale raczej była to zapewne czeska typowa chłodnia z budką hamulcową.
 

wolfik

Znany użytkownik
Ariel, rozpoznawałeś może temat piwiarki, której model kartonowy wypuścił Modelik?
Wagon wyprodukowany został przez zielonogórskie zakłady Beuchelta a autor opracowania ubrał go w szaty Książęcych Browarów Tyskich z czasów KPEV. Do modelu dołączony został rys historyczny dotyczący samych zakładów jak i ich twórcy ale informacji o samym wagonie właściwie nie ma. Na jakiejś podstawie jednak został zaprojektowany? Może warto się skontaktować z autorem?

chlodnia.jpg

Przejrzałem też brązową książkę (dość pobieżnie) i nic podobnego nie rzuciło mi się w oczy.
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk

Ariel Ciechańsk

Znany użytkownik
Obawiam się że model w 100% jest fikcją. Browar Książęcy nie miał wagonów z Beuchelta. Ponadto żaden z tyskich wagonów nie miał pruskiego numeru 62 206. Był za to 600 026. No i takiej stylizacji napisu też nie kojarzę...
 

404W

Znany użytkownik
Obawiam się że model w 100% jest fikcją. Browar Książęcy nie miał wagonów z Beuchelta. Ponadto żaden z tyskich wagonów nie miał pruskiego numeru 62 206. Był za to 600 026. No i takiej stylizacji napisu też nie kojarzę...
O ile pamiętam najpierw były też i takie numery 5cyfrowe. Dopiero potem wagony prywatne dostały numery 500 i 600 tysięcy. Tylko, że wtedy jeszcze chyba dyrekcję pisano dużymi literami, i nie wiem czy wtedy już była dyrekcja Kattowitz.
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk

Ariel Ciechańsk

Znany użytkownik
Kilka stron temu w temacie majtał się wagon PKP (A) 530 118, który po 1945 r. roku wylądował w Żywcu. Jakiś czas temu jeden z kolegów wrzucił fotę wagonu browaru w Bielsku-Białej. Z poniższego kartodiagramu wynika, że browar w B-B miał podobną produkcję jak np. browar w Cieszynie z parkiem wagonów ok 10 sztuk. Stawiam hipotezę, ze wspomniany 530 118 należał do browaru bielsko-bialskiego.

 
Stawiam hipotezę, ze wspomniany 530 118 należał do browaru bielsko-bialskiego.
Hipoteza dobra, jak każda inna, jednak bez "kwitów" się nie rozstrzygnie. Tak przy okazji z ciekawości zapytam - ile z tych 377 wagonów podanych przez ciebie wg. stanu na 1936 rok ma już konkretną identyfikację?

Obawiam się że model w 100% jest fikcją. Browar Książęcy nie miał wagonów z Beuchelta. Ponadto żaden z tyskich wagonów nie miał pruskiego numeru 62 206. Był za to 600 026. No i takiej stylizacji napisu też nie kojarzę...
Stylizacja napisu to jedno, ale też i treść była chyba zupełnie inna w czasie, gdy obowiązywały numery pięciocyfrowe

WP_20180316_002.jpg


Jeszcze niejako przy okazji - dwa wagony z browaru we Lwówku Śląskim, każdy w innym "wdzianku" - jeden już co prawda był, ale z nieczytelnym numerem

Clipboard01.jpg


i drugi

WP_20180316_005a.jpg


Oraz na koniec - browar Goświnowice - wagon produkcji Waggonfabrik Gebr. Hofmann & Co. z Wrocławia

WP_20180316_001.jpg