• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Piwiarki

#1
Wiem, wiem, fota już była... Ale chyba mam hipotezę co do numeru wagonu - spójrzcie bo na mój gust to będzie 530 184 [P].



Jest to w sumie logiczne - od +/- numeru 530 160 [P] zaczynają się wagony budowane już w niepodległej Polsce. Wagon nr 530 185 [P] a więc kolejny dostarczył niemiecki Wagemann w 1925 r. dla Browaru Okocimskiego. Jeśli tak, to na zdjęciu są prawdopodobnie wagony o numerach 530 181 - 530 184 [P], bowiem znowu częściowo odpowiadając na pytanie Andrzeja, numeracje wagonom nadawano w sposób ciągły. Tj, tym sprzed 1918 r. numery były ciągłe w obrebie jednego właściciela, a tych powojennych (I wś) były ciągłe w obrębie jednego zamówienia u producenta.
 
Ostatnio edytowane:
#6
No to Ci powiem... Patrząc na Twój fragment zdjęcia i wygląd budki, poręczy, stopni wejściowych, uchwytów sygnału końca pociągu - bym nie powiedział... Musiało się to wszystko jednak mocno przenikać.
Dowodzi to tylko jak dużo jeszcze trzeba się uczyć (n).
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk
#7
Andrzeju, w obszernym artykule z Rocznika Sanockiego o produkcji taboru kolejowego w Sanoku jest napisane, że pierwsze konstrukcje tych zakładów powstawały w ten sposób, że szli pracownicy na stację kolejową, miarkami i mierzyli na żywca już istniejące pojazdy. Zresztą np. wagony do przewozu tłuszczów dla "Schichta" w Trzebini nie różnią specjalnie od piwiarek ;-).
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk
#19
Pytanie za 100 pkt do Krzyśka Młodzikowskiego czy to budowa, czy raczej przebudowa / odbudowa wagonu. Bo numer 530 165 to jeszcze raczej wagony przenumerowywane z zarządów kolei państw zaborczych...
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
#20
Pytanie za 100 pkt do Krzyśka Młodzikowskiego czy to budowa, czy raczej przebudowa / odbudowa wagonu.
Ariel - zadajesz pytania na które nie znam odpowiedzi ;)

Tak jak pisałem wcześniej, nie spotkałem/znalazłem żadnych wykazów budowanych czy naprawianych wagonów w przedwojennym "Wagonie". Nie wiem, czy to skutek zawieruchy wojennej czy częściowej likwidacji dokumentów w trakcie przekształceń firmy w nieodległej przeszłości. Być może, jeszcze gdzieś "coś" się zachowało - ale tu potrzeba czasu na żmudną weryfikację każdej kartki w archiwum. A uwierz mi - trochę tej "makulatury" jest :)

Co do Twojego pytania - sądzę, że to jednak wagon nowy. Ale to tylko moje zdanie - Twoje argumenty przemawiają za wagonem wyremontowanym, za moim - zachowana dokumentacja z tamtego okresu. Poniżej zamieszczam rysunek (niestety fatalnej jakości, bo coś mi się ręce trzęsą ;) ) łudząco podobnego wagonu z przedziałem dla konwojenta. I chociaż to wagon chłodnia - myślę, że z montażem piecyka i przystosowaniem go na wagon "piwiarkę" - nie powinno być najmniejszego problemu. Zresztą, z tego okresu jest jeszcze kilka rysunków wagonów do transportu piwa - wszystkie pochodzą z lat 1922-25. Archiwalne fotki wagonu "browarów warszawskich" - z marca 1925 roku.
 

Załączniki