• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii SU42/SM42/SP42

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
915 38 3
Dokładnie tak właśnie było (y).
Mimo wszystko, dziwi mnie taka decyzja. Bipa 230-233 miała rewizję z dnia 26.02.2004, więc praktycznie cały rok 2004 i początek 2005 jeździła trasy typowo Skarżyskie po okolicznych liniach, natomiast z końcem grudnia 2005 roku weszła w obsługę pociągów przyspieszonych do Warszawy realizowanych dla kolei mazowieckich pod ET22. Na tych pociągach dotrwała aż do zakończenia dwuletniego okresu ważności rewizji (plus 3 miesiące odroczenia), i 26.05.2006 obsłużyła po raz ostatni Warszawę. Zresztą poddaję pod wątpliwość w ogóle spotkania tego zestawienia na szlaku do Tomaszowa w roku 2005 (SP42+4Bhp). W 2005 roku weszło w życie masowe skracanie Bip o człony środkowe. Bardzo wiele zespołów w ten sposób "wykastrowano". Na wielu trasach szare bipy czteroczłonowe zostały zastąpione bipami dwuczłonowymi w schemacie niebiesko-żółtym.
Taki proces miał miejsce na trasach:
-Słupsk-Szczecinek (wcześniej 4 członowe, od 2005 3 a potem 2 członowe)
-Piła- Chojnice (po 2005 trzy i dwuczłonowe)
-Chojnice-Szczecinek (jeszcze w 2004 czteroczłonowe oliwki, od 2005 bipy dwuczłonowe a nawet bonanzy)
-Chojnice-Tczew (od 2005 roku trzyczłonowe)
-Laskowice-Grudziądz-Działdowo (przejście na dwuczłony od 2005)
-Skarżysko-Tomaszów (przejście na dwie dwuczłonowe [025-028, oraz 331-334] i jedną trzyczłonową)
-Białystok-Czeremcha-Siedlce/Hajnówka (tu w ogóle przejście na bonanzy już od rozkładu 2003/2004 i odstawienie w Czeremsze kilku zespołów Bhp z ważnymi datami rewizji!)
Od lata 2005 roku każdorazowa wizyta w Skarżysku to były pociągi na linię Tomaszowską zestawione z dwóch bonanz lub podwójnej bipy, raz widziałem trójczłon (niebiesko żółty). Tak więc obawiam się że mimo zgodności w datach rewizji, otrzymaliśmy zestaw który może przy "dobrych wiatrach" jakimś mega fartem miał miejsce w ciągu okresu o którym mówimy (wiosna 2005-wiosna 2006), może kilka razy jeżeli w ogóle.
Żeby nie było- nie są to dane z netu a obserwacje własne taboru w tamtym okresie. Dużo wtedy podróżowałem śladami wagonów Bhp oraz trakcji spalinowej i mam to wszystko o czym mówię udokumentowane na zdjęciach
 

baktrian

Aktywny użytkownik
Reakcje
171 3 0
Eee tam marudzisz! Typowo modelarskie podejście masz. Zakładasz że jak kolor to jeden i koniec. A przyszło ci do głowy że w między czasie maszyna mogła być umyta naropowana i uzyskać połysk?
Jak widać na zdjęciu z 2004 roku jeszcze wtedy maszyna miała obie czołownice pomarańczowe i zgarniacze żółte, a już w roku 2005 w wyniku np. kolizji na przejeździe z samochodem osobowym, uzyskała od strony przedziału kotłowego tzn. krótszego nosa inne kolory w wyniku odbudowy czołownicy i zgarniaczy. Co widać wydatnie po różowawej a nie pomarańczowej czołownicy i czarnych lemieszach... Kolizja od tej strony bardzo możliwa jest, (nawet jakieś drobne najechanie na szopie) bo mechanik siedzi tyłem do jazdy i niewiele widzi. Kolej to żywy organizm a nie model. Widocznie SK model i PIKO odtwarzały wygląd lokomotywy z roku 2005...
Jak dotąd nie miałem problemu z wyrażaniem się w języku polskim. Więc wytłumaczę intencję:ja tam widzę kilka różnych kolorów i jeśli producent tłumaczy fakt zastosowania jednego z nich to nie podoba mi się brak pozostałych
 

jafrap

Znany użytkownik
Reakcje
8 0 0
Jak jeszcze jakaś, to lok. Warszawa Praga z epoki IV lub wczesnej V poproszę. Myślę, że więcej osób by to kupiło, niż jakieś nowoczesne bezpłciowe polmiedzie, cete-ele, intersity a nawet cargo.
No wiesz michałek, ja też jestem zbieraczem epoki IV ale nie obrażałbym przy okazji tych, którzy kochają epoki Vb, Vc i w górę... :)
[DOUBLEPOST=1417522182][/DOUBLEPOST]
Kiedyś lokomotywy były nacierane ropą, żeby uzyskać ładny błyszczący lakier :)
Coś jak jak stare lampucery na plaży...
 
Ostatnio edytowane:

Darkman

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 1 0
Moje odczucia po zakupie.
Na szczęście niedokładne malowanie pasów przestaję być widoczne z odległości kilkunastu cm, jest do zaakceptowania. Pozostają te nieszczęsne czarne zgarniacze.

SP42-037_piko_5.JPG

SP42-037_piko_4.JPG

SP42-037_piko_6.JPG

SP42-037_piko_1.JPG
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.497 56 5
Też tak mnie się wydaje ,że część górna zgarniacza powinna być czarna ,a sam zgarniacz żółty . Po takim zabiegu będzie wyglądała stonka zgodnie z oryginałem. Wystarczy górną część pomalować półmatem czarnym i będzie OK.
 

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
915 38 3
Na pewno? Tego akurat do końca nie udowodniliście :)
A ja tylko zaznaczyłem fakt nieprawidłowego wykonania malowania całego wklejanego elementu zwanego zgarniaczem.
To wyjaśnij mi bo czegoś nie rozumiem... Masz pokazane zdjęcie z końca 2004 roku z lemieszami obu stron pociagniętymi pod kolor pasa na żółto, i poźniej zdjęcie już po odstawieniu, gdzie wyraźnie widać ile od strony tego czoła było robione. Od górnego reflektora w dół zrobiona była, co wyraźnie widać, ściana przednia, czołownica, lemiesze. Więc nie rozumiem co tu jest nie do końca udowodnione? Może wyjaśnisz co miałeś na myśli?
 

jafrap

Znany użytkownik
Reakcje
8 0 0
Też tak mnie się wydaje ,że część górna zgarniacza powinna być czarna ,a sam zgarniacz żółty .
Część górna zgarniacza powinna być czarna? Ciekawe jest to co piszesz.
Wiem o co ci chodzi, ale jak piszecie to moglibyście wcześniej pomyśleć. Przecież PIKO tak wykonało model, że zgarniacz nie jest odlany oddzielnie w tym modelu jako li tylko zgarniacz... a są też pewne prawidłowości produkcyjne jeśli chodzi o ten model. Weźcie sobie pędzelki, pomalujcie co trzeba i po co ta histeria?
 

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
915 38 3
Poproszę zdjęcia obu frontów, z tego samego dnia, w tych samych warunkach oświetlenia etc.
Bo póki co to są tylko przypuszczenia.
Czy zostałem dobrze zrozumiany ? :)
Tak się domyślałem że o to ci chodzi. Niestety, pewne rzeczy po 10 latach są bardzo ulotne i już praktycznie nigdy nie dowiemy się na 100% jak to było. Natomiast wiele można wywnioskować z obserwacji. Więc po kolei co i jak (niektóre linki do zdjęć się powtórzą).

1998: Maszyna jeszcze na szlakach zachodniej Polski. Według opisu na stronie SK Model maszyna w tym czasie była na stanie Tarnowa a potem w latach 1999-2002 Żurawicy, więc to pewnie jakaś delegacja. Pół roku po rewizji, ma typowy dla tamtych czasów schemat malowania, stosowany zresztą aż do ostatniej rewizji wykonanej na lokomotywie serii SP42 o numerze 230 w 2003 roku.
http://www.fotokolej.pl/img-sp42-037-8316.htm


Pomiędzy rokiem 2002 a 2003: Maszyna nadal w schemacie który otrzymała w ZNTK Nowy Sącz 31.12.1997, jednak zwracają uwagę ramki reflektorów pomalowane w barwy biało czerwone (co ważne widać to od strony krótszego czoła)
http://andrzej81.flog.pl/wpis/9280948/sp42037

Rok 2004: Maszyna jest już po wykonanej metodą warsztatową naprawie i odświeżeniu malatury na szopie w Skarżysku Kamiennej. Z tego okresu jest masa zdjęć gdzie dobrze widać to charakterystyczne malowanie ciemnozielone, z żółtym pasem, lemieszami i poręczami. Co ważne lokomotywa ma nadal biało czerwone ramki reflektorów.
http://www.wrphoto.eu/data/media/38/Image-39_kopia.jpg
http://www.wrphoto.eu/data/media/38/SP42-037_Gilow-Soltykow.jpg
http://loko-motywy.pl/info.php?id=8...=&mintime=&minaddtime=&slowokluczowe=SP42-037

Wiosna 2005: Maszyna po widocznej naprawie od strony przedziału kotłowego.
zdjęcia z kwietnia 2005:
http://rail.phototrans.eu/14,63556,0,FabLok_101D_SP42_037.html
http://rail.phototrans.eu/14,40982,0,FabLok_101D_SP42_037.html
na których wyraźnie widać że od krótszego nosa ma naniesioną świeżą malaturę, reflektory w tymże kolorze jaśniejszej soczystej zieleni i bez biało czerwonych ramek. Lemiesze czarne, czołownica w kolorze...hmmm... grejpfrutowym? Szczególnie na pierwszym ze zdjęć (zrobionym od boku) po dokładnym przyjrzeniu się widać samą końcówkę przedziału kotła ogrzewczego z innym odcieniem zieleni, oraz inne odcienie zieleni na reflektorach z obu końców. Na końcu "dłuższego" nosa reflektory nadal mają biało czerwone ramki.
zdjęcie z czerwca 2005:
Od strony dłuższego nosa jak widać nic się poza patyną nie zmieniło od 2003 roku. Nadal mamy tu żółte lemiesze i biało czerwone ramki reflektorów.
http://rail.phototrans.eu/14,65323,0,FabLok_101D_SP42_037.html

zdjęcia po 2006 roku po odstawieniu maszyny:
http://adamusadam.pl/system/assets/1215983667_normal.JPG
http://gigabyt.cal.pl/galeria2/sp42/52.jpg
Upływ czasu uwypuklił co było poprawiane w 2005 roku.

Podobnie było kiedyś z SU45-185. Miała żółte czoło odmalowane w Grudziądzu farbą w odpowiednim odcieniu. Póki lokomotywa była myta a farby świeże, dotąd różnica w odcieniach była niemal niezauważalna.
http://www.wrphoto.eu/data/media/35/29640024.jpg
http://rail.phototrans.eu/images/photos/big/35/19033.jpg
na pierwszy rzut oka wydawało się że to malatura naniesiona całościowo na maszynę. Dopiero po jej odstawieniu kiedy zaczęła intensywnie blaknąć pod wpływem warunków atmosferycznych było dobrze widać że odmalowane były tylko czoła:
http://www.wgk.cal.pl/data/media/31/SU45-185.jpg


 

karol_mar

Znany użytkownik
Reakcje
64 1 0
Tak się domyślałem że o to ci chodzi. Niestety, pewne rzeczy po 10 latach są bardzo ulotne i już praktycznie nigdy nie dowiemy się na 100% jak to było. Natomiast wiele można wywnioskować z obserwacji. Więc po kolei co i jak (niektóre linki do zdjęć się powtórzą).

1998: Maszyna jeszcze na szlakach zachodniej Polski. Według opisu na stronie SK Model maszyna w tym czasie była na stanie Tarnowa a potem w latach 1999-2002 Żurawicy, więc to pewnie jakaś delegacja. Pół roku po rewizji, ma typowy dla tamtych czasów schemat malowania, stosowany zresztą aż do ostatniej rewizji wykonanej na lokomotywie serii SP42 o numerze 230 w 2003 roku.
http://www.fotokolej.pl/img-sp42-037-8316.htm


Pomiędzy rokiem 2002 a 2003: Maszyna nadal w schemacie który otrzymała w ZNTK Nowy Sącz 31.12.1997, jednak zwracają uwagę ramki reflektorów pomalowane w barwy biało czerwone (co ważne widać to od strony krótszego czoła)
http://andrzej81.flog.pl/wpis/9280948/sp42037

Rok 2004: Maszyna jest już po wykonanej metodą warsztatową naprawie i odświeżeniu malatury na szopie w Skarżysku Kamiennej. Z tego okresu jest masa zdjęć gdzie dobrze widać to charakterystyczne malowanie ciemnozielone, z żółtym pasem, lemieszami i poręczami. Co ważne lokomotywa ma nadal biało czerwone ramki reflektorów.
http://www.wrphoto.eu/data/media/38/Image-39_kopia.jpg
http://www.wrphoto.eu/data/media/38/SP42-037_Gilow-Soltykow.jpg
http://loko-motywy.pl/info.php?id=8...=&mintime=&minaddtime=&slowokluczowe=SP42-037

Wiosna 2005: Maszyna po widocznej naprawie od strony przedziału kotłowego.
zdjęcia z kwietnia 2005:
http://rail.phototrans.eu/14,63556,0,FabLok_101D_SP42_037.html
http://rail.phototrans.eu/14,40982,0,FabLok_101D_SP42_037.html
na których wyraźnie widać że od krótszego nosa ma naniesioną świeżą malaturę, reflektory w tymże kolorze jaśniejszej soczystej zieleni i bez biało czerwonych ramek. Lemiesze czarne, czołownica w kolorze...hmmm... grejpfrutowym? Szczególnie na pierwszym ze zdjęć (zrobionym od boku) po dokładnym przyjrzeniu się widać samą końcówkę przedziału kotła ogrzewczego z innym odcieniem zieleni, oraz inne odcienie zieleni na reflektorach z obu końców. Na końcu "dłuższego" nosa reflektory nadal mają biało czerwone ramki.
zdjęcie z czerwca 2005:
Od strony dłuższego nosa jak widać nic się poza patyną nie zmieniło od 2003 roku. Nadal mamy tu żółte lemiesze i biało czerwone ramki reflektorów.
http://rail.phototrans.eu/14,65323,0,FabLok_101D_SP42_037.html

zdjęcia po 2006 roku po odstawieniu maszyny:
http://adamusadam.pl/system/assets/1215983667_normal.JPG
http://gigabyt.cal.pl/galeria2/sp42/52.jpg
Upływ czasu uwypuklił co było poprawiane w 2005 roku.

Podobnie było kiedyś z SU45-185. Miała żółte czoło odmalowane w Grudziądzu farbą w odpowiednim odcieniu. Póki lokomotywa była myta a farby świeże, dotąd różnica w odcieniach była niemal niezauważalna.
http://www.wrphoto.eu/data/media/35/29640024.jpg
http://rail.phototrans.eu/images/photos/big/35/19033.jpg
na pierwszy rzut oka wydawało się że to malatura naniesiona całościowo na maszynę. Dopiero po jej odstawieniu kiedy zaczęła intensywnie blaknąć pod wpływem warunków atmosferycznych było dobrze widać że odmalowane były tylko czoła:
http://www.wgk.cal.pl/data/media/31/SU45-185.jpg
Mnie to przekonuje...
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
266 1 1
1998: Maszyna jeszcze na szlakach zachodniej Polski. Według opisu na stronie SK Model maszyna w tym czasie była na stanie Tarnowa a potem w latach 1999-2002 Żurawicy, więc to pewnie jakaś delegacja. Pół roku po rewizji, ma typowy dla tamtych czasów schemat malowania, stosowany zresztą aż do ostatniej rewizji wykonanej na lokomotywie serii SP42 o numerze 230 w 2003 roku.
http://www.fotokolej.pl/img-sp42-037-8316.htm
Wg mnie to błąd, a na zdjęciu jest 032.
 

Płotek

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Jestem bardzo ciekawy jak będzie się prezentować grudniowa, łódzka stonka z tymi trawionymi blaszkami z numerem :D I ciekawe, czy wyjdzie jeszcze jakaś SM-ka w barwach PR. Czas pokaże :)
 
Ostatnio edytowane:

Greeg

Użytkownik
Reakcje
15 0 0
Mógłby mi ktoś napisać, jak wyciągnąć z lokomotywy cały wózek razem z przekładnią? Pokrzywiły mi się w jednym blaszki do odbioru prądu z kół i po wyprostowaniu nie mogę trafić nimi na miejsce, bo rusza mi się wózek. :)
 

Podobne wątki