• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? PIKO sterowanie Analogowe i dwie lokomotywy?

DIEMEXO

Nowy użytkownik
Reakcje
0 1 1
#1
Witam jestem dość świeży w Temacie modelarstwa Obecnie planuję na start zestaw startowy Piko do którego dokupię tory na drugi owal. I chodzi mi o to czy Sterowanie Analogowe pozwoli na ruszenie dwóch lokomotyw każda na własnym torze? Raczej Nie będzie to Makieta 10m na 20m Myślę że 2m na 1,5m Max Czy jest ktoś w stanie mi pomóc w takiej kwestii? I ewentualne Czy taki Plan może wg wypalić? Dodam że na start mam 500/600 zł
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
389 8 0
#2
Zasilacz startowy piko podaje 450 mA i zależy teraz ile pobiera tabor. Jak dodasz 2 loki po ok. 150/200'mA to pojadą. Jak dasz do tego oświetlony skład osobowy może braknąć mocy. Ja w tt używam tego pokrętełka z zestawu piko i daje radę z 1 składem i lokomotywą na bocznicy na raz.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#3
Podejrzewam, że koledze DIEMEXO chodzi o co innego. Ale proponowałbym zacząć od poznania podstaw elektrotechniki na poziomie zajęć technicznych w szkole podstawowej oraz zaznajomienia się z tym, jak w ogóle działa taka "kolejka elektryczna". Ale żeby tak całkiem nie zbywać nowego kolegi to powiem, że dwie lokomotywy najprawdopodobniej pojadą zasilane z jednego zasilacza, ale nie da się nimi sterować niezależnie. Obie będą stały lub jechały w tę samą stronę (jedną lub drugą), zależnie od położenia regulatora. Prędkość lokomotyw może być różna, bo to zależy od samej lokomotywy.
 
OP
OP
DIEMEXO

DIEMEXO

Nowy użytkownik
Reakcje
0 1 1
#6
Tzn chciałem dać między owale zwrotnicę Ale Da manewrów Dla jednej. Może kiedyś przejdę na DCC ale to jednak dla typowego 19sto latka zbyt wielki koszt na start i za wielka wiedza do zdobycia na raz. Ale dajmy bez oświetlenia np zasilanie domków itp ogarnę osobnym zasilaniem na włącznik. A da radę że przy wspólnym zasilaniu Może każda jechać w inną stronę? Jedna Lewa druga prawa? Bo jak rozumiem Ala podstawy to prąd na szyny leci na konkretną? To nie jest że 2 na raz są zasilone (Bo w temacie jestem typowym Lajkiem Hobby przypadło mi po zmarłym dziadku który ma kolekcję i chcę dla niego zrobić Makietę) I usiąść do tematu na powagę ale to kiedyś
 
OP
OP
DIEMEXO

DIEMEXO

Nowy użytkownik
Reakcje
0 1 1
#7
I tak lekko z innego tematu Czy jak lokomotywa jest dość Wiekowa I nie ma gniazda Dekodera to ona ma prawo stać się cyfrowa? Jakimiś typem nw dekodera podpinanego bezpośrednio lub przejściówką? I czy jest coś niepokojącego że Lokomotywa która stało dość długo na pewno 10Lat+ Jedzie po torze dajmy 10/15min i nagle zaczyna tak jak by Wyć i sama wytraca prędkość? Ps: Miło wg poznać wszystkich I fajnie że istnieje takie forum związane z takimi tematami :)
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.766 301 15
#8
Cześć. Przede wszystkim poczytaj forum, bo dość pokrętnie pytasz... W zasadzie to nie bardzo wiadomo o co ci chodzi. A może znajdziesz na forum odpowiedzi. Jak nie znajdziesz, wtedy sprecyzuj czego od kolegów oczekujesz.
Jeśli nie chcesz na razie inwestować w sterowanie cyfrowe, to w trybie analogowym na jednym owalu loki będą razem jechać, albo razem stać - tak jak napisał kolega @Andrzej Harassek. Nawet zakładając, że zechcesz jechać lokomotywami w przeciwnych kierunkach to chyba tylko po to, by w szybkim tempie pozbyć się taboru po ś.p. Dziadku...
Jeśli chcesz zrobić dwa owale i połączyć je zwrotnicami, by pomanewrować trochę, to nie pozostaje ci nic innego jak zgłębić tajemnicę odcinków izolowanych (to o czym wspomniał kolega @piottrw) - czyli zjeżdżasz na tor boczny / drugi owal i zabierasz się za jazdę drugą lokomotywą. Jeśli jednak chcesz bawić się w modelarstwo i nie jest to chwilowy kaprys, to skup się na makiecie już jako sterowanej cyfrowo i nie rozdrabniaj się. Są zestawy startowe roco za 1200 zł, a piko nawet po 800-900 (wersja smart control light - z husarzem i wagonami IC w wersji hobby, czyli uproszczone modele raczej do zabawy, ale na początek zawsze coś)
Każdą lokomotywę przy odrobinie wprawy da się przerobić na sterowaną cyfrowo - trzeba trochę ogarnąć elektroniki. Niektórzy koledzy budują swoje lokomotywy od podstaw, więc przerobienie tego co masz, powinno być łatwiejsze, o ile znajdziesz w lokomotywie dość miejsca. Ale jako laik raczej zacznij od prostszych rzeczy ;)
Lokomotywy trzeba regularnie serwisować - czyścić, smarować. Silnik może też się przegrzewać z jakiegoś powodu. Najbezpieczniej zlecić serwis któremuś z kolegów na forum lub poszukać serwisu w necie.
 
OP
OP
DIEMEXO

DIEMEXO

Nowy użytkownik
Reakcje
0 1 1
#9
To sprecyzuję Mam chęci zacząć od prostego Analog dwa owale połączone tylko zwrotnicami np z Lewej i prawej na łuku i po dwie lokomotywy mogą nawet jechać w tą samą stronę I sprawdzić się i poduczyć tematyki H0 I Następnie Stać się modelarzem DCC i może poddasze Pełna wielka Makieta. Co do by pozbyć się taboru Nigdy bym sobie tego nie wybaczył. Czy na start nie stać mnie w 110% na takie obecnie ja mam problem z Sjeko 1.1 na Lpg by wytrzymać za mies wypłaty za praktyki Co dopiero by walnąć takie cudo ps na jakieś z 100 lokomotyw to 80 100% jest Analog lat 80/90/00 a reszta to 00+ Więc dlatego na razie analog (Jako ta prostsza rzecz) A do Serwisu jest może na forum gdzieś temat Serwisu? To muszę poczytać A jak ktoś jest z Łodzi to chętnie podpytam ekspertów A czy sklepy modelarskie może zajmują się takimi sprawami?
 
OP
OP
DIEMEXO

DIEMEXO

Nowy użytkownik
Reakcje
0 1 1
#10
Głównie to chciał bym z tymi dwoma owalami Większy i w środku mniejszy lecz by były połączone na start i wiadomo jakaś tam bocznica ale to raczej na wagony. A jak działa ten Tor izolowany?
 
OP
OP
DIEMEXO

DIEMEXO

Nowy użytkownik
Reakcje
0 1 1
#11
Zasilacz startowy piko podaje 450 mA i zależy teraz ile pobiera tabor. Jak dodasz 2 loki po ok. 150/200'mA to pojadą. Jak dasz do tego oświetlony skład osobowy może braknąć mocy. Ja w tt używam tego pokrętełka z zestawu piko i daje radę z 1 składem i lokomotywą na bocznicy na raz.
A czy możesz tak na oko powiedzieć gdzie mogę sprawdzić np Opakowanie, instrukcja Ile lokomotywa pobiera?
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
305 13 0
#13
Zamiast mierzyć prąd lokomotyw i rozczulać się nad byle jakim zasilaczem z zestawu startowego kup na alle zasilacz FZ1 i będziesz miał po problemie. Czym w ogóle zasilasz teraz tory? No bo zasilasz jakoś. Wbrew pozorom stare zasilacze analogowe są generalnie lepsze od współczesnych. Deklarujesz, że nie masz kasy. Na Twoim miejscu na początek kupiłbym same tory i jeździł tym co mam. Czyszczenie i konserwacja lokomotyw to inna sprawa, bez tego się raczej nie obędzie.
Ale przede wszystkim zacznij pisać po ludzku, nie chaotycznie, pełnymi zdaniami, tak żeby cały post miał jakiś sens. Na razie trzeba się domyślać.