• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów typu 401Z

dariuszz94

Znany użytkownik
Reakcje
113 4 0
#21
Cytując profil PIKO Polska:
Wchodzimy do gry w 2017 mega mocnym uderzeniem! Zaczynamy od długo wyczekiwanej przez modelarzy węglarki 401Zb, modelu wagonu polskiej konstrukcji w skali H0. Model trafi do autoryzowanych sklepów w Polsce pod koniec stycznia. Limitowana ilościowo seria.
 
Ł

Łukasz31

Gość
#22
Sklep MM podaje datę na swojej stronie 15.03.2017 ale jak to już wielokrotnie bywało ta data się zmieniała
Pozdrawiam ciepło
Łukasz
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
314 1 0
#23
Czegoś mi w wagonie brakuje - miały nad zderzakami te charakterystyczne wystające elementy, bo to przecież zakamuflowane podczołgówki. Czyżby wersja/epoka odwzorowana w modelu miała służyć już tylko do przewozu rudy itp i była już ich pozbawiona?

Chyba się doczytałem: "Rudziarka 401Zb na PKP od epoki IVb Eamos wcześniej epoka IVa Eamos ( Wwzl ) ,wcześniej w epoce III a ,b ,c WWzl - nie ma odpowiednika na razie w modelu.
Różni się od modern-Eamos wykonaniem dodatkowych wsporników ."


Stacja Żurawica i Medyka zapełnione Eamos-ami to obrazki z początków mojej pracy na PKP... Wreszcie się doczekałem takiego modelu. Jeszcze do kompletu brak ET22...
 
Ostatnio edytowane:

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.787 266 41
#25
Atlas Wagonów Towarowych Kolegi Pawła już zakupiłem - TREŚĆ REWELACJA ! Projekt okładki... żenada ! - ten krój liter ze śmieciowych wydawnictw z bajkami wręcz nie przystoi do takiego dzieła.
No ale . Co to za idea z wersją platformy bez kłonic jaką Piko Nas uraczy ?
Czy platforma bez kłonic to powszechnie spotykana postać na sieci PKP w IV epoce ?
Czy to tylko "nowomarketingowy" pomysł od czapy producenta ?
Nie znam odpowiedzi na te pytania.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.182 8 0
#26
... moją uwagę zwróciła pomalowana na biało powierzchnia stopnia dla manewrowego (drugie zdjęcie PIKO). Nigdy nie spotkałem się z tak pomalowanym stopniem w rzeczywistości (oczywiście to nie znaczy, że coś takiego nie miało miejsca). Nie mniej zawsze mi się wydawało, że na biało maluje się boczne krawędzie stopni i takie też obserwowałem w "naturze". Na pytanie Dlaczego to jest tak pomalowane? polski przedstawiciel odparł, że PIKO wykonało model tak jak życzył sobie tego Pan @Krzysztof Koj. Na co ja odparłem, że Pan Koj mógł sobie życzyć aby było poprawnie, ale PIKO jak zwykle mogło coś spartaczyć, w związku z czym nie zdziwię się, jeśli się okaże, iż miało być tak jak mówiłem. Odpowiedzi raczy zapewne udzielić nam przygotowujący dokumentację do wykonania modelu Pan @Krzysztof Koj. Z niecierpliwością czekam aby dowiedzieć się czy wagon ten miał tak ciekawie pomalowany stopień czy jak zwykle PIKO raczyło coś spartaczyć :gwizd:.
Czegoś mi w wagonie brakuje - miały nad zderzakami te charakterystyczne wystające elementy, bo to przecież zakamuflowane podczołgówki. Czyżby wersja/epoka odwzorowana w modelu miała służyć już tylko do przewozu rudy itp i była już ich pozbawiona?
Dwie fotografie i tym samym odpowiedzi na pytania ... :)
Jeśli producent nie skoryguje w kolejnych wersjach malowania modelu, to będzie trzeba zamalować biały stopień samemu (biała tylko krawędź stopnia). Wypadało by też pomalować uchwyty dla spinaczy (pod zderzakami) - tu z kolei na biało.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.787 266 41
#30
Podsumowując jeden z wagonów (epoka VI) ma wyjść pod koniec stycznia. Kiedy zatem mają wyjść kolejne wagony i z których epok?
Wg.Loko Model ( sklep w Wwie ) wszystkie 3 zapowiadane warianty mają się ukazać jeszcze w styczniu .
Powtarzam ,wszystkie trzy w styczniu. Takie info.uzyskałem wczoraj od jednego z prowadzących sklep.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
#31
Czegoś mi w wagonie brakuje - miały nad zderzakami te charakterystyczne wystające elementy, bo to przecież zakamuflowane podczołgówki. Czyżby wersja/epoka odwzorowana w modelu miała służyć już tylko do przewozu rudy itp i była już ich pozbawiona?

Chyba się doczytałem: "Rudziarka 401Zb na PKP od epoki IVb Eamos wcześniej epoka IVa Eamos ( Wwzl ) ,wcześniej w epoce III a ,b ,c WWzl - nie ma odpowiednika na razie w modelu.
Różni się od modern-Eamos wykonaniem dodatkowych wsporników ."


Stacja Żurawica i Medyka zapełnione Eamos-ami to obrazki z początków mojej pracy na PKP... Wreszcie się doczekałem takiego modelu. Jeszcze do kompletu brak ET22...
Model z burtami to wersja po modernizacji, już tylko jako węglarka. Ale powinny wyjść też podtypy klasyczne. Dracula trochę pomieszał. Przeczytaj inne wpisy, zwłaszcza P. Terczyńskiego
Cyt.: " o 401Z. Generalnie należy wyróżnić trzy "mioty" tych wagonów:
1. Węglarko-platformy 401Z (prototypowe) i 401Z/1 (także seryjne) i powstałe z nich platformy - te produkowała Huta w Ostrowcu (1961 - 1963);
2. Węglarko-platformy 401Zb i platformy 401Ze - produkowane w Świdnicy dopiero od 1966 (401Zb) i 1968 (401Ze); informacja w zestawieniu CBKT-WT (chociaż w sumie to bardzo istotne źródło) jest zniekształcona, bo produkcję z lat 1968-70 wpisano w latach 1966-8;
3. Węglarko-platformy 401Zl, 401Zp i węglarki 401Zk powstałe w Gniewczynie poprzez rekonstrukcję nadwozi 401Zb/Ze w latach 90. i na początku tego stulecia."

[DOUBLEPOST=1483732958][/DOUBLEPOST]
Atlas Wagonów Towarowych Kolegi Pawła już zakupiłem - TREŚĆ REWELACJA ! Projekt okładki... żenada ! - ten krój liter ze śmieciowych wydawnictw z bajkami wręcz nie przystoi do takiego dzieła.
No ale . Co to za idea z wersją platformy bez kłonic jaką Piko Nas uraczy ?
Czy platforma bez kłonic to powszechnie spotykana postać na sieci PKP w IV epoce ?
Czy to tylko "nowomarketingowy" pomysł od czapy producenta ?
Nie znam odpowiedzi na te pytania.
Bez kłonic ;) ? Oczywiście tak podróżowały czołgi i inny sprzęt wojskowy, unieruchamiany za to łańcuchami.
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
314 1 0
#33
Kolega się myli z tym kamuflażem.
A zakamuflowane, na co dzień wagon zupełnie cywilny, który łatwo i szybko można zmilitaryzować.
Gdzieś na początku lat 80. XXw na wojskowej stacji Kaplisze byłem na pokazie szybkiego rozburtowywania Eamos-ów suwnicą ze specjalnym uchwytem podnoszącym cztery burty na raz.
Inna sprawa że pokaz wyszedł tak sobie, część wagonów miała burty pospawane do gniazd...
 
Reakcje
81 0 0
#35
W końcu można pokazać zdjęcia modelu. Najpierw dwa "szpiegowskie" ode mnie ;):
(...)
Przed Świętami Bożego Narodzenia mając model w ręku, moją uwagę zwróciła pomalowana na biało powierzchnia stopnia dla manewrowego (drugie zdjęcie PIKO). Nigdy nie spotkałem się z tak pomalowanym stopniem w rzeczywistości (oczywiście to nie znaczy, że coś takiego nie miało miejsca). Nie mniej zawsze mi się wydawało, że na biało maluje się boczne krawędzie stopni i takie też obserwowałem w "naturze". Na pytanie Dlaczego to jest tak pomalowane? polski przedstawiciel odparł, że PIKO wykonało model tak jak życzył sobie tego Pan @Krzysztof Koj. Na co ja odparłem, że Pan Koj mógł sobie życzyć aby było poprawnie, ale PIKO jak zwykle mogło coś spartaczyć, w związku z czym nie zdziwię się, jeśli się okaże, iż miało być tak jak mówiłem. Odpowiedzi raczy zapewne udzielić nam przygotowujący dokumentację do wykonania modelu Pan @Krzysztof Koj. Z niecierpliwością czekam aby dowiedzieć się czy wagon ten miał tak ciekawie pomalowany stopień czy jak zwykle PIKO raczyło coś spartaczyć :gwizd:.
Witam ponownie,
może po pierwsze: wagon na opakowaniu jest błędnie opisany - to jest wagon typu 401Zp (a nie 401Zb), a jego znak serii - jak na modelu - to "Eamos" (a nie "Eamos-t", który odpowiada właśnie typowi 401Zb).
Co do stopnia - kolor biały byłby właściwy jedynie wtedy gdybyśmy patrzyli nań z góry, a pod wagonem leżał śnieg... :) - albowiem stopień jest ażurowy, wykonany z siatki. Zatem - niestety błąd leży po stronie Piko. Szkoda, że zabrakło tam człowieka z wyobraźnią, bo jak w ogóle można pomalować na biało coś, na co staje się ubłoconymi buciorami?
 

Darth Maul

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
348 1 0
#36
Pracuje już blisko 10 lat w jednej ze spółek naprawiajacych wagony dla PKP CARGO i potwierdzam, że jest to wagon typu 401Zp a nie 401Zb zasadnicza różnica to tak, że 401Zp ma metalową podłogę a Zb drewnianą a i ściany boczne są zakotwione w specjalnych gniazdkach w Zp są przyspawane do ostoi wagonu na stałe.
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#37
Nawiązując do informacji kol. Dracula, że w styczniu mają ukazać się 3 zapowiadane warianty, zastanawiające jest dlaczego pokazali tylko ten, który miał się pojawić najwcześniej, a nie wszystkie trzy.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#39
Historia rodziny wagonów 401Z autorstwa Krzysztofa Koja + pełna sesja fotograficzna :
Dla nielubiejących fb i potomności:
W roku 1960 CBK PTK w Poznaniu opracowało projekt 4-osiowej węglarki o granicy obciążenia 60t, z wyjmowanymi ścianami o wysokości 950 mm, oznaczonej jako typ 401Z. Był to wagon zaprojektowany przede wszystkim do przewozu ładunków sypkich o dużym ciężarze właściwym, takich jak np. ruda żelaza, który po wyjęciu ścian, mógłby także służyć do przewozu ładunków o dużej masie skupionej (np. ciężkich pojazdów wojskowych). Wagony prototypowe typu 401Z ,w dwóch wariantach wykonania, a także serię informacyjną oraz pierwsze wagony seryjne oznaczone jako 401Z/1, wyprodukowano w Hucie Ostrowiec w latach 1961-63.
Po dokonaniu pewnych modyfikacji konstrukcji, polegających m. in. na zastosowaniu wózków typu 1XTa (co pozwoliło podnieść prędkość eksploatacyjną tych wagonów do 100 km/h), w roku 1966 wznowiono ich produkcję w Fabryce Wagonów „Świdnica”, oznaczając je jako typ 401Zb. W praktyce, wagony te używane były przez PKP do przewozu rudy żelaza, kursując niemal wyłącznie w zwartych składach pomiędzy wschodnią granicą Polski, a Nową Hutą oraz hutami Górnego Śląska. Budowę węglarek typu 401Zb kontynuowano aż do roku 1973, dostarczając je dla PKP także w wersji bez ścian, jako platformy serii Slps.
W oparciu o konstrukcję wagonu 401Zb produkowane były, również inne jego odmiany, jak: 401Zc (z ogrzewaną podłogą), 401Ze (platforma z kłonicami i ścianami czołowymi), 401Zh (węglarka do przewozu wlewków dla Huty Katowice), a także wersje eksportowe dla Węgier: 401 Zd (platforma z odchylnymi ścianami czołowymi), 405W (węglarka z wysokimi ścianami) oraz 405Wa (platforma bez kłonic i ścian do przewozu wyrobów hutniczych). Już po zakończeniu produkcji wagonów typu 401Zb, na bazie konstrukcji ich podwozi wykonano także niewielkie partie wagonów pojemnikowych do przewozu karbidu i wapna, typu 401Zg (1976) oraz 401Zf (1973). Ogółem, w latach 1961-1978 wyprodukowano 9544 wagonów z rodziny 401Z, w tym 1222 dla Węgier.
Wagony 401Zb okazały się konstrukcją udaną i trwałą, dlatego też PKP, a później także PKP Cargo, zleciły przebudowę części nadal znajdujących się w eksploatacji wagonów tego typu, chcąc dostosować je do ówczesnych potrzeb przewozowych. Powstały w ten sposób kolejne odmiany tej konstrukcji: 401Zk (węglarka z wysokimi ścianami), 401Zl (węglarka z odchylnymi ścianami czołowymi), 401Zp (węglarka ze stałymi ścianami i metalową podłogą). Rekonstrukcję zlecono Fabryce Wagonów „Gniewczyna”, gdzie w latach 1996-2004 przebudowano ogółem 2119 wagonów 401Zb i 401Ze na wagony wspomnianych wyżej typów. W latach 1999-2004 dokonano również przebudowy kilkuset wagonów z rodziny 401Z, głównie platform 401Ze, na wagony samowyładowcze systemu „dumpcar” typu 443V. Niezależnie od tego, na zlecenie różnych zakładów naprawy infrastruktury kolejowej, pewną ilość wagonów 401Zb/401Ze przebudowano także na platformy specjalne do przewozu podkładów kolejowych, oznaczając je jako typ 401Zm („Mastisa”). Autor: Krzysztof Koj
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.787 266 41
#40
W poście powyżej spora ilość info wreszcie od Naszego Głównego Archiwisty ! + info. z Atlasu Wagonów Towarowych drugiego Uznanego Krajowego Archiwisty Pawła Terczyńskiego.
Jednak trudno wszystkie odmiany węglarki 401Z szczegółowo - co do daty początku /miesiąc i rok / i końca produkcji - usystematyzować .
Zwłaszcza osobnikowi otamowanemu umysłowo o niskim IQ np.Dracula i jemu podobni :LOL:
Wałkuję temat ponieważ chcę dociec jak mam się "ubrać" w te wagony ?! :mad: w postaci wahadła węglarek z rudą + platforma/platformy.
Ile wagonów w wahadle zgodnie z ówczesną rzeczywistością / jakieś minimalne brutto czy średnie brutto takich wahadeł ?
I w jakiej epoce z interesujących mnie - IIIc lub IVa ewentualnie IVb ? Czyli nie wychodzących poza okres Klasycznej Kolei.

Czyli na podstawie info Gł.Arch.+ Kraj.Arch mamy :

Wagon 401Z
Okres produkcji 1961-63 Huta Ostrowiec i 1966 -1973 Świdnica.

- XII 1961 węglarka z wyjmowanymi ścianami 401Z prototyp I wersja : jednolite ściany czołowe i dwuczęściowe ściany boczne -razem 6 odejmowalnych segmentów / wózki ? / ilość wagonów - 1
- XII 1961 węglarka z wyjmowanymi ścianami 401Z prototyp II wersja : ściany czołowe dzielone na 3 i ściany boczne dzielone na 7 części - razem 20 odejmowalnych segmentów / wózki ? / ilość wagonów 1
- 1962 węglarka z wyjmowanymi ścianami 401Z seria informacyjna : jednolite ściany czołowe i ściany boczne dzielone na 3 - razem 8 odejmowalnych segmentów / wózki ? / ilość wagonów 29
- 1962 - 1963 węglarka z wyjmowanymi ścianami 401Z/1 produkcja seryjna : jednolite ściany czołowe i ściany boczne dzielone na 3 - razem 8 odejmowalnych segmentów / wózki ? / ilość wagonów 779
- 1966 - 1973 węglarka z wyjmowanymi ścianami 401Zb produkcja seryjna : jednolite ściany czołowe i ściany boczne dzielone na 3 - razem 8 odejmowalnych segmentów/
wózki 1XTa prędkość dopuszczalna 100km/h / ilość wagonów ; łączna węglarko-platform ( Eamos ) + platform ( Rpps ) 7356
- 1966 - do... ?*** węglarka w wersji bez ścian, jako platformy serii Slps ( pytanie moje : czy z kłonicami ? czy bez ?)/ ilość wagonów 775
- 1968 - 1973 węglarka platforma 401Zb w wersji : platforma z kłonicami Rpps ( kod w epoce IV ) / wózki 1XTa /
ilość wagonów 1996
- od 1966 ** lub od 1968 * do 1973 platforma 401Ze z kłonicami i ścianami czołowymi / wózki 1XTa / ilość ? - model Piko 58414


*** Cytat Krzysztof Koj : (...) dostarczając je dla PKP także w wersji bez ścian, jako platformy serii Slps - ( kod z epoki IIIc !- przypis mój )

** Cytat Paweł Terczyński : " Platformy 401Ze (z niskimi ścianami czołowymi i wyjmowanymi kłonicami) były dostarczane przez FWŚ dopiero od 1968 roku (i tak podałem w AWT) "


* Cytat Młodzikowski : "Wagony typu 401Ze budowano już od roku 1966 (w tym roku zbudowano ich 330 sztuk, w kolejnym 445 sztuk) a zakończono w 1973 roku ogólną ilością 2.741.
Taką informację można znaleźć w "Wykazie wagonów towarowych normalnotorowych wyprodukowanych po roku 1945" opracowanym przez CBKT-W w Ostrowie
w kwietniu 1979 r."



Dalej cytat Krzysztof Koj :
" W oparciu o konstrukcję wagonu 401Zb produkowane były, również inne jego odmiany, jak:

- 401Zc z ogrzewaną podłogą, - ( pytanie moje : węglarko-platforma ? )
- 401Ze platforma z kłonicami i ścianami czołowymi , - model Piko 58414

- 401Zh (węglarka do przewozu wlewków dla Huty Katowice),

Dalej cytat Młodzikowski :
" Na koniec wypada jeszcze dodać, że przytoczone opracowanie CBKT-W w grupie wagonów węglarek 4-ro osiowych (podaje)
- wagony typu 401Z i 401Z/1 - budowane od 1961 - 67 roku w łącznej ilości 1.610 sztuk, które po modernizacji przekwalifikowano jako wagon typu 401Za,
- wagony typu 401Zb - budowane od 1968 - 73 roku w łącznej ilości 4.758 sztuk.
Wagony typu 401Ze budowano już od roku 1966 (w tym roku zbudowano ich 330 sztuk, w kolejnym 445 sztuk) a zakończono w 1973 roku ogólną ilością 2.741.
Taką informację można znaleźć w "Wykazie wagonów towarowych normalnotorowych wyprodukowanych po roku 1945" opracowanym przez CBKT-W w Ostrowie
w kwietniu 1979 r.

Dalej cytat Krzysztof Koj :
- a także wersje eksportowe dla Węgier:
- 401 Zd (platforma z odchylnymi ścianami czołowymi),
- 405W (węglarka z wysokimi ścianami) oraz
- 405Wa (platforma bez kłonic i ścian do przewozu wyrobów hutniczych).


Już po zakończeniu produkcji wagonów typu 401Zb, na bazie konstrukcji ich podwozi wykonano także niewielkie partie
- wagonów pojemnikowych do przewozu karbidu i wapna, typu 401Zg (1976) oraz 401Zf (1973).

Ogółem, w latach 1961-1978 wyprodukowano 9544 wagonów z rodziny 401Z, w tym 1222 dla Węgier.


Pojawia się jeden główny problem z historią produkcji wagonu 401Z w latach 1966-1973
Problematyka jego wersji jako platformy.
Czy odpowiedzią na ten problem nie jest przyjęcie następującej systematyki tego zagadnienia.
A mianowicie :
1966 produkcja węglarki 401Zd w wersji platformy Slps z kłonicami bez ścian czołowych ilość 330szt
1967 produkcja węglarki 401Zd w wersji platformy Slps z kłonicami bez ścian czołowych ilość 445szt
1968 - 1973 produkcja platformy 401Ze na PKP Rpps z kłonicami i ze ścianami czołowymi 1996szt
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki