• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

PIKO - modele wagonów typu 401Z

DRACULA

Aktywny użytkownik
Styczeń 2017 premiera węglarko-platformy 401Z w wersji po modernizacji 401Zp w wykonaniu Piko ...
9 miesiecy później pada pytanie : ...

Kiedy w końcu PIKO wypuści podstawowy Eamos-t(x) czyli 401Zb ?????? Bo "sorry" ale 401Zp to praktycznie VI epoka ! Ten wariant powstał dopiero w 2002 roku i dotyczył z ogółem zbudowanych około 6tys Eamos-ów tylko niespełna tysiąca egzemplarzy.
Przełamuje się 2019 r ,już wakacje i zaraz po wakacjach , Święta Bożego Narodzenia i ... styczeń 2020 a wersji podstawowej - 401Zb nie ma i nie ma w zapowiedziach . A to za chwilę będzie już 3 lata od premiery .
...Czyto-niedziwne ... ??? :podstepny:
Wg. info jakie uzyskałem Piko tak pochrzaniło formy że nie ma możliwości wykonania wersji podstawowej obecnej na PKP w epokach IVa-IV ... :ninja:
Podobno istnieje teoretyczna możliwość podmienienia poszczególnych elementów form ... ale potwierdzenie na to nie ma.
Cz w z.z p. nie czas na opracowanie nowej formy przez . . . ?

Albo odlewów wsporników do czołownic przez jakąś manufakturę .... ?
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
To ciekawe co piszesz bo nie sądziłem i nadal mam wątpliwości czy są rzeczywiste przeszkody techniczne do wykonania podstawowej wersji wagonu 401Zb z wspornikami przejazdowymi. Przecież są już aż 3 wersje 401Ze posiadające te wsporniki. Mam 2 wagony 401Ze z klonicami i ścianami czołowymi oraz 401Zb. Niestety nie mam gołej 401Ze żeby organoleptycznie sprawdzić czy skrzynia od 401Zb pasuje na podwozie 401Ze a warto by to sprawdzić. Podłoge z 401Ze da się zdjąć po odkreceniu wózków i chyba podobnie da się to zrobić z 401Zb. W pełnej wersji 401Ze ściany czołowe są przyklejone i nie chcę ryzykować uszkodzenia ich.
 

DRACULA

Aktywny użytkownik
To ciekawe co piszesz bo nie sądziłem i nadal mam wątpliwości czy są rzeczywiste przeszkody techniczne do wykonania podstawowej wersji wagonu 401Zb z wspornikami przejazdowymi. ( ...) .
Nie są to moje domysły . Nie analizowałem tego na modelach ( posiadam tylko 2 platformy 401Ze )
Opieram się tu na info - z dłuższej rozmowy telefonicznej - od Głównego Archiwisty - który wykonywał dokumentację do węglarko-platformy .
I wykonał ją tak żeby było można zrobić jak największą ilość wersji . W tym i przede wszystkim podstawową 401Zb ze wspornikami przejazdowymi.
Wsporniki te usuwano sukcesywnie na PKP dopiero podczas napraw rewizyjnych od połowy lat 90. Czy usunięto na wszystkich ? Nie wiem .
Wg. słów Gł.Arch. - Piko zrobiło formy "po swojemu" ....
I wg. niego w oparciu o wykonane komplety form nie mają możliwości wykonania podstawowego pierwowzoru 401Zb .
Gł.Arch. uważa że podmiana elementów składowych form ( "suwaków" ? ) mogłoby dać możliwość wykonanania pierwowzru 401Zb .
Ale spece w Piko mają do tego za ciasne głowy. A sam Gł. Arch. jak sam mówi nie ma już cierpliwości do nakłaniania ich do tego ...
"Kochając Piko" ...
1 Nie zapominajmy że Piko "dorabiało" samodzielnie numery do kolejnych wypustów 120A myląc stacje macierzyste .
2 Teraz bezmyślnie powtórzyło w ramach kretyńskiej "oszczędności" ten sam numer cysterny 406R w epoce IVc .
3 Karygodnie uprościło wózki do EU06/07/08 , ET41 degradując w sumie profesjonalny model do klasy Hobby .
4 SM/SP42 zaopatrzyło w jednorazówkę - 3 polowy silniczek no name + błędy w wózkach !
5 I zaprzepaściło projekt form do 401Zb .
To są już objawy a nie przypadki chorej mentalności .
Szkoda , bo producent jest w stanie wykonywać modele na poziomie XXI wieku czego przykładem jest cysterna 406R i podobno SU46 .
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Wczoraj gdy pisałem poprzedni wpis byłem w pracy. Dzisiaj dokładnie przyjrzałem się moim modelom 401Zb i 401Ze i wiem na czym polega problem. W modelu 401Ze boczne krawędzie podłogi (w skali 1:1 to kątowniki przyspawane do konstrukcji podwozia) w modelu są integralną częścią nakładanej podłogi. W 401Zb,l,p te elementy są zintegrowane z ramą podwozia.
20190630_155050-1.jpg


Próba założenia nadwozia 401Zb na podwozie 401Ze pozostawia szczelinę na grubość podłogi pod bocznymi ścianami.
20190630_155445-1.jpg


W takiej sytuacji producent w przypadku braku możliwości zamiany elementów czołowych form podwozia mógłby opracować zamienne elementy czolownic do formy 401Zb lub co jest mniej eleganckie to opracować brakujący element podłogi choćby w formie dwóch listew żeby montować nadwozia 401Zb na podwoziach 401Ze.
 

DRACULA

Aktywny użytkownik
Wczoraj gdy pisałem poprzedni wpis byłem w pracy. Dzisiaj dokładnie przyjrzałem się moim modelom 401Zb i 401Ze i wiem na czym polega problem. W modelu 401Ze boczne krawędzie podłogi (w skali 1:1 to kątowniki przyspawane do konstrukcji podwozia) w modelu są integralną częścią nakładanej podłogi. W 401Zb,l,p te elementy są zintegrowane z ramą podwozia.
Na pewno Jacku dobrze zdiagnozowałeś problem !
Czyli :
- w modelu 401Ze krawędzie są częścią podłogi .
- w modelu późnej wersji 401Zb ( wersja po demontażu wsporników przejściowych ) krawędzie są częścią ramy podwozia .


Stąd po nałożeniu nisko burtowego pudła 401Zb na podwozie 401Ze ze wspornikami przejściowymi na czołownicach - ujawnia się szczelina dekomponujaca model !

Projektant na front wschodni !
Piko musi wykonać nową formę pudła nisko burtowego !
 
Ostatnio edytowane:

J1974H0

Znany użytkownik
W przypadku wagonu 401Zb miał mieć oznaczenie Eamos-tx, a na powyższym jest wyraźnie bez "x", czyli nie będzie to raczej epoka IVc :(
Ciekawe dlaczego taki wyszedł. Pytam bo Krzysztof Koj pisał swego czasu przy okazji lokomotywy ET22-357, że idealnie ma do niej pasować wagon 401Zb Eamos-tx... (z "x"-em, którego tu nie ma).... :( - czyli ten, który wyszedł nie z epoki IVc ale Va...
 

J1974H0

Znany użytkownik
Dla jasności ale przede wszystkim dla OŚWIECENIA platformy 401Ze modele 58414 i 58414-2 to epoka IV c - V a ponieważ czasookres tego schematu opisowego to lata 1980 - 1994 !
A czy kolega się orientuje jaką datę rewizji ma drugi wypust platformy z kłonicami o numerze katalogowym modelu PIKO 58414-2 ?
Nr wagonu znam: 31 51 393 4 250-4
...ale data rewizji ??? (nigdzie nie znalazłem).
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki