• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

PIKO - modele wagonów typu 401Z

SP45-166

Aktywny użytkownik
#1
Mam dla Kolegów nowe pra-info , otóż możemy spodziewać się w nieodległej przyszłości wielkoseryjnej produkcji Gags PKP.
Świetna wiadomość! To są dopiero klasyczne wagony PKP. Nie tam żadne 100 czy 300 sztuk, ale około 25000 OIDP ;)


Kolega mógłby rozwinąć temat tych platformo-węglarko-rudziarek ? Żeby Nam tu usystematyzować tą wiedzę w czerepach ?
Co PRAWIDŁOWO może Piko teraz wykonać na wersji 401 Zp w epoce IV ?
Co musi przerobić/dorobić żeby wykonać w epoce IV ?
I co z tą wersją z kłonicami i bez kłonic ? Mam tu namyśli pytanie w jakiej postaci te platformy faktycznie występowały na PKP w epoce IV i później np.po modernizacji ?
Drogi Andrzeju... Proszę o nie wyśmiewanie się z mojej nikłej wiedzy. To co tu piszę opieram na publikacji pana Pawła Terczyńskiego (Atlas Wagonów Towarowych). Z niego wynika że były te wagony robione OIDP (bo nie mam teraz atlasu pod ręką) w wersji z kłonicami "Rpps" i z niskimi burtami "Eams". Wersja z niskimi burtami miała możliwość przerobienia jej w prosty sposób na platofrmę (np do przewozu pojazdów wojskowych) poprzez odkręcenie ścian. Wersja po gniewczynie ze wzgledu na przyspawanie tychże ścian na stałe do ramy różni się wyglądem nieco od wersji pierwotnej i ja jej w czwartej epoce nie widzę (pomijając już sam fakt modernizacji w latach 2002-2004 tak odległych od ep IV). Jeszcze jest ciekawa modernizacja tego wagonu na weglarkę z wysokimi ścianami i jednymi centralnie umieszczonymi drzwiami (ale nadal odejmowalnymi nieprzyspawanymi) ścianami. Dziwi mnie po prostu że nie zrobiono wersji z pierwotnymi ścianami zamiast tej po modernizacji. Z tej pierwszej można tłuc modele od ep IV do VI, tej drugiej zaledwie od Vb do VI...

Z ciekawostek w katalogu Piko można znaleźć jeszcze ludmiłę Schenker Rail Polska (biało czerwoną), oraz np platformy kłonicowe 4 osiowe Roos które OIDP produkowała (lub podobne) Gniewczyna dla DB ;)
 

DRACULA

Aktywny użytkownik
#2
Świetna wiadomość! To są dopiero klasyczne wagony PKP. Nie tam żadne 100 czy 300 sztuk, ale około 25000 OIDP ;)




Drogi Andrzeju... Proszę o nie wyśmiewanie się z mojej nikłej wiedzy. To co tu piszę opieram na publikacji pana Pawła Terczyńskiego (Atlas Wagonów Towarowych). Z niego wynika że były te wagony robione OIDP (bo nie mam teraz atlasu pod ręką) w wersji z kłonicami "Rpps" i z niskimi burtami "Eams". Wersja z niskimi burtami miała możliwość przerobienia jej w prosty sposób na platofrmę (np do przewozu pojazdów wojskowych) poprzez odkręcenie ścian. Wersja po gniewczynie ze wzgledu na przyspawanie tychże ścian na stałe do ramy różni się wyglądem nieco od wersji pierwotnej i ja jej w czwartej epoce nie widzę (pomijając już sam fakt modernizacji w latach 2002-2004 tak odległych od ep IV). Jeszcze jest ciekawa modernizacja tego wagonu na weglarkę z wysokimi ścianami i jednymi centralnie umieszczonymi drzwiami (ale nadal odejmowalnymi nieprzyspawanymi) ścianami. Dziwi mnie po prostu że nie zrobiono wersji z pierwotnymi ścianami zamiast tej po modernizacji. Z tej pierwszej można tłuc modele od ep IV do VI, tej drugiej zaledwie od Vb do VI...

;)
Absolutnie nie mam zamiaru wyśmiewać Kolegi. Tylko marzy mi się żeby ktoś usystematyzował zagadnienie platformo-rudziarko- ( węglarki ) Rpps/Rmmps - Eamos .
Po prostu żeby ktoś taką robotę odwalił :D a ja żebym tylko przeczytał uważnie i już wszystko wiedział. :D
I tak dobrze że Kolega wyłapał zagadnienie modernizacji w Gniewczynie i zidentyfikował że model rudziarki Eamos Piko właśnie taką wersję przedstawia !
Powyższe dwa posty Kolegi uważam za bardzo istotne wraz z wnioskami jakie Kolega napisał.
Zamieszczam dodatkowe info na podstawie Normalnotorowe Wagony Towarowe PKP. Wwa 1974.
A .Platforma 401Ze na PKP Rmmps model Piko 58414/58415 była produkowana w oryginale w Fabryce Wagonów Świdnica od 1 9 5 2 roku !
Czyli można ją wykonać w modelu w epokach :
- IIIb z orłem ,
- IIIc ,
- IVa,
- IVb,
- IVc,
- V
- VI ( ? - nie dysponuje info. czy wagon jest obecny na sieci PKP )


B . Rudziarka 401Zb na PKP od epoki IVb Eamos wcześniej epoka IVa Eamos ( Wwzl ) ,wcześniej w epoce III a ,b ,c WWzl - nie ma odpowiednika na razie w modelu.
Różni się od modern-Eamos wykonaniem dodatkowych wsporników .
Produkowana była w Huta Nowotki Ostrowiec Świętokrzyski od 1961 roku oraz Fabryka Wagonów Świdnica również od 1961 roku.


C . Rudziarka 401Zb po MODERNIZACJI, model Piko 58412 na PKP Eamos modernizowana w Gniewczynie w latach 2002-2004 .
Model można wykonać tylko w epoce Vb-VI


Wnioski :
Sądzę że producent przemyślnie pokierowany przez naszego Gł.Archiwistę wykonał model z możliwością wykonania w 4 wersjach a może nawet w 5-ciu !


- platformę z kłonicami w epokach od IIIa z orłem do epoki V
- rudziarkę z burtami oryginalnymi w epokach od IIIC do epoki V
- bez kłonic i bez burt
- rudziarkę z burtami po modernizacj od epoki Vb
- węglarkę z burtami wysokimi



 
Ostatnio edytowane:

Rysiek

Znany użytkownik
KSK Wrocław
#3
Ostatnio edytowane:
OP
OP
S

SP45-166

Aktywny użytkownik
#4
projekt wagonu typu 401Z powstał w 1960 roku, natomiast od 1952 roku zaczęto produkować wagony typu 17W, ale 401W i 17 W to całkiem odmienne konstrukcje !!!
Czy tak do końca odmienne? Być może 401Z było ewolucją 17W. 17W ma bardzo podobny kształt ostoi, węglarki 17W wykonywano z możliwością szybkiego demontażu ścian i przystosowania do przewozów wojskowych (podobnie jak późniejsze 401Z), ponadto jak podaje Atlas Terczyńskiego oprócz przeszło 4000 sztuk tych węglarek, wykonano 257 platform 17WZ dla hutnictwa, a od siebie mogę dodać, że wciąż użytkuje je np Huta Warszawa w przewozach wewnętrznych, czasem widać jak wychodzą poza obręb zakładu na stację zdawczo-odbiorczą Radiowo (wciąż na wózkach Diamonda).
 

Rysiek

Znany użytkownik
KSK Wrocław
#5
Czy tak do końca odmienne? Być może 401Z było ewolucją 17W. 17W ma bardzo podobny kształt ostoi, węglarki 17W wykonywano z możliwością szybkiego demontażu ścian i przystosowania do przewozów wojskowych (podobnie jak późniejsze 401Z), ponadto jak podaje Atlas Terczyńskiego oprócz przeszło 4000 sztuk tych węglarek, wykonano 257 platform 17WZ dla hutnictwa, a od siebie mogę dodać, że wciąż użytkuje je np Huta Warszawa w przewozach wewnętrznych, czasem widać jak wychodzą poza obręb zakładu na stację zdawczo-odbiorczą Radiowo (wciąż na wózkach Diamonda).
podobieństwo jest takie jak SU45 do SU46 czyli to spalinówka i to też, nawet o tej samej długości ..... 17W ma długość 13,740 mm a 401Z ma długość 12.240 mm .... dla mnie nawet z daleka to całkiem odmienne wagony....
 

404W

Znany użytkownik
#6
podobieństwo jest takie jak SU45 do SU46 czyli to spalinówka i to też, nawet o tej samej długości ..... 17W ma długość 13,740 mm a 401Z ma długość 12.240 mm .... dla mnie nawet z daleka to całkiem odmienne wagony....
Odmienne typy tak, ale czy takie odmienne konstrukcje to bym też polemizował nad poprawnością tego określenia. Też uważam, że 401Z była rozwinięciem myśli konstrukcyjnej 17W. Czyli wagonu mogącego być jednocześnie platformą podczołgową, jak i węglarką.
Dla Ciebie to calkiem odmienne wagony, ale jak widać, dla innych nie, to nawet dla takich "starych wyg" jak wampir.
 
Ostatnio edytowane:

404W

Znany użytkownik
#7
Absolutnie nie mam zamiaru wyśmiewać Kolegi. Tylko marzy mi się żeby ktoś usystematyzował zagadnienie platformo-rudziarko- ( węglarki ) Rpps/Rmmps - Eamos .
Po prostu żeby ktoś taką robotę odwalił :D a ja żebym tylko przeczytał uważnie i już wszystko wiedział. :D
I tak dobrze że Kolega wyłapał zagadnienie modernizacji w Gniewczynie i zidentyfikował że model rudziarki Eamos Piko właśnie taką wersję przedstawia !
Powyższe dwa posty Kolegi uważam za bardzo istotne wraz z wnioskami jakie Kolega napisał.
Zamieszczam dodatkowe info na podstawie Normalnotorowe Wagony Towarowe PKP. Wwa 1974.
A .Platforma 401Ze na PKP Rmmps model Piko 58414/58415 była produkowana w oryginale w Fabryce Wagonów Świdnica od 1 9 5 2 roku !
Czyli można ją wykonać w modelu w epokach :
- IIIb z orłem ,
- IIIc ,
- IVa,
- IVb,
- IVc,
- V
- VI ( ? - nie dysponuje info. czy wagon jest obecny na sieci PKP )


B . Rudziarka 401Zb na PKP od epoki IVb Eamos wcześniej epoka IVa Eamos ( Wwzl ) ,wcześniej w epoce III a ,b ,c WWzl - nie ma odpowiednika na razie w modelu.
Różni się od modern-Eamos wykonaniem dodatkowych wsporników .
Produkowana była w Huta Nowotki Ostrowiec Świętokrzyski od 1961 roku oraz Fabryka Wagonów Świdnica również od 1961 roku.


C . Rudziarka 401Zb po MODERNIZACJI, model Piko 58412 na PKP Eamos modernizowana w Gniewczynie w latach 2002-2004 .
Model można wykonać tylko w epoce Vb-VI


Wnioski :
Sądzę że producent przemyślnie pokierowany przez naszego Gł.Archiwistę wykonał model z możliwością wykonania w 4 wersjach a może nawet w 5-ciu !


- platformę z kłonicami w epokach od IIIa z orłem do epoki V
- rudziarkę z burtami oryginalnymi w epokach od IIIC do epoki V
- bez kłonic i bez burt
- rudziarkę z burtami po modernizacj od epoki Vb
- węglarkę z burtami wysokimi
Czy Ty pomyliłeś 17W z 401Z ? Czy tylko rok rozpoczęcia produkcji 401Ze - nie 1952 tylko 1962 ?
W każdym razie odmiany typu 401Z byl produkowane od początku lat 60-tych, więc na epoki IIIa, IIIb i IIIc* [56-58] - z orłem - się nie łapią.
Co do wniosków to też uważam, że na 3 pokazanych wersjach się nie skończy.
Eee... Ja już zgłupiałem :D W jednym katalogu (tym z samymi nowościami 2017) jest że będzie SP45-082 (strona 21):

http://www.mbs-sebnitz.de/media/pdfs/prospekte/Piko_H0_Neuheiten_2017.pdf
A w drugim (ogólnym na 2017) jest, że SP45-232 (strona 208):

http://www.mbs-sebnitz.de/media/pdfs/prospekte/Piko_H0_Katalog_2017.pdf
I któremu wierzyć? :p
Jak widać PIKO samo jeszcze nie wie jakie numery będą - zobaczymy.
[DOUBLEPOST=1483142253,1483141483][/DOUBLEPOST]
Takich bzurek jest jeszcze tochę.
401z na stronie Piko jako Classic, w katalogu 2017 jako Expert :), a jakość ciekawe czy nie wyjdzie Hobby :D
Faktycznie z kategoriami wśród wagonów towarowych mają groch z kapustą. W grupie Classic mają zarówno nowe konstrukcje jak i "antyczne" modele wagonów krytych [g02 i G20] czy węglarek, ktore to powinny być raczej w segmencie Hobby. W grupie Expert natomiast nowoczesne 4-osiowe cysterny, które mają ceny jak z segmentu Classic i tak też wyglądają.
 

DRACULA

Aktywny użytkownik
#8
Czy Ty pomyliłeś 17W z 401Z ? Czy tylko rok rozpoczęcia produkcji 401Ze - nie 1952 tylko 1962 ?
W każdym razie odmiany typu 401Z byl produkowane od początku lat 60-tych, więc na epoki IIIa, IIIb i IIIc* [56-58] - z orłem - się nie łapią.
Co do wniosków to też uważam, że na 3 pokazanych wersjach się nie skończy. .
Nie pomyliłem 17W wykonywany jako węglarka Eao i jako kryty Ga od 1952 r z platformą 401Ze .
Ponieważ osobiście nie brałem udziału w produkcji platformy 401Ze ani w 1952 ani na początku lat 60-siątych...wyraźnie napisałem że podaję dane z książki ( nie własne )
:
" Normalnotorowe wagony PKP - Opisy i charakterystyki techniczno-eksploatacyjne "
Autorzy : mgr.inż.M.Janiak mgr.inż.A.Kalinkowski .Rok wydania 1974.

Więc jeśli rok produkcji ( rozpoczęcia produkcji ) : 1 9 5 2 platformy 401Ze jest błędny w tej książce...to jest błąd autorów lub wydawcy WKiŁ.
Warty chyba skorygowania. Więc !
Kto posiada inne dane z innych źródeł to niech nam tu je chyżo poda i dane i źródła !
Kolega 404W niech cuś Nam tu wrzuci ! :gwizd:
Usystematyzowana wiedza na temat platformo-rudziarek ułatwi nam podejmowanie decyzji zakupu.
( Nie było 401Ze z orłem to kupuję tylko dwie : w epoce IIIc i jedną w epoce IVa lub IVb i z głowy wydatki za skromny wagonik za ... 40 EURO ! )
Żeby przybliżyć Kolegom zagadnienie które zostało rozszerzone o podobne konstrukcyjnie wagony 17W - zamieszczam poniżej skromną foto-dokumentację z w.w. książki.
Na jednym ze zdjęć jest owa data produkcji " 1952 " ale nie deprymujcie się tym źródłem.
Podejrzewam 404W że masz jakieś bardziej ścisłe źródła .
Po czym otwieram pierwszą butelkę...



 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
#9
Witam (po dłuższej przerwie :))
Platformy 401Ze (z niskimi ścianami czołowymi i wyjmowanymi kłonicami) były dostarczane przez FWŚ dopiero od 1968 roku (i tak podałem w AWT), wcześniej (od 1966 r.) Świdnica produkowała wagony jako węglarko-platformy typu 401Zb.
W Atlasie zresztą postarałem się w zwarty sposób uporządkować temat produkcji (i modernizacji) wagonów tej rodziny nie robiąc przy tym grubych błędów ;) Zatem nieskromnie zachęcam by tam zajrzeć (chyba nawet jeszcze jest dostępny w naturze), choć przyznam że w "latach szkolnych" przytoczona powyżej książka Janiaka i Kalinkowskiego była dla mnie prawie jak Biblia...
Co do podobieństwa 17W i 401Z. Hmm, no rzeczywiście są podobne, ale konstrukcyjnie to jednak dwa różne światy. Pomijając już nawet to, że układ biegowy i hamulcowy były w 100% inne.
 

DRACULA

Aktywny użytkownik
#10
Witam (po dłuższej przerwie :))
Platformy 401Ze (z niskimi ścianami czołowymi i wyjmowanymi kłonicami) były dostarczane przez FWŚ dopiero od 1968 roku (i tak podałem w AWT), wcześniej (od 1966 r.) Świdnica produkowała wagony jako węglarko-platformy typu 401Zb.
W Atlasie zresztą postarałem się w zwarty sposób uporządkować temat produkcji (i modernizacji) wagonów tej rodziny nie robiąc przy tym grubych błędów ;) Zatem nieskromnie zachęcam by tam zajrzeć (chyba nawet jeszcze jest dostępny w naturze), choć przyznam że w "latach szkolnych" przytoczona powyżej książka Janiaka i Kalinkowskiego była dla mnie prawie jak Biblia...
Co do podobieństwa 17W i 401Z. Hmm, no rzeczywiście są podobne, ale konstrukcyjnie to jednak dwa różne światy. Pomijając już nawet to, że układ biegowy i hamulcowy były w 100% inne.
AMEN !
Mówię Wam krakus ma rację ! :D


Czyli ani 1952r ani 1961r , tylko rok 1 9 6 8 ! Jest początkiem produkcji platformy 401Ze w oryginale.
Chyba wyciągniemy poprawne wnioski ; że platformy 401Ze nie było nawet w oznaczeniu epoki IIIc - pomimo że oznaczenia tej epoki trwały do końca 1970.
Nie sądzę aby nie otrzymywały w roku 1968 jako nowe wagony tzw. cyfry samokontroli w roku który był początkiem nowej epoki - IVa - oznaczeń wagonów.
( więc co do mnie to do kupienia mam już nie trzy nie dwa tylko jeden :gwizd: )
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
#11
AMEN !
Mówię Wam krakus ma rację ! :D
Faktycznie, z Pawłem nie ma się co kłócić, ale ... ;)
wagony typu 401Ze budowano już od roku 1966 (w tym roku zbudowano ich 330 sztuk, w kolejnym 445 sztuk) a zakończono w 1973 roku ogólną ilością 2.741. Taką informację można znaleźć w "Wykazie wagonów towarowych normalnotorowych wyprodukowanych po roku 1945" opracowanym przez CBKT-W w Ostrowie w kwietniu 1979 r.
Z kolei w "Albumie" FW Świdnica, wagonów 401Ze (tak jak podaje Paweł Terczyński) - wogóle nie znajdziemy. Uwzględniono zaś wagony 401Zb jako węglarko-platformę budowane w latach 1966 - 1975 (w łącznej ilości 7.406 sztuk).

Na koniec wypada jeszcze dodać, że przytoczone opracowanie CBKT-W w grupie wagonów węglarek 4-ro osiowych podaje:
- wagony typu 17W - budowane od 1952 - 61 roku w łącznej ilości 4.417 sztuk,
- wagony typu 401Z i 401Z/1 - budowane od 1961 - 67 roku w łącznej ilości 1.610 sztuk, które po modernizacji przekwalifikowano jako wagon typu 401Za,
- wagony typu 401Zb - budowane od 1968 - 73 roku w łącznej ilości 4.758 sztuk.

Dość "mądrzenia" - czas na fotki :)
Pierwsze cztery przedstawiają dwa wagony typu 401Ze, które "uchowały" się w EKK jako wagony gospodarcze. Dobrze widać gniazda w których osadzano kłonice lub ściany boczne. Ściana czołowa również jest demontowalna.
Kolejne fotografie przedstawiają wagony po naprawie w ostrowskiej firmie. Sądzę, że fotografie wykorzystał (choć częściowo) Krzysiek Koj ... ;)

I na sam koniec (ponieważ już za chwilę, za chwil parę ...) - Szczęśliwego Nowego Roku !!! By był zdecydowanie lepszy od tego mijającego, by producenci "kolejek" zarzucili nas nowymi, spełniającymi wszystkie nasze zachcianki - modelami polskiego taboru !!!
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
#13
Wracając do 401Z. Generalnie należy wyróżnić trzy "mioty" tych wagonów:
1. Węglarko-platformy 401Z (prototypowe) i 401Z/1 (także seryjne) i powstałe z nich platformy - te produkowała Huta w Ostrowcu (1961 - 1963);
2. Węglarko-platformy 401Zb i platformy 401Ze - produkowane w Świdnicy dopiero od 1966 (401Zb) i 1968 (401Ze); informacja w zestawieniu CBKT-WT (chociaż w sumie to bardzo istotne źródło) jest zniekształcona, bo produkcję z lat 1968-70 wpisano w latach 1966-8;
3. Węglarko-platformy 401Zl, 401Zp i węglarki 401Zk powstałe w Gniewczynie poprzez rekonstrukcję nadwozi 401Zb/Ze w latach 90. i na początku tego stulecia.
Przerwa w produkcji wynikała z zakończenia produkcji taboru w Ostrowcu, a wagony budowane od 1966 r. w Świdnicy różniły się ponadto znacznie pod względem konstrukcji - stąd nowy znak typu 401Zb. I to te wagony były najbardziej charakterystyczne dla PKP, bo z nich zestawiano zwarte składy z rudą kursujące zwłaszcza w relacji Medyka - Kraków Nowa Huta. Oczywiście wyłącznie z obsługą MD Dębica! (wypadałoby mieć kiedyś i model ET22 z tej lokomotywowni :))
Skoro mowa o rudzie (oczywiście tej "najlepszej" z Krzywego Rogu ;)), to ze swojej strony sugerowałbym unikanie określeń typu "rudziarka", "rudnica", "rudownica"... :devil: etc. Dlaczego? Na kolei (jak w każdym zawodzie) oprócz oficjalnych określeń funkcjonowały też swoiste określenia i tak omawiane wagony (401Zb) w literaturze fachowej określane są jako "węglarko-platformy", w kolejowej mowie potocznej jako "eamosy". Nie twórzmy więc na siłę nowych, sztucznych określeń, chociaż wynikają z konkretnych (a nawet prawidłowych) skojarzeń. :)
 

Bodek

Aktywny użytkownik
#14
SU45-263 jedna z 38 lokomotyw z zielonym czołem, której nie można schrzanić pod kątem malowania żaluzji. Jestem na tak!
Spośród 20 ryflowanych numerów uważam, że to dość trafny wybór, 263 była najładniejszą grudziądzką lokomotywą po Pesie.
Z tego co pamiętam, 263 była wtedy po NG w ZNTK Poznań, a nie po Pesie.
Pesa w tym czasie trochę cudowała z jakimiś własnymi interpretacjami oryginalnego schematu malowania PKP, co można zobaczyć na co najmniej kilku SU45, np.054: http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=16057 i innych serii lokomotyw - np. ST43: http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=18960
[DOUBLEPOST=1483312893,1483311570][/DOUBLEPOST]
Co do starych wersji Eamos to wyglądały tak: http://www.eaos.pl/files/2016/06/Eamos5-2.jpg więc ściany Piko musiałoby zmienić.
Kalka na IV epokę http://www.kalkomanie.com/eamos-wwzt-h643?filter_name=eamos W realu te wagony jeździły pomiędzy Medyką i Nową Hutą, stąd do późnych lat 80-tych były mało widoczne.
Nie tylko. Były regularnymi gośćmi trójmiejskich portów, gdzie przeładowywano szwedzką rudę żelaza ze statków i wyprawiano do hut.
Mogę przypuszczać (bo nie mam na ten temat wiedzy), że bywały także i w Szczecinie, gdzie do niedawna działała Huta Szczecin.
 

404W

Znany użytkownik
#15
Nie pomyliłem 17W wykonywany jako węglarka Eao i jako kryty Ga od 1952 r z platformą 401Ze .
Ponieważ osobiście nie brałem udziału w produkcji platformy 401Ze ani w 1952 ani na początku lat 60-siątych...wyraźnie napisałem że podaję dane z książki ( nie własne )
:
" Normalnotorowe wagony PKP - Opisy i charakterystyki techniczno-eksploatacyjne "
Autorzy : mgr.inż.M.Janiak mgr.inż.A.Kalinkowski .Rok wydania 1974.

Więc jeśli rok produkcji ( rozpoczęcia produkcji ) : 1 9 5 2 platformy 401Ze jest błędny w tej książce...to jest błąd autorów lub wydawcy WKiŁ.
Warty chyba skorygowania. Więc !
Kto posiada inne dane z innych źródeł to niech nam tu je chyżo poda i dane i źródła !
Kolega 404W niech cuś Nam tu wrzuci ! :gwizd:
Usystematyzowana wiedza na temat platformo-rudziarek ułatwi nam podejmowanie decyzji zakupu.
( Nie było 401Ze z orłem to kupuję tylko dwie : w epoce IIIc i jedną w epoce IVa lub IVb i z głowy wydatki za skromny wagonik za ... 40 EURO ! )
Żeby przybliżyć Kolegom zagadnienie które zostało rozszerzone o podobne konstrukcyjnie wagony 17W - zamieszczam poniżej skromną foto-dokumentację z w.w. książki.
Na jednym ze zdjęć jest owa data produkcji " 1952 " ale nie deprymujcie się tym źródłem.
Podejrzewam 404W że masz jakieś bardziej ścisłe źródła .
Po czym otwieram pierwszą butelkę...


No tak, książki tak miały, że nieraz zecerzy coś pomieszali, a to czcionki, a to zdjęcia. Ale wobec tego miały też dołączone erraty.
Książka Janiaka i Kalinkowskiego jest publikacją dla mas. O być może nawet celowym efektem jest słaba jakość zdjęć.
Bardziej dokładny jest "Katalog wagonów towarowych" z 1973.
Ale przede wszystkim mamy atlas p. Terczyńskiego, i jest to pozycja niezbędna dla każdego miłośnika PKP. Czyżbyś Draculo nie miał tej książki? BŁĄD i jeszcze raz BłĄD. Napraw go szybko !!! Bardziej szczegółowe mogą być już tylko publikacje wewnętrzne.
W każdym razie grupa podtypów 401Z to nośny temat.
Oprócz wspominanych tu przez p. Terczynskiego podstawowych pierwotnych wersji węglarko[rudziarko]-platformowych i ich modyfikacji po 1990, były jeszcze wersje specjalne 401Zf i 401Zg z pojemnikami samowysypnymi do karbidu, oraz przeróbkę do dumpcara 443V i 442V [tylko uwaga podtyp 443Va to już powstał na bazie 426Z]
Następcą 401Z był typ 426Z zewnętrznie podobny - główną, na pierwszy rzut oka, widoczną różnicą były wózki 25Y. Na bazie 426z powstały oprócz tych 443Va, przede wszystkim powszechnie znane wagony teleskopowe 425S.
Natomiast to co pokazałeś na końcu - 48W nijak się ma ma do 401Z, no może oprócz militarnych zadań dla których był budowany. 48W jest kopią wojennej niemieckiej 6-osiowej platformy do przewozu ciężkich czołgów. Co najwyżej możemy mówić o ewolucyjnym związku z niemiecką 4osiową platformą wojenną.
401Z miał też szerokie zastosowanie. Oprócz najbardziej kojarzonego przewozu rudy w wahadłach. Wagony te mogły wjeżdżać do hut jako węglarki z rudą, a wyjeżdżać jako platformy z płytami, rurami i innymi wyrobami. Kolejnym celowym zastosowaniem były powszechne przewozy sprzętu wojskowego. Oprócz rudy przewoziły też kamień wapienny czy inne kruszywa.
Tak więc wagon ten jest jednym z podstawowych parku PKP, do tego ma dużo możliwości do przeróbek.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
#16
W każdym razie grupa podtypów 401Z to nośny temat.
Oprócz wspominanych tu przez p. Terczynskiego podstawowych pierwotnych wersji węglarko[rudziarko]-platformowych i ich modyfikacji po 1990, były jeszcze wersje specjalne 401Zf i 401Zg z pojemnikami samowysypnymi do karbidu ...
To jeszcze należy wspomnieć o wagonach typu:
- 401Zc zbudowanych dla Zakładu Kolejowych Robót Elektryfikacyjnych w Warszawie w latach 1974/75 w ilości 12 szt. (z kolei inne "źródełko" podaje 11 wagonów, jeden w 1969 r. pozostałe w 1974 r.) Dwa pierwsze zbudowane prototypy wyposażono w wózki 1XTa/C, pozostałe w wózki 25TNa,
- 401Zd zbudowanych dla kolei węgierskich (MAV) w latach 1969/70 w łącznej ilości 200 szt.
- 401Zh zbudowanych dla Huty Katowice w latach 1976/77 w łącznej ilości 114 szt.

Na koniec dwie fotki z "Albumu" FW Świdnica (również pojemnikowego do przewozu wapna, o którym pisał Kolega 404W).
 

Załączniki

MAnTonI

Aktywny użytkownik
#17
Faktycznie, z Pawłem nie ma się co kłócić, ale ... ;)
wagony typu 401Ze budowano już od roku 1966 (w tym roku zbudowano ich 330 sztuk, w kolejnym 445 sztuk) a zakończono w 1973 roku ogólną ilością 2.741. Taką informację można znaleźć w "Wykazie wagonów towarowych normalnotorowych wyprodukowanych po roku 1945" opracowanym przez CBKT-W w Ostrowie w kwietniu 1979 r.
Z kolei w "Albumie" FW Świdnica, wagonów 401Ze (tak jak podaje Paweł Terczyński) - wogóle nie znajdziemy. Uwzględniono zaś wagony 401Zb jako węglarko-platformę budowane w latach 1966 - 1975 (w łącznej ilości 7.406 sztuk).

Na koniec wypada jeszcze dodać, że przytoczone opracowanie CBKT-W w grupie wagonów węglarek 4-ro osiowych podaje:
- wagony typu 17W - budowane od 1952 - 61 roku w łącznej ilości 4.417 sztuk,
- wagony typu 401Z i 401Z/1 - budowane od 1961 - 67 roku w łącznej ilości 1.610 sztuk, które po modernizacji przekwalifikowano jako wagon typu 401Za,
- wagony typu 401Zb - budowane od 1968 - 73 roku w łącznej ilości 4.758 sztuk.

Dość "mądrzenia" - czas na fotki :)
Pierwsze cztery przedstawiają dwa wagony typu 401Ze, które "uchowały" się w EKK jako wagony gospodarcze. Dobrze widać gniazda w których osadzano kłonice lub ściany boczne. Ściana czołowa również jest demontowalna.
Kolejne fotografie przedstawiają wagony po naprawie w ostrowskiej firmie. Sądzę, że fotografie wykorzystał (choć częściowo) Krzysiek Koj ... ;)

I na sam koniec (ponieważ już za chwilę, za chwil parę ...) - Szczęśliwego Nowego Roku !!! By był zdecydowanie lepszy od tego mijającego, by producenci "kolejek" zarzucili nas nowymi, spełniającymi wszystkie nasze zachcianki - modelami polskiego taboru !!!
Nie mam wiedzy merytorycznej i tej tu nie wniose. Wydaje mi się iż wagon 401Ze z kłonicami widać na prezentowanym już na forum filmie dokumentalnym z 1975 r. ,,Wyzwania i problemy stojące przed polskim transportem" http://www.euscreen.eu/play.jsp?id=EUS_843FBB9E820C4BBB9F81C46163EBE49D od 5:48 platforma załadowana drewnem, kłonice oraz ściana boczna, wagon niewidoczny w całości.
 

Remaj12

Moderator Forum Tabor i Imprezy
Zespół forum
T M M
#19
W końcu można pokazać zdjęcia modelu. Najpierw dwa "szpiegowskie" ode mnie ;):

20161223_204750.jpg 20161223_204801.jpg

Oraz dwa od PIKO:

piko_58412_01.jpg piko_58412_02.jpg

Zapomniałbym o tym z katalogu:

piko_58412.jpg

Teraz małe podsumowanie:

20161223_204933.jpg

Producent: PIKO Spielwaren GmbH
Segment: Expert
Numer katalogowy: 58412
Rok produkcji: 2016
Rozpoczęcie sprzedaży: koniec stycznia 2017 roku
Cena producenta: 39,99 €
Sugerowana cena: 179 zł
Cena w popularnym sklepie: 170 zł
Epoka: Vb lub jak kto woli, nieuznana w Polsce epoka VIa
Przewoźnik: PKP Cargo S.A.
Identyfikator: 51 PL - PKP CARGO
Typ: 401Zb
Seria: Eamos
Numer: 82 51 594 1 377-2
Przydział: Stacja Medyka CZ Przemyśl
Ostatnia naprawa: [4|REV|916|23.07.07]
Ważony: 19.07.07
Następna naprawa rewizyjna: 23.07.11 r.
Następna naprawa główna: 23.07.15r.
Części do samodzielnego montażu: dwie imitacje półsprzęgów przewodu hamulcowego

Przed Świętami Bożego Narodzenia mając model w ręku, moją uwagę zwróciła pomalowana na biało powierzchnia stopnia dla manewrowego (drugie zdjęcie PIKO). Nigdy nie spotkałem się z tak pomalowanym stopniem w rzeczywistości (oczywiście to nie znaczy, że coś takiego nie miało miejsca). Nie mniej zawsze mi się wydawało, że na biało maluje się boczne krawędzie stopni i takie też obserwowałem w "naturze". Na pytanie Dlaczego to jest tak pomalowane? polski przedstawiciel odparł, że PIKO wykonało model tak jak życzył sobie tego Pan @Krzysztof Koj. Na co ja odparłem, że Pan Koj mógł sobie życzyć aby było poprawnie, ale PIKO jak zwykle mogło coś spartaczyć, w związku z czym nie zdziwię się, jeśli się okaże, iż miało być tak jak mówiłem. Odpowiedzi raczy zapewne udzielić nam przygotowujący dokumentację do wykonania modelu Pan @Krzysztof Koj. Z niecierpliwością czekam aby dowiedzieć się czy wagon ten miał tak ciekawie pomalowany stopień czy jak zwykle PIKO raczyło coś spartaczyć :gwizd:.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Podobne wątki