• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów typu 120A

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
Dokladnie takie jakie sa na zdjeciu, do ktorego link Podales; mieszanka tych pieknych niemieckich pullmanow z wysokim dachem i Halberstadty. Z tym ze to zdjecie bylo chyba robione w bardzo wczesnych latach 80, ewentualnie w poznych 70-tych. Ja pamietam ze wagony byly pomalowane juz typowo kremowym z zielonym pod oknami. Wlasnie to "egzotyczne" malowanie przyciagalo moja uwage, jako ze bylem przyzwyczajony do brudno-oliwkowych wagonow w mojej okolicy. Pociag byl takze dlugi, nie byl to typowo lokalny, ale bardziej jak typowy 9 wagonowy dalekobiezny.
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
A czy te pullmany to były wagony kuszetki czy normalne 1-2 klasa? Bo Acme ma w katalogu z tego roku wagony w tym kremowo-zielony malowaniu. A orientujesz się może w którym roku mniej więcej zaczęło wchodzić do użycia to nowe malowanie ?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
http://forum.modelarstwo.info/threads/modele-kolei-wschodnioniemieckich-dr.16948/page-13
Kremowo zielone malowanie zaczęto wprowadzać na DR od ok roku 1982-go, jednak jednolite zielone malowanie jeszcze długo się utrzymało nawet chyba do końca istnienia DR (zmieniały się tylko proporcje wagonów jednobarwnych do dwubarwnych) a nawet powstała odmiana jednolita z tym jaśniejszym trawiastym kolorem jak w wagonach dwukolorowych
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Dalej jednak pozostaje nierozwiązana zagadka łączenia wagonów DR z wagonami 120A, a o takich praktykach było kilka postów wyżej. Czy może ktoś posiada informacje na ten temat ?
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
Na to juz nie dam rady odpowiedziec. Z tego co pamietam byl to pociag dzienny, do Wroclawia dojezdzal chyba wieczorem. Nie wiem w jakich godzinach jechal do Drezna. Jest bardzo ciekawy watek o kolejach DR i ich modelach, warto tam zobaczyc. Na pewno koledzy ktorzy sie tam udzielaja, wiedza cos na ten temat. Oops, Kolega Jacek765 juz mnie Uprzedzil;)
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Muszę odkopać SRJP z lat 1979-80 tylko nie wiem do którego pudła mi go żona zapakowała. Problemem jest natomiast bardzo ograniczona dostępność do Służbowych Rozkładów Jazdy aby ustalić typy wagonów w danej relacji. Poczytam wątek o DDR. Dzięki.
 
P

ps

Gość
Natomiast podobne do 120A Halberstadty były dopuszczone do ruchu międzynarodowego
Wagony DR serii Bmh typoszeregu 2111 posiadały kod wymiany "50" - tak jak podobne polskie 120A.

A ja w 1985 jechałem do Drezna na kolonie takimi wagonami, rok później do Erfurtu składem mieszanym 120A PKP i ich DR'wskimi odpowiednikami
I jest to prawda - przez kilka lat wagony Bmh DR kursowały do Polski, podobnie 120A PKP kursowały do NRD - w ściśle określonych wzajemnie relacjach i tylko w sezonie letnim.
W Europie takie praktyki dla taboru pasażerskiego wewnętrznego stosowane były jeszcze do niedawna, dla towarowego stosuje się do dziś - dla określonych typów, relacji etc.
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Czyli nasze 120A i ichniejsze Halberstadty można połączyć w jeden skład, dobrze rozumiem ?

Czy trochę wcześniej tj. właśnie na przełomie lat 70/80 też to miało miejsce ?

Czy coś więcej o tych relacjach 120-tek możesz powiedzieć ?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Znane mi zdjęcia wagonów Bmhe przedstawiają wagony z kodem wymiany 51 ale nie wykluczam że także była grupa tych wagonów z kodem wymiany 50. Natomiast kursowanie tych wagonów w sezonie letnim musiało wynikać z zabudowanego systemu ogrzewania elektrycznego. Wagony Bmhe miały ogrzewanie elektryczne tylko na 1000V a 120A tylko na 3000V, stąd ograniczenia w ruchu międzynarodowym.
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Wagony DR serii Bmh typoszeregu 2111 posiadały kod wymiany "50" - tak jak podobne polskie 120A.


I jest to prawda - przez kilka lat wagony Bmh DR kursowały do Polski, podobnie 120A PKP kursowały do NRD - w ściśle określonych wzajemnie relacjach i tylko w sezonie letnim.
W Europie takie praktyki dla taboru pasażerskiego wewnętrznego stosowane były jeszcze do niedawna, dla towarowego stosuje się do dziś - dla określonych typów, relacji etc.
Czyli co, nawet będąc kolekcjonerem taboru PKP warto zakupić choćby jeden taki wagon kolei DR i dokoptować do składu z wagonami 120A z Wrocławia by stworzyć realny skład kursujący na międzynarodowej linii bratnich sprzymierzonych socjalistycznych państw :) ?
Pytanie czy ktoś - pomijając wyliczanie oznaczeń niemieckich wagonów- jest w stanie wskazać po prostu konkretne modele jakie mogły by to być w składzie z oliwkowymi IV-o epokowymi 120A, oraz czy bywało, że lokomotywą na czole była lokomotywa kolei DR (jaka?). Ja myślałem - nie wiem czy słusznie- o Tilligu 74424 oraz Tilligu 74335 (tak a'propo tego zdjęcia http://fotopolska.eu/699532,foto.html?o=b14255&p=1 ).
 
Ostatnio edytowane:
P

ps

Gość
jednolite zielone malowanie jeszcze długo się utrzymało nawet chyba do końca istnienia DR
Nawet dłużej - wiele wagonów otrzymało nowe czerwone logo DB AG.

Znane mi zdjęcia wagonów Bmhe przedstawiają wagony z kodem wymiany 51
Znane mi listy inwentarzowe taboru DR na kilka lat przed zjednoczeniem Niemec nie podawały kodu "51" dla przedmiotowych wagonów.
Nie jest jednak wykluczone, że w połowie lat 80. wieku XX. kilka (dwa, pięć...) wagonów mogło mieć dla próby zabudowany układ wybiórczo-przełączający dla napięć wyższych niż 1kV. Jednak w to wątpię (nie mam żadnego potwierdzenia) - polska strona nie robiła tego na wagonach 120A, a też i w rzeczywistości trudno byłoby to przetestować w normalnej eksploatacji w sezonowych czy dodatkowych (masowe kolonie na relacjach PRL-NRD) pociągach kursujący w okresie wakacyjnym. Przypomnę, że odsetek wagonów w Europie, posiadających "wymuszone", centralne zasilanie w energię elektryczną poprzez wagonowy przewód wysokiego napięcia (nie tylko do celów grzewczych), był maluśki, a w niektórych krajach - w tym w Polsce - praktycznie zerowy. Z tego też powodu obowiązek łączenia przewodem WN lokomotywy ze składem wagonów w pociągu pasażerskim w Polsce pojawił się duuuużo później - i wciąż nie dotyczy wszystkich pociągów.....

kursowanie tych wagonów w sezonie letnim musiało wynikać z zabudowanego systemu ogrzewania elektrycznego (...) stąd ograniczenia w ruchu międzynarodowym
Jedno z drugim nie ma nic wspólnego ;) Oczywiście mamy pewne wyjątki dla wagonów z kodem 61 i 73 - ale to nie dotyczy tego tematu.
Ograniczenia wynikały raczej z samej konstrukcji wagonów i/lub braku unifikacji czy wymienności głównych części czy podzespołów określonych przepisami. W praktyce jednak dla tych wagonów niemieckich i polskich - pomimo nie spełniania przepisów międzynarodowych w całości - istniały wspólne "cechy" z innym kursującym taborem pomiędzy tymi krajami i dlatego podjęto decyzje o ich wykorzystaniu we wspólnych przewozach (często bardzo masowych - czyli pociągi kolonijne)

Wagony Bmhe miały ogrzewanie elektryczne tylko na 1000V
.. i tym samym nie mogły otrzymać kodu "51".
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
Czyli co, nawet będąc kolekcjonerem taboru PKP warto zakupić choćby jeden taki wagon kolei DR i dokoptować do składu z wagonami 120A z Wrocławia by stworzyć realny skład kursujący na międzynarodowej linii bratnich sprzymierzonych socjalistycznych państw :) ?
Pytanie czy ktoś - pomijając wyliczanie oznaczeń niemieckich wagonów- jest w stanie wskazać po prostu konkretne modele jakie mogły by to być w składzie z oliwkowymi IV-o epokowymi 120A, oraz czy bywało, że lokomotywą na czole była lokomotywa kolei DR (jaka?). Ja myślałem - nie wiem czy słusznie- o Tilligu 74424 oraz Tilligu 74335 (tak a'propo tego zdjęcia http://fotopolska.eu/699532,foto.html?o=b14255&p=1 ).
Tak jak bylo tu napisane; wagony PKP i DR byly w normalnych pociagach raczej nie mieszane. Jesli chodzi o lokomotywy, to za PRLu tylko raz widzialem wschodnio niemiecki spalinowoz na polskich torach. Bylo to w Weglincu i wagony tez byly niemieckie. Nie mam pojecia jakie to byly wagony, ale spalinowoz byl jakis w stylu manewrowym i sklad byl krotki. Te z wagonami DR dojezdzajace do Wroclawia, byly juz przyciagane polskimi spalinowozami liniowymi chyba ze Zgorzelca, lub ze strony niemieckiej-Gorlitz. Oczywiscie byla wymiana na elektrowoz pod drutami. W watku o kolejach na okolo Poznania, tamtejsi "mikole" pisali o niemieckich 118 dojezdzajacych az do Poznania. Ja sam bywajac w Warszawie, widzialem kilka razy cale sklady miedzynarodowe bardziej zroznicowane niz u mnie. Smignela mi nawet kilka razy czerwona MITROPA w skladzie mijajacym sie z moim pociagiem. Zauwazylem takze, ze podczas parowozjady w Wolsztynie, Niemcy odtwazaja sklady przypominajace wlasnie takie za PRLu;) Mozna by to dobrze wykorzystac w odtworzeniu wzglednie realnego skladu z tamtych lat.
 
P

ps

Gość
wagony PKP i DR byly w normalnych pociagach raczej nie mieszane
Uściślijmy - wagony typów / serii, o których tu rozważamy. Bo inne jak najbardziej były ;)

Nie mam pojecia jakie to byly wagony, ale spalinowoz byl jakis w stylu manewrowym i sklad byl krotki
Dwa czteroosiowe wagony seri Bghwe (tzw. Reko-Wagen DR) z pasażerską odmianą lokomotywy serii V100 (później w DB AG oznakowanej serią 202 - z ogrzewaniem parowym).
Niestety epizod dla tego taboru - a szkoda, bo może dzisiaj ten region razem z niemieckim Zgorzelcem wyglądałby inaczej...
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
Uściślijmy - wagony typów / serii, o których tu rozważamy. Bo inne jak najbardziej były ;)
Jasne, mowa o 120A. To z tym V100 nie przewidzialo mi sie, jechalem pociagiem do Warszawy, ktory rozpoczynal bieg w Lubaniu. Pod czas wjazdu na stacje w Weglincu (gdzie byla zmiana czola), minelismy sie z tym pociagiem. Jesli dobrze pamietam, byl to rok 1983, moze 84, dokladnie wtedy popularna byla piosenka Urszuli-"Rodezja finezja" i wszedzie bylo ten przeboj slychac:)
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Odnośnie kodów wymiany 51 ,61 i innych dopuszczających kursowanie wagonu w ruchu międzynarodowym wcale ten kod nie oznacza że wagon posiada wszystkie systemy ogrzewania . O tym się dowiadujemy z czwartej grupy cyfrowej określającej dopuszczalną prędkość i rodzaj ogrzewania. Istnieją wagony dopuszczone do ruchu międzynarodowego z odpowiednim kodem wymiany a posiadają tylko ogrzewanie na jedno napięcie. Dodatkowo wagony które są dopuszczone nie na wszystkie państwa mają w tabeli obok dopuszczenia RIC skróty nazw państw na które są dopuszczone.
Natomiast wagony dopuszczone do ruchu krajowego z kodem wymiany 50 i 60 mogą być dopuszczone do sąsiednich państw na podstawie dwustronnych umów.
Wagony Halberstadt miały przynajmniej na początku kod wymiany 51 natomiast w późniejszych latach to mogło się zmienić gdy DR otrzymały więcej nowych wagonów do ruchu dalekobieznego.
 
P

ps

Gość
Istnieją wagony dopuszczone do ruchu międzynarodowego z odpowiednim kodem wymiany a posiadają tylko ogrzewanie na jedno napięcie. Dodatkowo wagony które są dopuszczone nie na wszystkie państwa mają w tabeli obok dopuszczenia RIC skróty nazw państw na które są dopuszczone.
Jedno zaprzecza drugiemu - bo jest to ograniczone dostosowanie do ruchu międzynarodowego, zawsze z wyłączeniem m.in. sieci PKP. Celowo wspomniałem o kodach 61 i 73 - bo z nimi są tu szczególne powiązania i nie wnikając głębiej w szczegóły wykraczające poza ten temat. Tym bardziej że mógłbym pisać o tym dużo - bo znam się na kodyfikacji taboru. Nie warto zaśmiecać tematu - ta wiedza i tak tu (czyli w tym przypadku) się do niczego nie przyda.
Wagony Halberstadt miały przynajmniej na początku kod wymiany 51
Znane mi listy inwentarzowe nie potwierdzają tego faktu, ale ... pokopałem trochę i inne źródła podają, że pierwsze wagony posiadały aparaturę przełączającą wielonapięciową i (stosowane do końca) ogrzewanie parowe - a więc dotyczy to wagonów z roku 1978. Jednak brak danych o dopuszczeniu i rzeczywistym wykorzystaniu w komunikacji międzynarodowej (gdzie?). Ale czy to te wagony widziane w Polsce w drugiej połowie lat 80. wieku XX.? - ja nie jestem tego pewny.
 

Podobne wątki