• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

PIKO - modele wagonów typu 120A

EC45

Znany użytkownik
Tak dumam nad kupnem tych wagonów, choć to nie moja epoka. Pytanie do jakiej lokomotywy to podłączyć, ile wagonów 120A w składzie i ewentualnie jaki konkretny pociąg (relację) można w ten sposób odwzorować. Dzięki za podpowiedzi :)
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
W sumie to te wagony szczególnie w latach 70 tych i początku 80 tych były używane do wszystkiego. Zarówno do pociągów osobowych lokalnych jak też w ruchu dalekobieznym i to też w pociągach pospiesznych nocnych.
Lokomotywy jak najbardziej te z IV epoki; EU07, SP45, SP42 oraz parowozy jakie jeszcze w tych latach eksploatowano. Z fabrycznych PKP to Ty2. A z manufaktur SU46, Ol49, TKt48 i co tam jeszcze robią.
 

EC45

Znany użytkownik
A czy Piko EU07-161 jest lokomotywą dedykowaną pod wrocławskie "bonanzy" czy tak im tylko wyszło ;) ?
Bo co jeszcze? Chyba nic aktualnie nie ma pasującego.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
To tylko zależy jak bardzo ortodoksyjnie chcesz się trzymać przydziałów. Ja z tym nie mam kłopotów bo przydziały traktuję drugorzędnie. Mam 4 bonanzy z pierwszej i trzeciej edycji i nawet nie mam EU07 161, za to podpinam je pod Warszawską SP45 albo razem z 111A z Herisa plus YB Roco (cofnięte przeze mnie z ep. Va do IVc) i 127A (1 kl.) Sachsenmodelle podpinam pod SU46 026 z Jeleniej góry lub EU07 348 z Poznania. Niestety bez elastycznego podejścia trudno coś zestawić w IV epoce, która niestety sprawia wrażenie dyskryminowanej przez producentów modeli. Kogo jednak "bolą" przydziały to można tez przyjąć że może niezbyt często ale w IV epoce "pożyczano" wagony z innych stacji szczególnie w okresie wakacyjnym do wzmocnienia przewozów sezonowych a także kolonijnych.
 

EC45

Znany użytkownik
Pytam tylko informacyjnie, bo wiem, że Piko dla niektórych modeli (najczęściej lokomotywy) nadaje "specjalną dedykację". Ciekawiło mnie czy tu jest podobnie.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Trzeba by przejrzeć dodatki 2B do słuzbowego rozkładu jazdy z planami zestawiania pociągów pasażerskich. Ja pamiętam pociąg, którym jechałem w roku 1978 ma wakacje do Ustki. Pociąg z Katowic do Ustki przez Poznań gdzie zamiast EU07 podpinała się SU46. Jednak to raczej nie wrocławska siódemka ciągnęła ten pociąg. Za lokomotywa była kuszetka a dalej wagony z przedziałami 2 i 1 klasy i także bonanzy co było dla mnie kuriozalne w pociągu nocnym ale coś takiego było. Relacji z Wrocławia nie bardzo znam ale na pewno jakieś tam były i pewnie też dalekobieżne z bonanzami. Niestety zestawianie dalekobieżnych składów z IV epoki jest o tyle trudne ze względu na brak wagonów 1 klasy. Jedyne co wyszło z 1 kl. na rynek to prototypowy 127A z Sachsenmodelle tez z Wrocławia i Warszawski Roboryflak 102Aa.
 
W 1985 jechałem na obóz harcerski z Wrocławia do Rowów (Słupska) pociągiem specjalnym złożonym z 14 wagonów 120A. Przydziałow niestety nie pamiętam poza tym kiedyś nie zwracałem na to uwagi.Można zatem zestawić chociaż częściowo tamten skład podpinając 8 wagonów 120A do EU07-161
 

przemek tabisz

Aktywny użytkownik
Donator forum
A ja w 1985 jechałem do Drezna na kolonie takimi wagonami, rok później do Erfurtu składem mieszanym 120A PKP i ich DR'wskimi odpowiednikami.
Ale wracałem już DB przedziałowymi po 6 osób w przedziale.

Relacje dalekobieżne to na 100% morze, Kraków, Warszawa.

I wiadomość o 4 edycji mnie dobiła, mam 1 i 3 w planach 2 a teraz doszła 4.
Dobrze, że oprócz EU07-161 mam też SP45-036 i 184.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
A ja w 1985 jechałem do Drezna na kolonie takimi wagonami, rok później do Erfurtu składem mieszanym 120A PKP i ich DR'wskimi odpowiednikami.
Ale wracałem już DB przedziałowymi po 6 osób w przedziale.

Relacje dalekobieżne to na 100% morze, Kraków, Warszawa.

I wiadomość o 4 edycji mnie dobiła, mam 1 i 3 w planach 2 a teraz doszła 4.
Dobrze, że oprócz EU07-161 mam też SP45-036 i 184.
A to ciekawe bo 120A nie kojarzę by były dopuszczone za granicę. Co prawda to sezonie letnim bez ogrzewania w zasadzie nie ma technicznych przeszkód to jednak w numeracji pierwsza liczba 50 wyraźnie oznacza wagon do ruchu krajowego. Natomiast podobne do 120A Halberstadty były dopuszczone do ruchu międzynarodowego.
Ja na razie nie napalam się na 4 edycję bo nie mam tyle kasy a obecnie 4 wagony mi wystarczą . No może jak w przyszłym roku dostanę jubilata to kupię 5 edycję :D.
 

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
i także bonanzy co było dla mnie kuriozalne w pociągu nocnym ale coś takiego było.
Potwierdzam. Często na przełomie lat 70 i 80 ubiegłego wieku jeździłem do Zakopanego i pociąg relacji Zakopane-Olsztyn miał bonanzy w swoim składzie, a jechał przecież przez całą noc. Wyruszając z Zakopanego, w Kutnie był około godziny 5 rano, a jadąc z Olsztyna w Kutnie był około godziny 3 w nocy. Dokładnych godzin już nie pamiętam...
 

EC45

Znany użytkownik
Ok. Ale chcąc zestawić pociąg złożony z samych wagonów 120A (co oczywiście oznacza raczej krótką relację) oraz lokomotywy EU07 to ile wagonów by pasowało mieć 3-4, a może 5-6? Czy ktoś pamięta takie pociągi z przełomy lat 70/80 i ich relacje ?
 

teigrekty2

Znany użytkownik
U mnie na Dolnym Śląsku, po (ponownej) elektryfikacji linii nr. 274, pomiędzy Jelenia Górą a Węgpińcem, 120A były najczęściej używane w składach 2-3 wagonowych. Często 120A były też mieszane z ryflakami. Jednak najczęściej ciągnęły je Sputniki. Popołudniowy pociąg z Wrocławia do Jeleniej Góry, był najczęściej ciągnięty EU07. Oprócz kilku pulmanow mial także 120A. Trzeba pamiętać że w latach 70-80 jest raczej mało realne zestawienie z samych 120A, po prostu tak nie bywało. Najprędzej to jakies lokalne, np. z Jeleniej Góry do Świeradowa Zdroju ze zmianą czoła w Gryfowie. Właśnie takie składy, najczęściej dwu wagonowe miały po dwie bonanzy lub ryflaka z bonanzą albo nawet jeszcze ze zwężakiem.
 

kovalsky

Aktywny użytkownik
Potwierdzam. Często na przełomie lat 70 i 80 ubiegłego wieku jeździłem do Zakopanego i pociąg relacji Zakopane-Olsztyn miał bonanzy w swoim składzie, a jechał przecież przez całą noc. Wyruszając z Zakopanego, w Kutnie był około godziny 5 rano, a jadąc z Olsztyna w Kutnie był około godziny 3 w nocy. Dokładnych godzin już nie pamiętam...

Kiedyś w 1988 lub 1989 roku jechałem bonanzą nocnym pociągiem z Gorzowa Wlkp. do Gdyni. Pamiętam że mieliśmy bilety na 1 klasę lecz z braku wolnych miejsc wylądowaliśmy w bonanzie z terkacząco-brzdękającą lampą.
 

EC45

Znany użytkownik
A to ciekawe bo 120A nie kojarzę by były dopuszczone za granicę. Co prawda to sezonie letnim bez ogrzewania w zasadzie nie ma technicznych przeszkód to jednak w numeracji pierwsza liczba 50 wyraźnie oznacza wagon do ruchu krajowego. Natomiast podobne do 120A Halberstadty były dopuszczone do ruchu międzynarodowego
Takie właśnie Halberstadty widać na tym zdjęciu. Trochę się spóźniłem, bo w 2012 roku Brawa wydała kilka takich wagonów. Obecnie z pierwszej ręki niedostępne. Czy ktoś się orientuje jaki to był pociąg i czy rzeczywiście (przynajmniej na pewnych odcinkach) te wrocławskie "bonanzy" można by do tego pociągu podpiąć. Acha, jaka lokomotywa wtedy, EU07 ?

http://fotopolska.eu/699532,foto.html?o=b14255&p=1
 

Podobne wątki