• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A

Brejlovec

Moderator Działu Imprezy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
SMK Katowice
Reakcje
819 15 0
#1
Witam,
Piko przygotowuje model wagonu typu 112A w malowaniu z IV ep (oliwka). Mam informacje, że potencjalnie jest możliwość przygotowania wersji wg. dostarczonej maksymalnie szczegółowej informacji rzeczywistego wagonu.
Ponieważ firma Piko wypuściła już wcześniej model EU-07 161 i wagony 120A z przydziałem wrocławskim można by się pokusić o zrobienie wagony 1kl do takiego zestawu. Jeździły one na przełomie lat 70 i 80 na Dolnym Śląsku na różnych kierunkach, mniej lub bardziej lokalnych.
Osobiście pamiętam, że jeździłem takim składem z Wrocławia do Wałbrzycha.
W związku z powyższym mam pytanie czy ktoś z forumowiczów ma lub zna osobę, która może mieć informacje o jakimkolwiek wagonie typu 112A dowolnej serii (zdjęcia, wyciągi z rejestrów, itp.) aby na tej podstawie przygotować model rzeczywistego wagonu?
 

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
263 0 0
#5
Wersji wagonów 112A było kilka. Bez wiedzy jaką konkretnie wersje zrobi Piko trudno cokolwiek powiedzieć. Swego czasu szukałem numerów dla wrocławskiego 112A do konwersji wagonu Robo, czyli wersji 112Ag i są takie numery, ale wagony te zostały wybudowane w 1980 i później, więc do sķładu wrocławskich bonanz i EU07-161 ( końcówka lat 70) pasują średnio jeśli chodzi o rewizje.
 

czacza

Aktywny użytkownik
Reakcje
126 9 4
#6
Witam,
Piko przygotowuje model wagonu typu 112A w malowaniu z IV ep (oliwka). Mam informacje, że potencjalnie jest możliwość przygotowania wersji wg. dostarczonej maksymalnie szczegółowej informacji rzeczywistego wagonu.
Ponieważ firma Piko wypuściła już wcześniej model EU-07 161 i wagony 120A z przydziałem wrocławskim można by się pokusić o zrobienie wagony 1kl do takiego zestawu. Jeździły one na przełomie lat 70 i 80 na Dolnym Śląsku na różnych kierunkach, mniej lub bardziej lokalnych.
Osobiście pamiętam, że jeździłem takim składem z Wrocławia do Wałbrzycha.
W związku z powyższym mam pytanie czy ktoś z forumowiczów ma lub zna osobę, która może mieć informacje o jakimkolwiek wagonie typu 112A dowolnej serii (zdjęcia, wyciągi z rejestrów, itp.) aby na tej podstawie przygotować model rzeczywistego wagonu?
Kolega zapewne przygotowuje dokumentację dla firmy PIKO, bo ona właśnie zapowiedziała taki wagon.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
#7
Przede wszystkim proponowałbym zmianę tytułu wątku na nieco bardziej ogólny, tj. "PIKO Wagony typu 112A" - bez wskazania konkretnej epoki, tak jak ma to miejsce w przypadku innych modeli.


Piko na zdjęciach w katalogu na 2018 rok zaprezentowało dwie wersje kolorystyczne wagonu typu 112Am (mam nadzieję, że są tego świadomi), tj. wagonu produkowanego w latach 1986-1989, zatem na jego bazie będą mogły powstać modele w epokach IV-VI. Tym wyborem trochę zawęzili sobie pole manewru, ale z drugiej strony dzięki temu aż tak bardzo nie będą wchodzić w paradę firmie Robo, która jak dotąd produkuje model wagonu 112Ag, a więc nieco starszej odmiany wagonu 1 klasy standardu Y.


Wagony typu 112Am charakteryzują się m.in. ryflowanym dachem, ogrzewaniem nawiewnym (krata wlotu powietrza po stronie korytarza) i czterema hakami promowymi w dolnej części ostoi. Budowane były u schyłku IV epoki, a ich oliwkowe malowanie było stosowane mniej więcej do połowy lat 90, a więc także w epoce V.


Wrocławskie siódemki obsługiwały znacznie większy obszar, niż tylko linie wokół Wrocławia. Dojeżdżały planowo do Warszawy, Gdyni, Krakowa i Szczecina, zatem nie ma powodu, by wagon 1 klasy był konkretnie z przydziałem wrocławskim - acz nie miałbym nic przeciwko. Wagony gdyńskie, łódzkie, szczecińskie i inne też będą do niej pasować. Poza tym wydaje mi się, że EU07-161 Piko ma datę rewizji z 1978 roku, więc w takim stanie nie mogła prowadzić składów, w których byłyby wagony 112Am, bo takowych wtedy jeszcze nie było.
Mało tego, w składzie prowadzonym EU07-161 Piko nie powinien znaleźć się żaden wagon pasażerski PKP z ryflowanym dachem, a więc także z wcześniejszych odmian wagonów 1 klasy (112Ag, 112Ah, 112Aj, 112Ak) i 2 klasy (111Ap, As i Au i późniejszych), które zaczęto produkować dopiero od 1984 roku.


Niestety w latach 80 i 90 raczej nie robiłem zdjęć wagonów, za to notowałem sobie numery oraz daty dostaw i rewizji wagonów gdyńskich, więc takowe dane mogę tu przytoczyć. Na początek dane dwóch oliwkowych jedynek 112Am już z V epoki:
1) Wagon 1 klasy typu 112Am nr 51 51 19-70 034-9 Adun st. GDYNIA, REV. NS. 90.07.20. Wagon posiadał dach w kolorze szarym.
2) Wagon 1 kl. typu 112Am nr 57 51 19-70 130-9 Adnu st. GDYNIA, REV. NS. 90.12.19. Wagon po naprawie w NS wrócił cały (łącznie z dachem) pomalowany był na oliwkowo.
W razie potrzeby mogę znaleźć podobne dane (być może nawet dla tych samych wagonów) z końca IV epoki. Niestety nie posiadam analogicznych danych dla wagonów przydzielonych do innych wagonowni.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Brejlovec

Brejlovec

Moderator Działu Imprezy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
SMK Katowice
Reakcje
819 15 0
#8
Kolega zapewne przygotowuje dokumentację dla firmy PIKO, bo ona właśnie zapowiedziała taki wagon.
Na wstępie chciałem wyjaśnić, że nie przygotowuje dokumentacji dla Piko.
Do wymienionego składu brakuje mi wagonu 1kl i miałem nadzieje, że Robo "pomaluje" taki wagon bo ma odpowiednią wersję, ale raczej na to sie nie zanosi.
Ze żdziwieniem w ostatnich zapowiedziach zobaczyłem, że Piko przygotowuje 112A ale nie jestem pewny w jakiej wersji bo i przedstawiciel nie miał informacji.
Na zdjęciu jest pokazany rzeczywisty wagon z ryflowanym dachem ale czy taki będzie w modelu?
Zapowiadany wagon 111A już ma dach gładki i myślę, że w jedynce będzie podobnie.
Także jeśli ktoś posiada jakieś informacje o wgonie 1kl w wersji sprzed 1980 roku to bardzo proszę o jakiekolwiek informacje. Może uda się z tego "zbudować" model wagonu.
"Przeorałem" już wszystkie dostępne przeze mnieźródłą i znajomych i nic. Jest to niewiarygodne, że o lokomotywach można znaleźć b. dużo informacji i dla większości można prześledzić całą służbę a dla wagonów, które jeżdziły w dużo większej ilości trudno jest znaleźć historie choćby jednego!
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
#9
To prawda. Wagony przez większość traktowane są po macoszemu, bo wydają się być tylko "doczepkami" do lokomotyw, które zwykle są przedmiotem westchnień większości miłośników kolei.
Sporo informacji na temat wagonów można znaleźć w dziale Prawdziwa kolej tegoż Forum oraz w komentarzach do niektórych zdjęć m.in. na galerii TWB, która w dużej części jest poświęcona wagonom.
Jednak najwięcej informacji można znaleźć w artykułach, które ukazały się na łamach Świata Kolei. Ostatnio (w ciągu 2 lat) były chyba ze dwa takowe, poświęcone wagonom 112Ag.
 

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
906 38 3
#10
No nie do końca się zgodzę. Bipy ryflaki czy wlasnie tzw mechpomy są niemniej kultowe od niektorych serii lokomotyw (ze szczególnym naciskiem na te pierwsze). Poza tym wagon osobowy ze wzgledu na "dostępność" dla osoby korzystającej z usług kolei szybko ma szansę stać się kultowy nawet występując na niewielkim obszarze i w nie za dużej serii jak np SN61 czy bohuny. Z kolei wagon towarowy żeby zaistnieć w masowej świadomości musi byc powszechny na sieci, stanowić częste tło pejzażu oglądanego przez podróżnego. Stąd i filozofia produkcji wagonów towarowych w miniaturze powinna być moim zdaniem zupełnie inna niz np wagonów pasażerskich czy lokomotyw
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
#11
Kultowość wagonów może się ograniczać tylko do danej serii. Natomiast wyjątkowość lokomotyw często odnosi się do danej maszyny-numeru. Wyobrażasz sobie, że kultowym miałby być dany numer wagonu 111A ? A przy lokomotywach to właściwe standard.
 

sluzbowo

Znany użytkownik
Reakcje
137 1 0
#13
"Mechaniczna pomarańcza" - określenie stosowane w odniesieniu do każdego wagonu przedziałowego wyłożonego słynną wściekle pomarańczową, z czasem zbrązowiałą od brudu, tapicerką.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#14
Do wymienionego składu brakuje mi wagonu 1kl i miałem nadzieje, że Robo "pomaluje" taki wagon bo ma odpowiednią wersję, ale raczej na to sie nie zanosi.
Wydaje mi się że temat jest 'nie na temat' i powinien zmienić nazwę na 'wagony 1kl do składu EU07-161 i wagonów 120A z przydziałem wrocławskim' bo jak dyskusja już udowodniła nie będa to ani przyszłe modele Piko ani aktualne Robo.
Wagony 1 kl w końcówce lat 70' to przede wszystkim polskie 'zwężaki' (3A-7A, modeli owych niestety ne ma), wciąż jeszcze używane przedwojenne wagony pochodzenia niemieckiego (tu baza jest dostępna, ale brak odpowiedniego malowania). Możnaby też pomarzyć o 43A/102Aa ale jak dotąd zapowiedzi Robo pozostają mrzonkami.
 
OP
OP
Brejlovec

Brejlovec

Moderator Działu Imprezy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
SMK Katowice
Reakcje
819 15 0
#15
Jak zauważył Luc1979 model EU07-161 ma ostatną naprawę 26.5.78. W tym czasie w PKP było już dość sporo 112A, które zaczęto produkować w 1969r. W składach mogły (i najpewniej jeździły) wagony typu 112A w wersji Ag, produkowanej od właśnie 1978 roku. Począcztko miały gładki dach z wywietrznikiem nad każdym przedziałem i WC. W rejestrze wagonów wystawionych na sprzedaż zobaczyłem wrocławski wagon nr 50 51 1908 18 32 nr fabryczny 016965 112Ag. Myślę, że pasował by do składu. Czy ktoś wie coś o tym wagonie?
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.482 35 1
#16
tylko że ten numer 50 51 19-08 183-2 został nadany dopiero w latach 90tych (i to w drugiej połowie) , w latach 70tych i 80 tych ten wagon miał numer z przedziału 51 51 19-80 xxx - x
 
OP
OP
Brejlovec

Brejlovec

Moderator Działu Imprezy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
SMK Katowice
Reakcje
819 15 0
#17
Zgadzam się. Jest to tylko pewien trop. Czy może wiesz jakie mogą być cyfry za x-y?
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#18
Jak zauważył Luc1979 model EU07-161 ma ostatną naprawę 26.5.78. W tym czasie w PKP było już dość sporo 112A, które zaczęto produkować w 1969r.
130 Sztuk (64 112Ad i 66 112Af) to niezbyt sporo, jako jedne z nowszych wagonów wykorzystywane były w pociagach międzynarodowych/dalekobieżnych a nie lokalnych.
Czy może wiesz jakie mogą być cyfry za x-y?
80 130 do 80 776, przy czym najniższe numery z 1978 roku również nie trafiły do pociągów lokalnych.
Czy jest sens włączać poprawnie oznakowany wagon do niemożliwego do spotkania w rzeczywistości składu? To jest kwestia osobistej tolerancji na fantazję, bo kupy się takie podejście nie trzyma.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#19
Przede wszystkim proponowałbym zmianę tytułu wątku na nieco bardziej ogólny, tj. "PIKO Wagony typu 112A" - bez wskazania konkretnej epoki, tak jak ma to miejsce w przypadku innych modeli.

Zdecydowanie pora wydzielić wątek Brejlovca (o zestawieniu EU07-161 i 120A)

Piko na zdjęciach w katalogu na 2018 rok zaprezentowało dwie wersje kolorystyczne wagonu typu 112Am (mam nadzieję, że są tego świadomi), tj. wagonu produkowanego w latach 1986-1989, zatem na jego bazie będą mogły powstać modele w epokach IV-VI. Tym wyborem trochę zawęzili sobie pole manewru, ale z drugiej strony dzięki temu aż tak bardzo nie będą wchodzić w paradę firmie Robo, która jak dotąd produkuje model wagonu 112Ag, a więc nieco starszej odmiany wagonu 1 klasy standardu Y.
Wagony typu 112Am charakteryzują się m.in. ryflowanym dachem, ogrzewaniem nawiewnym (krata wlotu powietrza po stronie korytarza) i czterema hakami promowymi w dolnej części ostoi. Budowane były u schyłku IV epoki, a ich oliwkowe malowanie było stosowane mniej więcej do połowy lat 90, a więc także w epoce V.
Patrząc na zdjęcie wzorca dla modelu 97601 wydaje mi się, że ma od uchwyty promowe typu wzmocnionego, co sugeruje 112Ar. Niemniej w modelu różnica nie będzie wielka i jako 112Am też będzie cacy. (Ciekawe, że i Heris i Robo zdecydowali się na odlanie uchwytów z pudłem, przez co są toporne i nie pozwalają łatwo zmienić 'typu' wagonu - gdyby były jedynie otwory i zestaw do montażu)
Aż tak źle z wyborem nie ma: można płodzić oliwki, dwukolorowe i PICowe, a co więcej nawet łamańce 112At (tu znów malowanie PKP oraz IC), przy czym te ostatnie często tworzyły nawet pół realnego zestawienia 'ogryzków' TLK.
Pod warunkiem, że okna będą zaokrąglone: daje to możliwość odtworzenia 140A i użycia dla nich malowania oliwkowego, wtedy odwzorowania 112Am/112Ar (chyba niewiele z nich przeszło NG bez wymiany okien na zaokrąglone) byłyby w wersjach bardziej współczesnych - kolorowych.
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.482 35 1
#20
Czy ktoś wie coś o tym wagonie?
no i dzięki pomocy pewnych osób udało się ustalić poprzednie numery tego wagonu :
50 51 19-08 183-2 to ex 51 51 19-10 129-0, ex 51 51 19-80 290-5
no i ten ostatni numer to ten co jest poszukiwany :)
tylko nie ma gwarancji że wtedy też należał do stacji Wrocław Gł.
 

Podobne wątki