• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.592 25 2
Być może, ale ja cały czas podkreślam, że w dokumentacji HCP zmiana napisu weszła dokumentacyjnie od wagonu 61 a fizycznie ze względu na uruchomioną dokumentację produkcyjną (zlecenia) produkowano już przedmiotowy wagon, więc prawdopodobne że zmiana weszła od wagonu 100. A wagon PIKO ma rewizję 04.1978 i czy po 1,5 roku nagle przemalowany by wagon? Może tak, może nie, choć patrząc na Przewozy Regionalne nagle w kwietniu 2012 zamalowano trumienkę i nalepiono nalepki logo PR-ów, ale to były nalepki wcześniej przygotowane, a tu musiano by przemalować stary napis i namalować nowy. Wtedy chyba nie wykonalne.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
Podczas napraw okresowych - w tym rewizyjnych, zwykle malowano cały wagon od nowa wraz ze wszystkimi napisami, więc to moim zdaniem nie jest wcale podejrzane ani niezwykłe.
Nawet obecnie, mimo że wagony malowane są lakierami wielokrotnie lepszej jakości niż 30 lat temu, maluje się je od nowa w całości podczas rewizji.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
Wiem, że to wydaje się czystym marnotrawstwem, jednak w przypadku PKP, takie rzeczy chyba nie były odosobnionymi przypadkami.
Pamiętam jak w 1986 i kolejnych latach z HCP do Gdyni przyjeżdżały nowiutkie wagony typu 111Aw i 112Am. Były oczywiście oliwkowe, jednak malatura fabryczna była jak na tamte czasy, bardzo dobrej jakości, a mimo to około rok po dostawie wagony pojechały do rewizji do różnych ZNTK-ów. Wracały stamtąd optycznie w dużo gorszym stanie, niż przed rewizją, bo farby stosowane przez te zakłady były gorszej jakości a poza tym połmatowe. Oczywiście na nowo odtwarzane były też wszystkie napisy, nierzadko czcionką dalece odbiegajacą od pierwowzoru, a poza tym dachy wielu wagonów zmienily kolor z szarego na oliwkowy, jak całe pudło, co psuło wygląd całego wagonu.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
3.982 28 1
Robert nie tylko wyraz BAR się zmienił. Zmienił się też wyraz WARS co pokazałem.
Ten pierwszy było "pogrubiony " i napisany bardziej prosto. Ten późniejszy już był "smuklejszy " i bardziej pochyły ( jak pisany kursywą ).
I na tym głównie polegała zmiana . Ktoś zapewne uznał , że zapis jaki występował potem ( taki jak na modelu Piko ) wizualnie był lepszy.
Ale jak już pisałem to moje przypuszczenia :niepewny:
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.592 25 2
Mi chodzi o to, bo zdjęcia oryginału nie ma, a ja mówię o dokumentacji fabrycznej. Może PIKO miało zdjęcie późniejsze, nie wiem.
Tak jak pisałem, będę próbował wyciągnąć ten rysunek z FPS i może coś on rozjaśni rozjaśni i skończą się dywagacje, bo może i BAR się zmienił i krój liter WARS.
Ale nie zmieniło się ich położenie, nadal był WARS-BAR, a nie na odwrót. Zmiana położenia mogła być wprowadzana w ZNTK-ach. W dokumentacji fabrycznej na pewno jest dopiero od 1990 roku wraz z modernizacją tych wagonów.
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
Może tak, może nie, choć patrząc na Przewozy Regionalne nagle w kwietniu 2012 zamalowano trumienkę i nalepiono nalepki logo PR-ów, ale to były nalepki wcześniej przygotowane, a tu musiano by przemalować stary napis i namalować nowy.
"Trumienki" z wagonów należących do spółki Przewozy Regionalne zaczęły znikać z końcem pierwszej połowy 2009 roku. Wagony pozostające w eksploatacji miały "ściąganą"/zamalowywaną "trumienkę", a wagony przechodzące naprawy miały już nanoszony napisy PRZEWOZY REGIONALNE. Z końcem 2009 roku na wagonach zaczęły się pojawiać w formie naklejek białe prostokąty z logo Przewozów Regionalnych, które pojawiło się najpierw na pierwszej z trzech wydzierżawionych od Railpool'a lokomotywie TRAXX E186 143-4, której model (PIKO 59969) już niedługo trafi na półki sklepów.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.592 25 2
Być może, ale w Poznaniu to ten okres, jaki mam uwieczniony na fotografiach. Nagle zniknęły i pojawiły się albo naklejki albo zamalowane prostokąty bez symboli PKP i to praktycznie w 2 tygodnie. Być może w innych rejonach było inaczej.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
(...) bo zdjęcia oryginału nie ma, (...). Może PIKO miało zdjęcie późniejsze, nie wiem.
Jak mamy rozumieć Twoją wątpliwość? Sugerujesz, że Piko posłużyło się fotografią wagonu z lat późniejszych, niż 1978 rok?
Ja mimo wszystko wierzę, że Piko miało zdjęcie oryginalnego wagonu nr 129 z okresu, który został odzwierciedlony w modelu.

Ale nie zmieniło się ich położenie, nadal był WARS-BAR, a nie na odwrót. Zmiana położenia mogła być wprowadzana w ZNTK-ach.
Gdyby przyjąć powyższe stwierdzenie za pewnik, to mamy rozwiązanie zagadki malowania wagonu ze zdjęcia Helmuta Philippa z maja 1977 roku z Wrocławia. Wagon jest już po pierwszej naprawie rewizyjnej, podczas której otrzymał nowy schemat opisu.

Wagon nr 129 odzwierciedlony w modelu przez Piko posiada datę rewizji z kwietnia 1978 roku. Ponieważ wagon wyprodukowano w styczniu 1976 roku, z dużą dozą prawdopodobieństwa można więc przyjąć, że była to jego pierwsza naprawa. Przyjmując za wielce prawdopodobną analogię postępowania, jak w przypadku wagonu ze zdjęcia pana Philippsa z 1977 z Wrocławia, czyli wprowadzenie zmiany schematu opisu wagonów typu 113A w ZNTK-ach podczas napraw okresowych, można założyć tezę, że podczas tej właśnie, pierwszej naprawy rewizyjnej wagon nr 129 również otrzymał nowy schemat opisu, który obecnie możemy oglądać na modelu tego wagonu w skali 1:87.
I ja, subiektywnie, dla moich własnych celów oraz dobrego samopoczucia takie założenie przyjąłem.
 
Ostatnio edytowane:

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
Tak czy inaczej modele są już u producenta wyprzedane. Ciekawe jak będzie wyglądać wznowienie zapowiedziane na styczeń 2021 ?
Zapytałem i otrzymałem odpowiedź, że będzie nowy numer oraz nowy przydział, zatem jeśli komuś zależy na modelu wagonu ze szczecińskim przydziałem to musi udać się do sklepu póki jeszcze są dostępne. Bardzo mnie ciekawi jaki przydział został wybrany. Niestety ta informacja jest objęta tajemnicą i nie poznam jej wcześniej niż w przyszłym roku.
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
A można uchylić rąbka tajemnicy jaki to schemat i jaki będzie przydział?
Niestety nie jestem pracownikiem PIKO i nie mam dostępu do takich informacji - są objęte tajemnicą producenta. Nowy numer i przydział zapewne poznamy w styczniu. To w sumie już niedługo... musimy się niestety uzbroić w cierpliwość. Też jestem bardzo ciekaw "w który rejon pójdą" - Gdynia, Poznań, Wrocław, Kraków, Przemyśl, Warszawa, Olsztyn, Toruń...
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
Jeśli to będzie ta sama malatura (więc zapewne i ta sama epoka), to Toruń, Olsztyn i Przemyśl raczej odpadają. Wydaje mi się (acz pewności nie mam), że do tych stacji wagony barowe nie były przydzielane, gdyż nie było tam oddziałów WARS-u.
Być może mylnie kojarzy mi się inny oliwkowy wagon z Torunia uwieczniony na podobnej fotografii, na której widoczny jest wagon WARSu. W sumie jest to wielce prawdopodobne, ale w tych moich "domysłach" chyba zbyt mocno kierowałem się chęcią posiadania wagonu z toruńskim przydziałem. Zadziałało mylne skojarzenie podobnych fotografii oraz pragnienie niemożliwego - bez spojrzenia na karty historii. W sumie na jednej z fotografii wykonanych w Toruniu widoczny jest gdyński wagon typu 113A - ten przydział byłby chyba najbliższy Toruniowi, ale biorąc pod uwagę północny przydział wagonu z pierwszej edycji, spodziewałbym się raczej czegoś z południa Polski. Czas pokaże czy dobrze podejrzewam.
 

Podobne wątki