• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 69 32
Co ze zdjęcia? Czy możemy używać polskiego języka?
Może by tak kolega Harassek wzioł coś na wstrzymanie ??? To nie jest lekcja jęz polskiego w szkole i to permanentne upominanie KAŻDEGO zaczyna wyglądać już nieelegancko !! USER.... częste słowo jakie pada na tym forum jest tolerowane....z jakiego powodu ? Patrzmy wiecej na treść niż na poprawność pisowni bo to w niczym nie uleczy tego forum
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
czy mi się wydaje, czy ramki w 112-stce są bardziej wpadające w rdzawy kolor
Nie przywiązywałbym szczególnej uwagi do koloru na zdjęciu, trzeba byłoby ocenić odcień na żywo. Kolory na zdjęciu często nie w pełni odpowiadają rzeczywistości.

PS. Nie wezmę niczego na wstrzymanie i ani takie wpisy, jak wyżej, ani negatywne oceny mnie nie powstrzymają. Ale w jednym kolega Bipa966 ma rację: określenia "user" też nie należy tolerować, poprawię się na przyszłość... :p I nie "wzioł", lecz "wziął".
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
W gestii upodobań - to mi także lepiej "leżą" szare.... ale liczę, że skoro PIKO takie wykonało, to takie rzeczywiście były na tych konkretnych wagonach. Tutaj co prawda fota czarno biała ale patrząc na odcienie tych szarości ze zdjęcia http://forum.modelarstwo.info/attachments/111a-oliwka-czoło-jpg.605080/ ---- to wydają się identyczne, czyli można by przypuszczać, że i buda i dach to ta sama farba. Widać były okresy szarych dachów, jak i oliwkowych. Np. z wagonami Bipa i Bhp do końca epoki IV było podobnie - były z szarymi dachami, były i w całości oliwkowe.

OK, przepraszam, poprawię się następnym razem. Trochę się interesuję fotografią i na 'tamtych' forach tego typu stwierdzenia są na porządku dziennym. Wycinek /przycięcie/ ze zdjęcia.

Co do widocznych na zdjęciach wagonów 111A i 112A z tej wystawy - czy mi się wydaje, czy ramki w 112-stce są bardziej wpadające w rdzawy kolor KLIK ?
Kolor dachu to nie kwestia upodobań, lecz faktów, a te były tu wielokrotnie (także w tym wątku) opisywane. Mi też bardziej podobały się wagony z szarymi dachami, a mimo to całe ich tabuny wracały z ZNTK-ów pomalowane na oliwkowo. Takie były fakty i trzeba je zaakceptować. Zresztą spójrz tu (to już epoka V):
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=18880&mode=search

W latach 70 i 80. XX wieku znaczna część wagonów posiadała ramy okienne w kolorze przypominającym bardzo jasne złoto - były chyba niklowane. Wagony budowane gdzieś tak od 1982 roku posiadały już typowe dla dzisiejszych czasów, "srebrne" ramy okien.
Złotawe ramy wystepowały także w sporej części EN57 - jakby ktoś nie pamiętał.
 
Ostatnio edytowane:

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.898 111 7
Co do widocznych na zdjęciach wagonów 111A i 112A z tej wystawy - czy mi się wydaje, czy ramki w 112-stce są bardziej wpadające w rdzawy kolor KLIK ?
Były w zasadzie dwa kolory ramek, typowe aluminiowe i te mające kolor mosiądzu (liczebnie o wiele mniej). Natomiast kwestia barw na czarnobiałym zdjęciu raczej nie powinna wchodzić w rachubę. Na tym zdjęciu bardziej wychodzą różnice w stanie farby i jej zabrudzenia. Wygląda to na pociąg wieczorny do Warszawy którym jeździłem za brzdąca:)
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.497 45 1
Wagonownia Janów.jpg

Chciałbym zwrócić uwagę Kolegów, na zbyt ufne podejście do odcieni kolorów na zdjęciach czarno-białych. Na tym kolorowym zdjęciu z 1997 z Wagonowni Janów, choć dach jest w kolorze oliwkowym, to wyraźnie widać różnicę w odcieniu na granicy ściany czołowej i dachu. Gdyby zdjęcie było cz-b, zapewne wielu uznałoby, że dach jest szary!
Pozdrawiam
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
Tu paradoksalnie dach może być szary, tyle że bardzo ubrudzony i pokryty rdzawym nalotem, przez co wydaje sie oliwkowy :)
Świetne zdjęcie! A czy coś więcej na temat tego wagonu mógłbyś napisać - numer UIC, data i miejsce wykonania zdjęcia? Janów znalazłem koło Częstochowy, ale tam chyba kolej nie dociera.
Widać, że to staroć - dwa stopnie wejściowe i podwinięte pudło, poza tym chyba jeszcze nie doczekał się naprawy głównej, bo posiada rozkładane uchwyty końcówek na ścianach czołowych oraz otwierane okna w drzwiach wejściowych. Te elementy likwidowano podczas NG.
Aż dziw, że dotrwał do końca lat 90. w takim stanie.
 
Ostatnio edytowane:

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.497 45 1
Tu paradoksalnie dach może być szary, tyle że bardzo ubrudzony i pokryty rdzawym nalotem, przez co wydaje sie oliwkowy :)
Świetne zdjęcie! A czy coś więcej na temat tego wagonu mógłbyś napisać - numer UIC, data i miejsce wykonania zdjęcia? Janów znalazłem koło Częstochowy, ale tam chyba kolej nie dociera.
Widać, że to staroć - dwa stopnie wejściowe i podwinięte pudło, poza tym chyba jeszcze nie doczekał się naprawy głównej, bo posiada rozkładane uchwyty końcówek na ścianach czołowych oraz otwierane okna w drzwiach wejściowych. Te elementy likwidowano podczas NG.
Aż dziw, że dotrwał do końca lat 90. w takim stanie.
Niestety nić więcej nie mam na temat tego wagonu. Zdjęcie było robione w sposób szpiegowski, gdyż w tamtych latach wagonownia normalnie pracowała, a znajdowała się na wschodnich rubieżach stacji Łódź Widzew. Dach jest z całą pewnością oliwkowy, a jeśli zechcesz to prześlę oryginalny skan negatywu, może coś wypatrzysz. ;)
Pozdrawiam.
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
Tu paradoksalnie dach może być szary, tyle że bardzo ubrudzony i pokryty rdzawym nalotem, przez co wydaje sie oliwkowy
Patrząc na to zdjęcie mam podobne wrażenie i pewnie stąd różnica w odcieniu między dachem i ścianą boczną. Można to porównać ze współczesnymi schematami malowania, w których dachy były na pewno szare, a w trakcie eksploatacji nabierają zupełnie innego koloru - przykładowo: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=636, http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=12519
Podobnie na wcześniej zamieszczonym zdjęciu SN61 również mam wrażenie, że dachy wagonów mają kolor szary - tylko dość ciemny, ale jednak inny niż oliwkowa ściana boczna.
Upierał się przy powyższym nie będę, ale moim zdaniem na podstawie kolorowych zdjęć też nie zawsze można być tak na 100% pewnym kolorów. No i oczywiście nie twierdzę, że oliwkowych dachów w ogóle nie było.
oryginalny skan negatywu, może coś wypatrzysz.
Jak się oryginał rozciągnie w poziomie w jakimś programie graficznym, to może być łatwiej coś odczytać.
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
Szary dach ma SN61, tyle tylko, że już przybrudzony eksploatacją. Wagony na pewno są całe oliwkowe. Ponieważ są świeżo po rewizji, to dachy mają jeszcze w miarę czyste, przez co odbijają światło. Jasne punkty na dachu, o których wspominasz to miejsca załamania światła, na powierzchniach ustawionych do słońca pod innym kątem, niż reszta dachu.
Na zdjęciu zrobionym w drugą stronę też widać, że są oliwkowe: https://wrphoto.eu/details.php?image_id=37071&mode=search

Natomiast na tym zdjęciu możesz sobie porównać wygląd dachu szarego (wagon restauracyjny) i oliwkowego (jedynki): http://forum.modelarstwo.info/attachments/img149-jpg.62619/
 
Ostatnio edytowane:

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.898 111 7
Mnie by dziwiło dla czego w ogóle Piko by malowało dachy polskich Igreków na oliwkowo. Według normy były ciemno szare i takie inne malowanie jest bardziej dla koneserów, którzy we własnym zakresie mogą sobie uzupełnić brakujące im malowanie.
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.336 56 1
I tak się sprzedadzą ;) Myślałem, że w pierwszej kolejności będą wydane modele w aktualnym malowaniu (analogicznie jak to było z lokomotywami), ale trzeba poczekać kilka miesięcy dłużej. No i kiedy będzie malowanie z "trumienką"? A może producent zaskoczy i będzie TLK? ;) Normy normami ale jak brakło danej farby a pracę trzeba było wykonać to nie było wyjścia :podstepny:
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
Dachy wagonów standardu Y niemieckiej budowy na zdjęciach z SN61 są koloru oliwkowego podobnie jak pudło wagonu. Na potwierdzenie inna fotografia bydgoskich Y-ków z wcześniejszego okresu (4 lata, 4 miesiące i 5 dni wcześniej ;) ):

- źródło: https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=23664&sessionid=9246qqjhria7531lne12sgd9o1
- autor: Jeffrey Dobek
- opis: "SP/SM42 na pociąg osobowy do Szlachty i dalej do...? Więcej informacji nie mam, niestety. 09.09.1990."

1990.09.09. - SP42 lub SM42 z poc. os..jpg


Malowanie wagonów w całości na oliwkowo nie było niczym dziwnym i dotyczyło zarówno wagonów standardu Y, wagonów typu 120A jak i zespołów wagonów piętrowych serii Bipa/Bhp.
Nie potrafię doczytać... Wszystkie te wagony wyjdą w jednakowym czasie? Czyli 4 sztuki?
Tak, wszystkie są zapowiedziane na koniec grudnia (w polskich warunkach będzie to pewnie początek/połowa grudnia, czyli już za chwilę :) ).
 

śledź

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.695 58 9
Dach wagonu ze zdjęcia powyżej nie jest oliwkowy tylko ciemno szary ,różnice widać między dachem a bokami wagonu, chyba że źle widzę.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki