• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów piętrowych typu "Görlitz 88" serii Bdhpun, Bdhpumn, Bmnopux

Reakcje
198 0 0
Kilka słów odnośnie obiegów bohunów z Czeremchy w rozkładzie 2002/03.
Plan zakładał wykorzystanie do 15 wagonów i przedstawiał się następująco:

Obieg 1001:
88723 Czeremcha 14:33 - Białystok 17:36
79821 Białystok 5:28 - Suwałki 8:15
79822 Suwałki 15:03 - Białystok 17:48
79823 Białystok 20:10 - Suwałki 22:59
79820 Suwałki 4:22 - Białystok 7:21
88724 Białystok 20:23 - Czeremcha 23:15
Jechały 3 wagony Bdhpumn i wagon 2. klasy (st.mac. Białystok). Obieg był trzydniowy i pożerał 9 wagonów.
Pociągi prowadziły SU45 (ZT Białystok) na szlakach niezelektryfikowanych i EU07 (Białystok) na odcinku Białystok-Sokółka. Czasem jednak fiat jechał na całej trasie.

Obieg 1005:
88725 Czeremcha 19:46-Białystok 22:35
15841/0 Białystok 5:34-Olsztyn 11.22
51842 Olsztyn 16.01-Białystok 21:58
88720 Białystok 08:45-Czeremcha.11:33
Na tym obiegu również jeździły 3 bohuny, a na połączenie z Białegostoku do Olsztyna i z powrotem dołączano wagon 1. klasy (st.mac. Białystok).
Teoretycznie na pociągach 88725 i 88720 powinny jeździć SN81, ale w dodatek wpisano obieg zastępczy, właśnie na piętrusach.
Lokomotywy pracujące przy tych składach to SU45 (Białystok/Olsztyn) i EU07 (Białystok).

Dokumenty sobie, życie sobie. I tak można było zobaczyć te wagony na trasie Czeremcha-Hajnówka-Cisówka (SM42+Bdhpumn) zamiast SN81 (http://rail.phototrans.eu/14,70892,0,FabLok_6D_.html). Zdarzało się, że SM42 ciągały bohuny do Białegostoku (http://loko-motywy.pl/info.php?id=1...&mintime=&minaddtime=&slowokluczowe=czeremcha)
Natomiast na mazurskim szlaku SU45 często zastępowały SU46 z ZT Olsztyn (http://rail.phototrans.eu/14,7341,0,HCP_303D_.html), czasem SU42 (http://loko-motywy.pl/info.php?id=2...&miejsce=&mintime=&minaddtime=&slowokluczowe=).
Na stronie loko-motywy.pl jest zresztą więcej zdjęć wagonów Bdhpumn na Mazurach i Podlasiu z lat 2002-2004.

W kolejnym rozkładzie wagony te gościły również na linii Olsztyn-Korsze-Ełk (http://rail.phototrans.eu/14,7338,0,HCP_303D_.html). Powszechnym też zaczął być widok lokomotywy i dwóch piętrusów (http://loko-motywy.pl/info.php?id=1...ce=&mintime=&minaddtime=&slowokluczowe=D29-32).
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
100 2 0
Zastanawia mnie, czy bohuny ze stacji Czeremcha obsługiwały w latach wcześniejszych obiegi na odcinku Siedlce-Hajnówka. W rozkładzie 2002/2003 planowo już były tylko wagony 120A, chociaż w praktyce jeszcze zdarzały się poczciwe Bipy i to aż do RJ 2003/2004.
 

Spacerowicz

Znany użytkownik
Reakcje
3.160 98 2
Pięknie to Kolega @Filozof rozpisał - dziękuje.
Często jeździłem tymi składami w tamtych czasach (Mazury), masa pozytywnych wspomnień. Rzeczywiście występowały różne konfiguracje.
Polsat 507 jest, suka również..., to teraz czas na tabor :).
Fotka z mojego archiwum:

DCP_3627.JPG
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.455 12 0
Rozumiem, że skoro SK-Model nie jest już przedstawicielem Piko, projekt zestawów naprawczych do tych wagonów przepadł?
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Czy któryś z kolegów dysponuje może zdjęciami porównawczymi ostatnich 3 edycji Bohunów (Poznań, Rzeszów, Czeremcha)? Zastanawiam się jak duża jest między nimi różnica odcieni kolorów.
 

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
774 78 3
Nie znalazłem nigdzie informacji na temat wózków od wagonów 26-08 065 i 26-08 068, ale mam wrażenie że są niekompletne...
Czy ktoś może doradzić jak zamówić kompletne wózki, takie jak w wagonach z Czeremchy i podmienić do wagonów poznańskich w malowaniu PR?
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
100 2 0
ale mam wrażenie że są niekompletne...
Bo są niekompletne. SK Model zamierzało wydać zestawy uzupełniające (prądnice + zbiorniki powietrzne), ale w międzyczasie zaprzestali współpracy z PIKO, więc... a osobno wózków nie da rady. PIKO raczej nie produkuje części zamiennych do wagonów. Próbowałem kupić takowe do saksońskiego boczniaka, ale jedyna opcja jaka była, to kupić inny wagon i przemontować części.
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
Nie znalazłem nigdzie informacji na temat wózków od wagonów 065 i 068, ale mam wrażenie że są niekompletne wózki...
Czy ktoś może doradzić jak zamówić kompletne wózki jak w wagonach z Czeremchy i podmienić do wagonów w poznańskich w malowaniu PR?
Bo są niekompletne. [...] A osobno wózków nie da rady, PIKO raczej nie produkuje części zamiennych do wagonów.
Tu muszę Panów pozytywnie zaskoczyć - otóż jednak tak :)!

PIKO oferuje zarówno same wózki do wagonów piętrowych:
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=6975
13025_77021.jpg

Jak i wózek ze zbiornikiem:
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=5001
14645_85570.jpg

Nie brak i wózka ze zbiornikiem i kompletem prądnic:
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=5000
14644_85567.jpg

No i jakby tego było mało - w ofercie znajdziemy także komplet elementów z wspólnej wypraski do wagonów piętrowych:
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=5008
14686_86126.jpg

Dzięki temu, kupując nawet wagony piętrowe z serii HOBBY, można je co nieco dopieścić, tak aby nie były zupełnie "gołe". Jeżeli dodatkowo pomalujemy ramki okien, imitacje uszczelek, dołożymy przestrzenne rynienki, węże, przewody, oświetlenie, podmalujemy wnętrze i dodamy kilka brakujących oznaczeń - otrzymamy pełnowartościowy model pojedynczego wagony piętrowego budowy zakładów VEB Waggonbau Görlitz. Zatem do pracy rodacy - dłubmy, poprawiajmy, uzupełniajmy nasze zabaweczki z serii HOBBY.
Te najnowsze wagony ze stacji Racibórz też mają takie braki?
Skąd że? Wagony są pełnowartościowe - mają wszystkie elementy montowane "dodatkowo" na wózkach. Nie różnią się niczym poza oznaczeniami od wagonów z przydziałem do Rzeszowa i Czeremchy.
 
Ostatnio edytowane:

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Zatem jeśli mam 3 wagony tego typu to aby je "upgradeować" do wersji Czeremcha to potrzebuje 6 wózków z pozycji nr 3, tak? Czy ten komplet części z wspólnej wypraski jest z jakiegoś powodu dla posiadaczy naszych polskich wagonów potrzebny?
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.455 12 0
Zatem jeśli mam 3 wagony tego typu to aby je "upgradeować" do wersji Czeremcha to potrzebuje 6 wózków z pozycji nr 3, tak? Czy ten komplet części z wspólnej wypraski jest z jakiegoś powodu dla posiadaczy naszych polskich wagonów potrzebny?
Jeśli w obu wózkach są prądnice, to tak. 6x ET53000-22.
Jeśli nie, to 3 sztuki ET53000-22 i 3 sztuki ET53000-23.
Gra nie warta świeczki.
"Zestaw naprawczy" miał wynosić około 12 zł (może 16 po podwyżkach w PIKO).
Aby zrobić upgrade jednego wagonu, trzeba kupić całe wózki - wychodzi około 55 zł na wagon.

Sprawdziłem swoje wagony st. RZESZÓW, tj. Piko 97038 i Piko 97039.
Jeden wózek jest bez prądnic, czyli wychodzi na to, że trzeba kupić ET53000-22 (z prądnicami) i ET53000-23 (bez prądnic).

Piko-97038_Bdhpumn-109-8_Rzeszow_19.jpg Piko-97038_Bdhpumn-109-8_Rzeszow_20.jpg

No i jakby tego było mało - w ofercie znajdziemy także komplet elementów z wspólnej wypraski do wagonów piętrowych:
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=5008
W sumie taniej wyszedłby zakup tych elementów, niż samych wózków, tylko nie pamiętam czy wagony "ubogie" w te elementy, mają jeden wózek przystosowany pod montaż prądnicy. Jeśli nie, to tak czy owak należy wymienić wózek.
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
Zatem jeśli mam 3 wagony tego typu to aby je "upgradeować" do wersji Czeremcha to potrzebuje 6 wózków z pozycji nr 3 tak? A czy ten komplet z wspólnej wypraski jest w z jakiegoś powodu dla posiadaczy naszych polskich wagonów potrzebny?
Każdy wagon piętrowy typu Görlitz 88 posiada dwa zbiorniki - po jednym na każdy wózek od strony środka wagonu oraz dwie prądnice na jednym wózku, znajdującym się pod półpiętrem gdzie mieszczą się akumulatory. Myślę, że najlepiej zobrazują to zdjęcia: http://forum.modelarstwo.info/threads/piko-97036-wagon-piętrowy-b16mnopux-przewozy-regionalne.22377/#post-389895

- źródło: zbiory własne autora
- autor: @Remaj12
- opis: 31 sierpnia 2013 roku - Toruń Główny - wózek wagonu piętrowego PL-PREG 50 51 26-08 068-6 B16mnopux 1151 Stacja LESZNO REV 2004 26.01.2012 (będącego pierwowzorem modelu PIKO 97035)

DSC_0029.JPG

- źródło: zbiory własne autora
- autor: @Remaj12
- opis: 16 września 2013 roku - Toruń Główny - wózek wagonu piętrowego PL-PREG 50 51 26-08 033-0 B16mnopux 1151 Stacja LESZNO REV 2004 24.07.13
- komentarz: zbiornik widoczny z prawej strony wózka

DSC_0079.JPG DSC_0078.JPG

- źródło: zbiory własne autora
- autor: @Remaj12
- opis: 8 grudnia 2013 roku - Toruń Główny - zbiornik wagonu piętrowego PL-PREG 50 51 26-08 049-6 B16mnopux 1151 Stacja LESZNO REV 2002 01.10.2011

DSC_0551.JPG
"Zestaw naprawczy" miał wynosić około 12 zł (może 16 po podwyżkach w PIKO).
Aby zrobić upgrade jednego wagonu, trzeba kupić całe wózki - wychodzi około 55 zł na wagon.
Przy najbliższej okazji - może nawet dzisiaj - porozmawiam z polskim przedstawicielem PIKO w tej sprawie. Spróbuję ruszyć ponownie temat, a może jednak udałoby się takie zestawy uzupełniające wydać - wszystko zależy od decyzji centrali PIKO w Niemczech.
W sumie taniej wyszedłby zakup tych elementów, niż samych wózków, tylko nie pamiętam czy wagony "ubogie" w te elementy, mają jeden wózek przystosowany pod montaż prądnicy. Jeśli nie, to tak czy owak należy wymienić wózek.
We wszystkich modelach pojedynczych wagonów piętrowych produkowanych przez PIKO, niezależnie od serii (CLASSIC, EXPERT, HOBBY), montowane są dokładnie te same wózki. Nie ma więc żadnego problemu aby wzbogacić o brakujące elementy już posiadane wagony pochodzące z zestawów startowych, z serii HOBBY, czy z wspomnianej pierwszej edycji w segmencie EXPERT (wagony w oznakowaniu Przewozów Regionalnych), w której również "dodatkowych" elementów jeszcze nie było - modele z ostatnich trzech edycji z tego segmentu, posiadają wszystkie potrzebne elementy na wózkach.

Co do kosztu to prawda - bardziej opłaca się kupić dwa zestawy elementów z wspólnej wypraski, aniżeli kupować dwa zestawy wózków z elementami.

Każdy wagon powinien mieć komplet dwóch prądnic i dwóch zbiorników. Wystarczy zatem kupić dwa zestawy ET53000-30:
14686_86126_2.png
14686_86126_2.png

Interesują nas w zasadzie tylko elementy zaznaczone na czerwono. Pozostałe elementy przydadzą się do modeli wagonów piętrowych w oznakowaniu kolei niemieckich DR i DB AG, z segmentu HOBBY, przy czym do niektórych będą potrzebne, także zbiorniki i prądnice.
 
Ostatnio edytowane:

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
774 78 3
W kwestii części zamiennych wszystko już rozpracowałem wczoraj z karteczki dokładanej do każdego modelu. Zadam pytanie w próżnię. Dlaczego jeden wagon może być doposażony, a drugi nie i dlaczego to ja mam dodatkowo pokrywać koszty czyjegoś niedopatrzenia?
 

Podobne wątki