• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów piętrowych typu "Görlitz 88" serii Bdhpun, Bdhpumn, Bmnopux

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
#41
Główną pracą należącą do obowiązków SM42-593 była i jest oczywiście praca manewrowa wykonywana na stacji Poznań Gł., natomiast zdarzało jej się poza Poznań wyjeżdżać, czego można dowiedzieć z poniższych zdjęć i ich opisów.

- źródło: http://luket07.flog.pl/wpis/5012639...nie-motywu-ludzkiego-w-zdjeciach-kolejowych--
- autor: luket07.flog.pl
- opis: "2011.07.25. - Fotografia kolejowa w wymiarze pół żartem, pół serio. Zwykły stacyjny gniot przedstawiający obraz peronu czwartego pilskiego dworca, wzbogacony o pasażerki udające się w kierunku Krzyża ;) W tle EN57-1500 do Poznania Głównego."

2011.07.25. - Piła - SM42-593, w tle EN57-1500 do Poznania Głównego.jpg


- źródło: http://www.garnek.pl/rogonon/22335401/sm42-593
- autor: rogonon
- opis: "2012.08.08. - Poznań Gł. - Przyjechał od strony Piły/Inowrocławia z pociągiem służbowym z 11 Bohunami."

2012.08.08. - Poznań Główny - SM42-593.jpg


- źródło: nieznane
- autor: nieznany
- opis: "2012.10.27. - Piła - Stobno - SM42-593 z pociągiem z Chojnic do Krzyża."

2012.10.27. - Piła - Stobno - SM42-593 z pociągiem z Chojnic do Krzyża.jpg


- źródło: http://wrphoto.eu/details.php?image_id=30917&mode=search&sessionid=bd037b53bf61f5b354411ca7d2c42cff
- autor: Piotr Radomski
- opis: "31.08.2013. Manieczki. Coroczny pociąg z Czempinia do Śremu zbliża się do stacji Manieczki. W końcu na tym pociągu pojawiła się w miarę normalna lokomotywa, a nie wynalazek z SKPL ;-) Choć jak się okazało nie było tak kolorowo z lokomotywą. PR chciały się pokazać od dobrej strony przed Śremianami i wypuściły w miarę ładną odmalowaną SM-kę SM42-482. Jednak codzienna służba na manewrach w Lesznie przekroczyła jej możliwości w normalnym ruchu i stonka odmówiła posłuszeństwa już w Starym Bojanowie. Na szczęście w miarę sprawnie jak na takie awarie PR dostarczyły (po ok. 1h) nową lokomotywę już niestety w nieco bladszym wdzianku. W konsekwencji tej awarii i zmniejszonej w tym roku na szlaku Czempiń - Śrem prędkości do 10km/h Przewozy Regionalne podstawiły skład na stację w Śremie ok. 12 przy planie przed godziną 10.00.
Cała impreza związana była z corocznym Piknikiem Kolejowym organizowanym Śremie."

2013.08.31. - Manieczki - SM42-593.jpg


Na koniec mała uwaga. Nie pisałem do tej pory o tym, bo i nie było okazji. Po zakupie modelu SM42-593 i uważnemu przyjrzeniu się jemu i jego pierwowzorowi, okazało się, że jedna barierka jest niewłaściwa, powinna być zamontowana inna. Teraz o co chodzi. W modelu obie barierki na czołach lokomotywy są wygięte w kierunku od lokomotywy, tymczasem oryginał posiada taką barierkę tylko jedną, druga (znajdująca się za dłuższym przedziałem silnikowym) takiego wygięcia nie posiada. Można to zauważyć chociażby na zdjęciu zamieszczonym w poście autorstwa użytkownika @Bynio.
 
Ostatnio edytowane:

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
#42
Czy wszystkie dotychczasowe wagony były w wersji Hobby? Czy można podzielić poszczególne wypusty na podstawie zastosowanej formy, tzn które były z jednej? Która edycja była jak dotąd najlepsza?
Z dotychczasowych sześciu edycji, cztery były w wersji HOBBY. Wszystkie modele wagonów typu Görlitz 88 były wykonywane z tej samej formy. Do tej pory najlepiej wykonanymi modelami były wagony z III edycji. Na takim samym poziomie można stawiać, także mające się ukazać we wrześniu modele z zapowiedzianej VII edycji. Niestety modele z jednej jak i drugiej nie są idealne, ale wynika to tylko z ograniczoności formy, kosztów produkcji. Poniżej przedstawiam zaktualizowaną tabelkę z wymienionymi wszystkimi modelami dotychczas się ukazanymi, a także z nową "wrześniową czwórką".

nr edycji__rok wydania__nr kat.___seria_______numer_____________przydział________miejsce rewizji_____- data rewizji__przewoźnik
____I_____1999________95473-___Bdhpun_____50 51 26-08 086-8___St. Toruń Gł. _----Bydgoszcz___________22.02.98 ____PKP
____I_____1999________95473-___Bdhpun_____50 51 26-08 090-0___St. Toruń Gł. _----Bydgoszcz___________27.02.98 ____PKP
___-II-____2001________95920-___Bdhpun_____50 51 26-08 082-7___St. Toruń Gł. _----Bydgoszcz___________02.02.98 ____PKP
___-II-____2001________95920-___Bdhpun_____50 51 26-08 092-6___St. Toruń Gł. _----Bydgoszcz___________26.02.98 ____PKP
__--III--___2002________95473-___Bdhpumn_- _50 51 26-08 003-3___Stacja_POZNAŃ__--PESA Bydgoszcz S.A.---31.01.02 ____PKP
__--III--___2002________95473-___Bdhpumn_- _50 51 26-08 038-9___Stacja_POZNAŃ__--PESA Bydgoszcz S.A.---31.01.02 ____PKP
__--IV--___2007________96010-___Bdhpumn_- _50 51 26-08 039-7___Stacja Poznań____--PESA Bydgoszcz S.A.---28.02.07 ____PKP
__--IV--___2007________96011-___Bdhpumn_- _50 51 26-08 137-9___Stacja Poznań____--PESA Bydgoszcz S.A.---28.02.07 ____PKP
___-V-____2009________96046-___Bmnopux_- _50 51 26-08 130-4___Stacja Gliwice____- Bydgoszcz___________20.07.09 ____PL- PKPPR 1151
___-V-____2009________96047-___Bmnopux_- _50 51 26-08 156-9___Stacja Racibórz__-- Bydgoszcz___________04.06.09 ____PL- PKPPR 1151
__--VI -___2010________96010-2__Bdhpumn_- _50 51 26-08 099-1___Stacja Toruń______ PESA Bydgoszcz S.A. _ 24.10.06 ____PKP
__--VI -___2010________96011-2__Bdhpumn_- _50 51 26-08 196-7___Stacja Toruń______ PESA Bydgoszcz S.A. _ 15.01.07 ____PKP
_ _ VII____2014________97034-___B16mnopux --50 51 26-08 065-2___Stacja POZNAŃ___--2002 ______________ 01.10.11 ____PL- PREG 1151
_ _ VII____2014________97035-___B16mnopux --50 51 26-08 068-6___Stacja POZNAŃ___--2004 ______________ 26.01.2012 __PL- PREG 1151
_ _ VII____2014________97036-___B16mnopux --50 51 26-08 042-1___Stacja POZNAŃ___--2002 ______________ 20.04.11 ____PL- PREG 1151
_ _ VII____2014________97037-___B16mnopux --50 51 26-08 150-2___Stacja POZNAŃ___--2002 ______________ 28.07.11__ __PL- PREG 1151

Kwestią wyjaśnienia pewnych wątpliwości i nieścisłości:
- numer katalogowy 95473 jest wspólny dla wszystkich czterech wagonów z edycji I i III
- numer katalogowy 95920 jest numerem zestawu startowego w jakim znajdowały się wagony z II edycji (nie były dostępne osobno)
- wagony z V edycji z numerami 50 51 26-08 130-4 i 50 51 26-08 156-9 w rzeczywistości nigdy nie otrzymały malowania "interREGIO" w jakim zostały wypuszczone
- wagon z numerem 50 51 26-08 196-7, ma błędną pierwszą cyfrę numeru inwentarzowego serii, zamiast 1 powinno być 0, poprawny numer to 50 51 26-08 096-7
 
Ostatnio edytowane:

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
#44
Wkrótce postaram się przygotować charakterystykę poszczególnych edycji, a także napisać co nieco o samym oryginale i stopniu jego odwzorowania w modelu firmy PIKO. Według mnie temat wagonów piętrowych typu Görlitz 88 wymaga jeszcze doprecyzowania. Mam nadzieję, że niedługo zamieszczę także stosowne opisy poszczególnych modeli w dziale Opisy taboru. Będę miał teraz trochę więcej czasu, więc postaram się powoli zamieszczać kolejne opisy i jak tylko pogoda dopisze, będę mógł trochę popracować z aparatem.

Niestety (a może stety) nie posiadam modeli wagonów piętrowych produkcji firmy BRAMOS, także nie będę mógł przygotować stosownych opisów do tych modeli, gdyż nie mam możliwości ich sfotografowania. Jeżeli będzie taka wola, to na podstawie tego co zostało zaprezentowane w temacie Bdhpun Bramosa VS Piko (starsza edycja) przygotuję porównanie w stosunku do oryginału za pomocą stosownego opisu i zdjęć.
 
Ostatnio edytowane:

Phantomiusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#45
W styczniu o 10:07 za oknem codziennie patrzyłem na odjeżdżającego w kierunku Gdyni Tura składający się z SP42 i 4 piętrusów z Chojnic. Teraz już jeździ jakiś szynobus.
 

Jarek

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#48
Chyba musisz sam zmontować, Piko nie robi teraz zestawów startowych w wersji "ekspert":LOL:.
Co nie znaczy, że nie mogą zrobić :)
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
#50
No fakt, trochę czasu minęło. Nie jestem obecnie na bieżąco. Przyznaję się, mam zaległości. Wiem, że był okres kiedy nawet SP32 zajmowały się manewrami na dworcu w Poznaniu, kiedy było krucho z Stonkami. Niestety nie wiem jak ma się aktualnie sytuacja taborowa w Poznaniu. Chciałem się nawet wybrać do Poznania i Leszna, ale za bardzo nie miałem czasu. Może niedługo, kto wie, przydałoby się co nieco zorientować co słychać w - chyba - największym zakładzie Przewozów Regionalnych. Czy mógłby Pan przybliżyć Nam nieco obecną sytuację jaka panuje w Poznaniu i Lesznie, a także co obecnie dzieje się z SM42-593?
 
Ostatnio edytowane:

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.301 23 0
#51
Odnośnie tej konkretnej lokomotywy,to pewnych informacji nie mam. Przypuszczalnie stoi odstawiona do NG, w każdym razie od dobrego roku jej na Głównym nie widziałem. W ogóle się kiszka ze stonkami zrobiła. Przez kilkadzieści lat był to nieodzowny element krajobrazu poznańskiego dworca głównego. Na manewrach uwijało się tu każdego dnia po pięć-sześć maszyn, swoje stałe miejsca oczekiwania na pracę miały zarówno od strony peronu trzeciego, jak i na południowym końcu peronu piątego. Aż tu nagle, pod koniec ubiegłego roku okazało się, że po raz pierwszy od niepamiętnych lat, na poznańskim dworcu nie pracuje ANI JEDNA stonka! Po prostu Cargo i IC się tu już nie pojawia, a wszystkim PR-kowym SM pokończyły się rewizje. Na dodatek przejęcie przewozów regionalnych przez Koleje Wielkopolskie w połączeniu z ukończoną dostawą 22 składów Elf z Pesy, spowodowały, że zapotrzebowanie na pracę lokomotyw manewrowych spadło do minimum, dla którego wystarcza JEDNA! lokomotywa. To też zapewne spowodowało, że PR-y nie spieszą się z naprawą SM-ek, a na dworcu, na manewrach pojawiają się, na zmianę, SP32 oraz SU42 - świeżo po NG. Świat się zmienia, ten nasz - kolejowy też i tak niepostrzeżenie lokomotywa, której pełno było wszędzie na dworcach, jak stonki na polach, znika z krajobrazu polskiej kolei, czemu sprzyja też program jej modernizacji. Dobrze, że choć mamy ten model Piko!
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
#53
Prawie jak modele PIKO (było kilka różnic pomiędzy modelem 1:1 a 1:87)
Prawie, bowiem jest kilka różnic. Kiedyś już o tym pisałem:

Już na samym początku muszę uświadomić osoby, które przywiązują szczególną uwagę do zestawiania składów, że niestety nie będą mogły złożyć sobie składu jak na zdjęciu powyżej, zresztą nie tylko one, bowiem zarówno lokomotywa jak i wagon przedstawione na fotografii nie są dostępne w modelu i bynajmniej nie chodzi mi wyłącznie o zgodność numerów, ale o znaczące/istotne różnice w budowie.

Lokomotywa SM42-313 jest lokomotywą z ramą i wózkami innej konstrukcji niż produkowane modele lokomotyw serii SM42 (pomijam fakt, że różnic jest więcej). SK Model nie zdecydował się na zamówienie formy umożliwiającej wyprodukowanie modeli lokomotyw serii SM42 z dostaw z lat 1968 - 1972, z tą właśnie wersją ramy i wózków, przedewszystkim ze względu na dodatkowe koszty związane z wprowadzeniem do produkcji drugiej wersji metalowej ramy modelu.

Co do wagonu. Jest to wagon, który odbył już naprawę główną, polegającą w głównej mierze na wymianie okien półpięter i okien dolnego pokładu na przyciemniane wklejane okna. Niestety nie ma i raczej na pewno nie będzie modelu wagonu piętrowego po wykonanej naprawie głównej. Wątpię, aby ktokolwiek podjął się zamówienia nowej formy wagonów w takim stanie w jakim występują one tylko na polskich torach, zważywszy na fakt, że było by to raczej nieopłacalne, biorąc pod uwagę fakt ile taki model musiałby kosztować oraz jak duży nakład musiałby się sprzedać aby zwróciły się koszty wprowadzenia zmian do istniejącej już formy.

Pomimo, że tzw. Bohuny na stałe wpisały się do krajobrazu polskiej kolei i można było je spotkać niemal w całym kraju, to rzadko można spotkać modele tych wagonów na polskich makietach. Szansą na zwiększenie opłacalności wprowadzenia takiego modelu, byłoby wypuszczenie większej ilości edycji w niższej cenie - podobnie jak ma się to z stonkami i kociołkami - aby zwiększyć potencjalne grono odbiorców. Umożliwiłoby to m.in. zestawianie dłuższych pociągów bez powtarzania numerów. Niestety cena była pewnie nie mniejszą niż 150 zł, a wynosiłaby prawdopodobnie ok. 200 zł.

Wagony, które odbyły naprawę główną występowały w czterech schematach malowania, z czego jeden schemat dotyczył wyłącznie tych wagonów i to w dodatku tylko siedmiu sztuk, mowa o malowaniu promującym pociągi interREGIO spółki Przewozy Regionalne. Byłoby, więc w czym wybierać, tylko kto miałby to kupić?


Biorąc pod uwagę obecną sugerowaną ceną modelu wagonu typu Görlitz 88 w malowaniu spółki Przewozy Regionalne, należałoby poprawić podaną w tekście powyżej - zupełnie abstrakcyjną wobec obecnych kosztów produkcji - sugerowaną cenę modelu wagonu po wykonanej naprawie głównej, bowiem wypuszczenie takiego wiązało by się z dodatkowymi kosztami jakie pociągałyby za sobą konieczne do wprowadzenia zmiany w formie obecnie produkowanych modeli wagonów piętrowych budowy zakładów VEB Waggonbau Görlitz.
 
Ostatnio edytowane:

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
211 31 1
#55
Jest to wagon, który odbył już naprawę główną, polegającą w głównej mierze na wymianie okien półpięter i okien dolnego pokładu na przyciemniane wklejane okna.
Zastanawiam, sie czy ktoś nie wytnie tych okien z czarnego "pleksi" i wklei do otworów. Jeśli obecne wklejane okna są większe niż poprzednio, zawsze można je nadrukować. Dzisiaj to chyba nie jest problem. Tym bardziej, ze PIKO kiedyś tak zrobiło z jednym wagonem krytym, że namalowało ryfle. Niestety w mojej okolicy, rzadko widać taki wagon. A PR przede wszystkim używają EZT .
 

norbis97

Znany użytkownik
Reakcje
304 6 1
#56
Jako miłośnika wagonów Bdphumn :) cieszy fakt wznowienia produkcji tychże wagonów przez PIKO.
Czy będzie planowane również produkcja wagonów z logo <PKP> w trumience ? ;) Pytam z ciekawości.
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
#59
Przy dobrym, ostrym tampodruku może dałoby się w ogóle odczytać. Nie tym bym się jednak martwił, ale przede wszystkim wycofaniem z eksploatacji wszystkich wagonów piętrowych, które nie przeszły naprawy głównej! Czy wiadomo jaki będzie ich dalszy los? Kiedy dokładnie to nastąpiło - mniej więcej na przełomie maja i czerwca?
 

Podobne wątki