• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

PIKO - modele wagonów piętrowych typu "Görlitz 88" serii Bdhpun, Bdhpumn, Bmnopux

CoCu

Znany użytkownik
#1
Ze względu na moją rozmowę na PRIV z kolegą Remaj12, a dotyczącą ilości modeli wagonów piętrowych wypuszczonych przez firmę Piko, pragnę stworzyć ten oto wątek.
Co prawda, kilka lat temu próbę stworzenia prostego takiego zestawienia podjął kolega ffox w innym wątku, to ale tamten wątek dotyczył nie tylko modeli firmy Piko, ale i Bramos. Zatem postanowiłem tu poruszaną kwestię przedstawić w osobnym wątku.

Otóż w rozmowie okazało się, że dotychczas wypuszczonych zostało aż 12 różnych modeli!

A zatem, kompletne (czy na pewno? :) ) zestawienie modeli wagonów piętrowych Bdhpun, Bdhpumn i Bmnopux firmy Piko, powinno być następujące.

I edycja - rok 1998, w malowaniu niebiesko-żółtym z niebieskimi drzwiami (?) PKP
w zestawie startowym 2 wagony
numer katalogowy zestawu 95920
Bdhpun 50 51 26-08 082-7 Toruń Gł.
Bdhpun 50 51 26-08 092-6 Toruń Gł.
w porównaniu z modelami z edycji HOBBY z roku 2007, 2009 i 2010 ta edycja była jeszcze uboższa pod względem wykonania

II edycja - rok 1998, w malowaniu niebiesko-żółtym z niebieskimi drzwiami PKP
osobno 2 wagony we własnych pudełkach
numer katalogowy 95473 (oba)
- Bdhpun, 50 51 26-08 086-8, stacja Toruń Gł.
- Bdhpun, 50 51 26-08 090-0, stacja Toruń Gł.

III edycja - rok 2002, w malowaniu niebiesko-żółtym z niebieskimi drzwiami PKP
osobno 2 wagony we własnych pudełkach
numer katalogowy 95473 (oba)
Bdhpumn, 50 51 26-08 003-3, stacja Poznań
Bdhpumn, 50 51 26-08 038-9, stacja Poznań

IV edycja - rok 2007, w malowaniu niebiesko-żółtym z żółtymi drzwiami PKP
w zestawie startowym 2 wagony, jak również osobno we własnych pudełkach (te same 2 wagony co w zestawie)
numer katalogowy zestawu 96954
numer katalogowy 96010
Bdhpumn, 50 51 26-08 039-7, stacja Poznań
numer katalogowy 96011
Bdhpumn, 50 51 26-08 137-9, stacja Poznań

V edycja - rok 2009, w malowaniu interREGIO Przewozów Regionalnych
modele reklamowe, ale i dostępne były w sprzedaży
w zestawie startowym 2 wagony, jak również osobno we własnych pudełkach (te same 2 wagony co w zestawie)
numery katalogowy zestawu 96983
numer katalogowy 96046
Bmnopux, 50 51 26-08 130-4, stacja Gliwice
numer katalogowy 96047
Bmnopux, 50 51 26-08 156-9, stacja Racibórz

VI edycja - rok 2010, w malowaniu niebiesko-żółtym z żółtymi drzwiami PKP
modele wprowadzone na rynek przez sklep użytkownika Gledziu/gledziu_pl i początkowo dostępne tylko i wyłącznie tam
w zestawie startowym 2 wagony, jak również osobno we własnych pudełkach (te same 2 wagony co w zestawie)
numery katalogowy zestawu 96969
numer katalogowy 96010-2
Bdhpumn, 50 51 26-08 099-1, stacja Toruń
numer katalogowy 96011-2
Bdhpumn, 50 51 26-08 196-7, stacja Toruń
Powyższy numer 196 jest błędny i zamiast tego powinno faktycznie być 096.

Powyższe zestawienie zgodne jest z zestawieniem tych modeli, znajdującym się w 68 numerze "miniREPLIKI" w atykule Pana Andrzeja Etmanowicza.

Powyższe informacje są dzięki koledze Remaj12. Za to należą się mu wielkie podziękowania. Ja tylko w zasadzie to edytowałem i wklepałem tutaj.

Poniżej zaś szczegóły dotyczące kilku powyższych wagonów, wypisane przez wspomnianego kolegę.

- nr katalogowy: 96010
- zarząd: PKP
- epoka: Vb
- typ: Bdhpumn
- numer inwentarzowy: 50 51 26-08 039-7
- stacja macierzysta: Stacja Poznań
- data rewizji: 28.02.07
- miejsce rewizji: 911 - PESA Bydgoszcz

- nr katalogowy: 96011
- zarząd: PKP
- epoka: Vb
- typ: Bdhpumn
- numer inwentarzowy: 50 51 26-08 137-9
- stacja macierzysta: Stacja Poznań
- data rewizji: 28.02.07
- miejsce rewizji: 911 - PESA Bydgoszcz

- nr katalogowy: 96010-2
- zarząd: PKP
- epoka: V
- typ: Bdhpumn
- numer inwentarzowy: 50 51 26-08 099-1
- stacja macierzysta: Stacja TORUŃ
- data rewizji: 24.10.06.

- nr katalogowy: 96011-2
- zarząd: PKP
- epoka: V
- typ: Bdhpumn
- numer inwentarzowy: 50 51 26-08 196-7
- stacja macierzysta: Stacja TORUŃ
- data rewizji: 15.01.07

Poniżej szczegóły dotyczące kilku kolejnych wagonów z powyższego zestawienia, wypisane przeze mnie.

- nr katalogowy: 95473
- zarząd: PKP (typowe logo)
- epoka: V-IV (informacja z pudełka)
- typ: Bdhpun
- numer inwentarzowy: 50 51 26-08 086-8
- stacja macierzysta: St. Toruń Gł.
- data rewizji: 98.02.22
- miejsce rewizji: Bg
- brak opisu ścian czołowych

- nr katalogowy: 95473
- zarząd: PKP (logo w trumience)
- epoka: V (informacja z pudełka)
- typ: Bdhpumn
- numer inwentarzowy: 50 51 26-08 038-9
- stacja macierzysta: Stacja POZNAŃ
- data rewizji: 31.01.02
- miejsce rewizji: 911 - PESA Bydgoszcz S.A.
- z opisem ścian czołowych

- nr katalogowy: 95473
- zarząd: PKP (logo w trumience)
- epoka: V (informacja z pudełka)
- typ: Bdhpumn
- numer inwentarzowy: 50 51 26-08 003-3
- stacja macierzysta: Stacja POZNAŃ
- data rewizji: 31.01.02
- miejsce rewizji: 911 - PESA Bydgoszcz S.A.
- z opisem ścian czołowych

Zapraszam do uzupełniania danych, głównie w kontekście szczegółów dotyczących tych wagonów, dla których ich nie podano powyżej.
 

ALA

Aktywny użytkownik
#2
Tak na gorąco:
I edycja miała miejsce w 1999 roku i były to dwa wagony w wersji kolekcjonerskiej (95473), z numerami 086 i 090.
Dwa lata później, czyli w 2001 roku, ukazał się zestaw 95920, zawierający fikcyjną lokomotywę oraz dwa wagony (082 i 092) w wersji maksymalnie zubożonej (brak wnętrza, niepomalowane ramy okien, brak rynien/daszków i innych elementów malowanych czarną kreską, niekompletne oznakowanie itp.).
Wagony poznańskie z IV edycji (039 i 137), z roku 2007, były w dwóch zestawach: 96954 i 96969, ten drugi rok, lub dwa lata później. W 2010 roku ukazał się ponownie zestaw z numerem 96969, ale już z wagonami toruńskimi!
To tyle, teraz idę spać, a jutro (znaczy dzisiaj:cool:, jak się wyśpię) podam jeszcze kilka ciekawostek związanych z tymi modelami.
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
#3
Zatem z tego wynika, iż w podanym wyżej zestawieniu wagony z dwóch pierwszych edycji nie tylko mają podane złe daty, ale również są zamenione kolejnością (wraz ze swoimi numerami katalogowymi).
Jak się uzbiera więcej uwag do zestawienia, to ewentualnie można będzie je wklepać jeszcze raz, ale w poprawionej wersji. Tyle, że lepiej by wpierw wyłapać jak najwięcej uwag i pomyłek.

Ogólnie rzecz biorąc, początkowo uwagi o modelach były tylko moją korespondencją ze wspomnianym kolegą z forum. To on do mnie pisał, pytając czy wiem ile w sumie tych wagonów było. Ja napisałem co wiedziałem, ale nie było tego za wiele, zaś on dalej wnikał w temat. Ostatecznie pomyślałem, że szkoda by było, by ustalone przez niego fakty się zmarnowały, bo mogą być osoby które zainteresuje to, ile tych wagonów produkcji Piko było w sumie i jakie były dokładnie.
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
#5
Zgadza się, i nawet o nim wspomniałem (a nawet podałem link do niego) w swoim pierwszym wpisie.
Przy czym tamten wątek jest stary i od tamtego czasu po pierwsze powstały kolejne miniatury, a po drugie udało się doprecyzować informacje odnośnie tego co faktycznie zostało wyprodukowane, a co starałem się wypisać w tym wątku.
 

ALA

Aktywny użytkownik
#6
Obiecałem trochę ciekawostek, oto one:


Na początku ubiegłej dekady pracowałem w sporej (wówczas) i znanej hurtowni modelarskiej i z tego względu miałem dość częsty kontakt z firmą Sk-model i Panem Zbigniewem Kownackim. Zdarzało mu się bywać osobiście u nas i wówczas była okazja do swobodnej rozmowy o np. planowanych edycjach nowych modeli. Z takiej rozmowy m.in. dowiedziałem się, jak wyglądały przygotowania do pierwszej edycji piętrusów w barwach PKP. Po prostu Pan Zbigniew, gdy dowiedział się, że takie wagony są w Toruniu, wysłał tam pracownika z aparatem fotograficznym i ten obfotografował to, co tam akurat "złapał". Zapewne dlatego pierwsza edycja nie posiadała opisów czoła, gdyż ciężko było w ten sposób wykonać dokumentację takiego oznakowania.


Gdy na początku 2002 roku, spytałem o ewentualną nową edycję wagonów piętrowych, okazało się, że taka właśnie jest planowana. Miało to wyglądać tak, że wagony otrzymałyby zmienione numery inwentarzowe, a reszta oznakowania pozostałaby niezmieniona (czyli stare logo PKP, stacja Toruń, brak opisu czoła itd.). Ponieważ akurat zaczęły się pojawiać, po naprawach, wagony z nowym logo PKP ("trumienka"), zaproponowałem, aby tą edycję wykonać z takim, nowym opisem. Pan Zbigniew oczywiście był na tak, tylko poprosił o pomoc w przygotowaniu opisu modelu. Najpierw udało mi się „złapać” i obfotografować wagon 003. Wkrótce potem trafiłem na dwa świeże wagony, oba posiadające taką samą datę naprawy, więc wykonałem dokumentację fotograficzną ich oznakowania. Były to wagony o numerach: 014 i 042. Sprawa była o tyle istotna, że jeśli modele miały być wydane z dwoma numerami, to to stwarzało szansę, że oba będą miały właściwą datę, gdyż nie było co liczyć na to, że modele będą się różnić czymś więcej, niż tylko samym numerem. Ponieważ wówczas wagony tej serii standardowo kursowały w składach czterowagonowych, namawiałem Pana Zbigniewa, aby zrobić modele z czterema różnymi numerami. W tym celu, wysyłając materiał fotograficzny, podałem w liście numer jeszcze jednego wagonu (038), o którym wiedziałem, że także ma już nowe logo i zbliżoną datę naprawy. Oczywiście sugerowałem, żeby w przypadku edycji z dwoma numerami, za wzór wziąć 014 i 042. Jakież było moje zdziwienie, gdy po otrzymaniu, przygotowanych przez Piko, projektów opisu do nowej edycji, okazało się, że zawierają one numery 003 i 038, zamiast 014 i 042! Niestety, tego nie można było już zmienić i po dokonaniu niezbędnych poprawek, dotyczących umiejscowienia poszczególnych napisów, modele ukazały się z takimi numerami. Tak więc opis modeli z tej edycji (w tym data naprawy) odpowiada wagonowi o numerze 003, z jednym wszakże wyjątkiem: na lewej stronie ściany czołowej, żółta tabliczka ostrzegawcza, powinna się znajdować tuż nad dolną krawędzią pudła! Ponieważ model w tym miejscu ma przewód, (który nie występuje w naszych wagonach), tabliczka znalazła się na tej samej wysokości, co tabliczka z prawej strony. Nie było to całkowitą fikcją, ponieważ niektóre egzemplarze tych wagonów miały te tabliczki naklejone symetrycznie.


Ciekawa jest historia modeli w barwach Inter Regio. Powstały one z inicjatywy Przewozów Regionalnych, które chciały w ten sposób wypromować nowe malowanie swojego taboru. Zamówiono model z dwoma numerami, pomimo, ze wówczas nie było jeszcze ani jednego, tak pomalowanego, piętrusa. Kolega Krzysztof Koj stanął wówczas przed dosyć karkołomnym zadaniem, antycypowania malowania i oznakowania modelu! O ile rozmieszczenie opisów można było, w porozumieniu z odpowiedzialnym pracownikiem PR, przewidzieć (a z tego, co wiem, to też był z tym niezły cyrk...), to problemem były choćby numery wagonów i ich przydziały. Aby nie była to bzdura, konieczna była znajomość numerów wagonów przewidzianych w krótkim czasie do przemalowania. Na pytanie o to, przesłano Panu Krzysztofowi dwa numery (wagon poznański i jeszcze jakiś). Po sprawdzeniu, okazało się, że oba wagony przeszły już modernizację i wyglądem nie odpowiadają modelowi Piko, więc konieczne było ponowne pytanie do PR, tym razem z uściśleniem, żeby to były wagony niezmodernizowane. Poskutkowało to przysłaniem kolejnych numerów, tych, które ostatecznie znalazły się na modelach. Gdy Pan Krzysztof opracowywał opis modelu, nie było jeszcze znane nowe logo PR, które później znalazło się na wagonach w malowaniu IR, stąd jego brak w modelu. Ponieważ ostatecznie niewielka liczba wagonów otrzymała malowanie IR (moim skromnym zdaniem, paskudne!), toteż ciekawe, czy faktycznie wagony o tych numerach w tym malowaniu jeździły? A jeśli tak, to czy miały na pasie międzyokiennym napis Inter Regio, bo część wagonów go miała, a część nie. Niestety, nie udało mi się na te konkretne egzemplarze trafić, więc może ktoś z kolegów-forumowiczów coś wie, na ten temat?


Myślę, że przedstawione przeze mnie powyżej kulisy powstania kilku edycji modeli piętrusów firmy Piko, mogą stanowić ciekawe uzupełnienie tabelarycznego ich zestawienia, gdyż pewnie niewielu modelarzom-kolekcjonerom dane było w takim przedsięwzięciu uczestniczyć. Byłby to pewnie ciekawy temat na osobny wątek, a Krzysztof Koj, mógłby książki o tym pisać, tylko znając jego permanentny brak czasu, raczej nie ma co na to liczyć…
 

Remaj12

Moderator Forum Tabor i Imprezy
Zespół forum
T M M
#7
[...] toteż ciekawe, czy faktycznie wagony o tych numerach w tym malowaniu jeździły? A jeśli tak, to czy miały na pasie międzyokiennym napis Inter Regio, bo część wagonów go miała, a część nie.[...]
Wagonów, które otrzymały nowe malowanie "interREGIO" spółki <==> Przewozy Regionalne jest 7. Wagony te wyróżniają się spośród innych wagonów typu "Görlitz 88/89" wklejanymi przyciemnianymi oknami dolnego pokładu, półpięter, drzwi wejściowych i drzwi przejścia międzywagonowego. Wagony otrzymały nowe okna podczas napraw głównych.

Wszystkie wagony, które otrzymały malowanie "interREGIO" spółki <==> Przewozy Regionalne odbyły naprawę w Wagonowni Słupsk w roku 2010:

50 51 26-08 003-3 Bmnopux 1151 Stacja Toruń REV 2002 26.03.10. z napisem "interREGIO" z logo <==> Przewozów Regionalnych

50 51 26-08 038-9 Bmnopux 1151 Stacja Szczecin REV 2002 28.06.10. bez napisu "interREGIO" z logo <==> Przewozów Regionalnych

50 51 26-08 054-6 B17mnopux 1151 Stacja Poznań REV 2002 09.08.10. bez napisu "interREGIO" bez logo <==> Przewozów Regionalnych

50 51 26-08 060-3 Bmnopux 1151 Stacja Toruń REV 2002 26.03.10. z napisem "interREGIO" z logo <==> Przewozów Regionalnych

50 51 26-08 064-5 Bmnopux 1151 Stacja Poznań REV 2002 11.06.10. bez napisu "interREGIO" z logo <==>Przewozów Regionalnych

50 51 26-08 087-6 Bmnopux 1151 Stacja Poznań REV 2002 16.06.10. bez napisu "interREGIO" z logo <==> Przewozów Regionalnych

50 51 26-08 158-5 Bmnopux 1151 Stacja Toruń REV 2002 26.03.10. z napisem "interREGIO" z logo <==> Przewozów Regionalnych

Wagony w malowaniu "interREGIO" wyprodukowane przez firmę PIKO na zamówienie spółki <==> Przewozy Regionalne posiadają oznaczenia:

PL - PKPPR 50 51 26-08 130-4 Bmnopux 1151 Stacja Gliwice REV Bg 20.07.09. z napisem "interREGIO" bez logo <==>Przewozów Regionalnych

PL - PKPPR 50 51 26-08 156-9 Bmnopux 1151 Stacja Racibórz REV Bg 04.06.09. z napisem "interREGIO" bez logo <==> Przewozów Regionalnych

Z powyższego zestawienia jednoznacznie wynika następująca odpowiedź.

W rzeczywistości wagony o numerach 26-08 130 oraz 26-08 156 nigdy nie otrzymały malowania "interREGIO".
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
#8
No to czyli odpowiednia osoba w tym wątku się udzieliła. Wypada podziękować za odsłonięcie kulis powstania niektórych z tych modeli, Panie ALA.

A ja się zastanawiałem, czy ten wątek się rozwinie, czy pozostanie tylko z moim jedynym pierwszym wpisem... :)
 

ffox

Administrator
Zespół forum
#11
Witam,
Od pewnego czasu zabieram się (jak pies do jeża) do maksymalnego upodobnienia do oryginału wagonu Bdhpumn produkcji PIKO 96011 - nowsza wersja - Poznańska.
Dziś zacząłem oglądać sobie wózki.
Model kupowany był w sklepie lecz przez Allegro - bez oryginalnego opakowania.
Zauważyłem w nim brak imitacji hamulców na obu wózkach. Są za to odpowiednie otwory na umieszczenie tego elementu.
I tutaj pytanie, czy mój egzemplarz jest wybrakowany, czy fabrycznie te modele nie posiadały owych hamulców?
Bdhpumn.jpg

Dotyczy to modelu Piko 96011 - ogólnie jest to wersja bardzo wybrakowana, ale żeby aż tak?

Pozdrawiam
Mateusz
 

Remaj12

Moderator Forum Tabor i Imprezy
Zespół forum
T M M
#12
Eksploatowane w Polsce wagony typu Görlitz 88/89 (Bdhpun/Bdhpumn/Bmnopux/B17mnopux/B16mnopux) nie posiadają hamulców klockowych, ale hamulce tarczowe.
Hamulce klockowe posiadały natomiast wagony eksploatowane przez wschodnioniemieckie koleje DR, zaś później po zjednoczeniu Niemiec i modernizacji tych wagonów również wagony należące obecnie do kolei DB AG.
Modele wagonów z zarządu DR i DB wyprodukowane w serii Classic hamulce klockowe posiadają, zaś modele tych przewoźników z segmentu Hobby już nie.
W przypadku polskich modeli wagonów piętrowych firmy PIKO nigdy nie było imitacji hamulców tarczowych, producent takich nie wyprodukował, gdyby zaś to zrobił to w modelach z serii Hobby, a edycja z roku 2007, o której mówimy do tej należy, imitacji tych na pewno by nie posiadała.
 

Remaj12

Moderator Forum Tabor i Imprezy
Zespół forum
T M M
#14
Co zaś się tyczy dalej modeli wózków eksploatowanych w Polsce wagonów piętrowych budowy Görlitz, brakuje im:
- imitacji hamulców tarczowych
- w przypadku czterech wypustów w segmencie Hobby - po jednym zbiorniku na wózek umieszczonym od strony środka wagonu
- oznaczeń długości wózka:

DSCN2625.JPG

- wskaźnika hamulcowego (na zdjęciu hamulce odluzowane):

DSCN2624.JPG

- w przypadku czterech wypustów w segmencie Hobby - dwóch prądnic na jeden wózek wagonu od strony akumulatorów:

DSCN2638.JPG

- tabliczki producenta i kilku przewodów na całym wózku:

DSCN2622.JPG

Wszystkie zdjęcia są mojego autorstwa i zostały wykonane na bocznicy za dworcem Toruń Główny dnia 26 czerwca 2010 roku. Zdjęcia przedstawiają detale wózka wagonu PL-PR Bdhpumn 50 51 26-08 084-4 1151 rev. 911 17.07.07.

Jak można zauważyć na ostatnim zdjęciu, wagon nie posiada hamulców klockowych.
 

ffox

Administrator
Zespół forum
#15
Ponadto brakuje prądnicy z tego co widzę na jednym z nich oraz z tego co kojarzę, to jeszcze jakiś zbiorników z tyłu - bynajmniej w mojej wersji, ale wersja Classic chyba je posiadała?

EDIT:
Nie doczytałem - opisałeś to pomiędzy zdjęciami (y)
 

Remaj12

Moderator Forum Tabor i Imprezy
Zespół forum
T M M
#16
Ponadto brakuje prądnicy z tego co widzę na jednym z nich oraz z tego co kojarzę, to jeszcze jakiś zbiorników z tyłu - bynajmniej w mojej wersji, ale wersja Classic chyba je posiadała?
Tak, modele z edycji w serii Classic z roku 1999 oraz z 2002, posiadały zarówno prądnice jak i zbiorniki w odpowiedniej ilości i miejscu.
 

MAnTonI

Aktywny użytkownik
#17
Czy koledzy znają może numery katalogowe tych elementów (zbiorniki i prądnice) może wystarczy zamówić jako części dodatkowe i podrasujemy swoje wagoniki? Zacząłem przeglądać na stronie Piko części zamienne ale po 100 stronach różnych elementów, mam .... dość.
 

Remaj12

Moderator Forum Tabor i Imprezy
Zespół forum
T M M
#18
Niestety nie znam, ale jeżeli ktoś dojdzie jakie to elementy to piszę się zarówno na zbiorniki jak i prądnice.

Można by się pokusić i zamówić do wytrawienia detale wózka:
- przewody - rury na wózku
- wskaźniki hamulcowe
- tabliczki producenta
- tarcze hamulców
- zbiorniki
- prądnice

Można by pójść dalej i zamówić inne detale wagonu:
- listwy ochronne nad drzwiami i oknami górnego pokładu
- ewentualnie klapy przejścia międzywagonowego
- gniazdo i przewód ogrzewania elektrycznego
- uchwyty wraz z tablicami kierunkowymi
- uchwyty do przeprawy promowej
- klamki drzwi wejściowych
- wskaźniki poziomu wody
- uchwyty pod zderzakami
- hak i sprzęg śrubowy
- tarcze zderzakowe
- węże hamulcowe
- odpływy toalet
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
#20
Mam pytanie odnośnie szyb wagonu Bdhpumn produkcji Piko. Czy można je jakoś bezinwazyjnie wymontować z budy wagonu celem np. pomalowania obramowań okiennych w modelach w wersji Hobby?
 

Podobne wątki