• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

PIKO - modele wagonów pasażerskich typu 112A

Kriz8

Aktywny użytkownik
#22
Nie można w zasadzie przyjąć, chociaż nie można tego wykluczyć. Bez dostępu do odpowiednich źródeł wręcz niemożliwe jest jednoznaczne stwierdzenie. Oczywiście z uwzględnieniem tego, co wcześniej pisał @OLF, odnośnie występowania tego typu wagonów w składach pociągów lokalnych czy regionalnych.
Bezsprzeczne jest, że w ostatnich latach wagon przydzielony był do stacji Wrocław, ale nie to jest motywem przewodnim wątku.
 
#23
no i dzięki pomocy pewnych osób udało się ustalić poprzednie numery tego wagonu :
50 51 19-08 183-2 to ex 51 51 19-10 129-0, ex 51 51 19-80 290-5
no i ten ostatni numer to ten co jest poszukiwany :)
tylko nie ma gwarancji że wtedy też należał do stacji Wrocław Gł.
Niestety, ale wagon typu 112Ag nr 51 51 19-80 290-5, przyjęty został na stan PKP dnia 22 sierpnia 1980 r. i przydzielony został pierwotnie do DOKP Warszawa. Stacji macierzystej nie udało mi się ustalić...

W lipcu 2000 r. wagon ten należał do ówczesnego PZ Białystok (prawdopodobnie st. mac. Białystok).
 
Ostatnio edytowane:

mikl

Znany użytkownik
#24
Może będzie na temat a może nie (trudno się połapać jaki jest główny nurt tego wątku ) ale chciałbym się dowiedzieć czy dostępne kalki Allegratki do wagonów Adu i Adnu do roku 1994 moga być nałożone na wagon klasy 1 tyle 112Ag od Robo? Czy np potrzebne są dodatkowo zmiany w konstrukcji modelu bądź malowaniu.
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
#25
Dobry zwyczaj nakazywałby, żeby przynajmniej podać linki do produktów o które się pyta (już nie mówiąc nawet o grafikach konkretnych).

Adnu na pewno na modelach Robo nie można umieścić, gdyż model przedstawia mutację 112Ag, w której fabrycznie nie zabudowywano urządzeń ogrzewania nawiewnego (charakterystyczna kratka wlotu na boku pudła).

Adu - jak najbardziej, tylko dla stanu do roku 1994 na 99% nie można przypasować żadnego z umieszczonych na grafikach numerów inwentarzowych. Nie wspominając o datach napraw i niektórych przydziałach.
Ogólnie kalkomanie w tym zakresie to fikcja - zlepek mniej lub bardziej poprawnych oznaczeń, szczególnie "dwudziestosześciometrowy" 51 51 19 70 251-9.

Pytanie jest zasadnicze, jaki stopień realizmu chcesz uzyskać. Jeżeli zgodność nie ma znaczenia, ,to w zasadzie do "Adu" cokolwiek można z tego złożyć.
 

mikl

Znany użytkownik
#26
Dziękuję koledze @Kriz8. Następnym razem podam linki. Zakładałem najwyraźniej niesłusznie że informacja o tym że jest to wagon 112Ag była wystarczająca. Rym bardziej dziękuję że rozwianie wątpliwości
 

OLF

Aktywny użytkownik
#27
szczególnie "dwudziestosześciometrowy" 51 51 19 70 251-9.
Ale wagon 139A o tym numerze akurat miał długość 26,4 m...

Niemniej kalkomania Adnu się na 112Ag nie przyda (jak wytłumaczył Kriz8, drugi numerek to na mój gust 112Am), jednak Adu ma duże szanse: 50 51 19-10 060 oraz 50 51 19-10 129 były wagonami 112Ag, idąc drogą dedukcji (brak innych typów które dałoby się zdegradować do 19-10 xxx), wykorzystane na kalkomaniach 19-10 068 i 19-10 123 też raczej były 112Ag. Jedyny problem, że tak nisko wagony te upadły dopiero po około 2000 roku...

Kolejny raz proszę o zmianę nazwy tematu!
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
#28
Ale wagon 139A o tym numerze akurat miał długość 26,4 m...
Oczywiście, ale przecinek się nie zmieścił w cudzysłowie ;). W sumie dla jasności mogłem napisać "ponaddwudziestosześciometrowy".

Niemniej kalkomania Adnu się na 112Ag nie przyda (jak wytłumaczył Kriz8, drugi numerek to na mój gust 112Am), jednak Adu ma duże szanse: 50 51 19-10 060 oraz 50 51 19-10 129 były wagonami 112Ag, idąc drogą dedukcji (brak innych typów które dałoby się zdegradować do 19-10 xxx), wykorzystane na kalkomaniach 19-10 068 i 19-10 123 też raczej były 112Ag. Jedyny problem, że tak nisko wagony te upadły dopiero po około 2000 roku...
Do grupy 19-10 w zasadzie nie mogło trafić nic innego niż 112Ag. Poza pojedynczymi 112Ap, ale to i tak już z serią Adnu. Zresztą tak jak wspomniałeś, to dopiero po 2000 roku.

Kolejny raz proszę o zmianę nazwy tematu!
Zdecydowanie!
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
#31
Po roku 2000 (masowo w 2001) w celu obniżenia kosztów eksploatacji, w postaci wydłużenia cyklów międzynaprawczych, ograniczono prędkość dopuszczalną liczonej w tysiącach populacji wagonów rodziny Y.
Dla wagonów o prędkości dopuszczalnej powyżej 120 km/h cykl między naprawami rewizyjnymi wynosił 18 miesięcy.
Dla wagonów o prędkości dopuszczalnej do 120 km/h cykl zamykał się na 24 miesiącach (pomijając potencjalną możliwość odroczenia rewizji o 3 miesiące).
Jako że w numerze inwentarzowym wagonu w czwartej grupie cyfr zakodowana jest prędkość dopuszczalna, przy jej zmianie konieczna była zmiana numeru inwentarzowego wagonu, tj. przenumerowanie do nowych grup wraz z nadawaniem kolejnych numerów w grupie.
Wagony z grup 30/38/40/48/70/78/80/81/88 przenoszono do grup 00/08/10/18. Potencjalnie również poza degradacją "prędkościową" w niektórych egzemplarzach unieczynniano ogrzewanie parowe i/lub zniesiono możliwość zasilania wielonapięciowego. To również zakodowane jest w czwartej grupie cyfr numeru.
Proceder ten dotyczył wszystkich wręcz typów taboru: wagonów 2. klasy (111A/141A i pochodne + budowy NRD), 1. klasy (112A/140A i pochodne), kuszetek (110A i pochodne), barowych (113A), sypialnych (budowy NRD), bagażowych (209C i pochodne), bagażowych z przedziałami 2. klasy (609A i pochodne) i bezprzedziałowych 2. klasy (120A).

Po przejęciu pociągów pospiesznych od Przewozów Regionalnych przez PKP Intercity w ramach porządkowania posiadanego taboru również zachodzą tego typu zjawiska, oczywiście w zdecydowanie mniejszym zakresie.

Dla przykładu przywoływany już w tym wątku wagon typu 112Ag o numerze fabrycznym 16985, wyprodukowany w HCP w 1980 roku.
Fabrykę opuścił z numerem 51 51 19 80 290-5 i jak doniósł @Krzysztof Koj, w 2000 roku z tym właśnie numerem należał do PZ Białystok.
Około 2001 roku został przenumerowany na 51 51 19 10 129-1 (obniżenie dopuszczalnej prędkości ze 160 km/h do 120 km/h). Prawdopodobnie wówczas otrzymał barwy zielono-kremowe i serię Azdu (zdeklasowany, jako wagon 2. klasy).
W 2011 roku (papierowo być może w 2010) doszło do kolejnej zmiany numeru, tym razem na 50 51 19 08 183-2 (zamiana zasilania na jednonapięciowe). Prawdopodobnie powrócił do barw czerwono-kremowych, ale na 100% nie jestem tego w stanie potwierdzić. Nie wiem też, czy w trakcie kolejnych napraw rewizyjnych nie otrzymał malowania TLK bądź IC. Internet wykazuje jego udział w ruchu jeszcze w sezonie letnim 2015 roku. A już w styczniu 2016 r. został wystawiony w przetargu na sprzedaż "wraków wagonów". Zapewne jego historia się już zakończyła.
 

Podobne wątki