• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów krytych typu 401K

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 5 3
Od kiedy wagony nie będące prywatnymi mają "przydział"??????...
Gwoli ścisłości, część wagonów handlowych PKP również była stacjonowana - nie tylko prywatne. Zasadniczo były (są) to wagony budowy specjalnej, z grup F, H, S, a również i U. Oczywiście nie był (jest) to jakiś istotny odsetek w ilostanie wagonów, ale jednak to fakt.

To się stało wtedy gdy ignoranci zabrali się za zbieranie zabawek.
Cóż, ignorancja i lenistwo - to głównie "toczy" forum od dłuższego czasu. Na równi z trolowaniem i "trudnymi sprawami", a może i nawet bardziej, bo po cichu.
 
Reakcje
87 3 0
No cóż popełniłem błąd pisząc słowo "przydział" w odniesieniu do wagonów krytych typu 401K.
Dziękuję za sprostowanie błędu. Nie dziękuję zaś za określenia typu "ignorancja i lenistwo" itp. Rozumiem Wasze rozbawienie i chęć poużywania sobie, gratuluję błyskawicznego wychwycenia mojego "grzechu".
Natomiast zauważcie, że słowo "przydział" było np. w użyciu w opisie wagonu cysterny: "Model cysterny typu 406Ra ze stacji Żychlin, przydział cukrownia Dobrzelin w Dobrzelinie" firmy ROBO. I nie jest to cysterna prywatnego przewoźnika ani prywatnego właściciela firmy (z tego co wiem to w 1979 roku nie było prywatnych cukrowni). Kilka innych cystern ROBO ma podobne okreslenia w opisach. Może to błąd ROBO, a może nie. Podzielcie się wiedzą bez niepotrzebnych złośliwości.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.379 463 29
Gwoli wyjaśnienia: pojęciem "wagony prywatne" zawsze, także w latach 1960.-90. określano wagony nienależące do państwowej kolei, ale włączone do parku wagonów kolei (stąd miały oznaczenia kolejowe, w Polsce było to PKP). Takiego określenia używano w całej Europie, niezależnie, czy właścicielem wagonu była firma prywatna, czy przedsiębiorstwo państwowe.
 
Reakcje
87 3 0
Dziękuję Moderatorowi i kolegom za informacje, także te otrzymane na priv. Z tego wynika, że gdybym w stosunku do tych wagonów użył określenia "stacja macierzysta" to byłoby nieco właściwiej niż określenie "przydział", lecz tak naprawdę niepotrzebnie i w sumie błędnie. Natomiast dla wagonów określonych jako "prywatne" pisanie o "stacji macierzystej" ma uzasadnienie. Domniemywam, że chodzi np. o szutrowki, część cystern itp. W każdym razie dziękuję, a nerwy staram sie trzymać na wodzy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.379 463 29
gdybym w stosunku do tych wagonów użył określenia "stacja macierzysta" to byłoby nieco właściwiej niż określenie "przydział"
Skoro już rozdzielamy włos na czworo, to warto zauważyć, że na wagonach pasażerskich też jest podana "stacja macierzysta", a nie "przydział". Określenie "przydział" jest używane potocznie, zamiennie, bo jest krótsze, ale w praktyce oznacza to samo, co stacja macierzysta.
 
Reakcje
27 0 0
Skoro już jesteśmy przy temacie stacji macierzystych wagonów towarowych to chciałbym na przykładzie wagonu Eamos od Piko zapytać lepiej obeznanych czy dobrze rozumiem jego oznaczenia.

Tutaj widoczne są oznaczenia:
https://przystaneksklep.pl/images/53908325_1027495270777148_2444228766751260672_n.jpg

Z tego wynika, że wagon ten nie należy do PKP, ale został włączony do ich parku wagonów. Natomiast stwierdzenie, że "po wyładunku zwrot do stacji macierzystej" oznacza, że z uwagi na to, że nie należy on do PKP, nie wolno go wykorzystać w realizacji innego zlecenia przewozowego tylko natychmiast zwrócić do wskazanej stacji?

Czy podmiot będący właścicielem takiego wagonu ze wskazaną stacją macierzystą w takiej sytuacji zobowiązany jest wynajmować na tej stacji tor lub grupę torów odstawczych, które zarezerwowane będą do odstawiania jego nieużywanych wagonów? Innymi słowy czy właściciel tego Eamosa, którym nie było PKP wynajmował jakieś konkretne tory na stacji w Krzeszowicach do odstawiania tych posiadanych przez siebie wagonów?

Wydaje mi się, że na części talbotów PKP Cargo również określona jest stacja macierzysta. Czy to znaczy, że wagony te nie należą do PKP Cargo?
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.498 35 1
ten wagon serii Eamos to należy do PKP, wagony kolejowe w niektórych przypadkach tez były przypisane do stacji macierzystych
a to że należy do PKP to np. tez wynika z numeru wagonu - numer ma początek 82 ..., gdyby był "prywatny" to by jego numer się zaczynał na 84 ...
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 5 3
Skoro już jesteśmy przy temacie stacji macierzystych wagonów towarowych to chciałbym na przykładzie wagonu Eamos od Piko zapytać lepiej obeznanych czy dobrze rozumiem jego oznaczenia.

Tutaj widoczne są oznaczenia:
https://przystaneksklep.pl/images/53908325_1027495270777148_2444228766751260672_n.jpg

Z tego wynika, że wagon ten nie należy do PKP, ale został włączony do ich parku wagonów. Natomiast stwierdzenie, że "po wyładunku zwrot do stacji macierzystej" oznacza, że z uwagi na to, że nie należy on do PKP, nie wolno go wykorzystać w realizacji innego zlecenia przewozowego tylko natychmiast zwrócić do wskazanej stacji?
Jak już kolega @Rysiek napisał, jest to wagon należący do PKP (handlowy), a nie prywatny. Poza wspomnianym wyżej kodem wymiany, myślę że istotniejszym wyróżnikiem wagonu prywatnego włączonego do parku PKP (Cargo) jest symbol (litera P w prostokącie) umieszczany w pobliżu cyfry samokontroli numeru wagonu. W tym przypadku, z racji przystosowania wagonu pod konkretny rodzaj ładunku, został on przypisany do konkretnej stacji macierzystej.
Natomiast stwierdzenie "po wyładunku ..." oznacza, że wagonu nie należy wtórnie ładować jakimkolwiek ładunkiem, tylko zwrócić do stacji macierzystej pod kolejny załadunek. Kiedyś przy ładunkach rozproszonych, starano się zwracać wagony (lub grupy wagonów) pierwszym dostępnym, właściwym pociągiem towarowym podążającym w kierunku stacji macierzystej. W przypadku przedmiotowych wagonów typu 401Zk, których poprzez modernizacje (platform 401Ze) powstało raptem 120 szt. [za Atlasem Wagonów Towarowych P. Terczyńskiego] założyłbym, że wagony jeździły w zwartych wahadłach w postaci 3-4 składów, z ładunkiem kruszywa z okolicznych (Krzeszowice) kamieniołomów, a wracały do st. mac. jako składy próżne.

Czy podmiot będący właścicielem takiego wagonu ze wskazaną stacją macierzystą w takiej sytuacji zobowiązany jest wynajmować na tej stacji tor lub grupę torów odstawczych, które zarezerwowane będą do odstawiania jego nieużywanych wagonów?
Zazwyczaj wagony prywatne należały do konkretnych zakładów przemysłowych, więc "stacjonowały" na bocznicach tego właśnie zakładu i nie było potrzeby najmu dodatkowych torów. Jeżeli jednak zajmowały dłuższy czas tory kolei państwowej, to nie musiały być to tory dzierżawione, tylko naliczane były zakładowi opłaty za postój wagonów. Stacją macierzystą była zazwyczaj stacja PKP, do której przylegała, czy z której wyprowadzona była bocznica zakładu. Aktualnie, w przypadku prywatnych przewoźników wagony też są głównie stacjonowane po bocznicach zakładowych, po części przejętych lub nawet wynajętych. Nie wiem jak jest, np. w przypadku węglarek FPL, przypisanych do st. mac. Lublin Tatary - czy założono wykorzystanie jakiejś istniejącej bocznicy zakładowej, czy wybudowano nowe tory, czy może wynajęto tory od PKP. Zresztą wagony są w ciągłym ruchu, więc nie spodziewałbym się, żeby przez dłuższy czas miały się znajdować na obszarze tej właśnie stacji.

Wydaje mi się, że na części talbotów PKP Cargo również określona jest stacja macierzysta. Czy to znaczy, że wagony te nie należą do PKP Cargo?
Jak wyżej - wręcz przeciwnie. Są to wagony PKP Cargo, jako wagony budowy specjalnej, przeznaczone do wybranych rodzajów ładunków (węgiel, koks, etc.), przydzielone są do stacji w miejscach (lub okolicach), gdzie ten naładunek następuje.

A wracając do tematu wątku - wagony typu 401K(a), serii Ga(g)s, to wagony handlowe budowy normalnej. Nie były przydzielane do stacji macierzystych, tak jak i większość wagonów handlowych PKP - kursowały po całej sieci (i poza nią), zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem.
Przydzielone co najwyżej były do konkretnych ZNTK (Ostrów, później Łapy), ale to już zupełnie co innego.
 

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
1.949 24 8
Może to już gdzieś było, ale czy oprócz wyżej opisanych Gags-ów w tym roku planowane są jeszcze inne zestawy?
Mam na myśli np. epokę V żeby uzupełnić skład.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.287 61 2
Wagony z epoki IVb już w większości sklepów wysprzedane a jakoś nikt z szczęśliwych posiadaczy nie kwapi się ich zaprezentować. Ja z racji moich preferencji odpuściłem sobie zakup brązowego wagonu z epoki V i się zdecydowałem na zakup zestawu z epoki IV dlatego są to moje pierwsze modele tych wagonów w mojej kolekcji. Modele Piko zrobiły na mnie nadzwyczaj dobre wrażenie. Zarówno wysoka jakość odwzorowania detali jak też jakość wykonania w fazie produkcji. Żadnych baboli, ciapów kleju i uszkodzeń. Jednak ponownie zadbano o jakość produkcji. Wagony reprezentują stan prawdopodobnie fabryczny. Oryginalne drzwi pokryte blachą falistą i dolne zsypy w drzwiach innego typu ze skośnymi klapami zamykanymi wałkiem z mimośrodami. Oprócz tych różnic nie ma dolnej prowadnicy drzwi do utrzymania drzwi w pozycji otwartej tylko tą rolę pełniły w odpowiednich odległościach rozmieszczone 4 haki. Na dachu znajduje się 6 otworów ładunkowych z klapami.
20200724_162033(1).jpg
20200724_162053(1).jpg
20200724_162412(1).jpg
20200724_162123(1).jpg
20200724_162144(1).jpg
20200724_162235(1).jpg

Obydwa wagony mają oznaczenia włączenia do Wspólnego Parku Wagonów OPW. Przed modernizacją te wagony nie miały ciągłej dolnej prowadnicy.

20200724_225742(1).jpg
Drzwi oryginalnej konstrukcji przed modernizacją.

20200724_163653(1).jpg
Na dachu pięknie odwzorowany ażurowy pomost. W klapach nad drzwiami są odwzorowane małe pokrywy do wyprowadzenia komina piecyka dla transportów wojskowych

20200724_162714(1).jpg
Podwozie bardzo bogato wyposażone w detale.

20200724_162957(1).jpg
Ciekawostką są wózki o "podciętej" konstrukcji w celu umożliwienia ich swobodnego obrotu na ciasnych łukach.
 

robertmuszka

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
T M M
Reakcje
4.103 153 19
Fajnie kolego, ze prezentujesz te wagony, ja kiedyś wstawiłem tu , na forum , swoje zakupy, niestety pojawiły sie negatywne oceny, więc dałem sobie luz, może to i lepiej, skoro ktoś nie potrafi cieszyć sie radością innych, a widzi tylko swoje problemy.
 

Podobne wątki