• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii SU46

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.376 463 29
Mniej więcej, ale dokp zlikwidowano w 1998 roku, tylko nie wiem dokładnie z jaką datą. Tak więc wydaje mi się, że co najmniej do końca 1997 roku dokp jeszcze były.
 

Bolutek

Ostrzeżony
Reakcje
1.611 378 7
Od 01.07.1997 faktycznie działały już tylko Zakłady Taboru, natomiast do 30.06.1997 działały zarówno Lokomotywownie (MD) jak i Zakłady Taboru (MT), np. na dzień 01.01.1997 było już 17 Zakładów Taboru powstałych wcześniej z łączenia Lokomotywowni.
Pierwsze Zakłady Taboru powstały 01.06.1991 i były to wg moich notatek MT Bydgoszcz Główna, MT Chojnice, MT Iława, MT Olsztyn i MT Zajączkowo Tczewskie.
Zakład w Chojnicach powstał "na siłę" chociaż administracyjnie nie miał żadnej racji bytu. Ot - zadecydowały ówczesne "układy"...I tak później wchłonęło go Zajączkowo...
 

EU07-470

Nowy użytkownik
Reakcje
42 0 0
Zakład Taboru w Olsztynie na 100% funkcjonował już 1995 roku, świadczą o tym pieczątki w dokumentacji lokomotywy wbite przy spisie jej podzespołów.
Zakład ten tj. pisano wyżej mógł już funkcjonować w 1992 roku np. Zakład Taboru w Czerwieńsku powstał na Zarządzenie nr 19 Naczelnego Dyrektora Zachodniej DOKP z dniem 01.07.1992 r. gdzie dokonano połączenia Lokomotywowni I klasy w Czerwieńsku z Wagonownią w Zbąszynku w jeden Zakład. Od tego trzeba by było zacząć poszukiwania daty powstania, lecz nie jest to równoznaczne ze zmianą opisu taboru.

Lokomotywa SU46-012 po przekazaniu ze Słupska do Olsztyna była w ciągłej eksploatacji praktycznie do końca grudnia 1990 roku, następnie w kwietniu 1991 została skierowana do naprawy głównej, którą ukończono 30.09.1991 roku.
Lokomotywa po G1 była cały czas w eksploatacji do 02 marca 1995 roku, następnie została skierowana do 1R1, ponownie w eksploatacji od czerwca 1995 roku do kwietnia 1998 roku.
Moim zdaniem, przyjmując udokumentowane fakty i wpisy w dokumentacji tego pojazdu, model odzwierciedla lokomotywę w zakresie dat 30.09.1991-03.03.1995 (data rozpoczęcia 1R1).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.376 463 29
A dlaczego? Przecież napisałem już:
Zmiany organizacyjne w strukturze służby trakcji, w tym zmiany nazw jednostek organizacyjnych z lokomotywowni na zakłady taboru nie były bezpośrednio związane z likwidacją dokp i miały miejsce znacznie wcześniej. Łączono mniejsze jednostki (lokomotywownie) w większe, stąd też zmiana skrótów. Mam np. zrobione w 1994 roku w Ełku zdjęcie SU46-010, na której jest napis "MT Olsztyn Północna DOKP".
Nie potrafię powiedzieć, kiedy zaprzestano pisać "MT", a zaczęto stosować tekst "Zakład Taboru", ale same zakłady istniały już wcześniej, jak już wyżej wyjaśniono. A jak napisał chwilę wcześniej kolega @Pawel dokp działały do końca 1998 roku.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
No właśnie w tym rzecz, że pomimo istnienia już wcześniej Zakładów Taboru (określanych jeszcze skrótem MT) nie pisano jeszcze Zakład Taboru, a własnie MT..DOKP... Ustalenie początku stosowania napisu Zakład Taboru pozwoliłoby na precyzyjniejsze umieszczanie kolejnych edycji modeli w czasie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.376 463 29
Można powiedzieć, że od 1999 roku nie powinno już być napisów "Xyz DOKP" (choć na pewno lokomotywy z takimi napisami jeździły jeszcze jakiś czas po 31.12.1998). Ale kiedy zaczęto stosować pełny tekst "Zakład Taboru" nie wiem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.376 463 29
Nieprawda. Pisze się np. "Centralna Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych", w skrócie "Centralna DOKP" bo to jest nazwa własna konkretnej jednostki organizacyjnej, ale "dyrekcje okręgowe kolei państwowych" (dokp), bo tu mówimy ogólnie o dyrekcjach okręgowych, a nie o jednej, konkretnej dyrekcji. :p Na podobnej zasadzie piszemy, że "na polskich kolejach parowozy jeździły regularnie do lat 1990.", ale "na Polskich Kolejach Państwowych nie ma już w normalnej eksploatacji parowozów". W pierwszym przykładzie określenie "polskie koleje" nie jest nazwą własną, tylko ogólnym określeniem rodzaju transportu z dodanym przymiotnikiem, wskazującym, że chodzi o koleje w Polsce, ale (teoretycznie) niekoniecznie o przedsiębiorstwo PKP.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
Zauważyłem pewną prawidłowość na stronie ilostanu. Mianowicie w kolumnie przydział dopiero od 1.09.1999r. wskazuje się Zakład Taboru. Wcześniej są tylko MT, MZ...
Czyżby lokomotywy z napisem Zakład Taboru należałoby umieszczać w czasokresie po 1.09.1999r. ?
 

Bernard Sobczyk

Aktywny użytkownik
SKMK
Reakcje
520 14 1
lokomotywa 18 września 1989 roku przeszła na stan MD Olsztyn ze Słupska. Nie znam przyczyn przekazania tej lokomotywy. Ale jeśli byla to decyzja odgórna dotycząca np wycofywania tej serii z MD Słupsk to ta lokomotywa nie koniecznie musiała być przekazana jako sprawna.
Wszystkie lokomotywy SU46 zostały przekazane do innych jednostek po zakończonej elektryfikacji odcinka Słupsk - Wejherowo we wrześniu 1989.
 

Bernard Sobczyk

Aktywny użytkownik
SKMK
Reakcje
520 14 1
Może i rzeczywiście w Olsztynie powstał Zakład Taboru w roku 1991 tylko czy to miało jakiś wpływ na to co było napisane na lokomotywach. Wtedy jeszcze istniały DOKP więc pozostaje kwestia czy przed przydziałem Olsztyn zmieniono skrót Lok. na MT lub coś innego czy też wszystko pozostało bez zmian.
Oczywiście, że tak. Po powstaniu Zakładu Taboru (czyli formalne połączenie lokomotywowni i wagonowni) oznaczenie na lokomotywie zmieniono na MT. I oznaczenie istniało do czasu formalnych likwidacji DOKP.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
Oczywiście, że tak. Po powstaniu Zakładu Taboru (czyli formalne połączenie lokomotywowni i wagonowni) oznaczenie na lokomotywie zmieniono na MT. I oznaczenie istniało do czasu formalnych likwidacji DOKP.
No to gdyby jeszcze był tak uprzejmy i wrzucił zdjęcie jakiejkolwiek lokomotywy uwiecznionej w 1997 roku, z napisem "Zakład Taboru..." to to było by już chyba wszystko wiadomo :)
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
No bo formalnie ZT powstały 1 lipca 1997 roku. Niezależnie od wszystkiego próbuję ustalić od kiedy na lokomotywach zaczęły się pojawiać napisy "Zakład Taboru"
Natomiast nawiązując do wpisu kolegi @Bernard Sobczyk...kluczowe jest ustalenie czy po powstaniu MT w Olsztynie na lokomotywie pojawił się stosowny skrót. Czy są zdjęcia to potwierdzające lub świadczące od czymś przeciwnym ?
Zdjęcie kolegi @Valec wskazuje, że w 1995 roku na lokomotywie z Olsztyna jest już MT...
Kolega @EU07-470 podzielił się bardzo ważną informacją. Mianowicie, że lokomotywa kolejna naprawę przeszła w 1995 roku.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.376 463 29
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
Tak, zafiksowałem się. Ale to dlatego, że zawsze w maksymalnym stopniu mam potrzebę wiedzieć co kupiłem, bo ogromną wagę przywiązuję do realistycznego zestawiania pociągów - jeśli oczywiście jest taka możliwość. Bo gdy jej nie ma to oczywiście trzeba zastosować kompromis.
Tutaj obawiam się, że lokomotywa SU46-012 jest osadzona w bardzo wąskim okresie czasu tj. od chwili otrzymania przydziału do MD Olsztyn (wrzesień 1989), gdy na lokomotywie był właśnie taki przydział jak na modelu, do naprawy głównej we wrześniu 1991r. gdzie z dużą dozą prawdopodobieństwa należy przyjąć, że powinna już mieć dodane do przydziału to MT, gdyż już od 4 miesięcy MT w Olsztynie istniało.
Tym samym moim zdaniem rację ma kolega @Pawel, który pisze :
Żółte czoło zapewne pojawiło się gdzieś pod koniec roku 1988, lub na początku 1989, nie zawsze było to połączone z naprawami, natomiast opis "Lok. Olsztyn DOKP Północna" wskazuje na okres około 1989-91, naprawa główna została wykonana już po powstaniu Zakładu Taboru w Olsztynie, czyli opis po tej NG powinien być już inny. Tak więc wg mnie model przedstawia okres koniec epoki IVc / początek epoki Va, lata 1989-91.
,
Choć na pewno korzystniej by było, gdyby taki stan lokomotywy odzwierciedlał lata 1991-1995 jak pisał kolega @EU07-470 w tym wpisie :
Zakład Taboru w Olsztynie na 100% funkcjonował już 1995 roku, świadczą o tym pieczątki w dokumentacji lokomotywy wbite przy spisie jej podzespołów.
Zakład ten tj. pisano wyżej mógł już funkcjonować w 1992 roku np. Zakład Taboru w Czerwieńsku powstał na Zarządzenie nr 19 Naczelnego Dyrektora Zachodniej DOKP z dniem 01.07.1992 r. gdzie dokonano połączenia Lokomotywowni I klasy w Czerwieńsku z Wagonownią w Zbąszynku w jeden Zakład. Od tego trzeba by było zacząć poszukiwania daty powstania, lecz nie jest to równoznaczne ze zmianą opisu taboru.
Lokomotywa SU46-012 po przekazaniu ze Słupska do Olsztyna była w ciągłej eksploatacji praktycznie do końca grudnia 1990 roku, następnie w kwietniu 1991 została skierowana do naprawy głównej, którą ukończono 30.09.1991 roku.
Lokomotywa po G1 była cały czas w eksploatacji do 02 marca 1995 roku, następnie została skierowana do 1R1, ponownie w eksploatacji od czerwca 1995 roku do kwietnia 1998 roku.
Moim zdaniem, przyjmując udokumentowane fakty i wpisy w dokumentacji tego pojazdu, model odzwierciedla lokomotywę w zakresie dat 30.09.1991-03.03.1995 (data rozpoczęcia 1R1).
Jednak oznaczenie MT na Olsztyńskich lokomotywach funkcjonowało już w 1994 roku jak pisze Pan Andrzej Harassek, więc raczej należy przyjąć, że na 012 pojawiło się pewnie w trakcie naprawy głównej, lub zaraz po niej.
No chyba, że kolega @Remaj12 coś jeszcze napisze w tym temacie. Wspominał coś o zdjęciu wykonanym w 1992 roku w swoim wpisie :
Gdzie są takie informacje? Zakłady Taboru (formalnie jako nowy rodzaj jednostek terytorialnych) powstały 1 lipca 1997 roku. Wcześniej obowiązywał podział na DOKP.
Odnośnie modelu SU46-012 (PIKO 52867) - pan Ryszard Boduszek wykonał 6 lutego 1992 roku w lokomotywowni w Ełku fotografię pierwowzoru tegoż modelu - miniatura jest wykonana identycznie jak pierwowzór uwieczniony na wspomnianej fotografii. Kolejna dostępna w internecie fotografia tej lokomotywy została wykonana 21 czerwca 1993 roku przez pana Miłosza Telesińskiego na stacji w Szczytnie - lokomotywa jest sfotografowana od czoła, więc ciężko ocenić czy oznaczenia na boku się zmieniły, natomiast detale na czole są identyczne jak w modelu. Kolejne ogólnodostępne fotografie są z 1997 roku i na nich już widać zmiany, zarówno w oznaczeniach jak i detalach malowania, także można wstępnie przyjąć, że model odwzorowuje pierwowzór z okresu od zakończenia naprawy głównej G1 zakończonej 30 września 1991 roku do... połowy 1997 roku? Trzeba by się upewnić/dowiedzieć kiedy zaszły jakieś zmiany w wyglądzie SU46-012 - czy było to już w 1992, czy w 1993, 1994, 1995, 1996 lub dopiero w 1997 roku, czego akurat jesteśmy pewni i możemy póki co przyjąć pierwszą połowę 1997 roku jako graniczną dla okresu, z którego model odwzorowuje pierwowzór.
Uffffo_O:);)
 

Podobne wątki