(...) Choć muszę przyznać, że większość starych zdjęć jakie znalazłem ma nad oknami kolor górnego pasa. Trudno określić jednoznacznie, stare czasy, z jednej strony dane z książki odnośnie schematu malowania i powyższe zdjecie, z drugiej strony inne zdjęcia z innym malowaniem.
Jeśli chodzi o malowanie dachu, to sprawa jest moim zdaniem bezdyskusyjna i nie chodzi tu o jakieś "książki", tylko o dokumentację konstrukcyjną tej lokomotywy (Grupa 20, malowanie i oznaczenia), w której określono dokładnie malowanie każdego zespołu i podzespołu konstrukcyjnego lokomotyw typu 303D (oczywiście w wykonaniu fabrycznym).
To właśnie zdjęcia, uznawane dziś za praktycznie jedyne źródło wiedzy, wprowadzają tylko niepotrzebne zamieszanie. Najlepszym tego dowodem jest fabryczne zdjęcie lokomotywy SU46-039, na którym nie sposób określić koloru poszczególnych części dachu.
Oczywiście wartość historycznych zdjęć jest nie do przecenienia, ale nie może to być jedyne źródło wiedzy.
Co do anteny radiotelefonu, to rzeczywiście lokomotywa SU046-039, będąca pierwowzorem modelu firmy PIKO, nie miała w chwili przekazania do eksploatacji zamontowanej anteny radiotelefonu, jednak była już do tego fabrycznie przystosowana, a na dachu miała już nawet zaślepione otwory do zamontowania anteny radiotelefonu typu "Radmor".
Nie wiem kiedy w tej lokomotywie założono tę antenę, ale sądzę, że najdalej po 2-3 latach eksploatacji.
Firma PIKO opracowała ogółem 11 wersji (!) modelu lokomotywy SU46, jednak nie przewidziała wersji bez anteny radiotelefonu, co wynikało zapewne z braku odpowiedniej wiedzy na ten temat... To samo dotyczy lusterek.
Gdybym miał w tym przypadku wybór, oczywiście wybrałbym wersję modelu bez anteny "Radmor" i bez lusterek.