• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii SU42/SM42/SP42

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
Reakcje
2.190 34 1
Odświeżę troszkę wątek ...
Wydaje mi się, że gdzieś widziałem wykonany z blaszek fototrawionych od (@Ostbahn) podświetlony i zamontowany pulpit do SM42/SP42.
Czy ktoś z modelarzy mógłby podzielić się uwagami przy montażu i oświetleniu owego pulpitu? Jak wygląda pasowanie do kabiny? Może jakieś foto?
 

Załączniki

M-G

Aktywny użytkownik
Reakcje
194 9 0
Wymieniłem wszystkie koła w stonkach na bezgumkowe i bardzo ładnie jeżdżą, nawet na minimalnej prędkości. Niestety jedna dalej poszarpuje, mimo korekcji CV co najbardziej widać w środkowym zakresie regulacji prędkości (na manewrowej mniej). Jeszcze jakby udało się ustawić bardziej płynne przełączanie świateł manewrowych (z jednej strony na drugą) tak jak to jest w SU45 (wszędzie mam dekodery ESU) to by było super.
 

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
939 56 3
Wymieniłem wszystkie koła w stonkach na bezgumkowe i bardzo ładnie jeżdżą, nawet na minimalnej prędkości. Niestety jedna dalej poszarpuje, mimo korekcji CV co najbardziej widać w środkowym zakresie regulacji prędkości (na manewrowej mniej). Jeszcze jakby udało się ustawić bardziej płynne przełączanie świateł manewrowych (z jednej strony na drugą) tak jak to jest w SU45 (wszędzie mam dekodery ESU) to by było super.
Lokomotywa SM42 jest pojazdem jednokabinowym i jednostanowiskowym. Nic mi nie wiadomo, by te lokomotywy miały możliwość wyświetlania tych świateł po lewej stronie, jak w SU45.
 

horrido

Użytkownik
Reakcje
24 1 0
No właśnie! Jak to w końcu jest ze światłami manewrowymi w stonce? Internetowa kwerenda zdaje się potwierdzać sugestię Elvisa choć znalazłem również takie coś:

SM42-2537-2018.03.21-04.jpg


(http://fotokolej.pl/img-sm42-2537-19064.htm)

W moim modelu SM42 wielkim nakładem sił i środków wykonałem oświetlenie manewrowe obustronne, zmienne kierunkowo. Czyżby niepotrzebnie?
 
Ostatnio edytowane:

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
423 7 2
Elvisowi chyba chodziło o model. Na prawdziwej lokomotywie każdy reflektor ma swój oddzielny hebelek o ile mnie pamięć nie myli. Więc nawet w tym samym reflekotrze da się zapalić jednocześnie i białe i czerwone. A tak w ogóle to chyba nie prawe światło się zapala tylko to po której stronie siedzi maszynista
 

M-G

Aktywny użytkownik
Reakcje
194 9 0
Przecież dekodery ESU przełączają światła manewrowe. Co do rzeczywistego użycia widywałem te światła zapalone po obydwu stronach, tzn. albo po prawej albo po lewej.
 

horrido

Użytkownik
Reakcje
24 1 0
Jeżeli również w lokomotywie SM42 każdy reflektor ma swój własny wyłącznik to znaczy, że światła manewrowe faktycznie można zaświecać po obu stronach. A czy jest to w praktyce stosowane to inna sprawa. Ciekawe jak to precyzują przepisy. Czy jest dopuszczalna jazda manewrowa z zapalonymi reflektorami z prawej strony w kierunku jazdy?
 

Andrzo

Aktywny użytkownik
Reakcje
478 1 1
Jeżeli również w lokomotywie SM42 każdy reflektor ma swój własny wyłącznik to znaczy, że światła manewrowe faktycznie można zaświecać po obu stronach. A czy jest to w praktyce stosowane to inna sprawa. Ciekawe jak to precyzują przepisy. Czy jest dopuszczalna jazda manewrowa z zapalonymi reflektorami z prawej strony w kierunku jazdy?
Sygnał Tb1. Jedno białe światło zapalone na dole na przedniej i tylnej ścianie taboru po stronie czynnego stanowiska maszynisty. W lokomotywie SM42 nastawnik jazdy jest po obu stronach kabiny, wiec maszynista może znajdować się w danej chwili zarówno z prawej jak i lewej strony. W tym sygnalizowaniu chodzi głownie o to, żeby np. człowiek w nastawni lub manewrowi wiedzieli w jakim kierunku podawać sygnały.
 

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
939 56 3
Mój błąd myślowy. Oczywiście, że SM42 ma do każdej lampy osobny hebel. W moim toku myślenia głównie kierowałem się stanowiskiem maszynisty, a po prawej jest stanowisko pomocnika, który ma do dyspozycji nastawnik i hamulec pomocniczy.
Widok z zapalonymi lewymi światłami w SM42 jest niezwykle rzadki.
 

horrido

Użytkownik
Reakcje
24 1 0
Czyli dopuszczalne jest stałe oświetlenie manewrowe z lewej strony lokomotywy przy jeździe "w tę i we w tę" gdy maszynista nie zmienia stanowiska? Przepraszam, że tak drążę ale ciągle brak mi jednoznacznej odpowiedzi.
 

Lw.

Nowy użytkownik
Reakcje
4 0 0
Światło powinno być zapalone po stronie gdzie jest maszynista tj. "po stronie czynnego stanowiska maszynisty". Praktycznie chodzi o to, żeby drużyna manewrowa wiedziała po której stronie podawać sygnały tak, żeby maszynista je widział. Zwykle jest to po prawej stronie w kierunku jazdy, ale z uwagi na warunki miejscowe (np. widoczność w łuku) czasem bywa odwrotnie. Np. w mojej byłej firmie z tego powodu obsługiwaliśmy jedną bocznicę siedząc na maszynie po lewej.
 

Podobne wątki