• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

PIKO - modele lokomotyw serii SU42/SM42/SP42

SP45-166

Aktywny użytkownik
No nie bardzo nad Nilem... To maszyna Marokańska, a więc ujęcia wykonane około 5000 km dalej :p Jeżeli wnikliwie pooglądasz, to w całkiem współcześnie nagranym "W stronę Marakeszu" z Kate Winslet, także przewija się marokańska kolej z SM42 na czele.
Nic dziwnego. Polski przemysł wyeksportował do Maroka przed wojną parowozy, po wojnie SM42 właśnie oraz kilkadziesiąt ET22, także OIDP wagony towarowe. Zresztą w latach 60-70-80 dla polskiego przemysłu taborowego najlepszym rynkiem zbytu był bliski wschód i Afryka. Płacili za wyroby w twardej dewizowej walucie (w przeciwieństwie do eksportu w ramach RWPG), więc nic dziwnego że Syria czy Irak mieli masę wagonów towarowych Polskiej produkcji. Liban kupił 3 SU45, miał zamiar jeszcze 10 ale wojna uniemożliwiła to. Syria była o włos od zakupu produktu typu ST47 (podpisany już kontrakt został anulowany w czasie stanu wojennego pod naciskiem strony radzieckiej). Grecja też kupowała, wagony osobowe z rodziny 104/111/112A oidp, a także chyba wagony towarowe. Tam też niedużo zabrakło do sprzedaży SU46 w typie maszyn 053,054. Szanse eksportowe były jak widać duże, własnych technologii i fabryk nie mieli, zachodnie produkty były za drogie, wschodnie były tanie, a zamówione za dolary były dostarczane ze światowej klasy podzespołami, przez co lokomotywy SU45, SM42 czy ET22 wykonane na eksport były o pół klasy wyżej niż ten sam wyrób na rynek polski. Eksport ten niestety nie rozwinął się dalej z kilku powodów. Wcale nie chodzi o ropę i OPEC, przecież kraje arabskie miały masę taniej ropy na własny użytek. Kryzys polityczny i gospodarczy w Polsce, naciski i działania ZSRR (jak w przypadku serii SP47, zamiast niej do Syrii trafiły TE114), oraz dość niespokojna i niestabilna sytuacja polityczno/militarna w rejonie Syrii i Libanu, zakończyła kierunek eksportu na bliski wschód. Dodać należy także to że z biegiem rozwoju motoryzacji i budową sieci rurociągów, znaczenie kolei tamże, także zaczeło spadać, a i technologia oferowana przez polskich producentów po dekadzie zastoju lat 80 zaczęła wyraźnie odstawać od zachodniego poziomu.
 
Ostatnio edytowane:

voytecki

Aktywny użytkownik
Koledzy, czy ktoś wie, który z kondensatorów należy usunąć z płytki w sp42, żeby poprawić właściwości jezdne? Podobno nie trzeba robić rewolucji (usuwać wszystkich dławików, lutować kabli bezpośrednio do dekodera itp.), wystarczy usunąć jeden brązowy kondensator. Jest ich kilka, więc jakby miał ktoś zdjęcie i zaznaczył, który trzeba rwać, to byłbym wdzięczny :)
 

voytecki

Aktywny użytkownik
Pomoże ktoś z powyższym?
[DOUBLEPOST=1513889101][/DOUBLEPOST]Poza tym zauważyłem, że jedna ze stonek dość mocno hałasuje. Pozostałe, które posiadam suną cicho po torach, a ta jakoś dziwnie chrobocze (a la starsze silniki szczotkowe w parowozach), albo jakby zębatka o coś tarła. Miał ktoś już taki przypadek?
 

sledz

Aktywny użytkownik
Koledzy, czy ktoś wie, który z kondensatorów należy usunąć z płytki w sp42, żeby poprawić właściwości jezdne? Podobno nie trzeba robić rewolucji (usuwać wszystkich dławików, lutować kabli bezpośrednio do dekodera itp.), wystarczy usunąć jeden brązowy kondensator. Jest ich kilka, więc jakby miał ktoś zdjęcie i zaznaczył, który trzeba rwać, to byłbym wdzięczny :)
W swojej usunąłem całą płytkę i jakoś różnicy nie zauważyłem. Dopiero cierpliwa praca z CV dała bardzo dobre wyniki.
 

szprync3

Aktywny użytkownik
Pomoże ktoś z powyższym?
[DOUBLEPOST=1513889101][/DOUBLEPOST]Poza tym zauważyłem, że jedna ze stonek dość mocno hałasuje. Pozostałe, które posiadam suną cicho po torach, a ta jakoś dziwnie chrobocze (a la starsze silniki szczotkowe w parowozach), albo jakby zębatka o coś tarła. Miał ktoś już taki przypadek?
Jak umiesz to sprawdź czy wałek napędowy nie wypadł na odcinku przenoszenia napędu do wózka z kołami.
 

voytecki

Aktywny użytkownik
W swojej usunąłem całą płytkę i jakoś różnicy nie zauważyłem. Dopiero cierpliwa praca z CV dała bardzo dobre wyniki.
Przy CV-kach to już trochę przesiedziałem i efekt jest o niebo lepszy niż przy standardowych ustawieniach. Natomiast chciałbym uzyskać poziom płynności jak np. u Karola w tym wątku http://forum.modelarstwo.info/threa...rii-su42-sm42-sp42-wybrane-wpisy.14316/page-2 :)
[DOUBLEPOST=1513932338][/DOUBLEPOST]
Jak umiesz to sprawdź czy wałek napędowy nie wypadł na odcinku przenoszenia napędu do wózka z kołami.
Wałek jest ok, bo gdyby wypadł to by w danym wózku koła nie kręciły.
 

szprync3

Aktywny użytkownik

WrocT

Aktywny użytkownik
Odnośnie dźwięku, czy ktoś próbował dźwięk lokomotywy przenieść na wieże, która ma odpowiednia moc muzyczną np 100W i więcej? Z takiego małego głosnika w lokomotywie to raczej trudno poczuć basy?